شناسهٔ خبر: 67276689 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خودکفایی ایران در ساخت و تعمیر انواع کشتی‌ها + فیلم

ایران اسلامی توانسته با راه اندازی مجتمع کشتی سازی در استان هرمزگان با تکیه بر توان متخصصان داخلی، در حوزه ساخت و تعمیر انواع کشتی ها به خودکفایی برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، ایران اسلامی پس از انقلاب تلاش زیادی برای خودکفایی در عرصه‌های مختلف کرد تا بدون نیاز به خارج کشور، با باور به توان داخلی مسائل مهم و اساسی را پیش ببرد.

استان هرمزگان را می‌توان نماد تبلور این باور دانست، این استان با جای دادن بنادر، صنایع و پالایشگاه‌های مختلف در دل خود نقشی مهم در اقتصاد کشور و افزایش درآمدها داشته است.

یکی از صنایع مستقر در استان هرمزگان که می‌تواند آینده حوزه کشتیرانی و تعمیرات کشتی را دگرگون کند، مجتمع کشتی سازی فرا ساحل ایران (ایزوایکو) است که با توان متخصصان داخلی توانسته در عرصه ساخت و تعمیر کشتی ها جای پای خود را در این حوزه محکم کند.

این مجتمع که در 37 کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده توانایی ساخت انواع کشتی و شناور کوچک و بزرگ را دارد و در عین حال می‌تواند تعمیرات انواع کشتی، دکل‌های حفاری و سکوسازی را انجام دهد، در افق چشم انداز این مجتمع اهدافی مختلفی از جمله در حوزه ترمینال‌های نفتی و معدنی خلیج فارس نیز دیده شده است.

 این شرکت با ساخت و تحویل موفقیت‌آمیز سه کشتی اقیانوس‌پیما توانست توانایی خود را درزمینه ساخت این کلاس از شناورها به اثبات برساند از سال 1396 با راه‌اندازی حوض‌های خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست‌یافت ایزوایکو طی این سال‌ها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانده؛ تا جایی که امروز با زیربنایی بالغ‌بر 1100 هکتار و با بهره‌جویی از امکانات منحصربه‌فرد و کارکنانی متخصص به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می‌شود. هم‌اکنون ایزوایکو با دارا بودن سیستم‌های مختلف از آب‌گیری و به‌آب‌اندازی توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.

در همین زمینه برای افزایش آگاهی از وضعیت مجتمع کشتی سازی فراساحل ایران (ایزوایکو) با سلمان ضربی مدیرعامل این مجتمع گفتگو کردیم، ضربی در این مصاحبه با برشمردن ویژگی های منحصر به فرد ایزوایکو، از صنایع و شرکت‌های ایرانی خواست در حوزه ساخت و تعمیر کشتی‌ها به توان داخلی اعتماد کنند. 

ضربی گفت: بزرگترین زیرساخت دریایی کشور در مجموعه ایزوایکو در غرب بندرعباس واقع شده و امکانات وسیعی برای ساخت و تعمیر شناورها و ساخت و تعمیر سازه‌های دریایی دارد که خدمات خود را با تجربه مناسبی که دارد با قیمت مناسب و با کیفیت مطلوب در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهد. 

وی افزود: در سالیان گذشته با توجه به تعمیراتی که برای شناورها در این مجتمع صورت گرفته می‌توانیم بگوییم که کشور در بخش تعمیرات کشتی از بزرگ تا کوچک خودکفا است و همه نوع تعمیرات حساس را بر روی کشتی ها می‌توانیم انجام دهیم. 

مدیرعامل ایزوایکو گفت: یکی از مزیت های این کار جلوگیری از خروج ارز در این مقطع حساس از کشور است، شناورها امکان مراجعه به یاردهای خارجی را دارند اما انتظار ما از ناوگان ملی ما از امکانات و ظرفیت‌های این مجتمع بهره ببرند و علاوه بر آن نیز سالانه می‌تواند بالغ بر 50 میلیون دلار صرفه جویی اقتصادی برای کشور داشته باشد. 

وی با تاکید بر ظرفیت بالای اشتغالزایی این صنعت، تصریح کرد: در بخش خصوصی میزان مراجعات به ما مناسب است و تعامل خوبی داریم در حال حاضر 2 فروند دکل حفاری در حال تعمیر داریم، با نهادهای نظامی هم همکاری خوبی داریم که مورد رضایت است. 

ضربی با تاکید بر اینکه در حوزه ساخت کشتی انتظار است کارفرمایان به ویژه در بخش ملی نسبت به سفارش گذاری به موقع اقدام کنند و از توان داخلی استفاده کنند گفت: در حوزه ساخت کشتی و شناورها، کشور ما بالغ بر 20 میلیارد دلار یعنی حدود 300 کشتی نیاز دارد تا بتواند سن ناوگان حمل و نقل دریایی را به استاندارد زیر 9 سال برساند امروزه سن ناوگان حدود 22 سال است که نامطلوب است و می‌تواند در آینده آسیب بزند. 

مدیرعامل ایزوایکو اظهار داشت: سپردن کارها به داخل مزیت هایی برای کارفرمایان در حوزه ارزی نیز دارد و می‌تواند میزان هزینه‌ها را بالغ بر 40 درصد ذخیره ارزی داشته باشند و نرخ تعمیرات و ساخت نیز به نسبت خارج از کشور بسیار پایین تر است که این مسئله هم به نفع کارفرما خواهد بود. 

.

انتهای پیام/864/.

نظر شما