شناسهٔ خبر: 67283596 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بازخوانی پیام‌های تهدیدآمیز نصرالله برای اسرائیل و حامیانش

سخنان روز گذشته دبیر کل حزب‌الله از چند جهت، متفاوت با سخنرانی‌های قبلی ایشان در طول نبرد طوفان الاقصی بود و چند پیام هشدارآمیز مهم برای رژیم صهیونیستی و متحدان آن داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سخنرانی روز گذشته سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در مراسم بزرگداشت «حاج ابوطالب» فرمانده شهید حزب الله و همرزمان وی بیشتر حاوی پیام‌های تهدید آمیز برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن بود.

هشدارهای دبیر کل حزب‌الله به اشغالگران

سید حسن نصرالله در این سخنرانی خود که به فاصله کوتاهی از انتشار تصاویر مواضع حساس اشغالگران در شمال فلسطین اشغالی توسط پهپاد «هدهد» حزب الله انجام شد، اعلام کرد که صهیونیست‌ها می‌دانند هیچ مکانی در فلسطین اشغالی از موشک‌ها و پهپادهای مقاومت لبنان در امان نیست و مقاومت یک بانک اهداف واقعی و بزرگ در عمق اراضی اشغالی در اختیار دارد که می‌تواند به همه آنها برسد.

دبیرکل حزب الله با تاکید بر اینکه مقاومت لبنان برای همه سناریوها آمادگی دارد، به وحشت اشغالگران از امکان ورود نیروهای مقاومت به الجلیل اشاره و اعلام کرد: اگر کار به تقابل گسترده بکشد، این گزینه روی میز قرار دارد. همچنین دشمن صهیونیستی به خوبی می‌داند آنچه که در دریای مدیترانه انتظارش را می‌کشد چیست؛ جایی که همه سواحل فلسطین اشغالی و کشتی‌های رژیم صهیونیستی هدف قرار خواهند گرفت.

سید حسن نصرالله در این سخنرانی خود همچنین به قبرس درباره همکاری با رژیم صهیونیستی علیه لبنان هشدار داده و گفت: فقط یک کلمه خطاب به قبرس می‌گویم، اینکه دولت قبرس باید از گشودن فرودگاه‌هایش به روی رژیم صهیونیستی برای حمله به لبنان خودداری کند؛ زیرا چنین اقدامی بدان معناست که قبرس بخشی از جنگ بوده و ما با این کشور بر همین اساس برخورد خواهیم کرد.

این سخنان دبیرکل حزب الله موجب وحشت قبرس شده و «نیکوس خریستودولیدس» رئیس جمهور قبرس بعد از هشدار سید حسن نصرالله گفت: ما در هیچ درگیری شرکت نمی‌کنیم و طرف هیچ کسی نیستیم، ما بخشی از راه حل هستیم نه مشکل.

3 نکته اصلی سخنان سیدحسن نصرالله

بر همین اساس «هشام جابر» سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان و تحلیلگر مسائل نظامی و سیاسی منطقه در بازخوانی سخنان سید حسن نصرالله به سه نکته اصلی اشاره کرد:

- نکته اول مربوط به دریای مدیترانه است که سید حسن نصرالله اشاره کرد اگر اسرائیل به دنبال جنگ گسترده با لبنان باشد این نبرد برای صهیونیست‌ها بسیار دشوار خواهد بود. حزب الله موشک‌هایی در اختیار دارد که می‌توانند سکوهای نفتی و گازی رژیم صهیونیستی را نابود کنند و همه کشتی‌ها و امکانات دریایی این رژیم را مورد هدف قرار دهند.

- نکته دوم مربوط به صحبت‌های صریح دبیرکل حزب الله درباره قدرت نظامی و تسلیحات مقاومت بود؛ به طوری که حزب الله در کمتر از یک ساعت قادر به انجام حملات موشکی و پهپادی گسترده علیه رژیم صهیونیستی بوده و بانک اهداف متعددی در عمق فلسطین اشغالی دارد. علاوه بر آن حزب‌الله ده‌ها هزار نیرو دارد که همگی آماده ورود به نبرد هستند.

- نکته سوم هم مربوط به تهدیدات دبیرکل حزب الله علیه قبرس است؛ جایی که سید حسن نصرالله به مانورهای نظامی مشترک قبرس و رژیم صهیونیستی اشاره و تاکید کرد: اگر هواپیماهای اسرائیلی از قبرس بلند شوند و قبرس در هرگونه تجاوز به لبنان مشارکت داشته باشد، مقاومت، قبرس را بخشی از جنگ خواهد دانست و بر این اساس با آن برخورد می‌کند. همچنین موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله می‌توانند به قبرس برسند؛ زیرا قبرس دورتر از ایلات نیست.

این سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان در ادامه تحلیل خود به این منظور اظهار داشت: قطعاً صهیونیست‌ها سخنرانی سید حسن نصرالله را به دقت بررسی می‌کنند به ویژه اینکه دبیرکل حزب الله درباره کل لبنان صحبت می‌کرد، نه فقط مقاومت آن.

وی افزود: سید حسن نصرالله می‌خواست این پیام را بدهد که حزب‌الله به دنبال جنگ نیست، اما اگر جنگی به آن تحمیل شود با همه قدرت مقابل دشمن خواهد ایستاد و اجازه نمی‌دهد رژیم صهیونیستی به اهدافی که تاکنون در رسیدن به آنها ناکام بوده، دست پیدا کند.

این تحلیلگر امور راهبردی منطقه درباره تاثیر سخنان دبیرکل حزب الله بر افکار عمومی صهیونیست‌ها هم گفت: قطعاً این صحبت‌های سید حسن نصرالله تاثیر زیادی بر افکار عمومی اسرائیلی‌ها خواهد داشت؛ به ویژه اینکه سخنرانی ایشان یک روز بعد از انتشار تصاویر واضح از مواضع حساس رژیم صهیونیستی در حیفا انجام شد و نشان داد که حزب الله بانک اهداف خود در فلسطین اشغالی را به خوبی می‌شناسد. عملیات پهپاد هدهد حزب الله در داخل حیفا و در حالی که در ارتفاع پایین پرواز و شروع به تصویربرداری از مواضع اسرائیلی‌ها کرده بود، نگرانی زیادی میان آنها به وجود آورده است.

سید حسن نصرالله پاسخ همه تهدیدات اسرائیل را داد

«قاسم قصیر» دیگر تحلیلگر سیاسی امور منطقه هم معتقد است که سید حسن نصرالله به همه تهدیدات مقامات صهیونیست علیه لبنان پاسخ داد. دبیرکل حزب الله بر آمادگی مقاومت لبنان برای هرگونه جنگی که اسرائیل به لبنان تحمیل کند، تاکید کرد.

وی افزود: آنچه که در سخنرانی سید حسن نصرالله مورد توجه قرار می‌گیرد این است که نصرالله به وضوح و علناً قبرس را تهدید کرد که اگر در هر نبردی علیه لبنان شرکت کند، قبرس جزء اهداف مقاومت خواهد بود.

این تحلیل گر سیاسی امور منطقه تصریح کرد: سخنان سید حسن نصرالله همچنین پاسخی به فرستاده آمریکا در بیروت بود، مبنی بر اینکه اگر آمریکا به دنبال آرام کردن جبهه جنوب لبنان است، ابتدا باید جنگ غزه را متوقف کند. سید حسن نصرالله همچنین به شکل صریح از قدرت مقاومت و توانایی تسلیحاتی آن صحبت و برای اولین بار از عباراتی استفاده کرد که نشان می‌داد، نبرد با دشمن صهیونیستی در زمین، دریا و هوا خواهد بود.

وی سخنان دیروز دبیرکل حزب الله را در چهارچوب معادله بازدارندگی مقاومت توصیف و تاکید کرد: سید حسن نصرالله برای تک تک جملاتی که از آن استفاده می‌کرد، مصداق عملی دارد که نمونه بارز آن عملیات پهپاد هدهد حزب الله در حیفا بود.

تحلیلگر مذکور امور منطقه تصریح کرد: این سخنان دبیرکل حزب الله به طور کلی پیامی روشن و قاطع برای اسرائیل داشت و برخلاف تهدیدات صهیونیست‌ها که پوچ و توخالی است، حزب الله و رهبری آن ثابت کرده‌اند هیچ تهدیدی را بیهوده مطرح نمی‌کنند و همین مسئله موجب ایجاد موج بزرگی از نگرانی و اضطراب در محافل صهیونیستی شده است.

انتهای پیام/

نظر شما