شناسهٔ خبر: 67283153 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست:

کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ویژه شهر اراک برگزار می شود

اراک - ایرنا - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ویژه شهر اراک به زودی با حضور وزرای مربوطه و مسئولان استان مرکزی و نمایندگان مردم اراک، کمیجان وخنداب در تهران برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی سلاجقه روز پنجشنبه در جریان سفر به استان مرکزی و در جمع مدیران مجموعه نیروگاه حرارتی شازند اراک، افزود: در این نشست باید وضعیت آلودگی هوای اراک و نیروگاه شازند در حضور مسئولان مربوطه بررسی شود، من از طرف وزرای نیرو و نفت نمی‌توانم صحبت کنم و باید به یک راهکار مناسب رسید.

وی بیان کرد: ادعا نمی‌کنیم در یک بازه زمانی مسایل و مشکلات زیست محیطی این شهر و این واحد صنعتی را حل می‌کنیم اما باید با کارهای علمی بیشتر بخشی از مشکلات را کاهش داد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: شهید رئیسی در سفر به استان مرکزی، مدام بر خواسته مردم و مسایل زیست محیطی این تاکید داشت و این مهم را در طول سه سال با جدیت دنبال کرد.

سلاقجه اظهار کرد: مردم مسیر خدمت را به خوبی می‌شناسند و خادم را از خائن خوب تشخیص می‌دهند.

وی عنوان کرد: من عضو کوچکی از دولت هستم که در مسیر ۲ طرفه قرار دارم اما سعی کردم مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهم و تا آخرین روز کار نیر دست از تلاش برای اجرای مسئولیت‌ها بر نمی‌دارم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: شهید جمهور فردی بود که برای مسایل زیست محیطی شخصا وارد میدان شد و بسیاری از مسایل این حوزه را حل کرد.

سلاجقه یادآور شد: مسایل زیست محیطی دریاچه ارومیه در این دولت حل شد و با رایزنی و تلاش‌های صورت گرفته، امسال برای نخستین‌بار ۴۰ درصد از حق‌آبه دریاچه هامون اختصاص یافت.

وی عنوان کرد: مسایل و مشکلات زیست محیطی استان مرکزی در طول سال‌های سال و با بی‌تدبیری‌های گذشته به وجود آمده، آیا انتظار بوده در طول سه سال عمر دولت سیزدهم شق القمر صورت گیرد؟

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: آیا نیروگاه شازند در سه سال گذشته ایجاد شد؟ مگر می‌شود یک شبه این همه مسایل و مشکلات زیست محیطی را حل کرد.

سلاجقه اظهار کرد: ۵۴ فلر پترو پالایشی کشور برای نخستین‌بار در دولت سیزدهم خاموش شد.

وی گفت: قطع مازوت از نیروگاه شازند در سال گذشته مصوب شورای امنیت ملی بود و در این راستا مصاحبه‌ای نیز صورت و اعلام شد اما به دلیل شرایط اضطرار کشور دستور مصرف مازوت داده شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه، از مردم اراک عذرخواهم، عنوان کرد: اقدامات صورت گرفته دولت سیزدهم در مسایل زیست محیطی باید به اطلاع مردم رسانده شود.

سلاجقه بیان کرد: بارگذاری صنایع استان مرکزی بویژه نیروگاه حرارتی شازند در جاهای مناسبی صورت نگرفته است.

وی گفت: سوخت پاک از ابتدای دولت دنبال شد اما وقتی مباحث دیگر در کشور مطرح باشد، اولویت‌ها تفاوت پیدا می‌کند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: تمام رویکردها در طول سه سال دولت سیزدهم به سمت و سویی‌هایی رفت و اگر عمر این دولت ادامه‌دار بود، بسیاری از طرح‌ها به نتیجه می‌رسید.

سلاجقه گفت: من خادم مردم استان مرکزی و در روزهای پایانی دولت شخصا در نیروگاه شازند حاضر شدم تا مردم بدانند مسایل و مشکلات آنها را تا آخرین لحظه دنبال می‌کنم.

وی تصریح کرد: من از جنس سمن‌ها هستم، اما انتظار دارم مسایل و مشکلات از سوی این قشر عادلانه بیان شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: هنوز نفش مازوت در آلایندگی هوای اراک به درستی مشخص نشده و باید یک نقشه راهی ترسیم شود و همه پای آن بایستند.

سلاجقه اظهار کرد: مشکل آلایندگی هوای اراک ملی است و همچنان در روزهای پایانی کار دولت به عنوان دغدغه است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: ناترازی در منابع انرژی کشور وجود و مربوط به سال‌های گذشته است.

سید مجتبی آل یاسین افزود: همه تلاش‌ها برای کاهش معضلات آلودگی هوا در استان مرکزی به کار گرفته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: نیروگاه حرارتی شازند در بدترین نقطه ایجاد شده و مشکلات زیست محیطی زیادی را ایجاد کرده است.

یوسف یوسفی افزود: شاید در کوتاه مدت بتوان اقداماتی را برای کاهش آلودگی این واحد صنعتی انجام داد اما در دراز مدت این امکان وجود ندارد.

وی بیان کرد: در قبال سلامت مردم مسئول هستیم و باید تلاش شود تا راهکاری برای حل معضل آلایندگی این واحد صنعتی و سایر صنایع صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: فراخوانی برای تمام شرکت‌های دانش بنیان کشور داده شده تا هر ایده‌ای که می‌تواند آلودگی هوای نیروگاه حرارتی شازند را کاهش دهد، مورد توجه و اجرا شود.

یوسفی اظهار کرد: افزایش قدرت و ظرفیت ایستگاه تحویل گاز نیروگاه باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: تصمیمات مازوت سوزی با محیط زیست نیست و شورای عالی امنیت و دیسپاچینگ ملی است.

سیاوش آقاخانی افزود: شرایط آلودگی هوای اراک حاد است و سال گذشته حجم زیادی از آلودگی گوگرد به واسطه سوخت مازوت نیروگاه شازند وارد این شهر شد.

وی بیان کرد: شرایط آلودگی هوای اراک با سایر شهرها متفاوت است و در زمان مصرف سوخت باید کاهش تولید برق برای نیروگاه شازند صورت گیرد و واحدهای آن وارد اورهال شود.

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: برنامه ریزی برای اورهال وجایگزینی سوخت نیروگاه شازند باید از الان صورت گیرد.

آقاخانی عنوان کرد: سوخت جایگزین از دیگر راهکارها است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: مازوت کم سولفور در استان مرکزی تولید می‌شود، اما در اختیار نیروگاه قرار نمی‌گیرد.

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی افزود: برای به روز رسانی طرح جامع کاهش آلودگی هوا گام‌های بلندی برداشته شده اما نیاز به تسریع در مار است.

آقاخانی عنوان کرد: پروژه‌های عمرانی جدیدی از جمله پتروشیمی الوند در استان بارگذاری شده که باعث نگرانی‌های زیست محیطی شده است.

وی گفت: عوارض آلایندگی باید در اختیار محیط زیست قرار گیرد، زیرا شهرداری‌ها هر جور که تمایل دارند هزینه می‌کنند.

مدیرعامل موسسه سبزاندیشان اراک گفت: فیلتراسیون نیروگاه شازند در سال ۹۹ مصوب شد و مقرر گردید طی ۲ سال انجام شود اما این امر صورت نگرفت و دوباره جلسه‌ای با حضور مسئولان برگزار که اعلام شد فیلتراسیون برای این واحد امکان پذیر نیست.

حمید اخوان افزود: پس از این بحث جایگزین سوخت مطرح شد که مجدد در اسفندماه سال ۱۴۰۲ اعلام شد که فیلتراسیون برای نیروگاه شازند امکان‌پذیر است و دوباره مازوت سوزی انجام شد.

وی بیان کرد: این نوع اقدامات بی احترامی به شهروندان اراکی و مسخره گرفتن آنها است.

مدیرعامل موسسه سبزاندیشان اراک ادامه داد: آلودگی نیروگاه حرارتی شازند اراک رفع نمی‌شود و جانمایی و تکنولوژی این نیروگاه از ابتدا اشتباه بوده است.

اخوان با بیان اینکه چرا ماده ۱۲ قانون هوای پاک در اراک اجرا نمی‌شود، بیان کرد: سرطان ریه و مثانه در اراک که ارتباط مستقیم با مازوت‌سوزی دارد با آمار معناداری از سایر شهرهای کشور بالاتر است.

ایستگاه سنجش آلودگی هوای پالایشگاه امام خمینی شازند با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افتتاح و از پروژه RO بازدید به عمل آمد.

همچنین ایستگاه پالایش هوا پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند هم در این سفر افتتاح شد.

بازدید از تالاب میقان و پروژه استحکام بخشی برج پرنده نگری کویر میقان، کلنگ زنی پروژه هوشمندسازی منطقه حفاظت شده هفتاد قله و بازدید از آب انبار ۹۰ متر مکعبی احداثی از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ماشین‌سازی و بازدید از بزرگترین پروژه بازیافت پسماندهای صنعتی و تولید ۲۴ نوع الیاف‌ پلی‌ استری در شرکت پلیمرسازان دلیجان و افتتاح ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرستان دلیجان، از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

نظر شما