شناسهٔ خبر: 67282781 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی کرد؛

جولان «هدهد» در آسمان فلسطین اشغالی

مقاومت اسلامی لبنان به تازگی در بیانیه ای از پرواز موفقیت آمیز پهپاد ایرانی «هدهد» یا همان «مهاجر-۴» بر فراز سرزمین‌های اشغالی و عکس برداری از مناطق حساس رژیم صهیونیستی پرده برداشت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: سفرهای پی‌درپی عاموس هوکشتاین به لبنان- فلسطین اشغالی و در عین حال تصویب طرح‌های عملیاتی برای حمله به لبنان توسط فرماندهان ارتش اسرائیل نشان دهنده افزایش احتمال گشوده شدن درهای جهنم به روی رژیم اشغالگر قدس است.

در حالی که مقامات صهیونیست با بهانه قرار دادن وضعیت امنیتی در سرزمین‌های شمالی قصد دارند تا زمینه لازم برای آغاز جنگ را ایجاد کنند، پرواز پهپاد «هدهد» به سمت شهر بندری حیفا و تصویر برداری دقیق این قاصد از مراکز مهم نظامی- غیرنظامی، سیگنال هشداری از سوی مقاومت لبنان برای اشغالگران است. به عبارت دیگر پرواز پهپاد شناسایی مقاومت بر فراز مهم‌ترین مراکز اسرائیل این پیام را برای اشغالگران دارد که هیچ نقطه‌ای در سرزمین‌های اشغالی از تیررس موشک‌ها-پهپادهای مقاومت لبنان در امان نخواهد بود. در این گزارش تحلیلی سعی خواهیم کرد تا پیامدها نفوذ پهپاد مقاومت لبنان به آسمان رژیم صهیونیستی را ارزیابی کنیم.

پرواز «هدهد» و ضربه راهبردی به رژیم صهیونیستی

روز سه‌شنبه هجدهم ژوئن مقاومت اسلامی لبنان با انتشار بیانیه رسمی از پرواز موفقیت آمیز پهپاد ایرانی «هدهد» یا همان «مهاجر -۴» بر فراز آسمان سرزمین‌های اشغالی و عکس برداری از مناطق حساس رژیم صهیونیستی خبر داد. به گزارش «المیادین» این پهپاد پیشرفته علاوه بر پرواز بر فراز مراکز نظامی، از نقاط حساس امنیتی نیز اقدام به عکس- فیلم برداری کرده است. یکی از شاهکارهای «هدهد» در جریان نفوذ به آسمان رژیم صهیونیستی، تصویربرداری از مرکز وابسته به شرکت نظامی «رافائل» بود. در پروتکل‌های امنیتی رژیم شرکت‌های دولتی- خصوصی اسرائیل، رسانه‌ها و مطبوعات اجازه انتشار تصاویر هوایی- محیطی از مراکز نظامی حساس را بدون تایید دولت ندارند. پس از این شکست بزرگ، ارتش رژیم صهیونیستی در ادعایی مضحک علت هدف قرار ندادن پهپاد مقاومت را پرتاب بخش‌های نابوده شده آن در مناطق مسکونی اعلام کرد! این در حالی است که سیستم پدافندی صهیونیست‌ها می‌توانست «هدهد» را بر فراز آسمان دریای مدیترانه هدف قرار دهد اما در این امر ناکام بود. پیروزی اطلاعاتی- نظامی حزب الله کمی بعد در جریان سخنرانی تاریخی «سید مقاومت» بازتاب ویژه‌ای یافت.

هشدار «سید مقاومت» درباره آغاز هرگونه تجاوز گسترده علیه لبنان

سید حسن نصرالله دبیرکل مقاومت اسلامی لبنان در یادواره شهدای «طریق القدس» با اشاره به عملیات پهپادی مقاومت در آسمان حیفا فرمودند: «برخی از دشمنان می‌گویند که حزب‌الله در حیفا جاسوس‌هایی دارد تا آنچه در فیلم‌ها وجود دارد را به دست بیاورند، اما وقتی مقاومت بعداً قسمت‌های دوم، سوم و چهارم را منتشر کند، چه خواهند گفت؟ ما اطلاعات بسیار زیادی داریم و آنچه دیروز منتشر کردیم گوشه کوچکی از ساعات زیادی است که در حیفا فیلمبرداری شده است.» سخنرانی اخیر رهبری عالی حزب الله را می‌توان نوعی اتمام حجت با اشغالگران و هشدار نسبت به پاسخ متقابل مقاومت دانست. واقعیت آن است که اگر سران رژیم صهیونیستی قصد دارند تا ماجراجویی جدید را در جبهه شمالی آغاز کنند ابتدا باید بدانند که حزب الله بانک جامعی نسبت به اهداف نظامی- استراتژیک در اختیار دارد و هر لحظه می‌تواند معادلات میدانی را به شکل موثری تغییر دهد.

ناتوانی رژیم عنکبوتی برابر قدرت مقاومت

ناکارآمدی سامانه‌های راداری -پدافندی اسرائیل و در عین حال مقابله موثر مقاومت لبنان با پهپادهای متجاوز نشان دهنده تغییر معادله جنگ میان حزب الله و رژیم صهیونیستی است. در حالی که یگان‌های پهپادی مقاومت لبنان بیش از ۴ بار موفق شدند تا پهپادهای «هرمس- ۴۵۰» و «هرمس- ۹۰۰» را هدف دهند؛ اما سیستم پدافندی چند لایه اسرائیل نتوانسته مقابله جدی با پهپادهای مقاومت انجام دهد. چنین رخدادی علاوه بر تغییر موازنه به نفع حزب الله، سبب کاهش اقبال مشتریان خارجی نسبت به پهپادهای ساخت شرکت «البیت سیستم» خواهد شد و ضربه جدی به بازار تسلیحاتی اسرائیل خواهد زد. برخی کارشناسان نظامی تصویربرداری «هدهد» از سیستم‌های پدافندی «گنبد آهنین» و «فلاخن داوود» را اوج شکست اطلاعاتی ارتش اسرائیل طی ۲۶۸ روز اخیر ارزیابی می‌کنند. پیش از این مقاومت لبنان به وسیله موشک‌های «الماس» موفق شده بود تا سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی را در سرزمین‌های شمالی هدف قرار دهد.

پیش از عملیات پهپادی حزب الله بسیاری از تحلیلگران از زرادخانه موشکی حزب الله سخن می‌گفتند که می‌تواند سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی را به چالش کشیده و ضربات جدی به ساختارهای نظامی اسرائیل وارد نماید؛ امروز اما پهپادهای «کرار»، «مرصاد» و «هدهد» نشان دادند که صهیونیست‌ها باید آماده کابوس حملات هدفمند پهپادهای مقاومت به محل تجمع نیروها و مراکز استراتژیک خود باشند.

در همین رابطه عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب شش دستاورد عملیات شناسایی حزب الله در آسمان فلسطین اشغالی را برشمرد. نخستین پیام این عملیات ارسال پیام هشدار به تل‌آویو همزمان با سفر عاموس هوخشتاین به سرزمین‌های اشغالی است. دیگر پیام این عملیات نشان دادن میزان توانایی مقاومت و میزان شکنندگی سیستم پدافندی اسرائیل می‌باشد. گسترش دامنه واکنش به ترور فرماندهان میدانی حزب الله دیگر پیام پرواز «هدهد» بر آسمان حیفا بود. سوالی کلیدی عطوان در خصوص آینده منازعه میان لبنان و رژیم صهیونیستی آن است که اگر شلیک ۵ هزار موشک در ۸ ماه، شمال فلسطین اشغالی را به تبدیل به منطقه‌ای خالی از سکنه می‌کند، در صورت شلیک روزانه ۳ هزار موشک چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بهره سخن

مهم‌ترین پیام پرواز «هدهد» در بر فراز حیفا، ارسال این سیگنال به کابینه جنگ اسرائیل بود که اگر حزب الله لبنان اراده کند می‌تواند به راحتی مراکز نظامی و استراتژیک رژیم صهیونیستی مانند پایگاه‌های نظامی، ناوچه‌ها، مخازن نفت، نیروگاه‌های برق، فرودگاه و بندر را به وسیله موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای انتحاری هدف قرار دهد. سران رژیم صهیونیستی اگر قصد بازکردن جبهه جدیدی در شمال سرزمین‌های اشغالی دارند باید ابتدا به تصاویر ثبت شده توسط پهپاد حزب الله نگریسته و خطرات چنین شکست اطلاعاتی را ارزیابی کنند. به عبارت دیگر اقدام اخیر حزب الله نشان داد که این گروه لبنانی دارای بانکی از اهداف نظامی- غیرنظامی در شمال سرزمین‌های اشغالی است که به محض آغاز جنگ می‌تواند آنها را به سرعت هدف قرار دهد. مقامات آمریکایی اعلام کردند که احتمالاً رژیم صهیونیستی جنگ محدودی را با هدف عقب راندن نیروهای حزب الله به جنوب رودخانه لیتانی آغاز نمایند. در ادامه این منبع مدعی شده است که واشنگتن- تل‎‌آویو ضرب الاجلی پنج هفته‌ای برای حزب الله تعیین کردند تا از جنوب لبنان عقب‌نشینی کند. اگر این مهم محقق نشود اسرائیل با پشتیباتی آمریکا به لبنان حمله خواهد کرد. تحولات سیاسی- نظامی روزها و هفته‌های آینده نشان خواهد داد که آیا تل‌آویو ریسک حمله به لبنان را خواهد پذیرفت یا از طریق توسل به کانال‌های میانجی سعی خواهد کرد تا به سمت گزینه آتش‌بس حرکت کند.

نظر شما