شناسهٔ خبر: 67284668 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

یدیعوت آحارونوت: بیش از 20 هزار موشک و پهپاد از آغاز جنگ به سمت اسرائیل پرتاب شده است

صاحب‌خبر -

شفقنا-برآوردهای اسرائیل حاکی از آن است که از آغاز جنگ غزه طی 9 ماه گذشته، حدود 20 هزار پهپاد و موشک از جبهه‌های مختلف به سمت اسرائیل شلیک شده است.

به گزارش شفقنا، روزنامه یدیعوت آحارونوت امروز پنجشنبه در گزارشی نوشت: تهدیدات موشکی و پهپادی به سمت اسرائیل «به ویژه در جبهه لبنان به دلیل کوهستانی بودن منطقه الجلیل و جنوب این کشور» سخت‌تر و پیچیده‌تر است.

بر اساس این گزارش، نیروی هوایی اسرائیل و سامانه پدافند هوایی حدود 9 ماه است که به دلیل پرتاب موشک‌ها و پهپادها به سمت اسرائیل، درگیر یک «نبرد پیچیده» هستند. موضوع پدافند هوایی اسرائیل سه‌شنبه گذشته پس از انتشار ویدئویی از حزب الله که شامل عکس‌برداری با کیفیت بالا از اماکن حساس بندر حیفا بود، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاه است؛ این اقدام حزب الله موجب وحشت اسرائیلی‌ها شده و تل آویو آن را “«جنگ روانی» این حزب دانسته است.

در این گزارش آمده است: شکی نیست چالشی که پهپادها در جنگ در منطقه شمالی به وجود آورده‌اند، در حال بزرگ‌تر شدن است، زیرا پهپادهای انفجاری حزب‌الله در طول جنگ باعث کشته‌ها و زخمی‌های زیادی در اسرائیل شد و خسارات شدیدی به بار آورد.

توجه نیروی هوایی اسرائیل به ارائه راهکارهایی برای مقابله با پهپادها از بیش از ده سال پیش آغاز شده است، در حالی که اولین رهگیری یک پهپاد در جریان تجاوز به غزه در سال 2021 و در جریان عملیات «نگهبان دیوارها» صورت گرفت.

سامانه گنبد آهنین برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین طراحی نشده است، اما نیروی هوایی اسرائیل در حال ایجاد تغییراتی در آن است تا بتواند «واکنشی مناسب» ارائه دهد. معضل اصلی در مورد پهپادها برای اسرائیل، به ویژه پهپادهایی که از لبنان می آیند، این است که این پرنده‌ها فاصله کوتاهی را طی می‌کند تا به خانه‌های شهرک‌های شمالی برسد به همین خاطر اجازه شناسایی زودهنگام را نمی‌دهد.

برای شناسایی تهدیدات پهپادها، نیروی هوایی اسرائیل از جت‌های جنگنده استفاده می‌کند که می‌توانند عملیات رهگیری  را انجام دهد،  این همان اتفاقی است که در شب حمله ایران به اسرائیل رخ داد، زمانی که ده‌ها هواپیمای جنگی در هوا پرواز می‌کردند و هواپیماهای بدون سرنشین را رصد و با موشک‌های هوا به هوا آن‌ها را رهگیری و منهدم می‌کردند.

موشک‌ها و پهپادها در مسیر اسرائیل؛ ناهمواری‌ها و پرندگان مایه دردسر پدافند اسرائیل

آنچه دشواری شناسایی هواپیماهای بدون سرنشین را افزایش می‌دهد، ناهمواری‌های جغرافیایی است. برخلاف نوار غزه، کوهستان‌ها و ناهمواری‌ها در منطقه شمالی چالش‌هایی را برای رادارها و توانایی آن در تعیین مکان پهپادها ایجاد می‌کند.

پهپادها توانایی حرکت به چپ و راست را دارند و ممکن است در هر لحظه و در هر مکان متوقف یا منفجر شوند، بنابراین هر بار قبل از رسیدن به منطقه خاصی زنگ خطر به صدا در می‌آید.

هر حرکت «مشکوک» همچنین می‌تواند سیستم هشدار را فعال کند علاوه بر راکت‌ها که غالبا در حومه غزه شاهد آن هستیم، حتی پرندگانی که زاویه پروازی مشابه هواپیماهای بدون سرنشین دارند موجب فعال شدن سیستم هشدار می‌شود.

متن این خبر در العربی الجدید

نظر شما