شناسهٔ خبر: 67266512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پیام‌های شش‌گانه عملیات پهپاد هدهد در سرزمین‌های اشغالی

یک تحلیلگر ارشد عربی به بررسی پیامدهای مهم عملیات شناسایی حزب‌الله لبنان در سرزمین‌های اشغالی پرداخته و آن را شکستی بی‌سابقه برای رژیم صهیونیستی خواند.

صاحب‌خبر -

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله جدید خود به بررسی غافلگیری‌های جدید حزب الله لبنان برای رژیم صهیونیستی در روز سه‌شنبه پرداخت و نوشت که حمله به یک تانک مرکاوای این رژیم از طریق یک پهپاد انتحاری در پایگاه نظامی حدب بادین در الجلیل و تخریب کامل این تانک و شلیک ده‌ها موشک دیگر که باعث آتش‌سوزی‌های بیشتر در سرزمین‌های اشغالی شد، از جمله این غافلگیری‌ها بود.

وی در ادامه به غافلگیری بزرگ دیروز شامل پرواز طولانی مدت «پهپاد هدهد» در حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی بدون رصد توسط رادار‌های رژیم صهیونیستی و انتقال تصاویر و فیلم‌های دقیق از مناطق نظامی و حساس شمال سرزمین‌های اشغالی از جمله فرودگاه‌ها و انبار‌های تسلیحات و سکو‌های پرتاب موشک و بنادر حیفا نوشت که این اتفاق ضربه هولناک و شکننده‌ای برای موسسات نظامی رژیم صهیونیستی بوده و هدهد حزب الله نام خود را در تاریخ تحولات نظامی ثبت کرد.

عطوان ابعاد اهمیت و پیام‌های ارسالی این عملیات پهپادی به ویژه در شرایط حساس کنونی را در موارد زیر برشمرد:

عبدالباری عطوان

اول: این عملیات همزمان با حضور عاموس هوکشتاین فرستاده ویژه آمریکا در بیروت انجام شد، وی قبل از بیروت به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود تا بتواند سطح چالش روزافزون در مرز‌های لبنان و رژیم صهیونیستی را کاهش دهد. این سفر که به صورت فوق‌العاده و با شتاب انجام شد، نشان دهنده نگرانی روز افزون آمریکا از تحولات مرز‌های سرزمین‌های اشغالی است.

دوم: این عملیات یکی از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیر افزایش کمی و کیفی روند تنش از سوی حزب‌الله و جنگ فرسایشی آن علیه رژیم صهیونیستی است. گرچه حزب‌الله ویژگی‌های این پهپاد را اعلام نکرده، اما مشخص است که این پهپاد از نوع پیشرفته و بسیار دقیق است.

سوم: این عملیات نشان داد نسل کشی و تخریب و انهدام منازل فلسطینیان در غزه حزب الله لبنان را نمی‌ترساند، بلکه نتایج کاملاً معکوسی به دنبال داشته و باعث افزایش تنش شده و شکنندگی رژیم صهیونیستی را اثبات می‌کند، به گونه‌ای که سرکردگان این رژیم دیگر جرات تهدید لبنان به تخریب بیروت یا بازگرداندن این کشور به عصر حجر را ندارند.

چهارم: تحولات نظامی مربوط به عملیات حزب الله در عمق شمال سرزمین‌های اشغالی طی هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که واکنش‌های حزب الله نسبت به عملیات ترور رژیم صهیونیستی علیه فرماندهان میدانی این حزب که تازه‌ترین آنها در ترور شهید «طالب سامی عبدالله» معروف به «ابوطالب» صورت گرفت، با واکنش‌های بسیار گسترده‌تری نسبت به گذشته همراه است.

پنجم: این عملیات دقیق و امثال آن نشان می‌دهد که فشار‌های آمریکا که از طریق برخی جریان‌های داخلی همراه این کشور برای مجبور کردن حزب الله به توقف عملیات و عقب‌نشینی از مرز‌های لبنان صورت می‌گیرد، هیچ تاثیری ندارد و پهپاد‌ها موشک‌های دقیق حزب الله حتی از مناطق دوردست مرز‌های لبنان نیز می‌توانند رژیم صهیونیستی را تهدید کنند و حزب الله تسلیم این فشار‌ها نمی‌شود.

ششم: اگر شلیک ۵ هزار موشک و خمپاره به عمق سرزمین‌های اشغالی طی ۸ ماه، این مناطق را به تلی از آتش و خاکستر تبدیل کرده و شهر‌های صفد و طبریا را مورد اصابت قرار داده، در صورتی که حزب الله لبنان از موشک‌های دقیق خود به میزان ۳ هزار موشک در روز استفاده کرده و شهر‌های دیگر نظیر حیفا، یافا، عکا، دیمونا و ... را هدف قرار دهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

عطوان در بخش دیگری از مقاله خود تصریح کرد که عواملی که مطرح شد، شکست قطعی سفر فوق العاده هوکشتاین به بیروت را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که این تحرکات برای توقف جنگ فرسایشی حزب الله و نجات اشغالگران صهیونیست کارساز نخواهد بود و نمی‌تواند شکست‌های آنها را کاهش دهد.

وی به وعده‌های دروغین پیشین آمریکا برای لبنان اشاره کرده و ابراز امیدواری کرد که مسئولان لبنانی این بار به روایت‌ها و وعده‌های آمریکا گوش ندهند و آن را باور نکنند. آمریکایی‌ها پیش از این، وعده واردات گاز از مصر و برق از اردن را داده بودند، اما هیچ یک از آنها عملیاتی نشده است.

منبع: مهر

نظر شما