شناسهٔ خبر: 67288031 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

استان لرستان گنجینه ای بزرگ از مفاخر فرهنگ و هنر است/ اعلام آمادگی برای برگزاری نکوداشت جوانان با استعداد حوزه فرهنگ و هنر

مشاور وزیر فرهنگ و مدیر عامل صندوق اعتباری با تأکید براینکه استان لرستان گنجینه ای بزرگ از مفاخر فرهنگ و هنر است، از آمادگی صندوق اعتباری هنر برای برگزاری نکوداشت جوانان با استعداد حوزه فرهنگ و هنر به کمک وهمراهی مسئولان استان لرستان خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش هنرآنلاین، سید مجید پور احمدی روز پنج شنبه در هفتمین آئین نکوداشت نامداران و مفاخر و هنرمندان فرهنگ و هنر ذیل سفر بحر هنر در تالار شهید آوینی خرم آباد با ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندان استان لرستان در ایام  دهه امامت و ولایت، گفت: باعث سعادت و افتخار است که هفتمین آیین نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر ذیل سفر هفت بحر هنر دراین ایام و دراین استان برگزار می شود.


رئیس هیأت مدیره صندوق اعتباری هنر با اشاره به برگزاری آیین نکوداشت هنرمندان پیشکسوت لرستان، تأکید کرد: امروز به این استان آمدیم که از یک عمر فعالیت نامداران و هنرمندان پیشکسوت این استان که با تلاش خود و خلق و تولید آثار فاخر در سطح ملی و فراملی، عمر بابرکت خود را وقف فرهنگ و هنر این مملکت کردند، تجلیل کنیم.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درادامه با ابلاغ سلام گرم و صمیمی محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: هنرمندان این استان تأثیر زیادی بر رشد فرهنگ و هنر کشور داشته اند.
پوراحمدی با ذکر این که در حال حاضر بیش از ۱۰۲ هزار نفر عضو صندوق اعتباری هنر در کل کشور هستند  افزود: از این تعداد حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر را هنرمندان استان لرستان تشکیل می دهند که حدود ۷۰۰ نفر از خدمات بیمه تکمیلی و جمع زیادی از آنها از خدمات بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستند.
پوراحمدی خاطرنشان کرد: حمایت های مالی مستقیم و غیرمستقیم صندوق هنر برای حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر در دولت مردمی بیش از ۴۰ میلیارد تومان بوده است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطر شهید خدمت آیت الله سید ابراهیم رئیسی گفت: مردم ایران هیچگاه نام و یاد این شهید عزیز را فراموش نخواهند کرد. از برنامه های مهم این شهید بزرگوار توجه و اهتمام ویژه به اهالی فرهنگ و هنر به ویژه معیشت آنها بود. 

وی به بروز و شیوع کرونا در کشور در آغاز دولت مردمی اشاره کرد و گفت: در همان ابتدای ریاست جمهوری ایشان ۳۵۰ میلیاردتومان برای جبران ایام بیکاری اصحاب فرهنگ و هنر تخصیص داده شد و بین ۸۰ هزار نفر از اعضای صندوق توزیع شد.

 
 
رئیس هیات مدیره صندوق اعتباری هنر با تأکید براینکه نگاه راهبردی ما نهادینه کردن عدالت فرهنگی و خصوصاً در مناطق مستعد و کم برخوردار است، اظهار داشت: برنامه های مختلفی را در این خصوص تعریف کردیم و هفتمین سفر هفت بحر هنر را در دراستان لرستان برگزار کردیم که این برنامه از برنامه های تحولی دولت محسوب می شود.
مدیر عامل صندوق اعتباری هنر بااشاره به وجود و حضور مدیر فعال و تلاشگر فرهنگ و هنر استان لرستان، گفت: باعنایت به علاقه فراوان مردم استان این آمادگی در مجموعه صندوق هنر وجود دارد که تا باشناسایی جوانان مستعد، نکوداشتی برای این هنرمندان جوان مانند نکوداشت نامداران و پیشکسوتان فرهنگ و هنر که امروز برگزار می شود، برگزار نمائیم.

مشاور وزیر فرهنگ و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در عین حال تصریح کرد: برگزاری آیین های نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر،  وظیفه و افتخارماست. همانطور که استاد نصیریان اعلام شد شما هنرمندان عزیز برای تقدیر وتجلیل کارنکردید بلکه آنچه انجام دادید دلی بوده است.


پوراحمدی با اشاره به حضور استاد علی نصیریان در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر در استان ها، حضور ایشان و دیگر هنرمندان نامدار و پیشکسوت را مایه دلگرمی برای ادامه کار و برگزاری هرچه بهتر این برنامه عنوان کرد.
رئیس هیأت مدیره صندوق اعتباری هنر ابراز امیدواری کرد راهی که آغاز کردیم با قوت و اهتمام هرچه بیشتر در سایر استان ها هم انجام و برگزار خواهیم کرد.
برگزاری مجالس فرهنگ و هنر نیاز یک ملت است 

استاد علی نصیریان، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به اینکه برگزاری مجالس و برنامه های فرهنگی و هنری نیاز یک ملت است، گفت: همانگونه که انسان به غذای جسم نیاز دارد جامعه و انسان نیازمند غذای روح و جان است.


استاد علی نصیریان افزود: خیلی خوشحالم که امروز برای تکریم و تجلیل از هنرمندان به این خطه آمده ام. هنر هنرمندان استان لرستان به ویژه در حوزه موسیقی، نغمه ها و وجود اسطوره ها، ریشه دار است و قابل فراموشی نیست.

وی با بیان اینکه قوام و دوام یک ملت به فرهنگ و هنر آن سرزمین بستگی دارد، گفت : زبان یکی از ارکان مهم این فرهنگ و هنر است.
این بازیگر پیشکسوت کشور درادامه با اشاره به اینکه کسانی که عمرشان را برای رشد و ارتقای فرهنگ و هنر کشور  صرف کرده اند، هرگز به دنبال حاشیه ها نیستند، تصریح کرد: هنرمندان استعدادشان را صرف خدمت، تولید و خلق آثار برای مردم می کنند.
نصیریان با بیان اینکه هنر، خلاقیت و آفرینش است، افزود: آفرینش مخصوص خداست و آفریدن چیزی که هر کس نمی‌تواند و همه را به اعجاب واداشته؛ کار هنرمندان است.
استاد نصیریان با بیان اینکه انسان ها باید به سمت خود سازی بروند، گفت: اگر ملت ها با فرهنگ و هنر زندگی کنند صلح همیشه برقرار می شود.
وی در ادامه افزود: هنرمندان زاده شده اند که خلق کنند و بیافرینند بی آنکه توقع داشته باشند.
این هنرمند نامداران سینما، تئاتر و تلویزیون تصریح کرد: خلق آثار مختلف فرهنگی و هنری در همه زمینه ها توسط هنرمندان اعم از تئاتر، سینما، معماری، تجسمی و.... باعث می شود تا انسان با دیدن زیبایی آنها لذت وافر را ببرد.
این پیشکسوت هنر سینما، بازیگری را هنری برشمرد که برای آن باید مطالعه و بازدید میدانی داشت و اضافه کرد: بازیگر باید نقش را تجسم و ترسیم کند و با تمرکز زیاد کاری کند که مخاطب او را باور کند و کاری باورپذیر را ارائه دهد.


این بازیگرنامدار سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به ظرفیت بالای استان لرستان در حوزه موسیقی اشاره کرد و گفت: منم که از تهران آمدم وقتی موسیقی لرستان را می شنوم به دلم می نشیند که جای تشکر و قدردانی از هنرمندان این خطه دارد.
استاد نصیریان با اشاره به حضورش در این مراسم اقدام صندوق هنر در نکوداشت از نامداران و مفاخر و پیشکسوتان فرهنگ وهنر را شایسته وکاری خوب دانست و گفت: من واقعاً با دل وجان و با افتخار برای حضور و تجلیل و تکریم از هنرمندان می آیم چون معتقدم هنرمندان با دل و جان عمرخود را صرف تولید و خلق اثر کرده و شایسته تکریم و تقدیر هستند.
وی افزود: افتخار می کنم که درمیان شما هستم؛ همین که شما را دیدم لذت می برم.
استاد نصیریان تاکید کرد:  آمده ام که به شما هنرمندان خسته نباشید بگویم و از بودن در میان شما لذت ببرم.
مدیر کل ارشاد لرستان: برگزاری مراسم تکریم و تجلیل از نامداران استانی، ما را به عدالت فرهنگی نزدیک و نزدیک تر می کند.
اعظم روانشاد در این آئین با گرامیداشت و یاد شهدای خدمت به ویژه شهید رئیسی و همچنین تبریک دهه امامت و ولایت  و خوشامدگویی به میهمانان و هنرمندان و همچنین مسوولان صندوق اعتباری هنر ، گفت: به همت صندوق هنر گردهم آمده ایم تا از نامداران، مفاخر و پیشکسوتان فرهنگ وهنر لرستان تجلیل بعمل آوریم.


وی افزود: هنرمندان هر سرزمین فخر آن سرزمین هستند. شما هنرمندان دارای پشتوانه فکری، دانایی، و خرد هستید.
روانشاد تصریح کرد: به عنوان خادم کوچک فرهنگ و هنر دست بر سینه گذاشته و از زحمات، تلاش های شما بزرگواران قدردانی می کنم که هنر شما باعث شده فرهنگ و هنر لرستان پله های ترقی را طی کرده و به رشد و شکوفایی رسیده است.
مدیر کل تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم دولت مردمی خدمات گسترده ای بود که از طریق صندوق اعتباری هنر به اهالی فرهنگ،هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت شد و بسیاری از مسائل و مشکلات هنرمندان در این دولت حل و فصل شد که جای قدردانی دارد.
وی با اشاره به برگزاری چند برنامه در ماه های اخیر با حضور صندوق هنر در استان لرستان همراه با برگزاری آیین نکوداشت هنرمندان استانی را گامی در جهت نهادینه شدن عدالت فرهنگی عنوان کرد.


هفتمین نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر لرستان ذیل سفر هفت بحر هنر امروز پنج شنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ از سوی صندوق اعتباری هنر برگزار شد و از ۲۴ هنرمند نامداران و یا دارای درجه هنری در رشته مختلف موسیقی، تجسمی، سینمایی، تئاتر و دیگر حوزه ها تجلیل بعمل آمد.


پیش تر نیز آئین نکوداشت هنرمندان و نامداران فرهنگ و هنر در خوانسار، گیلان، زنجان، اردبیل و بم، خراسان جنوبی توسط صندوق اعتباری هنر و همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار و مورد استقبال اهالی فرهنگ و هنر، پیشکسوتان، نامداران، خانواده ها و مردم استان ها قرار گرفت.

 

نظر شما