شناسهٔ خبر: 67277845 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تشریح فرآیند حضور نمایندگان کاندیداها در شعب اخذ رای/ حضور ۳ نفر از کارمندان سفارتخانه و ۵ نفر از ایرانیان مقیم در هیات اجرایی انتخابات خارج از کشور

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: نمایندگان نامزدها می‌توانند در شعب اخذ رأی ثابت و چه سیارو اماکن استقرار دستگاه شمارشگر آرا بدون دخالت در انجام وظایف آنها حضور داشته باشند و در صورت مشاهده تخلف، مراتب را به صورت کتبی به مسئولین شورای نگهبان، هیأت نظارت شهرستان، استان مربوطه و ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کنند. حضور نمایندگان هریک از نامزدها تا پایان اخذ رأی، شمارش و تنظیم صورت جلسات بلامانع بوده و ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی، اماکن استقرار دستگاه‌های شمارشگر آرا ممنوع و جرم محسوب می‌شود و متخلف به مجازات مقرر شده در تبصره ماده ۹۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری محکوم خواهد شد.

صاحب‌خبر -

محسن اسلامی سخنگو ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سوال که ساز و کار حضور نمایندگان کاندیداها در پای صندوق رای به چه صورت است و آیا می‌توانند تا پایان شمارش آرا و تجمیع آن در شعبه‌های اخذ رای حضور داشته باشند، گفت: مانعی ندارد. اصولا یک قانونی به نام قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در شعب اخذ رأی وجود دارد که مصوبه سال ۷۹ مجلس شورای اسلامی است. ماده واحده‌ای بوده که به موجب این قانون هریک از نامزدهای ریاست جمهوری به تنهایی و یا چند نامزد مشترکا می‌توانند در هر یک از شعب اخذ رأی، اماکن استقرار دستگاه شمارشگر رایانه‌ای آرا و هیأت‌های اجرایی شهرستان‌ها و بخش‌ها یک نفر نماینده داشته باشند.

وی افزود: نمایندگان نامزدها می‌توانند در شعب اخذ رأی چه ثابت و چه سیار و اماکن استقرار دستگاه شمارشگر آرا بدون دخالت در انجام وظایف آنها حضور داشته باشند و در صورت مشاهده تخلف، مراتب را به صورت کتبی به ناظرین شورای نگهبان، هیأت نظارت شهرستان، استان مربوطه و ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کنند. حضور نمایندگان هریک از نامزدها تا پایان اخذ رأی، شمارش و تنظیم صورت جلسات بلامانع بوده و ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی و اماکن استقرار دستگاه‌های شمارشگر آرا ممنوع و جرم محسوب می‌شود و متخلف به مجازات مقرر شده در تبصره ماده ۹۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری محکوم خواهد شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: یعنی در حقیقت ما یک ماده واحده‌ای داریم که نمایندگان محترم نامزدها می‌توانند در شعب اخذ رأی حضور داشته باشند و هیچ مانعی هم ندارد. ما براساس ضوابط و قانون، به ستادهای انتخاباتی نامزدها اعلام کردیم که از زمان انتشار اسامی نامزدها تا ۵ روز قبل از شروع اخذ رأی، نامزدهای محترم باید نمایندگان خودشان را به هیأت‌های اجرایی شهرستان یا بخش و به فرمانداری آن شهرستان معرفی کنند. در حال حاضر ما مکاتباتی با نامزدهای محترم داشتیم و اعلام کردیم که مسئول ستاد استانی خودشان را به ما اعلام کنند. مسئولان ستاد انتخابات استانی نامزدها معرفی شده و ما این مسئولین ستادهای استانی را به همکاران خودمان در سراسر کشور یعنی استان‌های سی و یک گانه معرفی کردیم. مسئول ستاد موظف است مسئول ستاد شهرستان را به فرمانداری آن استان معرفی کند و بعد از این فرآیند، مسئولین ستاد شهرستان هم اسامی نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی را به فرماندار مربوطه اعلام کنند. این فرآیند باید طی شود تا آنچه مورد سوال شما بود طی شود.

وی در مورد برگزاری انتخابات در خارج از کشور گفت: در مورد برگزاری انتخابات در خارج از کشور بر اساس حکمی که ما در ستاد انتخابات کشور به مدیر کل کنسولی وزارت امور خارجه دادیم این مجموعه مسئولیت اجرا را دارد مسئولیت نظارت را هم شورای نگهبان فرد دیگری را به عنوان ناظر معرفی می کند این دو رکن مسئولیت برگزاری انتخابات در خارج از کشور را بر عهده دارند و بر اساس قانون هم عمل می شود. ماده ۵۳ می‌گوید در سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌ها یا نمایندگی های سیاسی ایران در خارج از کشور هیات اجرایی انتخابات ریاست جمهور به ریاست سفیر یا سرکنسول یا عالی‌ترین مقام نمایندگی سیاسی با عضویت ۳ نفر از کارمندان ارشد سفارت خانه یا کنسولگری یا نمایندگی سیاسی و ۵ نفر از ایرانیان مقیم و مومن به انقلاب اسلامی به انتخاب یا دعوت سفیر یا سرکنسول یا نماینده سیاسی تتشکیل می گردد.

اسلامی گفت: ماده ۵۴ می گوید هیات اجرایی موضوع ماده فوق پس از خاتمه اخذ رای و قرائت آرا نتیجه را صورتجلسه می کند و سفیر یا سرکنسول یا نماینده سیاسی موظف است بلافاصله نتیجه را با سریع ترین وسیله مخابراتی ممکن به وزارت کشور اعلام دارد. احکام این افراد صادر شده است و برای این دوره ۳۴۴ شعبه خارج از کشور داریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما