شناسهٔ خبر: 67342090 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

قائم مقام ستاد اقامه نماز در گفت و گو با مهر:

اطعام مومنین در عید غدیر برای همه اعم از فقیر و غنی گواراست

سمانه نوری زاده قصری

زرهانی با تاکید بر لزوم حضور مردم در راهپیمایی غدیر گفت:سنت های حسنه همبستگی مسلمانان را بیشتر می کند و بر نشاط جامعه می افزایدالبته اطعام مومنین در غدیر برای همه اعم از فقیر وغنی گواراست.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه-سمانه نوری زاده قصری: عید سعید غدیر خم یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان می‌باشد. یکی از سنت‌های حسنه در این عیدالاکبر که روایات بهجت آفرینی درباره آن نقل نموده‌اند و متأسفانه مورد غفلت واقع شده است سنت غذا دادن به افراد یا همان اطعام مؤمن است.

امام صادق (ع) فرمود: غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در رأس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در رأس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحار ج ۶ ص ۳۰۳)

در جای دیگر ایشان فرمودند: غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است. (مفاتیح الجنان ص ۵۰۰) به گونه‌ای که امام صادق (ع) اصلاً این روز را روز اطعام الطعام نامیدند. (بحار ج ۹۵ ص ۳۲۳)

امسال سومین سالی که جشن و راهپیمایی کیلومتری با عنوان «مهمونی کیلومتری غدیر» در سطح شهر تهران برگزار می‌شود. تجربه سالهای قبل به کمک این اتفاق آمده و باعث شده رونق بیشتری به این موضوع اجتماعی و مذهبی دهد. در این کار از مجموعه‌های مردمی که ایده‌هایی داشتند کمک گرفته شده تا محتوای فرهنگی اجتماعی ارائه دهند. در همین راستا سال گذشته ۳۰۰ ایستگاه فرهنگی برپا خواهد شد. بر همین اساس در روز عید غدیر از ساعت ۱۶ تا ۱۱ شب این جشن برقرار خواهد بود و ۴ سکوی اجرای مرکزی که از سوی صدا و سیما پوشش زنده داده می‌شود.پویش لقمه میلیونی یکی از بخش‌هایی است که در این برنامه اجرا می‌شود.

سیداحمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن دعوت از همه مردم در مهمونی غدیر گفت: غدیر یکی از چهار رویداد بزرگ تاریخ اسلام است. غدیر و حماسه کربلا و ظهور منجی در آخرالزمان وقایع مهمی در امتداد بعثت پیامبر اکرم ص و هدایتگر و بستر ساز تحولات تاریخ اسلام به شمار می آیند. عید غدیر روز اکمال دین و اتمام نعمت الهی است. خداوند حکیم می‌فرماید: الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینا»

وی با اشاره به آیه قرآن «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» گفت: غدیر حلقه اتصال نبوت به امامت و ولایت و پشتوانه استمرار هدایت الهی است. از این رو غدیر در ردیف اعیاد اسلامی قلمداد می‌شود و احیای این مناسبت و تبیین معارف آن در تأمین حیات طیبه مسلمین واجد اهمیت است و این آیه در همین خصوص یادآور این واقعه مهم تاریخی شده است.

زرهانی با اشاره به اهمیت اطعام غدیر افزود: برگزاری مراسم دینی و اطعام مؤمنین در عید غدیر از آداب و سنن مذهبی با ارزشی است که توسط امام جعفر صادق علیه السلام مورد تاکید قرار گرفته است و نمادی از شادی و شکرگزاری به درگاه خداوند برای قدردانی از نعمت امامت و موهبت ولایت است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز ادامه داد: در فرهنگ و معارف اسلامی ارزشی بنام مواسات داریم و به موجب آن توانگران با رغبت و لوجه الله بخشی از تمکن خود را به نیازمندان اعطا می‌کنند و بین فقیر و غنی توازن به وجود می‌آورند.

وی اضافه کرد: این سنت‌های حسنه همبستگی مسلمانان را بیشتر می‌کند و بر نشاط جامعه می‌افزاید و نشان می‌دهد در راه عقیده باید از مال گذشت و برای حاکمیت حق با دست باز سرمایه گذاری کرد، البته اطعام مؤمنین در عید غدیر برای همه اعم از فقیر و غنی گوارا ست

زرهانی با تاکید بر جشن و حضور مردم در راهپیمایی غدیر گفت: همانطور که بزرگان و اغنیاء مثل عموم مردم دریافت عیدی در عید غدیر از سادات را باعث افتخار و نشانه برکت می‌دانند و آن‌را دلیلی بر کرامت بنی فاطمه به حساب می‌آورند.با این توصیف مشارکت مردم در پذیرایی ساده از همدیگر در روز عید غدیر کاری برازنده و بر وفق آموزه‌های اهل بیت است.

نظر شما