شناسهٔ خبر: 67320363 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

برپایی صندوق اخذ رای ریاست جمهوری ایران در خاک آمریکا

رسانه آمریکایی غروب شنبه از برپایی شماری صندوق اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری ایران در خاک آمریکا خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، یک رسانه آمریکایی غروب شنبه به وقت تهران گزارش کرد که دولت آمریکا مجددا به ایران اجازه داده تا برای انتخابات ریاست جمهوری آخر هفته، شعبات رای گیری در خاک آمریکا را راه اندازی کند .به گزارش وبگاه «صدای امریکا» علیرضا محمودی، رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور وزارت خارجه ایران گفت که تهران در حال برنامه ریزی برای ایجاد بیش از ۳۰ شعبه رای در سراسر آمریکاست.

او گفت که صندوق‌های رای برای رای دهندگان در بخش حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان و در شهرهای «واشنگتن» و «نیویورک» نصب خواهد شد. او به مکان‌های دیگر اشاره نکرد. بر اساس این گزارش، چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور قبلی ایران در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سانحه سقوط بالگرد به همراه وزیر خارجه و شماری از همراهان به شهادت رسید. به دنبال این حادثه و بر اساس براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، «محمد مخبر» معاون شهید رئیسی از فردای روز حادثه به مدت ۵۰ روز به عنوان مسئولیت اداره دولت را برعهده گرفت.یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایران پیشتر که ایران برای انتخابات ریاست جمهوری قبلی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۱۷ نیز به ترتیب با تایید دولت‌های بایدن و ترامپ، پایگاه‌های رای گیری در آمریکا راه اندازی کرده بود.

این مقام آمریکایی ادامه داد:«این مورد جدیدی نیست.»دولت شهید رئیسی، دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران علاوه بر آنکه از تلاش برای رفع تحریم‌ها غافل نشد خنثی‌سازی تحریم‌های غرب را در اولویت خود قرار داد. شهید ابراهیم رئیسی، در ماه‌های آغازین فعالیت خود در پاستور در سخنرانی مراسم ۱۳ آبان ۱۴۰۰ گفت که دولت او «همزمان هم رفع تحریم‌ها و هم خنثی‌سازی تحریم‌ها» را دنبال می‌کند. دولت رئیسی برای گذر از تحریم‌ها، سیاستی چندگانه متشکل از تقویت روابط با همسایگان، فعال کردن ایران در سازمان‌ها و پیمان‌های بین‌المللی چون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و بریکس، استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی، فروش نفت به مینی‌پالایشگاه‌ها در شرق آسیا را آغاز کرد.

نظر شما