شناسهٔ خبر: 67287594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

قالیباف: موضوعات منافع ملی در حوزه داخلی و خارجی نیازمند یک عقلانیت است/ در یارانه ها هدفمند حرکت نکردیم/ با بودجه تورمی به زندگی مردم دستبرد می زنیم

صاحب‌خبر -

شفقنا- کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما حتما باید به میزان رشدی که انجام می شود و به میزان تورم باید به میزان حقوق ثابت افراد اضافه کنیم یا به صورت نقدی یا به صورت کالاهای اساسی.

به گزارش شفقنا، آقای محمدباقر قالیباف در دومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که به موضوع «خدمت رسانی عدالت محور دولت» اختصاص داشت، در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: عرض سلام و شب بخیر دارم به زنان و مردان سرزمینم و عرض تسلیت دارم در رابطه با زلزله کاشمر و آتش سوزی بیمارستان رشت.

به هیچ دلیلی و به هیچ بهانه ای نمی توان از عدالت گذشت

وی گفت: به نظرم ما از ابتدا نه در یارانه هاهدفمند حرکت کردیم و نه در یک شیوه چگونه درست اجرا کردن که در دولت چهاردهم باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان داشت: عدالت و جلوگیری از تبعیض بویژه از انفال باید عدالت را رعایت کنیم. به هیچ دلیلی و به هیچ بهانه ای نمی توان از عدالت گذشت.

آقای قالیباف گفت: نکته دوم اینکه باید بدانیم حق مردم ما یک زندگی خوب است نه زندگی معمولی. واقعیت این است که زندگی بخش قابل توجهی از خانوارهای ما به سختی می گذرد. بهرحال رئیس جمهور و به خصوص رئیس جمهور آینده مسئول است و باید ضمانت کند این کار را بتواند انجام دهد.

وی تصریح کرد: حفظ قدرت خرید خانوار مستقیما برعهده رئیس جمهور است که به راحتی از عهده انجام این کار بر بیاید و بتواند پاسخگو باشد.

وی ادامه داد:کسی که تمام عمر خود کار کرده است، چرا باید فقیر باشد؟ ما باید به این پاسخ دهیم، دولت نباید اجازه دهد تا این فرد فقیر باشد. ما باید حتما اینجا کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند. و اینکه سئوال کردند یارانه را به تولیدکننده باید بدهند یا به مصرف کننده، من معتقدم که باید به انتهای زنجیره که مصرف کننده است، بدهند. ولی دقیقا بدانیم چگونه و به چه روشی و به چه کسانی.

با بودجه تورمی به زندگی مردم دستبرد می زنیم

قالیباف با اشاره به موضوع مناظره گذشته که تورم بود، گفت: بودجه ای که می آید تورم ایجاد و زندگی مردم را جابجا می کند، درواقع به نوعی به زندگی مردم دستبرد می زنیم و بخشی از ظرفیت خرید آنها را برمی داریم. و کسانی که حقوق ثابت دارند مانند کارمندان، رانندگان حمل و نقل، کارگران و بازنشستگان بیشترین آسیب را می بینند.

وی گفت: ما حتما باید به میزان رشدی که انجام می شود و به میزان تورم باید به میزان حقوق ثابت افراد اضافه کنیم یا به صورت نقدی یا به صورت کالاهای اساسی.

وی گفت: ما افرادی را در جامعه داریم که توانایی کارکردن ندارند و امکان توانمندسازی آنها هم وجود ندارد، دولت باید اینها را هم صد درصد تامین کند لذا ما برای اینکه تا آخر برنامه این کار را انجام دهیم باید بتوانیم یک بیمه فراگیر در حوزه نظام تامین اجتماعی چندلایه درست کنیم و تا زمان انجام آن باید در همین سال جاری این مشکلات را برای چه آنان که در فقر مطلق هستند و چه آنانکه زیر خط فقر هستند جبران کنیم.

وی افزود: الان دهک های پایین نسبت به بالا یک به 14 است. در حوزه ثروت، دهک های بالا 45 برابر دهک های پایین ثروت دارند. از سوی دیگر ما انفالی داریم که انرژی است و مصرف آن 1 به 22 است. این عین بی عدالتی و ظلم نسبت به انفال است که ما باید به سرعت این را اصلاح کنیم.

برای اصلاح توزیع انفال نیازمند حرکت هدفمند هستیم

آقای قالیباف ادامه داد: برای اصلاح ما نیازمند حرکت هدفمند هستیم. 45 درصد مردم ما خودرو ندارند و بنزین نمی گیرند در مقابل خانواده ای 4 نفره هستند که 6 خودرو دارند. ما خانواده هایی داریم که سالانه 140 میلیون تومان یارانه بنزین می گیرند و خانواده ای هم داریم که یک قِران نمی گیرد.

وی گفت: ما نزدیک 40 درصد انرژی خود را بد مصرف می کنیم و از دست می دهیم. این برای خانواده هاست و اجازه دهیم هر خانواده ای که کمتر مصرف می کند، این صرفه جویی به خودش برگردد.

وی بیان کرد: ما در طرحی که داریم اختیار تبدیل انرژی را به مردم دادیم هرکس که صرفه جویی کرده، تصمیم بگیرد این میزان انرژی را می خواهد تبادل کند، سکویی را مشخص کردیم که این کار را انجام دهد، می خواهد در بازار مشترک و در بورس بدهد، آنجا بدهد. در بورس می خواهد ریالی یا ارزی باشد به تشخیص خودش باشد.

وی گفت: مادر طرح خود هیچ اجباری نداریم، مهم اینکه این انفال باید به نفع مردم و سپس در تولید و سرمایه گذاری مصرف شود تا این انرژی در خانواده ها و درآمدهایشان تداوم داشته باشد.

وی به مقوله تحریم که مورد اشاره حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی بود، اشاره کرد و گفت: بنده هم با صحبت آقای پورمحمدی موافقم که حتما تحریم یک کاغذپاره نیست و از روز اول این بحث معتقدم که حتما به کشور، اقتصاد، رشد تولید و مردم آسیب می زند و حتما به طور جدی باید به آن بپردازیم.

وی با اشاره به سخنان مخالفان با مذاکره بیان کرد: من همان زمان که بحث های مخالفت با مذاکره بود، گفتم که با مذاکره موافق هستم اما مذاکره نوعی روش مبارزه است. آمریکا قبل و بعد از انقلاب نشان داده که همواره دشمن ملت ایران بوده است. یقین کنید با دشمن دارید مذاکره می کنید نه باکسی که با مساوات و عدالت با شما می خواهد رفتار کند. نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که به ترامپ اعتماد کردید، ترامپ آمد یکطرفه از قرارداد بیرون رفت و ما داریم این تعهدات را یکجانبه اجرا می کنیم.

وی گفت: از قضا مجلس اقدام کرد. می فرمائید مجلس اقدام نکرد. در شورای امنیت ملی به ریاست آقای دکتر روحانی مصوبه ای شد در بند 7 که مجلس قانونی را تصویب کند که همه مجموعه از بلاتکلیفی بیرون بیاید. و این قانون تصویب شد.

آقای قالیباف ادامه داد: رهبر انقلاب هم گفتند بهرحال این قانون، به نفع کشور و مردم و صنعت هسته ای و مشکلات اینجاست. باید کشور را از بلاتکلیفی درآورد.

ما امروز نیاز به دنبال کردن رفع تحریم هستیم

وی گفت: امروز ما هم نیاز به دنبال کردن رفع تحریم هستیم. در میزگرد سیاست خارجی هم گفتم برای حل مشکل تحریم هرکجا برویم، هرکسی را باید ببینیم، بنشینیم مذاکره کنیم با این توضیحی که دادم دریغ ندارم و دستگاه دیپلماسی را از همه دستگاه ها ترجیح می دهم. این همه امکانات داخل کشور داریم در سال، 104 میلیارد دلار داریم انرژی را هدر می دهیم، تازه همه مشکلات را حل کنیم، همه پای کار بیایند که نیامدند آیا شرکت های خارجی سرمایه گذاری می کنند؟ هرگز. همانطور که آقای پزشکیان اشاره کردند، مهم این است که ما اجماع سازی داشته باشیم. ما حتما کارآمد در این کار باشیم. موضوعات منافع ملی در حوزه داخلی و خارجی نیازمند یک عقلانیت است. بنده معتقدم با ظرفیت اجماع سازی و بسترسازی در منافع ملی می توانیم این را دنبال کنیم. می خواهم بگویم به یکی از ما 6 نفر اعتماد می کنید اما هریک از ما حتما یکی از موثرین در تصمیم گیری ها هستیم لذا طبیعی است که از اینجا باید همکاری امروز و فردا و آینده کشور را تبیین کنیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در زمینه ارتقای نظام سلامت اظهار داشت: حتما باید بهداشت و پیشگیری را بر درمان ترجیح دهیم. اما نکته مهم اینکه عوامل موثری در حوزه سلامت است که در اختیار وزارت بهداشت و بحث تخصصی نیست بلکه ریشه های در عوامل دیگری دارد که احتیاج به همکاری عوامل بخشی دارد.

محیط زیست امروز یکی از استراتژی های بخشی ماست

وی افزود: آب، هوا، خاک، صوت همه موضوعاتی هستند که هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد و اصلاح اینها نیاز به کار فرابخشی دارد. متاسفانه ما یا از این کار غفلت کردیم یا نسبت به این موضوع ناآگاه بودیم یا عرضه انجام این کار را نداشتیم.

وی گفت: محیط زیست امروز یکی از استراتژی های بخشی ماست یعنی به اندازه رفاه و امنیت و فرهنگ و مسائل اجتماعی و سیاست خارجی اهمیت دارد اما متاسفانه فرصت بحث آن نشد.

وی بیان کرد: نکته دیگر آنکه برخی از موضوعات ما هنوز حل نشده است؛ ما زمانی که در جنگ بودیم و فرزند شیرخواره داشتیم، شیرخشک دغدغه ما بود و الان هم دغدغه است. ما موج پوشاک و شیرخشک را در دهه 60 حل نکردیم، مدارس ابتدایی سه شیفت را حل نکردیم، میلیون ها نفر پشت کنکور ماندند و بعد هم در مسکن و ازدواج مشکل حل نشد. همین الان در پنجره جمعیتی ما افراد بالای 60 سال در 20 سال آینده سه برابر می شوند و اگر باید چاره اندیشی صورت بگیرد از همین الان باید تدبیر کرد. پس یکی از موضوعات مهم ما که باید درست کنیم، حواسمان باشد که هم افق آینده مان را روشن کنیم، که امید داشته باشیم و این کار در دسترس ماست. وضع حال مردم را خوش کنیم که الان در معیشت و سلامت در فشار نباشند. سلامت مهمتر از معیشت است. همین الان بین 8 تا 9 میلیون تومان سرانه در بهداشت و درمان داریم هزینه می کنیم. واقعا این کیفیت درمان است؟

وی افزود: مجلس این افتخار را دارد که بحث صعب العلاج ها را حل کردیم و آنها را صد درصد تحت پوشش قرار دادیم. قبلا 5 گروه بودند با 150 هزار نفر امروز بیش از 100 گروه هستند با حدود دو میلیون نفر. همه سه دهک پایین یعنی همه 6 میلیون نفر رایگان بیمه سلامت شدند.

بودجه آموزش و پرورش نسبت به دهه 70 کم  شده است

وی گفت: برای هر تصمیمی شناخت وضعیت موجود مهم است. در نگاه به وضعیت آموزش و پرورش در 15 الی 16 سال گذشته می بینیم متاسفانه ما 15 الی 16 وزیر و سرپرست در این وزارتخانه جابجا کردیم. این یکی از اشکالات جدی ماست. اینجاست که می گویم مدیریت اساس کار است. ما تقریبا 16 میلیون دانش آموز داریم اما تقریبا بودجه آموزش و پرورش را نسبت به دهه 70 کم کردیم.

وی بیان داشت: ما باید پایه یعنی مهدکودک و مقطع ابتدایی را دراولویت قرار دهیم و از جهت ساختاری درست کنیم.

معلم و محیط مدرسه دو موضوع مهم آموزش و پرورش هستند

وی عنوان کرد: به نظرم مدرسه و محیط و ظرفیت مدرسه و معلم دو موضوع مهم هستند. بقیه آموزش و پرورش ذیل این تعریف می شود لذا باید در حوزه محتوا و تربیت معلم برنامه ریزی و اجرا را متمرکز انجام دهیم. بقیه مسائل را باید متمرکز به مدرسه شویم و در عرصه مربوط به محتوا. ما امروز بدون مکان سرانه هریک از دانش آموزان بین 16 تا 17 میلیون تومان است. حدود 45 تا 50 میلیون داریم هزینه می کنیم اما آیا خروجی ما به اندازه این سرمایه گذاری اتفاق می افتد؟ نه. از آن طرف، کمبود معلم داریم و معلمان باتجربه 30 ساله را فرا می خوانیم ساعتی 50 هزار تومان به اینها می دهیم، واقعا 50 هزار تومان زندگی این معلم می گذرد. لذا ما در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و معلم را که اساس بهره وری ما برای رشد اقتصادی است هم در تصمیم سازی هم در مهارت و هم در سبک زندگی باید جدی بگیریم.

وی یکی از ضعف های آموزش و پرورش را عدم ثبات در مدیریت دانست و گفت: در همین صحبت هایی که اینجا شد، خیلی نظرات و راهکارهای خوب و جذابی داده شد اما کدام دولت می خواهد اینها را انجام دهد؟ طرح خوبی است اما اگر خوب اجرا نشود عقبگرد است که خسارت های غیرقابل جبرانی خواهد داشت.

وی افزود: وقتی یک دوقطبی جعلی در کشور درست می شود، یک خسارت به ما وارد می کند. وقتی بهانه تراشی می کنیم، کار زمین می ماند و این خسارت می زند. وقتی نقش خانواده را در مدرسه حذف می کنیم، نخبگان را در صدر نمی نشانیم و نظرات آنها را به عنوان مدیر و رئیس جمهور به کار نمی گیریم، این خسارت است.

وی اجماع سازی را ضروری دانست و گفت: در عین حال باید توجه کنیم که این اجماع سازی چگونه و براساس چه موضوعی باید انجام شود. رهبر انقلاب تکلیف ما را روشن کردند. ما وقتی حرف از اجماع سازی می زنیم، مبانی ما انقلاب اسلامی است و باید در این چارچوب حرف بزنیم. بدانیم که ذی نفع نهایی ما مردم هستند و باید این نفع را مردم ببرند.

آقای قالیباف ادامه داد: نکته دوم اینکه ما به گونه ای عمل کنیم که تنش در کشور ایجاد نکنیم، تنش ما را عقب می اندازد. به جای تنش به سمت گشایش برویم و این به این معناست که سرمایه های خود را حفظ کنیم و سرمایه های انسانی به مراتب مهمتر از سرمایه های مادی هستند.

وی افزود: من معتقدم در سه مقطعی که در حوزه مدارس اشاره شد و نیز تحصیلات تکمیلی، معتقدم در تحصیلات تکمیلی، بخش های دولتی و غیردولتی اگر نیاز دارند خودشان با دانشگاه قرارداد کنند.

5 طرح فوریتی دولت خدمت و پیشرفت

وی دولت خود را «دولت خدمت و پیشرفت» معرفی کرد و گفت: ما برای حال در حوزه معیشت توجه داریم که سفره مردم را کوچک نکنیم و بتوانیم در حوزه معیشت و کالاهای اساسی در حوزه جهیزیه و از سوی دیگر در حوزه ما به التفاوت فاصله تورم و افزایش حقوق انصاف و عدالت را رعایت کنیم و در حقیقت در یک رفاه کارت، هم درمان و هم معیشت و هم کالاهای اساسی را برای آنها تامین کنیم.

وی از یک طرح 5 فوریتی در برنامه های خود پرده برداشت و افزود: طرح دوم، در بحث مسکن است. الان براساس آمایش سرزمینی، 80 درصد شهرها و 100 درصد روستاها قادریم به صورت رایگان به مردم فاقد مسکن زمین با کاربری مسکونی بدهیم و به توسعه شهری هم توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به قانون جوانی جمعیت و خانواده گفت: طبق این قانون می توانیم برای زوج های جوان به مدت سه سال واحدهای 75 متری پیش بینی کنیم که بدون اجاره بها زندگی کنند.

وی طرح فوریتی سوم را مربوط به خودرو دانست و ادامه داد: ما مصمم هستیم واردات خودرو را انجام دهیم تا رقابت بین خودروساز داخل و کیفیت خودروی خارج باشد.

وی طرح فوریتی چهارم را بحث دیوار شرق کشور عنوان  کرد و گفت: امروز اتباع غیرمجاز آسیب های اجتماعی جدی در حوزه مواد مخدر، اشتغال و طلاق ایجاد می کنند. ما باید مرز شرقی را در افغانستان و پاکستان به طور کامل دیواره ای بزنیم تا امنیت کامل را برقرار کنیم.

آقای قالیباف بیان کرد: در افق 1414 دیده ایم که پایتخت اقتصادی و فناوری را به عنوان پایتخت دوم ایران در سواحل دریای عمان و کرانه آن انجام دهیم. درحقیقت وقتی حرف از تمدن و تمدن سازی می زنیم باید یک کاری را ملموس به مردم و دنیا نشان دهیم که در دستور کار است.

نظر شما