شناسهٔ خبر: 67287370 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

قالیباف در دومین مناظره انتخاباتی:

حق مردم ما یک زندگی خوب است نه یک زندگی معمولی

قالیباف در دومین مناظره انتخاباتی: نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: حق مردم ما یک زندگی خوب است نه یک زندگی معمولی اما برخی خانوارها زندگی شان امروز به سختی می‌گذرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف در دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بابت حادثه تلخی که در آتش‌سوزی در بیمارستان رشت و زلزله کاشمر رخ داد متاسفیم. بحث امشب بسیار مهم است، بحث هدفمند کردن یارانه ها است از ابتدا ما نه در یارانه‌ها هدفمند عمل کردیم نه راه درست را رفتیم؛ عدالت بسیار مهم است و باید عدالت را برای این راه اعمال کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: حق مردم زندگی خوب است، حتی نه یک زندگی معمولی اما برخی خانوارها زندگی شان امروز به سختی می‌گذرد و رئیس جمهوری که می آید باید این را به وجود بیاورد.

وی با بیان این که با صراحت بگویم که حفظ قدرت خرید خانوار مستقیماً به عهده رئیس جمهور است که باید از پس آن بربیاید و پاسخگو باشد، عنوان کرد: کسی که دارد کار می کند و تمام عمرش را کار کرده و الان بازنشسته شده چرا الان باید فقیر باشد؟ دولت نباید چنین اجازه ای بدهد. ما باید کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید لحاظ شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید مشخص شود یارانه به چه کسانی داده می‌شود، حتما باید کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند و اینکه سوال کردند که یارانه را به تولید می دهیم یا به مصرف کننده، بنده معتقدم که باید به مصرف کننده بدهیم. ولی دقیقا بدانیم چگونه و به چه روشی و به چه کسانی. وگرنه عدالت محقق نمی شود.

قالیباف با اشاره به این که تورم یکی از مشکلاتی است که بودجه آن را ایجاد می‌کند، بیان کرد: بودجه ای که می آید زندگی را جابجا می کند. به نوعی به زندگی مردم دستبرد می‌زنیم. آنها که حقوق ثابت می‌گیرند مثل کارگران و بازنشسته ها و ...  آسیب می‌بینند. حتما باید به میزان رشدی که انجام می شود و میزان تورم، در افزایش حقوق ثابت بگیران بکوشیم. یا به صورت نقد یا کالاهای اساسی باید این مسئله جبران شود، یعنی به صورت ۶ اقلام جهزیه یا ۲ هزار و ۱۰۰ کالری در سبد غذایی داده شود.

اجازه بدهیم هرکس کمتر مصرف می کند پولش به خودش برگردد

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بخش اول درباره حقوق بگیران و آن هایی که حقوق بگیر هستند  گفتیم که همزمان با تورم حقوق آن ها باید جبران  شود.

وی ادامه داد: بعضی از مردم عزیز ما امکان کار را ندارند و دولت باید آن ها را توانمند کند، دولت باید تا پایان برنامه یک نظام بیمه تامین اجتماعی فراگیر ایجاد کند.

قالیباف خاطرنشان کرد: نسبت دهک های پایین یک به ۱۴ است، در حوزه ثروت دهک های بالا ۴۵ برابر دهک های پایین ثروت دارند. در حوزه انفال بعضی افراد ۲۲ برابر دیگران استفاده می کنند باید این را درست کنیم .

وی ادامه داد: ۴۵ درصد مردم ما اصلا خودرو ندارند و یارانه نمی‌گیرند، خانواده ای داریم که در سال ۱۴۵ میلیون یارانه بنزین می گیرند خانواده ای داریم که یک قرون نمی گیر .

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نزدیک به ۴۰ درصد انرژیمان را بد مصرف می کنیم و از دست می دهیم. این مال خانواده هاست؛ اجازه بدهیم هرکس کمتر مصرف می کند پولش به خودش برگردد. باید اختیار را بر عهده مردم قرار دهیم هرکسی صرفه جویی کرده است خودش تصمیم بگیرد که چه کند، می خواهد در بورس بدهد برود بدهد، می خواهد ریالی بدهد ریالی بدهد می‌خواهد ارزی بدهد، ارزی بدهد اجازه دهیم کسی که صرفه جویی در گاز انجام می دهد در بازار بورس عرضه کند. در طرحی که داریم هر کس صرفه جویی کرد خودش تصمیم می‌گیرد که این میزان از دارایی خود را می‌خواهد تبادل کند و یا در بازار مشترک انرژی در بورس بفروشد یا خیر.

وی تاکید کرد: این انفال باید به نفع مردم باشد و بعد هم دولت در تولید و سرمایه گذاری کیک اقتصاد را بزرگ کند. طرحمان می تواند این را به نقد تبدیل کند یا تبادل کند یا در بورس ارائه  کند. ولی مهم این است که این انفال باید به نفع مردم باشد و بقیه را دولت در تولید و سرمایه گذاری هزینه کند که کیک اقتصاد بزرگتر شود.

پزشکیان که به درستی گفت باید با اجماع‌سازی کار را پیش ببریم

قالیباف در بخش سوم صحبت های خود گفت: عذرخواهی می کنم، برادرم آقای پورمحمدی درباره بحث تحریم درست گفتند، من هم معتقدم تحریم کاغذ پاره نیست و حتما به مردم، تولید و رشد تولید آسیب می زند. من گفتم با مذاکره موافق هستم منتها مذاکره یک مبارزه است. فکر کنید با دشمن مذاکره می کنید نه با یک دوست. نتیجه چه شد؟ ترامپ آمد و از آن خارج شد.

وی یادآور شد: در شورای عالی امنیت ملی که ریاستش بر عهده آقای روحانی بود تصمیم شد مصوبه‌ای تصویب شود مجلس یک قانون بیاورد که همه از بلاتکلیفی دربیاییم و در بند ۶ این قانون آمد. حضرت آقا هم فرموند این قانون به نفع کشور است. امروز هم نیاز داریم رفع تحریم را دنبال کنیم و برای حل تحریم هر کجا لازم است برویم مذاکره کنیم.

قالیباف بیان کرد: در سال ۱۰۴ میلیارد دلار داریم انرژی هدر می‌دهیم، باید همه پای کار بیایم آیا شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ هرگز. به گفته آقای پزشکیان که به درستی گفتند باید با اجماع‌سازی کار را پیش ببریم. باید اجماع سازی کنیم. باید در اجماع سازی و گفتن تمرین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث سلامت می گویم، حتما باید بهداشت را بر درمان ترجیح دهیم.

قالیباف در بحث فروش نفت: در گذشته ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم امروز به و یک میلیون ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است.

در موضوع محیط زیست غفلت کردیم

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نظام سلامت عوامل موثری است که همه آن در اختیار خود وزارت بهداشت و درمان هم نیست احتیاج به هماهنگی بین بخشی دارد؛ هوا، خاک، صوت و آب همگی این‌ها هست که فقط ربطی به بهداشت و درمان ندارد، بلکه بین بخشی است.

وی تاکید کرد: ما در موضوع محیط زیست غفلت کردیم، محیط زیست امروز از استراتژی های بخشی ماست یعنی به اندازه امنیت و فرهنگ و رفاه و سیاست و سیاست خارجی هم موضوعیت دارد ولی متاسفانه در اینجا اصلا فرصت بحثش هم نشد.

قالیباف بیان کرد: بعضی موضوعات ما از اول تا الان حل نشده است؛ مثلاً شیرخشک از دوره جنگ که ما بچه کوچک داشتیم  دغدغه بود؛ الان هم دغدغه است. الان هم در نظام سلامت ۲۰ سال دیگر افراد بالای ۶۰ سال ما سه برابر می شوند و از الان باید چاره کرد..

وی با بیان این که ما الان باید آینده مان را روشن کنیم که امید داشته باشیم که این کار دسترس ماست و هم وضع حال مردم را خوش کنیم ، بیان کرد: مردم در حوزه سلامت نباید تحت فشار باشند. سلامت مهم‌تر از معیشت است. الان بین ۸ تا ۹ میلیون نفر سرانه در بهداشت و درمان هزینه می‌کنیم. واقعا این کیفیت درمان متناسب ۸-۹ میلیون است؟ آیا توزیع پزشکان ما نرمال است؟ یا حقوقشان را ندادیم یا هر چیز دیگر؛ در حوزه صعبژ‌العلاج ها مجلس این افتخار را داشت که صددرصد را تحت پوشش قرار دهد طبق قانون؛ امروز حدود ۲ میلیون نفر تحت پوشش هستند. سه دهک اول یعنی ۶ میلیون نفر هم رایگان بیمه سلامت شدند.

از معلم‌های بازنشسته خواسته ایم دوباره بازگردند و هر ساعت ۵۰ هزار تومان می‌دهیم

قالیباف در بخش دیگر صحبت‌های خود اظهار داشت: ما وقتی بر می گردیم یک نگاهی به ۱۵ الی ۱۶ سال گذشته آموزش و پرورش می کنیم  ۱۶ الی ۱۷ وزیر عوض کرده ایم این اشکال ماست و این یک مشکل جدی است و همه مقصر هستیم.

وی با بیان اینکه مدیریت و توجه اساس کار است، عنوان کرد: ۱۶ میلیون تقریبا دانش آموزش داریم و سرانه بودجه ۱۰ درصد است این بودجه در دهه ۷۰ حدود ۲۰ درصد بوده است و ما امروز آن را کم کرده ‌ایم. مقطع ابتدایی و مهدکودک را باید در اولویت قرار دهیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نکته دیگری که باید توجه کنیم ظرفیت و استانداردها و معلم است، بقیه آموزش ذیل این تعریف می‌شود. باید در حوزه محتوا و معلم تمرکز انجام دهیم، با همین عدد و رقم ( تعداد دانش آموزان) بدون مکان سرانه؛ هر دانش آموزش حدود ۴۵ الی ۵۰ میلیون تومان است که واقعیت این رقم کم است؛ اما خروجی خوبی دارد؟ خیر.

وی ادامه اداد: امروز از معلم‌های بازنشسته خواسته ایم دوباره بازگردند و هر ساعت ۵۰ هزار تومان می‌دهیم واقعا یک معلم با این رقم که دوباره آورده ایم می تواند زندگی کند؟ متاسفانه بعضی وقت‌ها هم ۶-۷ ماه تاخیر در پرداخت داریم. باید در آموزش و پرورش و دانشگاه مهارت و سبک زندگی را قرار دهیم و اولویت ما به طور قطع این خواهد بود.

به جای تنش باید به سمت گشایش برویم

وقتی قدرت اجماع نداریم حتما مشکل داریم

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از معضلات ما این است که ثبات در مدیریت نداشتیم، مدیر قوی مهم است. طرح خوب می‌دهیم، حرف خوب می‌زنیم، اما کدام دولت این را انجام می‌دهد؟ طرح هر چقدر خوب باشد اگر مجری خوب انجام ندهد حتما عقب‌گرد است. یک مدیر و مجری قوی اساس کار است.

وی تاکید کرد: وقتی دوقطبی جعلی در کشور درست می شود، این به ما خسارت وارد می کند. وقتی بهانه تراشی می کنیم کار بر زمین می ماند حتما مشکل ایجاد می‌شود. وقتی خانوادها از مدرسه‌ها حذف و وقتی نخبگان را به کار نمی گیریم، حتما اشکال دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که وقتی قدرت اجماع نداریم حتما مشکل داریم، عنوان کرد: وقتی حرف از اجماع‌سازی می زنیم بگوییم چگونه و بر اساس چه موضوعی؟ مبانی مان باید مبانی انقلاب اسلامی باشد؛ در این چارچوب باشد؛ بدانیم که ذی نفع نهایی ما مردم هستند. به گونه ای عمل کنیم که تنش ایجاد نکنیم؛ به جای تنش باید به سمت گشایش برویم و سرمایه های کشور را حفظ کنیم. سرمایه های انسانی کشور به مراتب مهم‌تر از سرمایه های مادی ما هستند.

قالیباف گفت: باید عدالت باشد. یکی در روستا است استفاده نمی‌کند یکی هم در شهرها استفاده می کند باید عدالت باشد سرمایه‌های مادی ما مهم‌ترین اولویت‌های ما هستند. در تحصیلات تکمیلی بخش های دولتی باید خودشان با دولت قرارداد امضا کنند آنجا از بیت‌المال پول نگذاریم.

باید مرز شرقی مان با افغانستان و پاکستان را دیوار بگذاریم

به زوج‌های جوان به مدت سه سال بدون اجاره بها خانه بدهیم

قالیباف در جمع بندی حرف‌های خود گفت: دولت چهاردهم دولت خدمت و پیشرفت است. باید خدمت برای حال ایرانی‌های عزیزمان داشته باشیم که حال پریشان امروز را برطرف کنیم. برای پیشرفت هم برنامه داریم.

وی تاکید کرد: برای خوب شدن حال امروز مردم، یک سپر حمایتی معیشتی طراحی کردیم. نباید اجازه دهیم که سفره مردم کوچک شود. مابه التفاوت فاصله تورم و افزایش حقوق را باید جبران کنیم. با یک رفاه کارت هم درمان و هم معیشت و هم کالاهای اساسی مردم را تضمین کنیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یک طرح ۵ فوریتی داریم که یکی از آنها در حوزه خدمت بود، ادامه داد: در حوزه مسکن، شرایط‌مان بر اساس طرح آمایش سرزمینی است، ۸۰ درصد شهرهای ما و ۱۰۰ درصد روستاهای ما قادرند که یک قطعه زمین که کاربری مسکونی دارد به صورت رایگان به همه آنها که مسکن ندارند بدهیم.

وی افزود: برای قانون جوانی جمعیت و خانواده باید به زوج‌های جوان به مدت سه سال در آغاز واحدهای کوچک ۷۵ متری بدهیم که بدون اجاره بها در سه سال اول آنجا زندگی کنند.

قالیباف با بیان اینکه مصمیم واردات خودرو انجام دهیم تا رقابت شکل بگیرد، گفت: باید امکان رقابت بین خودروسازی های ایرانی و خارجی فراهم باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: طرح فوریتی چهارم در بحث دیوار شرق کشور است؛ اتباع غیرمجاز آسیب‌های اجتماعی  جدی در حوزه مواد مخدر و اشتغال دارند؛ با استفاده از تجربه ام در پلیس می گویم که باید مرز شرقی مان با افغانستان و پاکستان را دیوار بگذاریم که امنیت حفظ شود.

وی ادامه داد: از سواحل خلیج غافلیم؛ باید پایتخت دوم ایران و پایتخت اقتصادی ایران را در سواحل دریای عمان و کرانه آن تشکیل دهیم. وقتی به خلیج فارس و دریای عمان می رمو غصه ام می شود که ما جایی به این خوبی داریم اما  استفاده نمی‌شود باید  از دریای عمان و پسکرانه آن استفاده کنیم. باید یک کار بزرگ و تمدنی فراهم کنیم، باید رشد اقتصادی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما