شناسهٔ خبر: 67298956 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

قالیباف در سومین مناظره انتخاباتی:

نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم

قالیباف در سومین مناظره انتخاباتی: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: گونه ای عمل خواهم کرد که زنان در دو راهی قرار نگیرند؛ یا خانه دار باش یا رشد علمی؛ هر دوی اینها باید عملی شود، نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنیسیتی باید باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: خانواده بدون شک مهم‌ترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد؛ به خصوص در دولت چهاردهم. بر این باوریم که جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می‌تواند بر مشکلات فائق شود.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: سوال این است که باید یا نگاه فردگرایی داشته باشیم یا خانواده محور؛ اگر ایران قوی می خواهیم باید خانواده قوی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است زن محور این حرکت در خانواده است. نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است. زن به عنوان مادر و همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ هر بی‌تدبیری و اشکال و مشکل اقتصادی که می‌بینیم، زن هست که در خانواده جبران همه کاستی ها را از سطح ملی تا خانواده انجام می دهد. تنها کسی که غمخوار و غمگسار خانواده است مادر است.

قالیباف بیان کرد: با انقلاب اسلامی و دیدگاه امام زنان به اجتماع آمدند، من در دولتم به گونه ای عمل نخواهم که زن بین دو راهی خانه داری و موثر بودن در جامعه بماند یا خانه دار باش یا رشد علمی هر دوی اینها باید عملی شود، هر دو را برای زنان فراهم کنیم. خودشان هستند که باید انتخاب کنند هردوی آنها را یا هرکدام از آنها را داشته باشند.

وی یادآور شد: زنان در دوران کرونا پرستار، معلم، مسئول اقتصادی خانواده و مسئول اوقات فراغت خانواده بودند. هر نشستی درباره زنان داریم، مردان می‌نشینیم و راجع به زنان تصمیم می‌گیریم. زن پیشران پیشرفت ایران است.

نمی‌شود بدون احترام و با تنش و با خشونت کاری کرد

قالیباف درباره لزوم رعایت حجاب در جامعه گفت: بد پوششی و بی حجابی آفت خانواده جامعه ماست و نباید اجازه دهیم اتفاق بیفتد. لایحه عفاف و حجاب هنوز قانون نشده است.

وی ادامه داد: آقای پورمحمدی گفت لایحه حجاب و عفاف را پس می‌گیرد؛ این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مسیر خود را طی می‌کند. اما همه‌ این قانون به موضوع ایجابی پرداخته است. نمی‌شود بدون احترام و با تنش و با خشونت کاری کرد؛ همه این‌ها محکوم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ۳۳ دستگاه طبق قانون مسئولند در این زمینه و باید نقش فرهنگی داشته باشند؛ کارشان را انجام نمی‌دهند و خلاصه می‌شود در پلیس ما. بعد این اتفاقات که می‌افتد هیچکدام از ما نمی‌پسندیم و باید جلوی این چیزها را بگیریم.

وی با اشاره به این که در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را بعد از ۱۵ سال تصویب کردیم، عنوان کرد: در لایحه مبارزه با خشونت در منزل و بیرون، ظلمی که به زن‌ها می شود را پرداخته‌ایم. الان در کمیسیون‌ها تصویب شده است و در صحن مجلس است و مراحل سیر خود را طی می کند.

این نامزد انتخابات بیان کرد: در شهرداری مرکز مداخله برای زنان را ایجاد کردم. اگر زن در خانه مشکلی پیدا کرد و مرد ناجوانمردی زن را بیرون کرد، کاری کرده بودیم که آن خانم شب بتواند در جای امنی حضور یابد. ما در شهرداری شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم و نه با نگاه مردسالار.

با فلیترینگ خطر را از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد بیشتر کردیم

قالیباف در بخش بعدی حرف‌های خود بیان کرد: باورم این است که فضای مجازی، فضای زندگی مردم در همه ابعاد است، همان زندگی که مردم در فضای واقعی دارند، مردم عین آن را در فضای مجازی زندگی می کنند.

وی تاکید کرد: حتما با موضوع فلیترینگ مخالفم چون خطرات و فساد زیادی وجود خواهد داشت. ما در یک شرایطی تصمیمی میگیریم که بعدا شرایط را تبدیل به تهدید می کنیم، اینجا یعنی فضای مجازی فرصتی برای ما است. ما در شرایطی تصمیم می‌گیریم و این فضا را تبدیل به تهدید می‌کنیم. البته در سال ۱۴۰۱ تهدید امنیتی داشتیم، در همه جا امنیت اولویت است اما در همه شرایط نباید اینطور باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما وقتی موضوع‌مان اقتصاد است بخش عمده اقتصاد در این فضا است، فضای مجازی خودش فرهنگ است؛ مردم خودشان تولید و خودشان مصرف کننده این فضا هستند. دولت‌ها باید ناوبری و هدایت کنند.

وی تاکید کرد: یک بخش فرهنگ مربوط به کالاها و تولیدات است. بچه های ما در عرصه بازی های رایانه ای می توانند در دنیا سرآمد باشند. اما مشاهده می‌کنیم چه چیزی شده است. امروز برخی از کشورها بر ذهن جوان و نوجوانان ما تاثیر گذاشته اند. با این رفتار و فلیترینگ خطر را از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد بیشتر کردیم.

قالیباف گفت: هم خسارت اقتصادی و مالی دیدیم و هم فرهنگی، در مجلس کار کردیم و امروز بالای ۷۵ درصد شبکه ملی اینترنت پیش رفته انشاالله مشکل اینترنت حل خواهد شد اما باید حکمرانی صورت گیرد. حضرت آقا حکم دادند تجسس در زندگی مردم حرام شرعی است حتما در فضای مجازی هم همین است.

توانستیم امنیت مادی و معنوی و حوزه شخصی افراد را در فضای مجازی تضمین کنیم

قالیباف در ادامه بیان کرد: به نظر من وقتی حرف از این می‌زنیم که یک مدیریت قوی، باتجربه و آگاه باید باشد برای این که موثر است. امروز در خودروسازی می بینیم که چندین کارخانه خودروسازی داریم ولی هرگز خودروساز نشدیم و با این سیاست فعلی هیچوقت خودروساز نمی‌شویم. در حوزه فضای مجازی هم دچار اشکال اینگونه شدیم.

وی تاکید کرد: امروز همه سیاست های کلان برای جهش در این فناوری را مصوب کرده‌ایم ولی در حوزه عملکرد و اجرا دچار مشکلیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مصطفی پورمحمدی دیگر نامزد این دروه از انتخابات گفت: آقای پورمحمدی! در دولت یازدهم و دوازدهم ببینید در بحث شبکه ملی اطلاعات چه  کردید؟ ۵۰ درصد هم پیشرفت نکرده است! ‌در حالی که یک کار اساسی است و باید انجام می شد. ولی دولت سیزدهم این کار را کرد. امروز پیشرفت بالای ۷۰ درصد است و حتماً یک سال دیگر به آن دست می یابیم.

وی با بیان این که چرا پیام‌رسان‌ها سرورها را داخل نمی آورند، اظهار داشت: چون نتوانستیم امنیت مادی و معنوی و حوزه شخصی افراد را تضمین کنیم. فکر می‌‌کنند اگر در خارج باشد سرورها بهتر از اینجاست. مقام معظم رهبری فتوا دادند که دسترسی به حوزه‌های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است. ما این باور را در مردم باید به وجود بیاوریم.

قالیباف گفت: عدالت و مبارزه با فساد در بستر فضای مجازی ممکن می شود. کوچک سازی دولت و کاهش هزینه با فضای مجازی ممکن است. در دولت چهاردهم مبنای کارمان شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی در همه عرصه‌ها و بخصوص در حوزه مسائل اقتصادی است.

باید از پلتفرم‌های داخلی موفق بی‌قید و شرط حمایت کنیم

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:حتما فضای مجازی، زندگی افراد است. مصون سازی در اینترنت را لازم داریم اما محدویت را خیر. من یک زمانی به دهدشت رفته بودم دیدم یک جایی  ساعت ۱۰ شب خانمی با اینترنت کار فروش صنایع دستی خودش را انجام می داد، گفت فلانی من خودم این کار را انجام می‌دهم اما نگران بچم هستم.

وی ادامه داد: به واسطه این که در مجلس حضور داشتم عضو شورای عالی فضای مجازی بودم؛ باید از پلتفرم‌های داخلی موفق بی‌قید و شرط حمایت کنیم؛ مثل نشان و بله و ایتا و غیره. ما باید امنیت کسب و کار را برقرار و امنیتش را فراهم کنیم.

قالیباف تاکید کرد:یکی از موضوعاتی که واقعا در آن عقب هستیم تولید محتوا است، دولت باید از تولید محتوا حمایت کند و پاداش دهد.

وی ادامه داد: کسب و کار را باید امنیتش را برقرار و تقویتش کنیم. این نیازمند یک گروه در شورای عالی فضای مجازی است. در تولید محتوا به شدت عقب هستیم؛ زیرساخت‌ها الان دارد آماده می شود ولی دولت باید از تولید  محتوا حمایت کند و پاداش بدهد در این زمینه. نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی هم لازم است تا این دغدغه از خانواده ها برداشته شود مخصوصاً از نیروهای نواجوانمان. حتماً باید با یک پلتفرم خارجی به صورت مشارکتی، کار کنیم. باید از پلتفرم‌های موفق داخلی حمایت کنیم. در تولید محتوا به شدت عقب هستیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: همه جا عدالت اساس است و در حوزه فرهنگی و هنری هم این مهم است. باید بپذیریم که فرصت‌های تهران را کمتر در شهرستان‌ها داریم. عدالت فرهنگی از چالش‌های فرهنگی ماست که باید برای آن فکری شود.

زیبنده ما نیست در استانی سینما نداشته باشیم

قالیباف در بخش دیگر صحبت های خود گفت: تلاش کنیم فرهنگ را از سیاست زدگی دور کنیم که آسیب نبینبم. فرهنگ ساحتی دارد، افرادی دارد. پیشکسوتانی دارد. قطعا باید بخش های تخصصی را اهل فن دنبال کنند. گفتم، فرهنگ را مردم خودشان تولید می کنند و دولت باید ناوبری کند.

وی تاکید کرد: باید به زیر ساخت، اهل فرهنگ ، معیشت و محتوا توجه کنیم بنده در ۱۲ سالی که در شهرداری توفیق خدمت داشتم با همین نگاه، نگاه کردم. روزی به من گفتند شما استاد سازه هستی در بحث فرهنگ کاری نکردید؛ در زمان ما این شهر صاحب بیش از ۳۶۰ کتابخانه شد، کتابخانه الکترونیکی را صاحب شد که کل کشور دسترسی پیدا کرد. کتابخانه های شبانه روزی ساختیم. بیش از ده‌ها هزار برای هرچه آنچه که لازمه این حرکت بود فراهم شد.

قالیباف افزود: در حوزه فرهنگی در بخش های هویتی و سازه های تمدنی باید برنامه داشته باشیم. باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب در تراز بین المللی است. زیبنده ما نیست در استانی سینما نداشته باشیم و ما حتما این را در گستره ملی تحقق می‌دهیم.

داوود خطر و سیاه ساکتی و خواب و بیدار در دوره حضور بنده در نیروی انتظامی درست شد

قالیباف در بخش پایانی حرف های خود با بیان این که رهبر معظم انقلاب، فارغ از رهبر و ولی بودن برای ما؛ بدون شک یک شخصیت بی نظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری در ابعاد مختلف هستند و در دنیا شناخته شده هستند، اظهار داشت: در این عرصه ایشان  در سال ۹۵ توصیه به مدیران فرهنگی داشتند که"هزاران مجموعه خودجوش مردمی که کار فرهنگی می‌کنند باید روز به روز توسعه یابند و دستگاه های فرهنگی به این‌ها کمک کنند." ما با این نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگ چه کردیم؟

وی تاکید کرد: حتما باید دستگاه نظام فرهنگی داشته باشیم. مردمی سازی باید در اقتصاد می کردیم ولی نکردیم، در فرهنگ هم باید همینگونه باشد و فرهنگ را مردمی کنیم. حتما یک سازمان نظام فرهنگی مانند نظام پزشکی و نظام مهندسی باید داشته باشیم تا خود اهالی فرهنگ مدیریت کنند. باید پول را به اهلش بدهیم. زمانی ۱۰۰ میلیون می‌دهیم، ۱۰ میلیون خروجی ندارد. چه اشکالی دارد ۱۰ میلیون بدهیم به جوانی که می‌تواند کار انجام دهد. من نمی‌گویم پول خدای نکرده در بعضی جاها میل شده است، می گویم حیف شده است.

قالیباف با اشاره به خدماتش در حوزه فرهنگ در نیروی انتظامی گفت: اثرات فرهنگی مثل داوود خطر و سیاه ساکتی و خواب و بیدار در دوره حضور بنده در نیروی انتظامی درست شد و باعث شد که در ۷۰ روز بیش از ۸۰ درصد مردم کمربند ایمنی بستند و این از طریق تولیدات فرهنگی صورت گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما