شناسهٔ خبر: 67299048 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قالیباف در مناظره:متاسفانه مردان برای زنان تصمیم می‌گیرند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کاستی بی‌تدبیری و مشکلات اقتصادی را زن در خانواده جبران می‌کند، تاکید کرد: متاسفانه هر نشستی درباره زنان داریم، مردان می‌نشینند و راجع به زنان تصمیم می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم،  سومین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه امروز جمعه (1 تیر) با موضوع فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

ساختار این مناظره اینگونه است که ابتدا سوالات کارشناسان فرهنگی و اجتماعی مطرح می‌شود و کاندیداها طی فرصت‌های جداگانه به یک یا چند سوال مطرح شده پاسخ می‌دهند.

سوالات کارشناسان در این بخش عبارت است از:

- پرسش مردمی: برای مهدهای کودک ارزان قیمت چه برنامه‌ای دارید؟
- برای آینده جوانان و ازدواجشان چه برنامه‌ای دارید؟
- چگونه باید اعتراضمان به وضعیت را نشان دهیم که جزو اغتشاشات نشویم؟
- مجدانی:‌ راهکارشان برای آسیبهای سبک زندگی اسلامی چیست؟
- فتح‌اللهی: حل مساله آمار بالای سقط جنین در کشور را جزو راه حلهای حل مشکل جمعیت می دانید؟
- رحمانی: در برابر پدیده بی حجابی غیر از رویکرد فرهنگی چه راهکاری را مدنظرتان است؟

قالیباف در بخش اول مناظره سوم، اظهار داشت: بدون شک امروز خانواده مهمترین جایی است که باید مورد حمایت دولتها قرار بگیرد که در دولت چهاردهم به آن توجه ویژه‌ای خواهیم داشت؛ بر این باوریم که جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می‌تواند بر مشکلات فائق شود.

وی با بیان اینکه اگر ایران قوی می‌خواهیم باید خانواده قوی داشته باشیم، افزود: زن محور حرکت در خانواده است.حتما نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم ولی حتماً عدالت جنسیتی در اولویت کار ماست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: زن به عنوان مادر و همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ هر بی‌تدبیری و اشکال و مشکل اقتصادی که می‌بینیم، زن هست که در خانواده جبران همه کاستی‌ها را از سطح ملی تا خانواده را انجام می‌دهد. تنها کسی که غمخوار و غمگسار خانواده است مادر است.

قالیباف با بیان اینکه کاستی بی‌تدبیری و مشکلات اقتصادی را زن در خانواده جبران می‌کند، تاکید کرد: در آنجایی که می تواند بر مشکلات فائق بیاد خانواده است زیرا خانواده عنصر و سلول جامعه است زن محور آن است نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم، اما عدالت جنسیتی را قبول داریم.

.

وی ادامه داد: فرهنگ زنانه‌ترین عنصر جامعه است؛ لذا بنده بر این اعتقاد دارم که زنان پیشران پیشرفت ایران هستند؛ از این رو انقلاب این فرصت را داد و امام و شهدا این فرصت را فراهم کردند که زنان به اجتماع بیایند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این قول را می‌دهم که در دولت بعد به گونه‌ای عمل کنیم که زن را در دوراهی قرار ندهیم که یا زن خانه دار باشد یا موثر در جامعه، باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که یا هر دو را انتخاب کنند یا یک از این دو را.

وی ادامه داد: متاسفانه هر نشستی درباره زنان داریم، مردان می‌نشینند و راجع به زنان تصمیم می‌گیرند.

در هر کجا که حضور داشتم شرایط را برای زنان آماده کردم

قالیباف در بخش دوم مناظره سوم، اظهار داشت: بدپوششی و بی حجابی حتماً آفت خانواده و جامعه ماست و نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد. اما مسئله این است که چگونه؟

وی افزود: آقای پورمحمدی گفت لایحه حجاب و عفاف را پس می‌گیرد؛ این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مسیر خود را طی می‌کند. اما همه‌ این قانون به موضوع ایجابی پرداخته است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی‌شود بدون احترام و با تنش و با خشونت کاری کرد؛ همه اینها محکوم است.

قالیباف گفت: 32 دستگاه طبق قانون مسئولند در این زمینه و باید نقش فرهنگی داشته باشند؛ کارشان را انجام نمی‌دهند و خلاصه می‌شود در پلیس ما. بعد این اتفاقات می‌افتد که هیچکدام از ما نمی‌پسندیم و باید جلوی این چیزها را بگیریم.

وی با بیان اینکه قانون مبارزه با خشونت علیه زنان درحال بررسی است، تصریح کرد: در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را بعد از 15 سال تصویب کردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین در لایحه مبارزه با خشونت در منزل و بیرون، ظلمی که به زنها می شود را پرداخته‌ایم. الان در کمیسیونها تصویب شده است و در صحن مجلس است و مراحل سیر خود را طی می کند.

.

قالیباف تاکید کرد: در شهرداری مرکز مداخله برای زنان را ایجاد کردم. اگر زن در خانه مشکلی پیدا کرد و مرد ناجوانمردی زن را بیرون کرد، کاری کرده بودیم که آن خانم شب بتواند در جای امنی حضور یابد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما با همین نگاه توانستیم شهر تهران را که یک شهر مردانه بود، تغییر دهیم گفت: محیط شهر و فرصت‌های شهری برای زنان و دختران ما فراهم نبود. در طول دوران مدیریت خود در شهرداری تهران تلاش کردم در این مسیر حرکت کنیم. ما از محیط مدرسه گرفته تلاش کردیم فضا را برای یک محیط بانشاط برای دخترانمان فراهم کنیم، مدارس را به این سمت بردیم و این فضا را برای آنها فراهم کردیم.

وی افزود: بوستان‌هایی هم برای بانوان ساختیم. لذا با شکل‌گیری فرصت در بوستان‌ها، محیط شهر برای نشاط و سلامت جسمی و گذران اوقات فراغت بانوان فراهم شد.

قالیباف ادامه داد: در موضوعات مختلف حتی در بخش آسیب‌های اجتماعی به‌صورت جدی به این موضوع توجه شد. شما مراکز شهربانو را در شهر دیدید. سراهای محله را نیز با همین نگاه پیش بردیم. فرصت‌هایی برای دختران جوان در مجموعه‌های مخصوص به آنها ایجاد کردیم تا بتوانند در یک محیط شهری همچون محیط دانشگاهی که دارای بخش کاری هم بود، حضور پیدا کنند و با یک محیط با نشاط، سالم و توأم با امنیت اجتماعی و اخلاقی اما بسیار راحت و روان و با نشاط و شاداب فعالیت کنند.

قالیباف تصریح کرد: در نیروی انتظامی و در حوزه مدیریتی و اشتغال برای اولین بار بعد از جمهوری اسلامی زنان وارد پلیس شدند، در سلسله مراتب فرماندهی و نظامی و انتظامی درجه گرفتند.

***

سوالات کارشناسان در بخش دوم به شرح زیر است:

برنامه شما برای شبکه اینترنت داخلی چیست؟

چه برنامه ای برای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کارهای آن لاین دارید؟

برنامه شما برای ساماندهی فضای مجازی چیست؟

سیاست شما برای مواجه با فیلترینگ به ویژه شبکه های اجتماعی پرمخاطب چیست؟

چقدر به ابعاد سواد مجازی توجه دارید؟

با فیلترینگ مخالف هستم

قالیباف در بخش سوم مناظره سوم درخصوص سوالاتی پیرامون فضای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی بسیار مهم است و فضای زندگی مردم در همه ابعاد خودش است؛ حتما با موضوع فیلترینگ مخالف هستم؛ زیرا خطرات و فسادهایی در خود دارد، اما در زمانی مانند زمان 1401 که بحث امنیت در اولویت است فرق دارد، اما در شرایط دیگر نیاز نیست.

وی افزود: حکمرانی در فضای مجازی مثل زندگی معمولی خودمان یک ضرورت است. الان بخش عمده اقتصاد در فضای مجازی است که باید استفاده کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم خودشان فرهنگ را تولید و خودشان مصرف می‌کنند؛ دولت‌ها باید آن را ناوبری و هدایت کنند.

قالیباف با بیان اینکه حمکرانی فضای مجازی یک ضرورت است، تصریح کرد: فرهنگ سه بخش است؛ یک بخش کالاها و تولیدات فرهنگی است؛ امروز پنجره طلایی جمعیتی را داریم در همین توان نیروهای متخصص و حرفه‌ای در فضای مجازی.

.

وی افزود: الان بچه‌های ما در دنیا در حوزه گیم می‌توانند در تراز دنیا حرکت کنند. الان با این سرعت اینترنت و رفتار فیلترینگی می‌توانند در دنیا پیشتاز باشند؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: فیلترینگ به جای مصون سازی خطر را بیشتر کرده است. هم خسارت مالی دیدیم و هم خسارت اخلاقی.

وی ادامه داد: بعد از فیلترینگ استفاده از وی پی ان از 22 درصد به 67 درصد افزایش یافته است. در آینده نزدیک باید سرعت اینترنت حل شود و اعصاب خردی مردم برداشته شود.

قالیباف بیان داشت: یک دلیل که مردم به سکوهای خارجی می‌روند بخاطر این است که احساس ناامنی می‌کنند. مقام معظم رهبری در این باره گفته‌اند که ورود به حریم شخصی حرام شرعی است.

آقای پورمحمدی! در دولت یازدهم و دوازدهم در بحث شبکه ملی اطلاعات چه کردید؟

قالیباف در بخش چهارم در مناظره سوم، اظهار داشت: به نظر بنده، وقتی حرف از مدیریت و مدیر قوی زده می‌شود نمونه‌های متعددی می‌توان گفت مثلا در خودروسازی می‌بینیم که چندین کارخانه خودروسازی داریم ولی هرگز خودروساز نشدیم و با این سیاست فعلی هیچوقت خودروساز نمی‌شویم.

وی با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی هم دچار اشکال اینگونه شدیم، افزود: امروز همه سیاستهای کلان برای جهش در این فناوری را مصوب کرده‌ایم ولی در حوزه عملکرد و اجرا دچار مشکلیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای پورمحمدی! در دولت یازدهم و دوازدهم ببینید در بحث شبکه ملی اطلاعات چه  کردید؟ 50 درصد هم پیشرفت نکرده است! ‌در حالی که یک کار اساسی است و باید انجام می شد. ولی دولت سیزدهم این کار را کرد. امروز پیشرفت بالای 70 درصد است و حتماً یک سال دیگر به آن دست می‌یابیم.

قالیباف ادامه داد: چرا پیام‌رسانها سرورها را داخل کشور نمی‌آورند؟ چون نتوانستیم امنیت مادی، معنوی و حوزه شخصی افراد را تضمین کنیم. فکر می‌کنند اگر در  خارج باشد سرورها بهتر از اینجاست.

.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری فتوا دادند که دسترسی به حوزه‌های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما این باور را در مردم باید به وجود بیاوریم، تصریح کرد: عدالت و مبارزه با فساد در بستر فضای مجازی ممکن می‌شود. کوچک سازی دولت و کاهش هزینه با فضای مجازی ممکن است.

قالیباف بیان داشت: در دولت چهاردهم مبنای کارمان شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی در همه عرصه‌ها و بخصوص در حوزه مسائل اقتصادی است.

***

در بخش اولِ مرحله سوم مناظره، مردم و کارشناسان اقتصادی، سوالات دیگری در حوزه سینما و تولیدات فرهنگی برای پاسخ دادن کاندیداها مطرح کردند که به شرح زیر بود:

پرسشهای مردمی: راهکاری هست که فیلمهایی ساخته شود که مشکلات جامعه را نشان دهد ولی سیاه نمایی نشود؟

مجید شاه حسینی: در دولت سیزدهم طرح ناتمامی تهیه شد برای سینما و فضای مجازی و نمایش خانگی تا حقوق معنوی را تامین کند. سیاست شما در این مقوله چیست؟‌آیا این حقوق را به رسمیت می شناسید؟ و قانونی تدوین می‌کنید؟

ابوالقاسم طالبی: چه تدبیری دارند که فضای افسردگی را از بین ببرند و آنچه داریم را به مردم نشان دهند؟

شرفخانلو: برای پیوست فرهنگ به طرحهای توسعه ای و اقتصادی چه برنامه ای دارید؟

سبحانی‌ نسب: برای امنیت فرهنگی ما چه فکری کردید؟

گل علی بابایی: برنامه های شما برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از نویسنده‌ها چیست؟

5 نکته کاربردی قالیباف در زمینه فضای مجازی

قالیباف در بخش پنجم در مناظره سوم، اظهار داشت: وقتی بیان می‌کنم که فضای مجازی فضای زندگی است؛ این موضع مهم است و باید به آن توجه شود.

وی افزود: 5 نکته کاربردی را می‌توانم در زمینه فضای مجازی بگویم: ابتدا باید از پلتفرم های داخلی موفق بی قید و شرط حمایت کنیم؛ مثل نشان و بله و ایتا و ....

نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: دوم کسب و کار را باید امنیتش را برقرار و تقویتش هم کنیم. این نیازمند یک گروه در شوراست. سوم در تولید محتوا به شدت عقب هستیم؛ زیرساختها الان دارد آماده می شود ولی دولت باید از تولید  محتوا حمایت کند و پاداش بدهد در این زمینه.

قالیباف تصریح کرد: چهارم نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی هم لازم است تا این دغدغه از خانواده‌ها برداشته شود مخصوصاً از نیروهای نواجوانمان. پنجم حتماً باید با یک پلتفرم خارجی به صورت مشارکتی، کار کنیم.

.

وی افزود: باید از پلتفرم‌های موفق داخلی حمایت کنیم. همچنین در تولید محتوا به شدت عقب هستیم که باید دولت علیرغم مهیا ساختن زیرساختها باید در تولید محتوا حمایتگر باشد تا تولیدات خوبی ساخته شود.

نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه همه جا عدالت اساس است و در حوزه فرهنگی و هنری هم این مهم است، بیان داشت: باید بپذیریم که فرصت‌های تهران را کمتر در شهرستانها داریم.

قالیباف تاکید کرد: عدالت فرهنگی یکی از چالش های فرهنگی ماست که باید برای آن فکری شود.

باید تلاش کنیم فرهنگ را ازسیاست زدگی دور کنیم

قالیباف در بخش ششم مناظره سوم، اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی و سیاست زدگی دور کنیم تا آسیب نبینیم. فرهنگ صاحبانی دارد.

وی افزود: فرهنگ را مردم تولید و مردم مصرف می‌کنند؛ دولت باید صرفا ناوبری فرهنگ را انجام دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی حرف از فرهنگ زده می شود باید به زیرساخت، معیشت، هنرمندان و محتوا توجه داشته باشیم اگر به این موضوعات توجه شود اتفاق های خوبی در حوزه فرهنگ برای کشور خواهد افتاد.

.

قالیباف تصریح کرد: بنده به عنوان خدمت‌گزار در 12 سالی که در شهرداری بودم با همین نگاه به موضوع فرهنگ نگاه کردم.

وی ادامه داد: در شهرداری تهران 360 کتابخانه و چند ده هزار صندلی سینما، سالن‌های تئاتری در سطح کشورهای پیشرفته، سراهای محله، مساجد و... ساختیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت باید تولی‌گری فرهنگ را انجام دهد، تصریح کرد: در حوزه فرهنگی رویکردی داریم در موضوعاتی مانند باغ موزه دفاع مقدس در تراز بین المللی است.

قالیباف تصریح کرد: امروز زیبنده نیست که استانی وجود داشته باشد که سینما نداشته باشد؛ از این رو در دولت چهاردهم تمام تلاش را خواهیم کرد تا مجموعه های فرهنگی از جمله سینما ساخته شود.

***

باید سازمانی همچون نظام مهندسی و پزشکی برای فرهنگ داشته باشیم

قالیباف در بخش پایانی مناظره سوم، اظهار داشت: بنده معتقد هستم در حوزه فرهنگ یکی از اشکالات ما این است که توجه به نگاه رهبر معظم انقلاب نداریم؛ بدون شک ایشان یک شخصیت بی‌نظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری در ابعاد مختلف هستند و در دنیا شناخته شده هستند.

وی افزود: ایشان  در سال 95 به مدیران فرهنگی توصیه داشتند که هزاران مجموعه خودجوش مردمی که کار فرهنگی میکنند باید روز به روز توسعه یابند و دستگاه های فرهنگی به اینها کمک کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما با این  نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگ چه کردیم؟

قالیباف افزود: آیا ما امکانات و پول کم داشتیم یا آن را بد مدیریت کردیم؟ قریب به 90 درصد این پول در دستگاه های فرهنگی برای هزینه جاری خودشان است!‌ چرا فرصت را به نیروهای خلاق و جوان در حلقه‌های میانی و مراکز مردمی ندهیم؟

.

وی گفت: مردمی سازی که باید در اقتصاد کنیم ولی نکردیم، در فرهنگ هم باید همینگونه باشد و فرهنگ را مردمی کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: حتما یک سازمان نظام فرهنگی مانند نظام پزشکی و نظام مهندسی باید داشته باشیم  تا خود اهالی فرهنگ مدیریت کنند.

قالیباف در پایان بیان داشت: اثرات فرهنگی مثل داوود خطر و سیاه ساکتی و خواب و بیدار در دوره نیروی انتظامی بنده درست شد و باعث شد که در 70 روز بیش از 80 درصد مردم کمربند ایمنی بستند و این از طریق تولیدات فرهنگی صورت گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما