شناسهٔ خبر: 67288810 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرگیجه صهیونیست‌ها از پرواز بی‌سروصدای «هدهد» در آسمان فلسطین اشغالی

سپیده حسینی

روزنامه عبری نوشت تصاویر باکیفیتی که حزب‌الله لبنان از پایگاه‌های حساس «حیفا» منتشر کرد، ساکنان اراضی اشغالی را به وحشت انداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «الیشع بن‌کمون» خبرنگار نظامی اسرائیلی با اشاره به ویدئو حزب‌الله لبنان که حاوی تصاویر باکیفیت و رنگی از نقاط حساس در خلیج حیفا بود، نوشت با ویدیویی که حزب‌الله منتشر کرد، مساله پدافند هوایی بار دیگر در صدر قرار گرفت؛ این تصاویر موجب وحشت اسرائیلی‌ها شده و به جنگ روانی که این گروه به راه انداخته، کمک می‌کند.

این خبرنگار طی یادداشتی در روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، با اشاره به اینکه از زمان آغاز جنگ تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار پهپاد، گلوله و راکت از تمامی میدان‌ها به اراضی اشغالی شلیک شدند، نوشت شرایط در جبهه شمالی هنوز پیچیده است و با وجود اینکه ارتش رژیم صهیونیستی به شکل مستمر برای ارتقای قابلیت‌های رهگیری خود تلاش می‌کند اما لبنان نیز در حال پیشرفت بوده و تردیدی نیست که چالش پهپادی در جنگ در منطقه شمال ابعاد بزرگی پیدا کرده و پهپادهای انتحاری حزب‌الله موجب کشته شدن تعداد زیادی و وارد آمدن خسارات گسترده‌ای شده است.

ویدئو

دلایل افزایش خطر پهپادهای حزب‌الله

یدیعوت آحارونوت در ادامه سعی کرده شکست سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی در برابر پهپاد حزب‌الله را پنهان کند و درباره دلایل این مساله نوشت: در طراحی سامانه موسوم به «گنبد آهنین» احتمال مقابله آن با پهپادها در نظر گرفته نشده و اسرائیل از زمان عملیات موسوم به «نگهبان دیوارها» در سال ۲۰۲۱ در حال آزمودن این مکان است.

به نوشته این روزنامه عبری، مشکل اصلی پهپادها و به شکل خاص، آن‌هایی است که از لبنان یعنی فاصله بسیار کمی از شهرک‌های شمال اراضی اشغالی به پرواز در می‌آیند و امکان شناسایی زودهنگام آن‌ها وجود ندارد.

عامل دیگری که به اعتقاد این رسانه شناسایی این پهپادها را دشوار می‌کند، ارتفاعات موجود در منطقه شمال برخلاف نوار غزه است و این ارتفاعات سیستم‌های حسگر و توان آن‌ها در شناسایی و رهگیری پهپادها را به چالش کشیده است.

یدیعوت آحارونوت در ادامه نوشت: مشکل دیگری که وجود دارد، سیستم‌های هشدار است که در مورد پهپادها تفاوت داشته و نیاز به تعامل متفاوتی دارد، پهپادها از امکان پرواز به سمت چپ و راست برخوردار هستند و در هر لحظه و هر مکانی احتمال توقف یا انفجار آن‌ها وجود دارد، به همین دلیل هر بار قبل از اینکه به منطقه مشخصی برسند، آژیرهای هشدار در آن منطقه به صدا درمی‌آیند.

در ادامه این گزارش آمده است: به این شکل دائما آژیرهای هشدار فعال می‌شوند و آژیرهای اشتباه که ممکن است حتی با پرواز پرنده‌ها فعال شوند، افزایش می‌یابند چراکه زوایای پرواز آن‌ها مشابه پهپادهاست و می‌تواند سیستم‌های حسگری را که حساسیت آن‌ها افزایش داده شده، فعال کند؛ همچنین شلیک هوایی که غالبا در غزه اتفاق می‌افتد، یکی از عوامل فعال‌ شدن آژیرهاست.

سرگیجه صهیونیست‌ها از پرواز بی‌سروصدای «هدهد» در آسمان فلسطین اشغالی حملات حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی

هدهد فقط یک پهپاد و یا جنگ روانی نبود

در همین رابطه «تالیا لانکری» از افسران ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و یکی از مسوولان عالی‌رتبه شورای امنیت داخلی این رژیم اظهار کرد: بیانیه ارتش درباره پهپادی که از فراز حیفا تصویربرداری کرد و با طرح این ادعا که تنها یک پهپاد است، رهگیری و ساقط نشده، مساله‌ای نگران‌کننده است.

لانکری در ادامه با اشاره به ویدئو منتشر شده از سوی حزب‌الله تحت عنوان «آنچه هدهد آورد»، تاکید کرد: این تنها یک پهپاد نبود بلکه توان و قابلیتی برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات در زمانی واقعی برای مشاهده آنچه برای ما اتفاق افتاده و پایگاه‌های ارتش و نیروی دریایی بود و این فقط یک جنگ روانی نیست.

این نظامی رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: تمام اهدافی که حزب‌الله در طول هشت ماه گذشته در شمال هدف قرار داد، اهدافی نظامی و نه غیر نظامی بودند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز در گزارشی درباره پهپادهای حزب‌الله و خطراتی که برای امنیت رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کنند، به ویژه توان این پهپادها در عبور از سیستم‌های پدافند هوایی این رژیم بدون اینکه شناسایی شوند، نوشت: سال‌ها درگیری تنها به انبار بزرگ موشک‌های حزب‌الله و سامانه ضد موشکی گنبد آهنین محدود بود اما پس از آنکه حزب‌الله پهپادهای خود را برای عبور از «سنگ بنای استراتژی امنیت داخلی اسرائیل» (گنبد آهنین) به پرواز درآورد، این معادله تغییر کرد؛ این پهپادها از سرعت بسیار بالایی برخوردار بوده و برای جمع‌آوری اطلاعات و پرتاب مواد منفجره در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، تل‌آویو از تصاویری که پهپاد حزب‌الله از زیرساخت‌ها و پایگاه‌های حساس آن ثبت کرده، دچار شوک شده است و ویدیوی موسوم به هدهد توانایی‌های نظامی پیشرفته حزب‌الله را نشان داد.

انتهای پیام

نظر شما