شناسهٔ خبر: 67286738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

لحظه به لحظه با دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

مناظره دوم مانند مناظره اول محور اصلی اش اقتصادی است اما حوزه اجتماعی را هم شامل می شود و عنوان کلی مناظره «خدمت عدالت محور دولت» است که دولت چه خدماتی را به مردم ارائه می‌کند.

صاحب‌خبر -

پزشکیان:

بین مصرف دهک‌های پایین و بالای یارانه‌ها اختلاف بسیار زیادی وجود دارد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آمارها نشان می‌دهد که مصرف دهک‌های پایین و بالا از یارانه‌ها وحشتناک است به ویژه در یارانه انرژی و بنزین اختلاف بسیار زیادی بین دهک‌های بالا و پایین وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود پزشکیان در دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با ذکر آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: آنچه که مشخص است در قدم اول باید بدانیم کجا قرار داریم، آمارها نشان می‌دهد که مصرف دهک‌های پایین و بالا از یارانه‌ها وحشتناک است به ویژه در یارانه انرژی و بنزین اختلاف بسیار زیادی بین دهک‌های بالا و پایین وجود دارد.

وی با بیان اینکه امکانات به دهک‌های بالا داده‌ایم و کمتر به دهک‌های اول درآمدی یارانه امکانات ارائه شده و به همین دلیل وضعیت جمعیت زیر خط فقر بدتر شده‌ است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به نموداری از وضعیت استان‌های کشور ادامه داد: همانطور که دیده می‌شود وضعیت استان‌ها و شهرهای نزدیک به مرز و حاشیه نشین‌ها به شدت بدتر است. الان باید بدانیم کجا هستیم، در تئوری‌ها مسائل بسیار ساده است اما در اجرا آمار وضعیت فقر را نشان می‌دهد و آمار و ارقام نشان می‌دهد کجا هستیم.

پزشکیان تاکید کرد: اختلافات و عدم هماهنگی‌ها باعث شده که نتوانیم برنامه را اجرا کنیم و به هدف برسیم و هدف ما باید مناطق محروم باشد و همزمان باید زیرساخت و حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر ۵۵ درصد وام‌ها به تهران اختصاص پیدا می‌کند که این به معنای عدم توسعه در سایر نقاط کشور  است بنابراین اگر برای برنامه‌ریزی ها با خود مردم و قشر دانشگاهی و سایر طیف‌ها صحبت نکنیم و یک نسخه بنویسم هر چند یک جا درست می‌شود اما بقیه مناطق رو به تخریب می‌روند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نباید اجازه دهیم به دهک‌های بالا بیشتر یارانه دهیم و در این صورت فشار تورم روی دهک پایین خواهد بود و رشد اقتصادی را درست نکنیم همه را فقیر کرده‌ایم و اگر رشد اقتصادی را اصلاح نکنیم فقط فقر را بین سیستم‌ها توزیع می‌کنیم.

وزیر کشاورزی دولت شهید رئیسی را چرا گرفتند؟ چای دبش چرا درست شد؟

پزشکیان  در بخش دیگر صحبت های خوددر پاسخ به اظهارات یکی از کاندیداها و انتقادات وی گفت: ابتدا این را بگویم امروز چرا در این وضعیت هستیم؟ چون با هم دعوا می‌کنیم و با این شرایط مشکل حل نمی‌شود و روز به روز هم بدتر خواهد شد.

وی ادامه داد: این وضعیت سفره مردم است که در دوره دولت شهید رییسی هم روز به روز بدتر شد. بنده در دولت خاتمی وزیر بودم مقایسه کنید آن دوره وضعیت بهتر بود یا الان؟ آیا در آن دوره ثبات اقتصادی داشتیم یا الان؟ باید با شاخص های علمی حرف بزنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه انسجام داخلی ضرورت است، اظهار داشت: هر کسی بخواهد وارد ستاد انتخاباتی من شود من آن را می پذیرم اما آنچه که انجام می‌دهم تنها سیاست‌های رهبری است.

وی افزود: باید درد مردم را داشته باشیم، می‌بینیم که در همین تهران مردم چه وضعیتی دارند، امروز وضعیت مردم در چابهار، خوزستان، بلوچستان سیستان و کردستان را می‌بینیم، می‌توان این تئوری‌ها را اجرا کرد اما به شرط انسجام.

پزشکیان گفت: معتقدم می‌توان به هر نفر ١٠ میلیون تومان هم اختصاص داد اما لازمه آن انسجام داخلی است و باید در داخل به زبان مشترک برسیم و وضعیت مردم را ببینم.

وی با بیان اینکه امروز تمام مملکت خیلی خراب است، تاکید کرد: همین خوزستان که منبع انرژی کشور است امکانات و زیرساخت‌های اولیه را ندارد و اگر رشد اقتصاد و شغل را درست نکنیم و مشکل با دنیا را برطرف نکنیم وضعیت همین است و امروز  چند میلیارد دلار به دلیل تصمیمات ناثواب عده‌ای هزینه می‌شود که نمونه آن سهم ایران از میادین مشترک است و می‌بینیم قطر چگونه از میدان مشترک نفتی استفاده می‌کند.

پزشکیان ادامه داد: کشور ثروتمندی هستم اما چطور وضعیت مردم این وضع موجود است و در تمام دولت‌ها طبق تورم حقوق را افزایش ندادیم و این خواسته بازنشستگان و سایر مشاغل بوده‌ است. اینها واقعیت امروز کشور است، شعار دادن کار سختی نیست وعده داده‌ایم اما انجام نشد چرا وزیر کشاورزی شهید رییسی را گرفتند و چرا موضوعی مانند دبش ایجاد شد؟

در دولت آقای خاتمی زیرساخت‌های درمان را اصلاح کردیم

پزشکیان در بخش مناظره گفت: باید بگوییم ما در عملکردها چه کردیم در تبریز که رییس دانشگاه بودم ساختار روستاها را اصلاح کردیم و در ۶ ماه بیش از ۶٠٠ خانه بهداشت را با مشارکت مردم ساختیم و با فرزندانم در کوه‌ها کارگری کردیم، جراح قلب بودم با بچه‌هایم کارگری کردیم.

وی ادامه داد: همین الگو شد و در همان مدت کوتاه بیش از ٨٠٠ خانه بهداشت را راه‌اندازی کردیم و در ادامه الگوهای مختلفی وارد کار شدند و نگاه این بود که انسان کالا نیست و نمی‌‌توان با انسان مانند کالا رفتار کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در برنامه سوم قرار بود همه امور را به بخش خصوصی واگذار کنند و بیماران به بیمارستان می‌آمدند و مرده‌ آنها را هم از بیمارستان تحویل نمی‌دادند که این روند را تغییر دادیم و در دولت آقای خاتمی بیمارستان روستایی احداث کردیم و  سر تخت هر بیماری پول نداشت آن را بیمه و زیرساخت‌های درمان را اصلاح کردیم.

دولت یارانه دارو و بیماران صعب‌العلاج را نداد

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مردم بنده همان روزی که برای ثبت نام ریاست جمهوری آمدم گفتم برنامه داریم و برنامه ما هم همان سیاست‌های کلی  مقام معظم رهبری است و درباره تمام این موضوعات و مشکلات برنامه را نوشتیم و قانون وجود دارد که تمام آن هم با سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری تطبیق دارد. اینکه این قوانین به اجرا نمی‌رسد به این دلیل است که دولت و مجلس و سایر نهادها سفره جدا از مردم دارند و اگر سر همین سفره بشینیم درد مردم را می‌فهمیم وگرنه وضعیت درست نمی شود.

وی اظهار داشت: این تئوری‌ها را می‌گوییم اما امروز در روستاها پزشک نیست علت این وضعیت هم ما هستیم و فرد دیگری نیست چراکه پول‌ها پرداخت نشد، قرار بود که اگر ارز ترجیحی را برداشتند ریال آن را بدهند که ۶٠ هزار میلیارد تومان را از هدفمندی یارانه‌ها دادند اما یارانه دارو ١۵٠ هزار میلیارد تومان بود و این پول قرار بود برای بیماران صعب الاعلاج استفاده شود اما اصلا این پول داده نشد. الان زیرزمینی و ارز می‌گیرند و پزشک تقصیری ندارد و ویزیت پزشک حدود ١ الی ٢ دلار است. درآمد پرستار در هر کشیک برای هر ساعت ١۶٠ هزار تومان است و می‌گوید اگر اسنپ کار کنم بهتر است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: درباره تمام این موضوعات در مجلس قانون نوشتم اما به صحن نمی آمد و مشکل این است که سر سفره نمی‌نشینیم و درد و مشکل مردم را نمی‌فهمیم و اگر در صفی که مردم ایستاده‌اند مسئولان هم در همان صف بایستند به طور قطع صدای اعتراض مردم درنمی‌آید اما در صف نیستیم و به مردم هم می‌گوییم مشکل را حل می‌کنیم اما حل هم نمی‌کنیم.

پزشکیان تاکید کرد: از اول که خودم را شناختم می‌خواستم صدای محرومان باشم صدای کسانی که صدای آن ها شنیده نمی‌شود، اگر در تهران یکی از تجهیزات پزشکی و سیتی اسکن‌ها کار نکند تمام دوربین‌ها به سمت آن می‌رود در حالی که هیچ کسی خبر ندارد که در فلان روستا چنین مشکلی وجود دارد، چرا قانون مصوب در برنامه‌های توسعه‌ای که مطابق با سیاست های کلی نظام است اجرا نمی‌شود؟ چراکه می‌گوییم اگر مطب زدم اقدامی کنم که کسب و کار خودم بچرخد و درست شود و نه مشکل مردم.

دانش آموز منطقه محروم با فرزند یک مسئول سرویس یکسان می‌گیرد؟

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به عملکرد خود در طول سال‌های گذشته اظهار داشت: من در تبریز رییس دانشگاه بودم و به دلیل عملکرد معاون سلامت شدم، در ادامه علیرغم اینکه عضو هیچ حزبی نبودم اما وزیر بهداشت دولت آقای خاتمی شدم در حالیکه در همان زمان افرادی حزبی بسیار زیادی وجود داشتند اما به دلیل سوابق و عملکردم به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شدم.

وی گفت: در تمام این سال‌ها کار کردم و عملکرد خوبی داشتم لازم باشد اسناد آن وجود دارد و نگاه و رویکردم در تمام این سال‌ها حمایت از محرومان و فقرا بوده‌ است.

پزشکیان درباره سیاست‌ها در نظام آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه که مهم است این است که بچه و دانش آموزی که در منطقه محروم تحصیل می‌کند با بچه و فرزند یک مسئول سرویس یکسان می‌گیرد یا نه؟ اگر سرویس‌ها و خدمات و امکانات یکسان نباشد نمی‌توان مشکلی را حل کرد، اگر سفره مسئول و مردم جدا باشد، مشکل حل نمی‌شود چون درد را نمی فهمیم.  درحالیکه مدارس در مناطق محروم یک امکانات معمولی را هم ندارد اما در منطقه‌ای مانند تهران ١٠٠ میلیون تومان برای کلاس اول هزینه می‌شود.

 

در حال عقب ماندن از جهان هستیم

پزشکیان با بیان اینکه باید برای سیاست‌های کلی نظام به مرحله اجرا برسیم، اظهار داشت: اجماع همان اجرای سیاست‌های کلی و قانون اساسی است و اگر به سمت آن رفتیم دعوا نکنیم و روش‌های آن هم وجود دارد. اگر قانونی مصوب شد دیگر همه به همان طرف برویم باید با فردی قرارداد ببندیم که ما را به همان سمت می برد نه اینکه قراردادها را با احزاب و جریان‌ها ببندیم که امروز این کار را می‌کنیم.

وی ادامه داد:  در حال حاضر دانشگاه‌های ایران در بهترین حالت دسته دوم هستند و دانشگاه‌های پزشکی نسل سه است و در نسل یک و دو آموزش شامل تئوری، تحقیق و مهارت است اما در حال حاضر در دانشگاه‌ها بخش تئوری و تحقیق آموزش داده می‌شود و تحقیقات ما هم مبتنی بر جامعه و نیاز جامعه نیست و هزینه‌ها را هدر می‌دهیم در حالی که اگر تحقیقات باشد، مشکل جامعه را حل می‌کند. آموزش باید بر اساس شناخت جامعه باشد اما جایی که کار ایجاد کرده‌ایم مهارت نداریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید کاری کنیم که دانشگاه از نسل دو به نسل سه و چهار برسد و علم باید مشکل کشور را حل کند و چارچوب آن هم وجود دارد اما ما در حال عقب ماندن از جهان هستیم. این همه نیرو داریم اما مشکل جامعه را نمی‌بینیم این میزان نیرو در دانشگاه تربیت می‌کنیم اما پس از دانشگاه بیکار می‌مانند. اگر می‌خواهیم که عمر و سرمایه کشور تلف نشود باید کاری کنیم که دانشجو که از دانشگاه خارج می‌شود بتواند مشکلی را حل کند.

وی تاکید کرد: دانشگاه ها از نسل سه عبور کردند و به دانشگاه‌های نسل ۴ و ۵ رسیده‌اند اما ما همچنان اندرخم کوچه مانده‌ایم. برای تغییر این روند باید به دانشجو و هیات علمی احترام بگذاریم و افراد توانمند از هر جناح و جریان باید امکان حضور داشته باشند،  همین افراد وقتی از کشور خارج می‌شوند به آنها  افتخار می‌کنیم و می‌گوییم فلان دانشمند ایرانی است اما اگر در ایران بماند امکان داشته باشد اخراج می‌شوند.

پزشکیان تاکید کرد: هیات علمی باید زندگی کنند و الان زندگی نمی‌کنند چراکه پولی به آنها نمی‌دهیم در حالی که این افراد را خارج از کشور می‌قاپند.

وی تاکید کرد: الان دانشجویان از بیشترین بیکارهای کشور هستند و این به دلیل عدم برنامه‌ریزی براساس نیاز جامعه است و وقتی به هیات علمی و دانشجویان  توجه نمی‌شود همین رفتار به فرار مغزها منجرمی‌شود. نباید تنها به یک حزب و گروه توجه شود.

 

مردم از ما ناراضی هستند چون به آنها انگ می‌زنیم و نارضایتی ایجاد می‌کنیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع بندی صحبت های خود درباره عملکرد خود در پست‌ها و جایگاهی که حضور داشته تاکید کرد: در دولت آقای خاتمی حضور داشتم و در آن دوران فرار مغزها نبود وضع مردم هم خوب بود و اگر وضعیت مردم در آن دوران بد بود به همین روند فعلی رای بدهند. در این سال‌ها تمام فکر و ذکرم حمایت از مناطق  محروم بود.

وی گفت: به خوبی می‌دانیم که ٩٠ درصد مشکلات به مدیریت ارشد می‌گردد و مردم خوبی داریم اما وقتی می‌بینند که مدیران رانت می‌گیرند آنها قضاوت می‌کنند و امروز آنها قضاوت خوبی ندارند و مشکل هم مدیریت ارشد کشور است، اگر صادقانه با مردم حرف بزنیم و ببینند که با تمام وجود به آن اعتقاد داریم حتما اعتماد می‌کنند. در همان دوران راه‌اندازی خانه‌های بهداشت اول بسیجی‌ها با ما همکاری نمی‌کردند و ۶٠٠ خانه بهداشت را با مشارکت مردمی ساختیم همان افرادی که درباره مو و تیپ آنها حرفی زده می‌شد اما بسیجی‌ ها وقتی ما را همراه مردم در میدان دیدند آنها هم آمدند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اصل این در بهداشت عدالت، مشارکت مردمی، روابط بین بخشی و تکنولوژی بود. باید به مردم باور داشته باشیم اما اگر همان کارمندها ما را قبول نداشته باشند هر چقدر هم تئوری بگوییم، فایده‌ای ندارد. اگر دست به دست بدهیم مشکلات حل می‌شود و این را در زندگیم ثابت کردم.

وی گفت: مشکل نبود راه حل نیست و مردم باید ببینند که در میدان هستیم و حضرت علی در نامه ای به مالک اشتر فرمودند که مردم و خدا یک طرف و خودت و رفقا یک طرف دیگر، معتقدم که باید تمام افراد خدمات یکسان داشته باشند. چرا مردم از ما ناراضی هستند چون به آنها انگ می‌زنیم و نارضایتی ایجاد می‌کنیم، اگر مردم باور کنند مشکل را حل کنیم آنها هم به میدان می آیند و باید برای همه اقوام بر اساس عدالت رفتار کنیم و مدیریت ها باید براساس شایستگی با افراد باشد و در هر کدام از ساختارهای اداری و اجتماعی باید این اصول دیده شود.

 

 

جلیلی:

اگر منابعی داریم باید کاملا عادلانه توزیع کنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از برنامه های ما برای توزیع عادلانه یارانه سوخت است که بر اساس خودرو نیست بلکه بر اساس افراد باشد. اگر منابعی داریم باید کاملا عادلانه توزیع کنیم

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید جلیلی در دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در ابتدا پیروزی تیم ملی والیبال را تبریک می‌گویم اگر این را هم نگویند آمریکا خودش باخت.

وی افزود: برای اینکه بخواهیم به پرسشی که مردم دارند، مستقیم جواب دهیم دو مثال می‌زنم، وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد به بهترین شکل و عادلانه توزیع کند. یک خانواده که سه خودرو دارند با یک خانواده که ۴ نفر هستند و خودرو ندارند را با هم مقایسه کنیم. خانواده‌ای که سه خودرو دارد ۱۲ برابر از خانواده‌ای که هیچ خودرویی ندارد یارانه دریافت می‌کند. این یک محاسبه دارد که باید ببینیم خانواده دارای ماشین چقدر در بنزین یارانه دریافت می‌کند و در این محاسبات می‌توان مشخص کرد که آن خانواده در حالیکه مرفه‌تر است ۱۲ برابر یارانه دریافت می‌کند و این در شرایطی است که ۴۴ درصد خانواده‌های ما ماشین ندارند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کسی که چندین خودرو دارد ۱۲ برابر آن خانواده ای که خودرو ندارد یارانه دریافت می کند، گفت: ۴۴ درصد خانواده های ما اصلا خودرو ندارند. اگر منابعی داریم باید کاملا عادلانه توزیع کنیم.

وی ادامه داد: اگر یک خانواده ۴ نفره حقوقی بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان دارد، طبق قانونی که ما داریم کسی که ۱۶ میلیون تومان حقوق دارد نزدیک ده درصد حقوقش را باید مالیات بدهد در صورتی که به این خانواده نفری ۴۰۰ تومان یارانه می‌دهیم؛ در واقع به همین میزان یارانه آن‌ها مالیات دریافت می‌کنند در صورتیکه خیلی از کسانی که درآمد بسیار زیادی دارند با فرار مالیاتی از مالیات فرار می‌کنند. این نشان می‌دهد مناسبات موجود تصحیح جدی نیاز دارد. ما چند طرح آماده کردیم، درباره اینکه انرژی چگونه به بهترین شکل توزیع شود و یارانه بر اساس فرد داده شود که عدالت دارد و باعث می‌شود مدیریت مصرف بهتر صورت بگیرد و مردم بتوانند بر اساس منابعی که برایشان حاصل می‌شود مصرفشان را مدیریت کنند.

 

برخی می‌گویند مسائل با «اف ای تی اف» حل می‌شود اما دوستان صورت مسئله را نمی‌شناسند

جلیلی در نوبت دوم صحبت‌هایش در مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری اظهار کرد: بحث رفاه و رفع فقر مطلق پرسشی است که مردم می‌خواهند بدانند چگونه صورت می‌گیرد. ما برخی مواقع این را فقط منحصر به یارانه نقدی و غیرنقدی می‌کنیم اما این کافی نیست. برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید یک نظام رفاهی در لایه‌های مختلف شکل بگیرد تا به هدف نهایی برسیم. وقتی در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشید و لایه‌ای درست شده باشد که فقر، بی سوادی، بیماری و... چرخه‌ای را درست کرده‌اند که مثلاً بیمار شوید، فقیر می‌شوید یا بی‌سوادی منجر به فقر می‌شود یا... . این چرخه مادامی که وجود داشته باشد حتماً نمی‌توانید رفع فقر مطلوب را داشته باشید. لذا شما باید در چند لایه کار کنید.

وی افزود: مثل کارهایی چون تأمین مالی خرد، برنامه ملی صنعت، لایحه کمک درآمد به معیشت، فقر زدایی، محرومیت زدایی باید صورت بگیرد اما اینکه چگونه اینها صورت بگیرد هم مهم است. من این را توضیح می‌دهم که منابع را از کجا تهیه می‌کنیم؛ اگر شما می‌خواهید با این موضوعات مبارزه کنید، لازمه‌اش این است که بتوانید ساز و کاری داشته باشید تا جلوی آنچه که موجب فساد می‌شود را بگیرید و منابع لازم را سمت نظام رفاهی بیاورید. مبارزه با پولشویی و قاچاق یکی از اینهاست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ برخی می‌گویند اینها با «اف ای تی اف» حل می‌شود اما دوستان صورت مسئله را نمی‌شناسند. شما با «اف‌ ای تی اف» دارید کار می‌کنید، ۴۱ بند وجود دارد که همه این‌ها را هم انجام می‌دهید، چه کسی گفته انجام ندهید؟ ما همان زمان اصرار داشتیم قانون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی مبارزه با تروریست انجام شود اما بحث این بود که عده‌ای می‌خواستند ناکارآمدی خودشان را پوشش دهند و خواهش می‌کنم صورت مسئله را قاطی نکنید.

 

اینکه میانگین طول عمر از ۵۵ سال به ۷۵ سال رسیده یک دستاورد در نظام سلامت است

جلیلی در ادامه دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: اگر می‌خواهیم به مردم احترام بگذاریم باید به آنچه که پرسیده‌اند پاسخ دهیم. بخشی از نظام سلامت به بهداشت و سلامت مربوط می‌شود. ما موفقیت خوبی در جمهوری اسلامی داشتیم و در ۴۵ سال گذشته میانگین طول عمر که ۵۵ سال بود امروز به ۷۵ سال رسیده است و این یک دستاورد در نظام سلامت ما است. در همین ۲۴ ساعت گذشته ما ۱۲۰۰ نفر از جمعیت‌مان فوت کرده‌اند، مرگ حق است اما این نافی مسئولیت ما در مورد آن مرگ‌های قابل پیشگیری نیست. نظام سلامت یک وظیفه‌ای دارد و آن این است که مرگ‌های قابل پیشگیری را به صفر یا حداقل برساند. ۴۷ درصد مرگ‌های روزانه زودرس و بسیاری خیلی زودرس هستند.

وی افزود: یک مثال دیگر بزنم و آن اینکه همین الان روزانه طبق آماری که وجود دارد، اگر ۲۶ میلیون خانوار داریم، ۲.۵ درصد خانواده‌ها دچار بیماری‌هایی کمرشکن می‌شوند. حدود ۱۸۰۰ نفر در روز هزینه‌های کمرشکنی به آنها تحمیل می‌شود که به همین دلیل زیر خط فقر می‌روند. باید شرایطی فراهم شود که اگر بیماری سراغ مردم ما آمد، همان بیماری کافی باشد و شرایط بیشتری بر آنها حادث نشود. راهکارش در دنیا بیمه‌ها هستند، متأسفانه خود صندوق‌های بیماری ما بیمار هستند و در آن‌ها عدالت‌محور عمل نمی‌شود. اگر ۲.۵ درصد جمعیت ما یعنی روزی ۱۷۸۰ نفر دچار بیماری کمرشکن می‌شوند، بر این اساس روزی ۵ یا ۶ هزار نفر متأثر از این اتفاق هستند و باید بیمه‌ها عدالت‌محور شوند و راهکارش هم وجود دارد.

در آمریکا از شبکه بهداشت ما الگوبرداری می‌کردند

سعید جلیلی در بخش چهارم صحبت‌های خود اظهار کرد: من مجدد عرض می‌کنم بحث ما بحث سلامت به عنوان یکی از مباحث حیاتی در جامعه است و صحبت از نقش رئیس جمهور در زمینه بهداشت است. رئیس جمهور در این موضوع وظایفی دارد و اتفاقاً در قانون اساسی درباره آن صحبت شده است. برخی از موضوعات نظام سلامت بیشتر به بحث‌های مربوط به وزارت بهداشت محدود شده است در حالیکه خیلی از این مباحث خارج از موضوعات مربوط به وزارت بهداشت است و سلامتی مردم را هدف قرار می‌دهد. در چند سال گذشته به طور متوسط تلفات جاده‌ای سالانه از ۱۷ هزار نفر تا ۲۵هزار نفر بوده است. وقتی تلفات جاده‌ای اینقدر زیاد است در هشت سال به اندازه شهدای جنگ تحمیلی ما می‌شود و علاوه بر فوتی‌ها مجروحان و قطع عضو هم داریم؛ مسئله این است که آیا این یک امر محتوم است یا می‌تواند کم شود.

وی افزود: در یکی از سفرهایی که در زمان وزارت خارجه داشتم، از یکی از مسئولان آن کشور درباره میزان تلفات جاده‌ایشان پرسیدم و می‌گفت میزان تلفات ما سالی ۱۷ نفر است. باید برای این موضوع برنامه‌ریزی شود و از دیگر موضوعات مهم، عوامل اجتماعی متأثر بر امر سلامت است. اشتغال و امنیت شغلی مسائلی است که بر سلامت افراد تأثیر می‌گذارد. بحث‌های جاده‌سازی و... بر سلامت مردم تأثیر می‍‌گذارد. اگر ما می‌گوییم آلودگی هوا، عادات غذایی، حوادث جاده‌ای و... مربوط به مسائل حوزه سلامت می‌شوند، چه کسی باید برای آن برنامه‌ریزی کند. شورای عالی سلامت یکی از بحث‌هایش همین است. وظیفه ما این است که مرگ‌های زودرس را تا جایی که می‌شود کم کنیم. اگر ده سال پیش رئییس جمهور وقت این بحثها را هدف‌گذاری می‌کرد، یک درصد قابل توجهی از این ها کم می‌شد و امروز باید در یک جایی برای این موضوع برنامه‌ریزی شود.

این نامزد ریاست جمهوری در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: ما در برنامه‌ریزی‌هایی که داریم، باید تکثر نهادهای سیاستگذاری را کم کنیم، ما تجربه‌ای خوب در شبکه بهداشت داریم، در آمریکا از شبکه بهداشت ما الگوبرداری می‌کردند و ما می‌توانیم به بهترین شکل در این زمینه موفقیت به دست بیاوریم.

 

لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پرورش جایگاه واقعی خود را پیدا کند

سعید جلیلی در نوبت بعدی مناظره نامزدهای ریاست جمهوری اظهار کرد: ما در یکی از بحث‌هایی که روی آن تکیه داریم و شعار دولت ماست یک جهان فرصت و یک ایران جهش است. الزامات یک ایران جهش چیست؟ استفاده حداکثری از این فرصت‌ها. از کجا می‌توان سرمایه‌گذاری جدی‌تر روی فرصت‌ها کرد؟ قطعاً مدرسه. اگر ما واقعاً باور داریم که کشور می‌تواند پیشرفت داشته باشد باید این پیشرفت را از مدرسه شروع کرد. اگر نیروهای نظامی ما لشگر دفع تهدیدها هستند، آموزش و پرورش و مدرسه لشگر شکوفایی فرصتهاست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: خانواده‌های بسیاری الان در حال بررسی هستند که بچه‌شان را کجا و در کدام مدرسه ثبت نام کنند. اگر ما از جهش و پیشرفت کشور صحبت می‌کنیم، معتقد هستیم که پیشرفت کشور با عدالت پیش می‌آید. همه باید در این مسیر نقش ایفا کنند و هر استعدادی بتواند در آن مدرسه‌ای که می‌تواند او را بهتر شکوفا کند حضور داشته باشد. اگر جهش و پیشرفت کشور را جدی می‌دانیم، لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پرورش جایگاه واقعی خود را پیدا کند. وزیر آموزش و پرورش نیروی بسیار ارزشمندی است که باید هدف را بشناسد و دنبال کند و اینجا نقش رئیس جمهور در انتنخابی که برای وزیر آموزش و پرورش دارد بسیار مهم است. یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های ما معلمین ارزشمند کادر آموزش و پرورشی است که ۳۰ سال از عمر خود را در این عرصه هزینه می‌کنند، میلیون ها دانش‌آموزی است که ۱۲ سال عمر خود را در اینجا برای پیشرفت کشور در اختیار شما می‌گذارند.

وی گفت:‌ ما معتقدیم الان همین هزینه مادی که برای آموزش و پرورش صورت می‌گیرد اگر بر دانش‌آموزان تقسیم کنیم میزانش بیشتر از مدرسه‌ای است که در شمال شهر داریم. یک مدرسه الگو در پایه‌های مختلف دخترانه و پسرانه چه شرایطی نیاز دارند، چه کمبودهایی دارند؛ ما فکر می‌کنیم اگر این مدرسه الگو را که روی آن کار شده در یک حرکت بزرگ و تحولی بجای ستادهای بزرگ و پر هزینه متوجه مدرسه کنید، موفقیت‌های بیشتری شکل می‌گیرد.

 

باید دانشگاه را در پیشرفت کشور سهیم کنیم

جلیلی در نوبت بعدی مناظره نامزدهای ریاست جمهوری اظهار کرد: من در این بخش بیشتر می‌خواهم به بحث آموزش عالی بپردازم. ما ده‌ها هزار هیئت علمی داریم که در زمینه‌های مختلف علمی کار کردند و در کنارش میلیونها دانشجو و دانش آموخته داریم. اگر ازپیشرفت کشور صحبت می‌کنیم نقش اینها در این عرصه چیست. حق دانشگاه است که در جهش کشور نقش داشته باشد و سهم خود را داشته باشد و نقش خود را ایفا کند؛ دانشجوها ظرفیت خوبی در این قضیه دارند.

وی افزود: در برنامه هفتم رشد ۸ درصد را تعریف کردیم، سهم دانشگاه‌ها در این رشد هشت درصدی چیست؟ دو نگاه وجود دارد، یکی اینکه مثلاً ما یک آموزش عالی داریم که یک سری درس‌ها ترم بندی می‌شود و یک سری اساتید می‌آیند و به دانشجوها درس می‌دهند که این نگاه بسیار حداقلی است، باید دانشگاه را در پیشرفت کشور سهیم کنیم، مثلاٌ می‌گوییم ارزآوری یک مسئله مهم است، سهم دانشگاه‌ها در این موضوع چیست؟ ما چه مأموریتی برایشان تعریف کرده‌ایم. یکی از برنامه‌های اصلی ما این است،که از ترم آینده این ماموریت تعریف شود و آن موقع ببینید چه نشاطی در جامعه شکل می‌گیرد.

جلیلی در ادامه گفت: در این شرایط دانشجویان و اساتید با موضوعات اصلی کشور درگیر می‌شوند. نکته مهم این است که ما برای خیلی از مسائل مختلف بودجه‌های سنگین تحقیقاتی و علمی را تخصیص می‌دهیم و این بودجه‌ها در دستگاه دیوان سالار ما می‌رود و خروجی‌اش کم اثر است. اگر همان را به تحصیل‌کرده‌ها و دانش‌آموخته‌ها دهیم چقدر مسائل کشور را می‌تواند حل کند؟ در اینجا می‌پرسند چه برنامه‌ای برای مهاجرت دارید، اگر دانشجو احساس کند در پیشرفت کشور می‌تواند تأثیر داشته باشد، چه نشاطی در جامعه شکل خواهد گرفت و چه برنامه‌هایی می‌تواند تعریف شود که کشور را ارتقا دهد؟

 

هم نسل زد زبان ما را می‌فهمند هم ما آنها را

سعید جلیلی در جمع‌بندی اظهاراتش در دومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری گفت: مردم عزیزمان برنامه‌های من را در این چند شب دیده‌اند و در زمینه‌های مختلف و در دو سطر برنامه‌هایم را مطرح کرده‌ام که ناظر به جهش کشور با استفاده از همه ظرفیت‌ها بر پایه عدالت است و دیگری اینکه ناظر به معیشت و رفاه مردم است و نباید منتظر ماند که زیرساخت‌ها و جهش‌ها صورت بگیرد و بعد به آن‌ها بپردازیم.

جلیلی تصریح کرد: نمی‌خواهم حرف‌های قبل را تکرار کنم. امروز دو رویکرد وجود دارد، یکی خود را باور دارد، نگاه حداکثری دارد و به پیشرفت و جهش معتقد است و یک رویکرد هم اینگونه نیست، یا می‌ترسد یا می‌ترساند و بر اساس تفکراتی که نسبتی با واقعیت ندارد می‌خواهد بگوید که نمی‌شود و اتفاقاً آن‌ها نگاه رمانتیک دارند؛ می‌گویند تهدیدها مانع میشوند که البته باید تهدیدها را دید و در کنار آن به فرصتها توجه داشت.

وی افزود: امروز فرصت‌های جهانی برای پیشرفت و جهش ما بسیار زیاد است و اگر ما در فضایی بیفتیم که چهار یا پنج سال معطل شویم، تجربه‌های غلطی است که بارها مردم آن را دیده‌اند و نتیجه نداده است. من با مردم عزیزمان بارها در این دو سه سال گذشته با اساتید، دانشجویان، در مزارع و روستاها صحبت کرده‌ام. یک مسئله‌ای بارها صحبت می‌شود و می‌گویند که ما نسل زد داریم و ما نه زبان او را می‌فهمیم و نه او زبان ما را می‌فهمد. نه اینگونه نیست، من در جلسات متعدد با دانشجویان صحبت کردم، هم آنها زبان ما را می‌فهمند هم ما آنها را و شاید یک جاهایی صحبت ما اقناع نکند که باید در آن موارد ببینیم ضعف ما چیست که نتوانستیم آن‌ها را اقناع کنیم. ما می‌توانیم نگاه بدبینانه داشته باشیم یا نه افتخارات گذشته را ببینیم. مثلاً بحث طرح شبکه بهداشت که در اوایل انقلاب انجام شد امروز به یک الگوی موفق تبدیل شده که جهان از آن الگو می‌گیرد و ما در این طرح توانستیم ۲۰ سال عمر مردم‌مان را بیشتر کنیم. ما امروز در آستانه یک انتخاب هستیم، اگر می‌گویم یک ایران جهش حالا به یک ایران دعوت، دعوت می‌کنم تا یک ایران در انتخابات حضور داشته باشند. هرچقدر یک ایرانی نقش پر شکوه خود را در انتخبات بیشتر کند آثار آن در پیشرفت کشور بیشتر خواهد شد.

 

زاکانی:

به صحبت‌های پورمحمدی گوش ندهید/ آدرس‌هایی که می‌دهند غلط است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این صحبت‌هایی که آقای پورمحمدی می‌کنند را گوش ندهید. آدرس‌هایی که می‌دهند غلط است و کل این شعارها قبلا داده شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی در دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حوادث اخیر تلخ را تسلیت عرض می کنم. مردم، ما کشوری ثروتمند هستیم مشکل این است که ثروت را درست تقسیم نمی‌کنیم. به این صحبت‌هایی که آقای پورمحمدی می‌کنند توجه نکنید. آدرس‌هایی که می‌دهند غلط است و کل این شعارها قبلا داده شده است.

وی ادامه داد: یارانه خانوار در حوزه بنزین گاز و برق درست در کشور توزیع نمی‌شود ما بسته‌ای داریم به نام رفاه و یارانه طلایی هم داریم ناظر به معیشت، مسکن، تفریح و سلامت بسته‌ای را ارائه خواهیم کرد. ما یک یارانه طلایی داریم که مابه ازای مصرف انرژی کل خانوار در بخش خانوار نه تولید و خدمات و فقط در بخش خانوار در نظر بگیریم به هر خانواده سه نفره معادل اعتبار آن ۲۰ گرم طلا داده می‌شود که در سال ۱۱۰ میلیون یارانه دارد و اعتبار به طلاست نقدینگی را زیاد نمی‌کند اسباب صرفه جویی را فراهم می‌کند.

زاکانی تصریح کرد: به میزان انتقال سوخت‌های فصیلی و استفاده از سوخت‌های نوین سود بیشتر می‌شود و همه ملت ثروتمند می‌شوند ما چرا دلمان نمی‌خواهند مردم ثروتمند شوند و به میزان صرفه‌جویی سود کنند برق هم که صرفه‌جویی می‌شود در بخش تولید قرار می‌گیرد البته یارانه انرژی بخش تولید هم در جای خودش باقی می‌ماند و کل مردم ثروتمند می‌شوند.

وی ادامه داد: فقر مطلق هم از این روش ریشه کن می‌شود صددرصد مردم بهره ‌مند می‌شوند و اگر کسی علاقه به مصرف زیاد داشت می‌تواند بگیرد و تنظیم‌گر آن نیز دولت است اسراف در کشور پرونده‌اش بسته می شود این راه روشنی است هدیه به خانواده ها به ویژه زنان و دختران است. از ابتدای دولت هم برای خانواده‌ها حساب ویژه باز می شود و این پول برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

 

دولت پزشکیان همان دولت آقای روحانی است

زاکانی در بخش دوم مناظره گفت: این نموداری است که نشان می‌دهد از ابتدای دولت خدمت نفری ۲۲ میلیون در سال یارانه انرژی طلا به مردم داده خواهد شد و فقر مطلق ریشه کن می‌شود دهک اول بیش از دو برابر شرایط ویژه پیدا می‌کند الا کسانی که بخواهند صرفه جویی نکنند بنزین سه هزار تومانی حذف و ۱۵۰۰ تومان خواهد شد و سایر قیمت‌ها تغییر نمی‌کند. از نظر کارشناسی پرداخت در انتهای زنجیره غلط است و به ما قبل آخر باید داده شود و تصفیه شود.

وی درباره حرف‌های پورمحمدی گفت: آدرس غلط می دهند نکات جدی را بگذارید در زمان خودش صحبت کنیم مشاور آقای پزشکیان گفتند که در دولت آقای رییسی سه سال فلاکت بود. آقای پزشکیان خودشان باید پاسخگو باشند به جای مطالبه و توصیه اخلاقی. دوره ۸ ساله آقای روحانی کشور را به باد داد و سه سال آقای رییسی بالاتر و موثرتر است. در دوران آقای روحانی همین ژنرال های اقتصادی ۹۲ مردم را بیچاره کردند و مسکن مهر را مزخرف خواندند اما امروز در ستاد آقای پزشکیان هستند گفتند با فساد مبارزه می‌کنیم برادر آقای رییس جمهور به واسطه پرونده‌های فساد احضار شد گفتند اعلام جنگ می‌کنیم بردار معاون اول رییس جمهور را به دلیل قاچاق ارز  گرفتند. وعده ۱۰۰ روزه دادند و بعد گفتند مگر می‌شود در صد روز کاری کرد و به شعور مردم توهین کردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه خسارت‌های متعددی در این ایام به کشور زده شد، ادامه داد: وقتی از درون اتاق های شیشه‌ای و ماشین‌های آنچنانی مسیر را دنبال کردند، ۲۰۵ هزار میلیارد بدهی در سال ۹۲ بود دولتی که تحویل دادند هزار و ۳۰۰ همت بدهی داشت در واقع بودجه یک سال را پیش خور و دولت را بدهکار کردند.

وی تصریح کرد: وقتی همه چیز ناظر به توافق با آمریکا شد معلوم شد سر شما را هم کلاه می گذارند. حادثه معدن یورت که اتفاق افتاد پدر یکی از قربانیان گفتند ما رییس جمهور نداریم راست گفت هشت سال کشور رییس جمهور نداشت وقتی قطار تبریز آتش گرفت ۴۵ نفر فوت شدند وزیر آن دولت که در ستاد آقای پزشکیان هستند اعلام کردند که مردم بیمه اند، انگار مردم محتاج هستند و اگر بیمه باشند و بسوزند اشکالی ندارد. آقای پزشکیان که به ایشان خیلی هم علاقه دارم همان دولت آقای روحانی است و همان مسیر را دنبال می‌کنند.

ترامپ هراسی پورمحمدی راه به جایی نمی‌برد

زاکانی در بخش سوم مناظره گفت: از توصیه‌های اخلاقی پزشکیان تشکر می کنم و اگر دعوایی هست بر سر حقوق مردم است.

وی در پاسخ به پزشکیان که گقت ما با کارهای خود پدر مردم را درآورده‌ایم، گفت: شما پدر مردم را درآورده‌اید ما در نیاوردیم و باید به مردم بگویید چه کار کرده اید و پاسخگو باشید.

وی خطاب به پورمحمدی گفت: ترامپ هراسی آقای پورمحمدی راه به جایی نمی‌برد دوره عوض شده است.

پورمحمدی خطاب به زاکانی گفت: شیوه مدیریتی من نشان داده است که جزو قوی‌ترین عناصر این کشور در مواجه با دشمن بوده ام با منافقان و ضد انقلاب و با دشمن خارجی قوی‌ترین بوده‌ایم در حالی که نصف آن را هم نمی توانیم بگوییم که چه کارهایی برای امنیت مردم کرده ایم. از این بیانات نفرمایید به وقتش همه را توضیح می دهیم اگر کسی هم بخواهد مقابل ترامپ بایستد ماها هستیم و در آینده ثابت خواهد شد.

زاکانی در ادامه گفت: وقت من است بعد ایشان توضیح دهند که با اسنادی اس اف او چه کار کردند اسنادی که به دفتر ایشان آمد و بایگانی شد بعد با هم بحث می کنیم ما با شما حالا کار داریم درباره اسناد کرسنت.

 

مشکل دارو با دستور حل نمی‌شود

وی در بخش بعدی صحبت های خود گفت: جناب آقای قاضی زاده به یاد دارند که در هیات دولت مکرر در حوزه سلامت صحبت می‌کردم و ۴ یا ۵ بار در این باره صحبت کردم که این حوزه نیازمند تحول بزرگ است. گام به گام مسیر درست را برویم. حوزه سلامت فراتر از بخش بهداشت و درمان است و شورای عالی سلامت به ریاست جمهوری باید همه دستگاه‌ها را ملکف کند که در این مسیر گام بردارند.

زاکانی با اشاره به موضوع دارو گفت: مشکل دارو با دستور حل نمی‌شود، نمی‌توان به کارخانه داروسازی گفت که ضرر بده یا چیزی را تولید کن که ما میخواهیم. ناظر به شیر خشک دوستان هم بیان کردند ما ورود کرده‌ایم و در دولت هم بحث شد، مسیر معلوم است و باید اقداماتی صورت بگیرد اصلاح بیمه‌ها یک امر قطعی است و فساد در حوزه سلامت و زیر میزی در این حوزه باید پیگیری شود.

وی در بخش پایانی صحبتش در این بخش گفت: نکته‌ای خارج از موضوع سلامت است بیان شد و آن هم درباره فروش نفت بود. آقای پزشکیان اطلاعات شما نادرست است امروز عربستان و عراق از ما بیشتر کوئن برای فروش نفت می‌دهند، این عدد ۳۰ درصد نیز که آقای پزشکیان گفتند نادرست است و عدد کمتر از این موضوع است.

 

قوی ترین وزیر کابینه‌ام وزیر آموزش پرورش خواهد بود

زاکانی در بخش بعدی مناظرات درباره برنامه‌هایش درخصوص نظام آموزش کشور گفت: آینده کشور در نظام تعلیم و تربیت کشور مشخص خواهد شد تعلیم و تربیت کشور نظم پیشران است و از خانواده شروع می‌شود در مسجد مدرسه دانشگاه حوزه و رسانه و تمام ساحت‌هایی که انسان می‌تواند بیاموزد یا بیاموزاند ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: رکن آموزش و پرورش یک اساس ویژه دارد که نقش خاصی را می‌تواند در آینده کشور ادا کند لذا هر کسی می‌خواهد به آینده کشور نگاه کند به حوزه آموزش و پرورش نگاه می‌کند. حوزه تعلیم و تربیت فراتر از آموزش و پرروش است در آموزش و پرورش مشکلات فراوانی وجود دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه نگاه را باید آموزش و پرورش تغییر داد و باید نگاه به آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری باشد در آموزش و پرورش شروع کار باید از کلاس باشد نه از ستاد. در کلاس مهمترین رکن معلم و دانش آموز است و فقط محتوا نیست باید به معلم رسید و به دانش آموز حق داد تا صحبت کند و پاسخ معتبر خود را بگیرد.

زاکانی خاطرنشان کرد: معلم باید منزلت، معیشت و جایگاه داشته باشد و رشدش و تمام ابعاد آنگونه حفظ شود تا معلمی در تاج اشتغال کشور بنشیند و در نقطه برتر منزلتی قرار داشته باشد سند تحول در حوزه عدالت آموزشی است و ساحت 6 گانه را در نظر گرفته است تا بتواند در حوزه محتوا و مسائل مختلف وظیفه خود را ایفا کند اقدامات اساسی در این حوزه فقط نباید در کلاس و این مباحث آموزشی خلاصه شود.

وی ادامه داد: در واقع یک نگاه به مدرسه نگاه مکانیکی است مانند خط تولید ماشین همه دانش آموزان برابر هستند و نگاه دیگر هم پرورش و دقت است مانند گلخانه‌ای که هر کسی بذر خود را می کارد و خودش با خودش مقایسه می‌شود و آموزش و پرورش باید روی این نقطه بایستد و موضوعات مختلف را برای دانش آموز خلق کند که جز از طریق معلم توانمند نمی‌شود لذا باید آموزش و پرورش در محور کانون تحولات کشور قرار بگیرد قوی ترین وزیر کابینه‌ام وزیر آموزش پرورش خواهد بود. مشکلات متعدد معلمان مانند معیشت و مسکن و ... از طریق صندوق ذخیره می‌شود این‌ها را حل کرد متاسفانه اداره سیاسی و غیرحرفه‌ای این صندوق را به مسیر اشتباهی برده است توجه بنده به عنوان رکن اساسی در دولت نگاه سرمایه‌گذاری به آموزش و پرورش است و به بهترین نحو انجام خواهم داد.

 

نمی‌شود استاد سال اول ۱۴ میلیون حقوق بگیرد و کسی که خارج از دانشگاه کار می‌کند بیش از او بگیرد

زاکانی در ادامه این مناظره گفت: دو نکته از بحث آموزش و پرورش مانده است و آن این است که با توسعه فناوری می‌توان این عدالت را توسعه داد و بسیاری از ضعف‌های آموزش و پرورش در حوزه کالبدی را برطرف کرد. این اراده به بهترین نحو می‌تواند تسری پیدا کند مدیریت محلی مانند شهرداری باید پشت آموزش و پرروش قرار گیرند تا با پیوستگی ایجاد زمینه مطلوبیت مدارس دولتی ما را برتر از مدارس خصوصی کنند این ایده بزرگی است که جز از طریق کلاس درس و احترام به معلم و دانش آموزش نمی‌توانید پیدا کنید.

وی درباره آموزش عالی و حوزه فناوری گفت: اعتقاد بنده این است که دو زیست بوم را باید پیش ببریم زیست بوم نوآوری باید به شدت توسعه پیدا کند و ما نیازمند زیست بوم اندیشه ورزی هستیم که هیچ نخبه‌ای در ایران خودش را بی‌اثر نبیند و این باید توسعه پیدا کند کاربردی کردن علوم ارتباط این ظریفت عظیم انسانی با این نیازها است. حوزه علمیه یک روش بزرگ و عظیم برای خدمت دارد و نیازهایی را هم حکومت دارد برای اندیشه ورزی باید از ظرفیت حوزه استفاده کنیم.

زاکانی تصریح کرد: در حوزه فقه مضاف نیز بسیاری از گره‌های کشور را باید حوزه علمیه باز کند. در حوزه متعارف علوم و آموزش عالی کشور توجه به استاد و دقت به منزلت او به عنوان یک جایگاه ویژه باید مورد توجه قرار گیرد نیازمندی های او را باید تامین کرد. نمی‌شود استاد سال اول ۱۴ میلیون حقوق بگیرد و کسی که خارج از دانشگاه کار می‌کند با اندک تجربه‌ای بیش از این حقوق را بگیرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات گفت: بخش نخبگی کشور باید در تغییرات و تحولات کشور شرکت کند و مابه‌‌ازای آن شریک شود و سود ببرد و این میدان دادن به آموزش عالی در کشور است و می‌توان آن را دنبال کرد. میدان دادن به دانشجو و استاد و اینکه احساس کند که کارخانه انسان سازی را اداره می‌کند و فقط ناظر به نان و آب دانشجو فکر نمی‌کند بلکه به علم او هم فکر می‌کند و به میدان دادن به او برای اثرگذاری هم فکر می‌کند تحول در حوزه مدیریتی یک امکان بزرگی است که باید رقم بخورد و به لطف الهی در دولت خدمت این اقدامات ایجاد خواهد شد.

 

آماده‌ام با روحانی مناظره کنم

زاکانی در بخش جمع‌بندی صحبت‌هایش گفت: مردم عزیز بسیاری از موضوعات ناظر به حوزه سیاست و موضوعاتی بود که مربوط به دولت آقای روحانی بود. باتوجه به نوع رفتارهایی که مشاوران برخی از افراد داشتند در سرجای خودش به آن می‌پردازم و الان از این شاخه به این شاخه نمی‌پرم و در زمان خودش صحبت کنم تا هر چیزی را در سر جای خودش صحبت کرده باشم.

وی ادامه داد: پیرامون دوستان عزیز ما کسانی هستند که اسباب تمام این اختلافات و شرایط و موارد متعدد هستند و الان هم ادامه می‌دهند اینجا توصیه اخلاقی برای ما اثرگذار نیست. کمی به پیرامون خودمان نگاه کنیم ببینیم چه کسی منادی رحمت است و چه کسی حرف درست می زند و چه کسی ارائه درست طریق می‌کند. افرادی که الان در ستاد برخی از ما هستند افرادی هستند که مسبب وضع اسفناک امروز هستند و این‌ها باید پاسخگو باشند. چطور امروز در موضع طلبکاری قرار گرفته‌اند و برخی از دوستان هم که دائما طلبکاری می‌کنند به اعتقاد من بعدا آنها این‌ها را اداره خواهند کرد. در گذشته هم نشان داده شده که اداره شده‌اند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کاملا آماده‌ام با آقای روحانی و دیگرانی که اسباب اسفناک شرایط امروز را ایجاد کرده‌اند صحبت و مناظره کنیم و برای مردم روشن شود که وضع موجود حاصل کار چه کسانی است و به ادعا نمی‌توان بسنده کرد از طرفی هم شهید مظلوم ما شهید رییسی پشت سرش حرف زده می‌شود و خودش کجاست که بیاید دفاع کند و حق ایشان ادا نمی‌شود.

زاکانی تصریح کرد: درباره توزیع ثروت در کشور یارانه طلایی را مطرح کردم که به اعتبار طلاست و هر کسی ۲۲ میلیون در سال می‌تواند این اعتبار طلا را داشته باشد و به میزان  مصرف  و صرفه‌جویی که می‌کند می‌تواند آن را داشته باشد برای یک خانواده ۵ نفره ۱۱۰ میلیون است. این پولش الان موجود است اما امکان استفاده از آن را عده‌ای نمی‌گذارند صورت بگیرد.

وی ادامه داد: ناظر به حوزه معیشت صحبت کردم و همین یارانه‌ها را که می‌گیرید ادامه پیدا می‌کند در حوزه اقلام اساسی هم می‌تواند تا ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش پیدا کند یعنی اگر ۴۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرید تا ۶۰۰ هزار تومان می‌توان ارائه کرد. در حوزه مسکن با توجه به ظرفیت‌های قانونی و تجربه‌ای که در این سی و سه ماه در شهردرای تهران دارم صحبت می‌کنم، من هرچه می‌گویم ناظر به تجربه‌ای است که در این سی و سه ماه در شهرداری تهران و سابقه گذشته ام است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حوزه مسکن هم  ظرف ۵ سال می‌تواند مشکل مسکن را حل کند هم از طریق ظرفیت‌های واگذاری زمین و هم از طریق بافت فرسوده به ویژه از طریق پلاک های ناکارآمد. چرا ما خودمان را در سمت مردم قرار نمی‌دهیم و از قدرتمند شدن مردم بیزار هستیم به دلیل اینکه فساد برایشان موضوعیت دارد و غده‌های سرطانی در کشور هستند که نمی‌خواهند اجازه دهند مردم ثروتمند شوند با تعمیق بیمه‌ها می‌توان بسته کامل را داشته باشیم و در حوزه آموزش و پرورش هم توضیح دادم که توجه به کلاس درس و دانش آموزش و معلم و محتوا آن هم نه محتوایی که امروز است می‌تواند تحول را ایجاد کند. در حوزه آموزش عالی نیز اگر آموزش عالی محور تحولات کشور قرار بگیرد می‌تواند کارکرد ویژه‌ای داشته باشد اگر پایان‌نامه ‌ها به سمت نیاز کشور برود، زیست بوم اندیشه‌ ورزی در کنار زیست بوم نوآوری در کشور توسعه پیدا کند هیچ نخبه‌ای در کشور نخواهند ماند که اثرات جدی خود را در کشور نداشته باشد.

 

پورمحمدی:

نحوه توزیع یارانه موجب آرامش طبقات محروم نشده است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نحوه توزیع یارانه موجب آرامش طبقات محروم نشده و عدالت هم آن چنان که مطلوب بود رعایت نشد و سبب غنی‌ترین شدن عده‌ای و فقیرتر شدن دهک‌های پایین شده و توزیع یارانه‌ها به این شکل با تحریم‌ها همزمان شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره عادلانه کردن یارانه‌ها، نحوه توزیع یارانه‌ها و فقرزدایی گفت: خدمات رسانی عدالت‌محور مساله اساسی برای همه دولت‌هاست.

وی افزود:‌ این مساله در دو دهه گذشته جدی‌تر مطرح شد که یارانه‌ها به گونه‌ای توزیع شود که خدمات به همه طبقات به‌ویژه طبقات محروم برسد اما نحوه توزیع یارانه موجب آرامش طبقات محروم نشده و عدالت هم آن چنان که مطلوب بود رعایت نشد و سبب غنی‌ترین شدن عده‌ای و فقیرتر شدن دهک‌های پایین شده و توزیع یارانه‌ها به این شکل با تحریم‌ها همزمان شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: الان ۱۰ تا ۱۱ سال است که اقتصاد ما برای تبادلات مالی قفل است و ما منابعی نداریم، تحریم‌ها تشدید شد در حالیکه قرار بود در داخل خنثی‌سازی شود.

پورمحمدی گفت: من پیشتر گفتم مشکل یارانه‌ ها جدی است و کل منابع ما را می‌بلعد، دوستان ما که اینجا هستند یا به تحریم بی‌توجه بودند و یا به خنثی‌سازی و اقتصاد مقاومتی توجه نکردند.

وی افزود: هنوز فضای انتخابات گرم نشده و این نشان می‌دهد مردم به ما اعتماد ندارند، باید به اعتمادسازی برگردیم و ببینیم با صداقت چه کردیم، واقعیت های اجتماعی را بی‌ارزش دیدیم و کاری برای خنثی‌سازی آنها نکردیم و حالا داریم نسخه می‌پیچیم.

 

دوستان حاضر نمی‌توانند پاسخگوی بخشی از مسائل مهم کشور باشند

پشت پرده مخالفت جلیلی با FATF  به دلیل حضور تیم روحانی در دولت

پورمحمدی در بخش دوم صحبت های خود گفت: مشکلات و راه حل آنها پیوسته گفته شده اما واقعیت این است که نمودارها منفی است و در همه دوره‌ها نقدینگی و تورم بیشتر می‌شود و خط فقر توسعه می‌یابد و همه این حرف‌ها تکرار می‌شود. باید به علت‌ها بپردازیم و فکر نکنیم با سکوت می‌توانیم از مشکلات بپریم.

وی با بیان اینکه باید به یارانه سوخت ۱۲۰ میلیارد دلاری توجه کنیم، گفت:  دوستان حاضر به بخشی از مسائل مهم کشور نمی‌توانند پاسخگو باشند. من صادقانه می‌گویم و به دوستان هم ارادت دارم اما باید با مردم صادق باشیم ولی به چند نمونه اشاره می‌کنم. مثلاً برادر عزیزمان جناب آقای جلیلی، اول که نسبت به تحریم‌ها مواضع معلومی دارند و نمی‌خواهم تکرار کنم. یاد دارم در شورای عالی امنیت ملی موضوع اف‌ای‌تی‌اف مطرح شد. من و آقای طیب‌نیا دعوت شدیم که عضو شورای عالی ضدپولشویی بودیم.

پورمحمدی گفت: آنجا به بحران‌های تبادل مالی اشاره کردم و گفتم برجام هم نباشد این شرایط ما را گرفتار می‌کند. آقای جلیلی پایان جلسه به من گفت آقای پورمحمدی تو مسئول باشی ما قبول داریم اما آقایان مسئول باشند ما قبول نداریم. گفتم آقا اصل مطلب را که اشکال وجود دارد بپذیریم و بعد باهم به شروط و قیودی برای حل مشکل باید برسیم. هفت تا هشت سال از آن روز گذشته اما مدام به اقتصاد فشار آمده است

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: آقای پزشکیان که در ستادشان غلغله است همه چیز را به برجام گره زده‌اند و آقای قالیباف چهار سال رئیس مجلس بود اما تلاشی برای برجام نکردند.   من فکر می‌کنم باید با مردم صادق باشیم و راهکار درست برای مشکلات اتخاذ کنیم.

 

نتیجه افزایش فروش نفت را در کشور ندیدیم

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخشی دیگر از دومین مناظره انتخاباتی با موضوع پیشگیری نسبت به درمان، دسترسی عادلانه به خدمات درمانی و هوشمندسازی نظام سلامت گفت: باید در میدان برجام لحظه‌ها را شکار کنیم و با قدرت پیش برویم، معلوم است که اینها دشمن هستند.

وی افزود: از فرصتی که برای افزایش فروش نفت پیش آمد هم استفاده نکردیم و نفت خود را ارزان فروختیم و نتیجه این افزایش فروش را در کشور ندیدیم آیا با افزایش فروش نفت تورم کنترل شد و اثر آن را مردم دیدند؟

پورمحمدی با بیان اینکه مساله پیشگیری هم مهم است، گفت: ۴۵ درصد کادر پزشکی در تهران مستقر هستند و در چند سال گذشته پزشکان و پرستاران زیادی مهاجرت کرده‌‌اند اما امر مهم در این موضوع تامین نیازهای کادر درمان و احترام به جامعه درمان است.

وی با تاکید بر اینکه تا پزشک‌ها وضعیت مالی خوبی نداشته باشند مشکلات حل نمی‌شود، گفت: شمار زیادی از پزشکان و پرستاران وضعیت سختی دارند در حالی که پزشکی، صنایع دارویی و فناوری‌های مرتبط با این بخش در ایران بسیار پیشرفته است تا جایی که الان گردشگری پزشکی ایران بسیار رشد کرده است. اساتید فن زیادند اما باید به آنها اعتماد کنیم و مشکلات اقتصادی آنها را حل کنیم.

 

 مشکلات خانواده کادر درمان باید حل شود

پورمحمدی در بخش بعدی مناظره گفت: موضوع سلامت از نقاط مثبت در کشور است و ظرفیت‌هایی که پس از انقلاب ایجاد شده مطلوب است، در دانش، آموزش، تجهیزات و بیمارستان‌ها در وضعیت خوبی هستیم و مهم است که این‌ها را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه سالمندی مساله‌ای جدی در کشور ماست و برخی بیماری‌های جدید مانند اوتیسم دارد توسعه پیدا می کند، گفت: باید به این موضوعات نگاهی جامع و کامل داشت. من  همچنان بر تدبیر، برنامه‌ریزی، ایجاد اعتماد و خوش‌بینی و همکاری متقابل تاکید دارم.

پورمحمدی تاکید کرد: خانواده کادر درمان از فرهیختگان هستند که مشکلات آنها باید حل شود. مدیریت اقتصاد سلامت و درمان اکنون اهمیت زیادی دارد. یقین دارم با مدیریت در موضوع یارانه سوخت و انرژی که ۱۶ سال است در طیف‌های مختلف این جناح و آن جناح می‌شود و هنوز سامان نگرفته و همچنان در مصرف انرژی اسراف می‌شود می‌توانیم مصرف سوخت اروپا را به طور رایگان در اختیار مردم قرار دهیم و کل مشکلات اقتصادی کشور را با درآمدهای حاصل از مدیریت انرژی حل کنیم.

 

آموزش و پرورش جایگاه رقابت، اختلاف و کشمکش‌های سیاسی نیست

پورمحمدی در بخشی دیگر از دومین مناظره انتخاباتی با تمرکز بر موضوع ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و کاهش مشکلات این بخش و همچنین مهاجرت نخبگان و ارتقای صنعت و دانشگاه گفت: آموزش و پرورش، آموزش عالی و نهادهای تحقیقاتی مساله‌ای محوری برای رشد و توسعه هر جامعه است و کشور ما از ظرفیت گسترده در این زمینه برخوردار است و باید قدردران این حجم عظیم نیروهای دلسوز و متعهد فعال  در این حوزه باشیم.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی دنیا عوض شده است، گفت: نباید بر بیش از یک میلیون کادر آموزشی و ۱۷ میلیون دانش آموز و چند صد تن دانشجو و استاد دانشگاه یک نظام بسته را اعمال کنیم و می توانیم محتوای آموزشی را به خود آنها واگذار کنیم بنابراین باید نظام آموزش و پرورش را تغییر دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد:‌ آموزش و پرورش جایگاه رقابت سیاسی و اختلاف و کشمکش‌های سیاسی نیست و همه سرمایه ما نیروی انسانی و فرزندان ما هستند.

آموزش و پرورش در گذشته سهم ۲۰ درصدی از بودجه داشته که این سهم الان به ۱۰ درصد کاهش یافته است پس اقتصاد کشور بر این موضوع نیز تاثیر گذاشته بنابراین هر رئیس جمهوری که سرکار بیاید بدون سرمایه نمی‌تواند کار کند. خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه به صورت مبسوط به موضوع آموزش و پرورش پرداخته شده است.

اجماع و وفاق با حرف درست نمی‌شود

پورمحمدی در بخشی دیگر از دومین مناظره انتخاباتی گفت: امروز به جد نیازمند یک وفاق در حوزه‌های گوناگون هستیم و اگر از غیر از این مسیر برویم این امر به شدت تکثیر می‌شود و هیچ وقت راهگشای ما نخواهد بود اما اجماع و وفاق با حرف درست نمی‌شود، الان جامعه ما درگیر عدم وفاق شده چون رانت‌ها و حاشیه‌ها به فاصله‌گیری اجتماعی انجامیده و در حوزه مدیریت با نظامی متورم رو به‌رو هستیم که مزاحم پیشرفت ما هستند.

وی افزود: آموزش و پرورش و علم و تحقیقات حوزه های انسانی و عاطفی است، باید با روابط انسانی با آن برخورد کرد بنابراین باید جایگاه دانشجو و استاد را قبول کرد و پذیرفت نسل امروز با من فرق می‌کند و من باید این را قبول کنم و دانشجو باید به من اعتماد کند. رهبری بر محیط جذاب، مستقل و آزاد در دانشگاه تاکید داشته اند در حالی که ما برخلاف این رفتار می‌کنیم، حقوق استاد و معلم را ببینید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: خیرین آماده کمک هستند اما باید دلگرم باشند، سبک مدیریت و رفتار ما با مردم و نخبگان باید تغییر کند. عمل باید باشد و باید وفاق اجتماعی و احترام به رویکردها در زندگی و اعمال ما نمایان باشد.

 

حرف از خدمت می‌زنیم اما رفتارمان با جامعه قیم‌مدارانه و آمرانه است

هر روز پرونده‌هایی درمی‌آید

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش جمع بندی حرف های خود گفت: در وضعیت فعلی امکانات محدودی داریم و باید از این امکانات بهترین برداشت را داشته باشیم و نظام بهره‌وری را اصلاح کنیم. چابک‌سازی دولت از مسائل اساسی است، همه حرف از چابک‌سازی و کوچک‌سازی می‌زنیم اما دولت‌ها پیوسته بزرگ‌تر  می‌شوند.

وی افزود: مشکل اینجاست که مکانیزم روابط اداری را خوب درک نمی‌کنیم و نمی‌دانیم چالش‌های آن چیست و نسخه‌های رویایی برای آن تجویز می‌کنیم برای اصلاحات اساسی باید نظام اداری را خوب بشناسیم در حالی که هنوز رفتار اداری معیوب ارث برده از رژیم گذشته را حفظ کردیم. اصلاح نظام اداری رکن رکین هر تحولی است. پیوسته حرف از خدمت می‌زنیم اما رفتارمان با جامعه قیم‌مدارانه و آمرانه است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: توسعه عدالت را مطرح می‌کنیم اما رانت‌ها و ویژه‌خواری‌ها چیز دیگری می‌گوید و اجرای عدالت سرشار از حاشیه و حمله است، تا این‌ها را حل نکنیم ادعای تحول در نظام اداری گزافه‌گویی است.

وی با بیان اینکه مساله عمده ما استفاده از همه ظرفیت‌هاست، گفت: ما الان نخبه‌گریزی داریم اگر می‌خواهیم کشور را بسازیم باید نخبگان را جذب کنیم و تنوع فکری را بپذیریم در حالی که آستانه تحمل‌ ما به شدت پایین است و آدم‌ها را به راحتی حذف می‌کنیم، در جامعه ۸۵ میلیون نمی‌توان با این روش رفتار کرد.

پورمحمدی تاکید کرد: در بحث مبارزه با فساد روش‌های سنتی جوابگو نیست، گرفتار ملاحظات و بی‌برنامه‌گی هستیم و هر روز پرونده‌هایی درمی‌آید و این امر به حساسیت و ناامیدی مردم می‌افزاید. دولت قرار، قرارش بر تغییر جدی رویکردهاست.

 

قالیباف:

حق مردم ما یک زندگی خوب است نه یک زندگی معمولی

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: حق مردم ما یک زندگی خوب است نه یک زندگی معمولی اما برخی خانوارها زندگی شان امروز به سختی می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف در دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بابت حادثه تلخی که در آتش‌سوزی در بیمارستان رشت و زلزله کاشمر رخ داد متاسفیم. بحث امشب بسیار مهم است، بحث هدفمند کردن یارانه ها است از ابتدا ما نه در یارانه‌ها هدفمند عمل کردیم نه راه درست را رفتیم؛ عدالت بسیار مهم است و باید عدالت را برای این راه اعمال کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: حق مردم زندگی خوب است، حتی نه یک زندگی معمولی اما برخی خانوارها زندگی شان امروز به سختی می‌گذرد و رئیس جمهوری که می آید باید این را به وجود بیاورد.

وی با بیان این که با صراحت بگویم که حفظ قدرت خرید خانوار مستقیماً به عهده رئیس جمهور است که باید از پس آن بربیاید و پاسخگو باشد، عنوان کرد: کسی که دارد کار می کند و تمام عمرش را کار کرده و الان بازنشسته شده چرا الان باید فقیر باشد؟ دولت نباید چنین اجازه ای بدهد. ما باید کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید لحاظ شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید مشخص شود یارانه به چه کسانی داده می‌شود، حتما باید کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند و اینکه سوال کردند که یارانه را به تولید می دهیم یا به مصرف کننده، بنده معتقدم که باید به مصرف کننده بدهیم. ولی دقیقا بدانیم چگونه و به چه روشی و به چه کسانی. وگرنه عدالت محقق نمی شود.

قالیباف با اشاره به این که تورم یکی از مشکلاتی است که بودجه آن را ایجاد می‌کند، بیان کرد: بودجه ای که می آید زندگی را جابجا می کند. به نوعی به زندگی مردم دستبرد می‌زنیم. آنها که حقوق ثابت می‌گیرند مثل کارگران و بازنشسته ها و ...  آسیب می‌بینند. حتما باید به میزان رشدی که انجام می شود و میزان تورم، در افزایش حقوق ثابت بگیران بکوشیم. یا به صورت نقد یا کالاهای اساسی باید این مسئله جبران شود، یعنی به صورت ۶ اقلام جهزیه یا ۲ هزار و ۱۰۰ کالری در سبد غذایی داده شود.

 

اجازه بدهیم هرکس کمتر مصرف می کند پولش به خودش برگردد

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بخش اول درباره حقوق بگیران و آن هایی که حقوق بگیر هستند  گفتیم که همزمان با تورم حقوق آن ها باید جبران  شود.

وی ادامه داد: بعضی از مردم عزیز ما امکان کار را ندارند و دولت باید آن ها را توانمند کند، دولت باید تا پایان برنامه یک نظام بیمه تامین اجتماعی فراگیر ایجاد کند.

قالیباف خاطرنشان کرد: نسبت دهک های پایین یک به ۱۴ است، در حوزه ثروت دهک های بالا ۴۵ برابر دهک های پایین ثروت دارند. در حوزه انفال بعضی افراد ۲۲ برابر دیگران استفاده می کنند باید این را درست کنیم .

وی ادامه داد: ۴۵ درصد مردم ما اصلا خودرو ندارند و یارانه نمی‌گیرند، خانواده ای داریم که در سال ۱۴۵ میلیون یارانه بنزین می گیرند خانواده ای داریم که یک قرون نمی گیر .

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نزدیک به ۴۰ درصد انرژیمان را بد مصرف می کنیم و از دست می دهیم. این مال خانواده هاست؛ اجازه بدهیم هرکس کمتر مصرف می کند پولش به خودش برگردد. باید اختیار را بر عهده مردم قرار دهیم هرکسی صرفه جویی کرده است خودش تصمیم بگیرد که چه کند، می خواهد در بورس بدهد برود بدهد، می خواهد ریالی بدهد ریالی بدهد می‌خواهد ارزی بدهد، ارزی بدهد اجازه دهیم کسی که صرفه جویی در گاز انجام می دهد در بازار بورس عرضه کند. در طرحی که داریم هر کس صرفه جویی کرد خودش تصمیم می‌گیرد که این میزان از دارایی خود را می‌خواهد تبادل کند و یا در بازار مشترک انرژی در بورس بفروشد یا خیر.

وی تاکید کرد: این انفال باید به نفع مردم باشد و بعد هم دولت در تولید و سرمایه گذاری کیک اقتصاد را بزرگ کند. طرحمان می تواند این را به نقد تبدیل کند یا تبادل کند یا در بورس ارائه  کند. ولی مهم این است که این انفال باید به نفع مردم باشد و بقیه را دولت در تولید و سرمایه گذاری هزینه کند که کیک اقتصاد بزرگتر شود.

 

پزشکیان که به درستی گفت باید با اجماع‌سازی کار را پیش ببریم

قالیباف در بخش سوم صحبت های خود گفت: عذرخواهی می کنم، برادرم آقای پورمحمدی درباره بحث تحریم درست گفتند، من هم معتقدم تحریم کاغذ پاره نیست و حتما به مردم، تولید و رشد تولید آسیب می زند. من گفتم با مذاکره موافق هستم منتها مذاکره یک مبارزه است. فکر کنید با دشمن مذاکره می کنید نه با یک دوست. نتیجه چه شد؟ ترامپ آمد و از آن خارج شد.

وی یادآور شد: در شورای عالی امنیت ملی که ریاستش بر عهده آقای روحانی بود تصمیم شد مصوبه‌ای تصویب شود مجلس یک قانون بیاورد که همه از بلاتکلیفی دربیاییم و در بند ۶ این قانون آمد. حضرت آقا هم فرموند این قانون به نفع کشور است. امروز هم نیاز داریم رفع تحریم را دنبال کنیم و برای حل تحریم هر کجا لازم است برویم مذاکره کنیم.

قالیباف بیان کرد: در سال ۱۰۴ میلیارد دلار داریم انرژی هدر می‌دهیم، باید همه پای کار بیایم آیا شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ هرگز. به گفته آقای پزشکیان که به درستی گفتند باید با اجماع‌سازی کار را پیش ببریم. باید اجماع سازی کنیم. باید در اجماع سازی و گفتن تمرین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث سلامت می گویم، حتما باید بهداشت را بر درمان ترجیح دهیم.

قالیباف در بحث فروش نفت: در گذشته ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم امروز به و یک میلیون ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است.

 

در موضوع محیط زیست غفلت کردیم

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نظام سلامت عوامل موثری است که همه آن در اختیار خود وزارت بهداشت و درمان هم نیست احتیاج به هماهنگی بین بخشی دارد؛ هوا، خاک، صوت و آب همگی این‌ها هست که فقط ربطی به بهداشت و درمان ندارد، بلکه بین بخشی است.

وی تاکید کرد: ما در موضوع محیط زیست غفلت کردیم، محیط زیست امروز از استراتژی های بخشی ماست یعنی به اندازه امنیت و فرهنگ و رفاه و سیاست و سیاست خارجی هم موضوعیت دارد ولی متاسفانه در اینجا اصلا فرصت بحثش هم نشد.

قالیباف بیان کرد: بعضی موضوعات ما از اول تا الان حل نشده است؛ مثلاً شیرخشک از دوره جنگ که ما بچه کوچک داشتیم  دغدغه بود؛ الان هم دغدغه است. الان هم در نظام سلامت ۲۰ سال دیگر افراد بالای ۶۰ سال ما سه برابر می شوند و از الان باید چاره کرد..

وی با بیان این که ما الان باید آینده مان را روشن کنیم که امید داشته باشیم که این کار دسترس ماست و هم وضع حال مردم را خوش کنیم ، بیان کرد: مردم در حوزه سلامت نباید تحت فشار باشند. سلامت مهم‌تر از معیشت است. الان بین ۸ تا ۹ میلیون نفر سرانه در بهداشت و درمان هزینه می‌کنیم. واقعا این کیفیت درمان متناسب ۸-۹ میلیون است؟ آیا توزیع پزشکان ما نرمال است؟ یا حقوقشان را ندادیم یا هر چیز دیگر؛ در حوزه صعب العلاج ها مجلس این افتخار را داشت که صددرصد را تحت پوشش قرار دهد طبق قانون؛ امروز حدود ۲ میلیون نفر تحت پوشش هستند. سه دهک اول یعنی ۶ میلیون نفر هم رایگان بیمه سلامت شدند.

 

از معلم‌های بازنشسته خواسته ایم دوباره بازگردند و هر ساعت ۵۰ هزار تومان می‌دهیم

قالیباف در بخش دیگر صحبت‌های خود اظهار داشت: ما وقتی بر می گردیم یک نگاهی به ۱۵ الی ۱۶ سال گذشته آموزش و پرورش می کنیم  ۱۶ الی ۱۷ وزیر عوض کرده ایم این اشکال ماست و این یک مشکل جدی است و همه مقصر هستیم.

وی با بیان اینکه مدیریت و توجه اساس کار است، عنوان کرد: ۱۶ میلیون تقریبا دانش آموزش داریم و سرانه بودجه ۱۰ درصد است این بودجه در دهه ۷۰ حدود ۲۰ درصد بوده است و ما امروز آن را کم کرده ‌ایم. مقطع ابتدایی و مهدکودک را باید در اولویت قرار دهیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نکته دیگری که باید توجه کنیم ظرفیت و استانداردها و معلم است، بقیه آموزش ذیل این تعریف می‌شود. باید در حوزه محتوا و معلم تمرکز انجام دهیم، با همین عدد و رقم ( تعداد دانش آموزان) بدون مکان سرانه؛ هر دانش آموزش حدود ۴۵ الی ۵۰ میلیون تومان است که واقعیت این رقم کم است؛ اما خروجی خوبی دارد؟ خیر.

وی ادامه اداد: امروز از معلم‌های بازنشسته خواسته ایم دوباره بازگردند و هر ساعت ۵۰ هزار تومان می‌دهیم واقعا یک معلم با این رقم که دوباره آورده ایم می تواند زندگی کند؟ متاسفانه بعضی وقت‌ها هم ۶-۷ ماه تاخیر در پرداخت داریم. باید در آموزش و پرورش و دانشگاه مهارت و سبک زندگی را قرار دهیم و اولویت ما به طور قطع این خواهد بود.

 

به جای تنش باید به سمت گشایش برویم

وقتی قدرت اجماع نداریم حتما مشکل داریم

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از معضلات ما این است که ثبات در مدیریت نداشتیم، مدیر قوی مهم است. طرح خوب می‌دهیم، حرف خوب می‌زنیم، اما کدام دولت این را انجام می‌دهد؟ طرح هر چقدر خوب باشد اگر مجری خوب انجام ندهد حتما عقب‌گرد است. یک مدیر و مجری قوی اساس کار است.

وی تاکید کرد: وقتی دوقطبی جعلی در کشور درست می شود، این به ما خسارت وارد می کند. وقتی بهانه تراشی می کنیم کار بر زمین می ماند حتما مشکل ایجاد می‌شود. وقتی خانوادها از مدرسه‌ها حذف و وقتی نخبگان را به کار نمی گیریم، حتما اشکال دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که وقتی قدرت اجماع نداریم حتما مشکل داریم، عنوان کرد: وقتی حرف از اجماع‌سازی می زنیم بگوییم چگونه و بر اساس چه موضوعی؟ مبانی مان باید مبانی انقلاب اسلامی باشد؛ در این چارچوب باشد؛ بدانیم که ذی نفع نهایی ما مردم هستند. به گونه ای عمل کنیم که تنش ایجاد نکنیم؛ به جای تنش باید به سمت گشایش برویم و سرمایه های کشور را حفظ کنیم. سرمایه های انسانی کشور به مراتب مهم‌تر از سرمایه های مادی ما هستند.

قالیباف گفت: باید عدالت باشد. یکی در روستا است استفاده نمی‌کند یکی هم در شهرها استفاده می کند باید عدالت باشد سرمایه‌های مادی ما مهم‌ترین اولویت‌های ما هستند. در تحصیلات تکمیلی بخش های دولتی باید خودشان با دولت قرارداد امضا کنند آنجا از بیت‌المال پول نگذاریم.

 

باید مرز شرقی مان با افغانستان و پاکستان را دیوار بگذاریم

به زوج‌های جوان به مدت سه سال بدون اجاره بها خانه بدهیم

قالیباف در جمع بندی حرف‌های خود گفت: دولت چهاردهم دولت خدمت و پیشرفت است. باید خدمت برای حال ایرانی‌های عزیزمان داشته باشیم که حال پریشان امروز را برطرف کنیم. برای پیشرفت هم برنامه داریم.

وی تاکید کرد: برای خوب شدن حال امروز مردم، یک سپر حمایتی معیشتی طراحی کردیم. نباید اجازه دهیم که سفره مردم کوچک شود. مابه التفاوت فاصله تورم و افزایش حقوق را باید جبران کنیم. با یک رفاه کارت هم درمان و هم معیشت و هم کالاهای اساسی مردم را تضمین کنیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یک طرح ۵ فوریتی داریم که یکی از آنها در حوزه خدمت بود، ادامه داد: در حوزه مسکن، شرایط‌مان بر اساس طرح آمایش سرزمینی است، ۸۰ درصد شهرهای ما و ۱۰۰ درصد روستاهای ما قادرند که یک قطعه زمین که کاربری مسکونی دارد به صورت رایگان به همه آنها که مسکن ندارند بدهیم.

وی افزود: برای قانون جوانی جمعیت و خانواده باید به زوج‌های جوان به مدت سه سال در آغاز واحدهای کوچک ۷۵ متری بدهیم که بدون اجاره بها در سه سال اول آنجا زندگی کنند.

قالیباف با بیان اینکه مصمیم واردات خودرو انجام دهیم تا رقابت شکل بگیرد، گفت: باید امکان رقابت بین خودروسازی های ایرانی و خارجی فراهم باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: طرح فوریتی چهارم در بحث دیوار شرق کشور است؛ اتباع غیرمجاز آسیب‌های اجتماعی  جدی در حوزه مواد مخدر و اشتغال دارند؛ با استفاده از تجربه ام در پلیس می گویم که باید مرز شرقی مان با افغانستان و پاکستان را دیوار بگذاریم که امنیت حفظ شود.

وی ادامه داد: از سواحل خلیج غافلیم؛ باید پایتخت دوم ایران و پایتخت اقتصادی ایران را در سواحل دریای عمان و کرانه آن تشکیل دهیم. وقتی به خلیج فارس و دریای عمان می رمو غصه ام می شود که ما جایی به این خوبی داریم اما  استفاده نمی‌شود باید  از دریای عمان و پسکرانه آن استفاده کنیم. باید یک کار بزرگ و تمدنی فراهم کنیم، باید رشد اقتصادی ایجاد کنیم.

 

قاضی زاده هاشمی:

دارایی‌های دولت را به مردم منتقل می‌کنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از برنامه های ما این است که دارایی‌های دولت را در جهت ثروتمندتر کردن مردم به خود مردم منتقل کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرحسین قاضی زاده هاشمی در دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریات جمهوری گفت: متاسفانه در دهه ۹۰ اوضاع خوبی را طی نکردیم رشد اقتصادی منفی شد و سفره ایرانیان کوچک شد و ضریب جینی رشد پیدا کرد و شکاف طبقاتی بیشتر شد توزیع پول به نفع قاچاقچیان سوخت تمام شد و در واقع به مشترکین پرمصرف انرژی تعلیق گرفت.

وی افزود: یکی از برنامه های ما این است که دارایی‌های دولت را در جهت ثروتمند تر کردن مردم به خود مردم منتقل کنیم.

 

باید تمام کسانی که در سه دهک آخر هستند را تحت پوشش قرار دهیم

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دوم سخنان خود گفت: من قبل از اینکه ادامه توضیحات خودم را ارائه کنم، سوالی از جناب آقایان پورمحمدی و پزشکیان دارم که این است که تحریم و مسئله FATF  سال‌هاست وجود دارد عملکرد دولت نهم و دهم و عملکرد دولت سیزدهم متفاوت است و با عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم نیز فرق اساسی دارد. نمودارهای آقای پزشکیان هم آشنا بود و من در دولت قبل نیز آنان را نشان دادم سوال اینجاست که چطور می‌خواهیم اصلاح کنیم.

وی افزود: ما در بنیاد شهید دارایی مردم را به مردمی که عضو بنیاد شهید هستند بازگردانیم. ما باید تمام کسانی که در سه دهک آخر هستند را تحت پوشش قرار دهیم اما از قبل باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

فرق شهید رئیسی این بود که در حوزه فساد اعلان جنگ نمی‌کرد بلکه خود رسیدگی می‌کرد

قاضی‌زاده هاشمی در بخش سوم سخنان خود درباره موضوع ارتقا سلامت گفت: ابتدا یک جمله بگویم که در دولت شهید رئیسی، فرق ایشان این بود که در حوزه فساد اعلان جنگ نمی‌کرد و بلکه خود رسیدگی می‌کرد و برخورد می‌کرد. در حوزه سلامت اولویت ما این است که بیمار نشوید.

وی افزود: وظیفه دولت این است که باید ریشه بیماری را خاموش کرد. آلودگی صوتی، خاک، هوا و غذا وجود دارد و باید این ریشه را خاموش کرد. ۱۰ درصد از جامعه ما با کاهش نشاط مواجه هستند که به بیماری گوناگون مبتلا می‌شوند. تعدای روزهای هوای  پاک در تهران کمتر است و به همین دلیل می گویند که در این شهر بیشتر تولید دود و سیاست‌مدار می کند که آسیب به جامعه است. باید ورزش را در سطح جامعه فراهم کنیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما در بنیاد شهید برنامه مدون و برنامه ورزش گروهی گذاشتم. این کار مختص وزارت بهداشت نیست  بلکه باید سیاست گذار باشد. سطح دوم این است که کسی که بیمار می‌شود، باید ما او را رها کنیم؟ ما باید  مسیری که بیمار باید به مراکز درمانی مراجعه کند را معکوس کنیم. دسترسی سلامت و خدمات اتفاق بیفتد. دهک بالاتری که به بیمه دارند دسترسی به نظام بیمه دارند، باید به دهک پایین کاهش دهند. ۴۵ درصد پزشکان در تهران هستند و باید به شهرهای محروم ارسال کنیم. افزایش ظرفیت پزشکی و دندان پزشکی را بالا ببریم. آن دوستانی که با صنعت بیمه آشنایی دارند که کار بیمه باید حمایتی باشد باید وظیفه خود بدانند که کسی دچار مشکل نشود. صندوق بیماران صعب العلاج باید ایجاد شود تا کسی دچار فقر نشود و سه دهک پایین نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

باید درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری حوزه گردشگری سلامت را طی چهار سال به ۵ میلیار دلار برسانیم

قاضی زاده در بخش بعدی سخنان خود گفت: با بیان مسئله، مسائل حل نمی‌شود ساحت ریاست جمهوری صاحب شخصیتی است. حالا رئیس جمهور قرار است با کارشناس داخلی و خارجی صحبت کرده، با برنامه‌ها آشنا شود و اگر برنامه دارد آن را بررسی کند و برای اجرای آن به مردم راهکاری عرضه شود. بحثی که می شود این است که باید به مردم راهکاری ارائه کنند. ما  یک حرف روشن داریم که ۴ میلیارد دلار درباره دارو به مردم ارز ترجیحی می‌دهیم اما همچنان موضوع دارو مشکل دارد.

وی افزود: ما درباره دارو باید برنامه ای داشته باشیم تا مانند بنزین قاچاق معکوس نشود. یکی از راهکارهای ما پشتیبانی از تولید دارو است تا فشار را از کارخانجات دارویی که آن ها را نابود کردیم برداریم. ما در بنیاد شهید خدمات الکترونیک را فراهم کردیم اما مشکل ما این است که در نظام بیمه، پرداخت پول را به حوزه سلامت وصل نکردیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در بخش گردشگری سلامت بهترین زیرساخت سلامت را داریم اما کادر درمان ما پزشکان و پرستاران ما به دلایلی که درآمد بهتری داشته باشند به مهاجرت فکر می کنند.  به طور مثال برادر عراقی ما از بالای سر ما عبور می‌کند به هند می رود ۹ هزار دلار درآمد دارند و بعد وقتی به تهران می آیند ۶ هزار دلار درآمد دارند که حتی در جاهای دیگر وضعیت بهتری در حوزه گردشگری دارد.  

وی تصریح کرد: باید درآمد ۱۰۰ میلیون دلار در حوزه گردشگری سلامت را در طی چهار سال به ۵ میلیار دلار برسانیم. این کار دو حسن دارند کادر درمان از کشور نمی‌روند، بخش دولتی و خصوصی ترمیم می‌شود و سایر بخش گردشگری کشور را فعال می کند. ما بهترین ظرفیت سلامت را داریم و کیفیت بالای پزشک را داریم و به خاطر همین است که پزشکان ما روی دست به کشورهای اروپایی و آمریکایی مهاجرت می‌کنند.  یکی از برنامه‌های ما تکمیل نظام شبکه سلامت در روستاها و شهرهای محروم است. باید این مسیر را ادامه دهیم. مراقبت سلامت را توسعه دهیم و باید مراقب برای افراد در خطر بگذاریم تا خطر را از آنان دور کنیم.

اینجا مغالطه و بحث های کلی می‌شود

قاضی زاده هاشمی در بخش بعدی سخنان خود درباره ارتقا نظام آموزش و علمی گفت:  ابتدا خطاب به برادارن پورمحمدی و پزشکیان می‌گویم، اینجا مغالطه و بحث های کلی می‌شود. اگر همه موضوعات را مقایسه کنیم بحث‌ها کلی می‌شود وقتی گفته می‌شود که باید عدالت اجتماعی را رعایت کنیم چه برنامه ای برای آن داریم؟ در بنیاد شهید تمام اعضای آن در یک سفره درمان دارند. سرانه درمان آن از ۱۷۴ هزار تومان به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. شما باید بگویید چه کارهایی توانستید انجام دهید و آیا توانایی اجرای بایدها و نبایدها را دارید؟

وی افزود: در حوزه آموزش و پرورش معیار جامعه را با سطح آموزشی می سنجند آموزش عمومی یک بحث بزرگ در جهان است. آموزش پرورش اصلی ترین وزارت خانه کشور است. بودجه به آموزش پرورش باید ۳۰ درصد کل بودجه کشور باشد که امروز ۸ درصد است و باید آن را به این ۳۰ درصد برسانیم که البته یک دفعه این امکان وجود ندارد. در زمان کرونا نیازهای آموزش و پرورش نادیده گرفته شد و در دولت سیزدهم ۲۹۵ هزار آموزگار جذب کردیم. نظام رتبه بندی را تقویت کردیم. ۳۱۹۵۴ کلاس جدید و ۴.۵ میلیون متر مکعب زمین به آموزش پرورش تقدیم کردیم. ۹۱۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل را به تحصیل برگرداندیم و برنامه ما ادامه این شرایط و اصلاح عدالت آموزش است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما یکی خطاهایی که استراتژیک در آموزش و پرورش داریم این است که سن اصلی پرورش را از دست دادیم. سن ۳ تا ۷ سالگی سن آموزش است و هرچه سن بالاتر می رود بهره آموزشی کمتر می شود. در برنامه ما دوره اول شناخت است که از سن ۴ تا ۷ سالگی آغاز می شود که کودک با اعتماد به نفس، خلاقیت و روش کار در محیط و ارتباطات اجتماعی است. دوره دوم تا ۱۱ سالگی مربوط به سواد است. دوره سوم دوره مهارت است تا نوجوان مهارت شغلی را فرابگیرد تا بتواند بعد از آموزش شغل داشته باشد. امروز ۹۵ درصد بچه های هنرستان جذب بازار می شوند.

 

اگر مهاجرت برای ارتقا تحصیلی باشد خوب است

قاضی زاده هاشمی در بخش بعدی سخنان خود گفت: من واقعا معتقدم با حفظ ساختار آموزشی مسائل آموزشی ما حل نمی شود. دوره آموزش طولانی داریم ما تا دوره فوق تخصص درس می‌خوانیم که ۲۱ سال است و نصف آن اضافه است. سربازی و طرح در دوره پزشکی اضافه می شود بعد می‌گویم نرخ فرزندآوری و ازدواج پایین آمده است. بنابراین ما باید بتوانیم بهره‌وری نیروهای انسانی را افزایش دهیم. به سرعت استعداد پیدا کنیم و در جریان پرورش، استعداد کشف کنیم و به مهارت برسانیم. اما باید در نظام آموزش عمومی تغییراتی ایجاد کنیم.

وی افزود: برای مهاجرت نخبگان چه کاری باید انجام دهیم؟ حوزه آموزش و ارتقا سطح علمی و استفاده از نخبگان را باید به مسائل اقتصادی پیوند دهیم. شرکت‌های دانش بنیان باید استعداد را پیدا کنند و با آنان همکاری علمی کنند. امروز اسرائیل در آمریکا دفاتری ایجاد کرده پژوهش می کند استعداد پیدا می کند و از آنان استفاده می کند. ما باید این کار را برای تامین نیازهای خود انجام دهیم. درآمد شرکت‌های دانش بنیان را افزایش دهیم تا نخگان را جذب کرده و خلق ثروت کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در  دولت آقای رئیسی به میزان فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان ۶۴ درصد اضافه  شده است و سطح فروش از ۹۵ میلیون دلار به ۲ میلیارد ۹۵ میلیون رسیده و این باعث نگهداری نخبگان و بهبود و ارتقا علمی و آموزشی می شود. این باعث شده است که نخبه جوان زندگی خوبی داشته باشد و اگر این موارد را ادامه ندهیم باعث می شود که نخبگان ما کشور را به خاطر شغل و درآمد ترک کنند. سخت است که کشور را ترک کنند. البته بعد از مدتی برمی گردند. اگر مهاجرت برای ارتقا تحصیلی باشد خوب است اما برای شغل خوب نیست. با توسعه ایجاد شرکت دانش نیان می توانند در قله علم و فناوری جهان بایستند.

 

اگر در برنامه هدفمندی یارانه ها اختلال به وجود نمی آمد امروز مرحله دوم اجرا شده بود

 

یک تیم امنیتی در ستاد برخی است که به آنان خط می دهند

قاضی زاده هاشمی در بخش جمع بندی سخنان خود در دومین مناظره تلویزیونی خود گفت: مردم عزیز خانواده بزرگ ایران در دولت خانواده و مردم، در اقتصاد دو کار داریم که با هم پیش خواهیم برد. سفره اقتصادی مردم بزرگ خواهد شد که این کار با تلاش جمعی، رونق در امور اقتصادی و سیاست خارجی باز که حامی اقتصاد خواهد بود، اتفاق خواهد افتاد .

وی تصریح کرد: عدالت اقتصادی در ایران شدنی نیست جز از طریق توزیع منابع دولت و اجرای برنامه هدفمندی یارانه و قطع درآمد عده ای که از تفاوت منابع  مالی از سرمایه ملی سود می برند. بدون اولویت  قرار دادن پرداخت منابع موجود در کشور به خود مردم رفاه عمومی محقق نمی شود. اگر در برنامه هدفمندی یارانه ها اختلال به وجود نمی آمد امروز مرحله دوم اجرا شده بود، فقر به این شکل نبود و شاهد ناترازی انرژی نبودیم. در دولت چهاردهم می خواهیم دولت شهید رئیسی را ادامه دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: من تعهد می‌دهم تا پای جان در مقابل کسانی که در به نتیجه نرسیدن مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سهیم بودند، بایستم.  آزادی اجتماعی، سیاسی جز از طریق فراهم کردن شرایط اقتصادی ممکن نیست. آنانی که وعده زندگی مطلوب می‌دهند اما با خرید رسانه می خواهند وعده های دیگران را کوچک بشمارند.

وی تصریح کرد: اگر از مردم بخواهیم بپرسیم آیا شرایطی که در دولت هفتم و هشتم ایجاد شد، دولتی که تا قبل از ۱۴۰۰ حضور داشت وضعیت بهتر بود یا دولت شهید رئیسی؟ پاسخ مردم نسبت به کسانی که می‌خواهند با رسانه جواب‌ را تغییر دهند متفاوت خواهد بود. دولت بعدی ما ادامه دولت شهید رئیسی است که با حفظ نقاط قوت و رفع نقاط ضعف خواهد بود. روی صحبت من با دو نفر از نامزدهای خاص است که می خواهند ادامه دولت روحانی باشند. امروز یک تیم امنیتی در ستاد کسانی هستند که به آنان خط می دهند اما اعلام می شود که در ستاد ما باز است و ما از آن برنامه ها استفاده می کنیم. این صحبت‌ها را مردم باور نمی‌کنند. اگر بخواهید شخصیتی را بشناسید باید از طریق دوستان و همراهانشان شناخت. باید کسانی در دولت‌ها حضور داشته باشند که از فساد دوری داشته باشند و رویکرد عدالت و واقع‌گراینه داشته باشند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: برنامه بعدی من این است که اختیارات به استانداران و فرماندهان تفویظ خواهد شد تا دیگر مداخلاتی وجود نداشته باشد. در بنیاد شهید این برنامه را پیگیری کردیم و باعث شد تا ۳۷ درصد پیگیری ها از ستاد بنیاد شهید کم شود و کارشناسان ما در شهرستان‌ها و استان‌ها مانند رئیس ستاد پاسخگو به درخواست‌ها بود.

 

به گزارش ایلنا، ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برای شرکت در دومین مناظره از دقایقی پیش وارد سازمان صداوسیما شدند.

نامزدها پس از برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا وارد استودیوی ۱۱ سیما خواهند شد.

بر اساس قرعه کشی صورت گرفته نحوه نشستن نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روی صندلی‌ها در مناظره دوم به ترتیب زیر است:

شماره یک قاضی زاده هاشمی

شماره سه پورمحمدی

شماره پنج پزشکیان

شماره دو قالیباف

شماره چهار زاکانی

شماره شش جلیلی

 

mp4

مهدی خسروی، مجری و گوینده شبکه خبر مانند مناظره اول اجرای مناظره‌های بعدی را هم بر عهده دارد.

چهار مناظره اول از این مناظره‌های چهار ساعته در زمان های اعلام شده از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن می رود.

مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

همزمان با شبکه یک سیما این مناظره ها به صورت زنده با رابط ناشنوایان از شبکه سلامت روی آنتن می روند.

همچنین شبکه جام جم نیز این مناظره ها را به صورت زنده پخش خواهد کرد.

همچنین لینک پخش زنده مناظره های کاندیداهای ریاست جمهوری از طریق ساترا در اختیار سکوهای شبکه نمایش خانگی و خبرگزاری ها قرار داده میشود تا بتوانند نسبت به پخش زنده مناظره های تلویزیونی از طریق قاب اختصاصی (آی فریم) اقدام کنند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

رقابت بین ۶ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان است.

محمد صالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما در گفتگو با شبکه خبر درباره مناظره های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: مناظره دوم مانند مناظره اول محور اصلی اش اقتصادی است اما حوزه اجتماعی را هم شامل می شود و عنوان کلی «خدمت عدالت محور دولت» است که دولت چه خدماتی را به مردم ارائه می‌کند.

وی افزود: این موضوع سه زیرعنوان کلی دارد، اول سیاست گذاری در یارانه‌ها، محرومیت زدایی و فقر، دوم ارتقای نظام سلامت و سوم ارتقای نظام آموزشی که امروز درباره این موضوعات گفتگو می‌شود.

وی گفت: محورهای اصلی و محورهای فرعی در اختیار نامزدها قرار گرفته است که بتوانند با آمادگی در مناظره‌ها حاضر شوند. در مناظره اول ایده ما این بود که فرصت بدهیم نامزدها اولا ایده خود را بیان کنند و ثانیا بتوانند با همدیگر گفتگو کنند. فرصت ها کوتاه نیست و سوالات در لحظه نخواهیم داشت، نامزدها از سوالات و محورها مطلع هستند و می‌توانند محتوا را از قبل آماده کنند.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما گفت: تا پایان انتخابات، چهار مناظره داریم که دو مناظره اقتصادی است؛ دو مناظره میانی؛ یکی حوزه فرهنگی و اجتماعی را پوشش می‌دهد که فردا جمعه است و موضوع مناظره بعدی حوزه سیاست خارجی است که هفته آینده برگزار می‌شود. از نظر زمان‌بندی همه مناظره ها از ساعت ۲۰ تا ۲۴ خواهد بود، به جز مناظره آخر که به علت برگزاری جشن‌های غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ برگزار می‌شود.

وی درباره پخش این مناظره‌ها گفت: برای برنامه اول هماهنگی‌ها و تشریفاتی در نظر گرفته بودیم که در برنامه‌های بعدی ضرورتی برای آنها وجود ندارد. برنامه ریزی این است که این تشریفات مانند قبل نباشد و نامزدها به ترتیب قرعه کشی که دیروز انجام شد، وارد استودیو می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما