شناسهٔ خبر: 67272294 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

دعوت فعالان ریلی از مردم برای مشارکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری

صاحب‌خبر -

فعالان شناخته شده و چهره های سرشناس صنعت ریلی در نشست هم اندیشی عصر چهارشنبه 30 خردادماه، با دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات پیش رو، عبور از شرایط نامطلوب کنونی صنعت ریلی را در گرو مشارکت عموم مردم و خانواده بزرگ راه آهن کشور در انتخابات ریاست جمهوری برشمردند.

دعوت فعالان ریلی از مردم برای مشارکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری
تین نیوز

به گزارش خبرنگار تین نیوز، محسن هاشمی رئیس سابق شورای شهر تهران و مدیرعامل اسبق شرکت مترو در این نشست با اشاره به ناگوار بودن افت مشارکت عمومی در انتخابات برای نظام های داعیه دار متکی به آرای مردم، بیان کرد: مشارکت عمومی در انتخابات های سال های اخیر به دلیل نوع گزینش نامزدها و استصواب های صورت گرفته در این فرآیند با افول مواجه شده است. حتی شاهد بودیم که جناب آقای خاتمی هم به دلیل همین استصواب ها در انتخابات مجلس شرکت نکردند. در این شرایط عبارت «یک دست سازی» وارد ادبیات سیاسی کشور شده و جا افتاده است اما به خوبی دیدیم که این یک دست سازی به نتیجه مناسب در بخش های مختلف و خصوصا اقتصاد کشور منتهی نشد.

محسن هاشمی : وضعیت نامطلوب راه آهن و مترو نیازمند تغییر است

وی با بیان این که جبهه اصلاحات به رهبری جناب آقای خاتمی در انتخابات اخیر از دکتر مسعود پزشکیان حمایت می کند، افزود: به طور مشخص در مورد صنعت ریلی، وضعیت صنعت ریلی کشور با عنایت به گزارش ها و آمارهای موجود، نامطلوب است و شرایط مترو نیز مناسب نیست و بهره وری در بخش ریلی کاهش یافته است. قطعا حضور فرد اصلح در راس قوای اجرایی کشور می تواند به بهبود شرایط کشور به طور عام و بهبود صنعت ریلی به طور خاص کمک کند و لازم است این دیدگاه را که رئیس جمهور تاثیری در امور کشور ندارد را کنار بگذاریم و در انتخابات شرکت کنیم.

محسن پور سید آقایی: پزشکیان می تواند شرایط راه آهن را عوض کند

محسن پور سید آقایی مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن دیگر سخنران این نشست نیز با تصریح بر این نکته که صنعت ریلی به خاک سیاه نشسته است، بیان کرد: شخصا علاقه مند نبودم برای کمپین های انتخاباتی فعالیتی انجام دهم اما بادیدن وضع حمل و نقل ریلی واقعا احساس کردم باید این بار کاری بکنم. در سه سال اخیر دیدیم که بسیار متفاوت است چه کسی در راس قوه مجریه باشد. رئیس جمهور شاید نتواند چالش های پیچیده سیاسی که کشور با آن دست به گریبان است را برطرف کند اما قطعا وضعیت راه آهن را می تواند بهتر کند.

وی با اشاره به جایگزینی مناسبات و ملاحظات سیاسی به جای کارآمدی در تعیین مدیرعامل شرکت راه آهن در دوره جدید مدیریت حمل و نقل کشور، اظهار کرد: مطمئنم خود وزیر راه و شهرسازی هم بهتر از هر کسی می داند که در راه آهن کشور چه وضع فاجعه باری حاکم است اما موانع سیاسی موجب شده است که تغییری در مدیریت این شرکت ایجاد نکند.

پور سید آقایی تصریح کرد: من بر این باورم که آقای پزشکیان نمی تواند بسیاری از قول هایی را که این روزها می دهد را انجام دهد اما مطمئنم این ظرفیت را دارد که شرکت راه آهن را از وضعیت سیاهی که به آن دچار شده ، نجات دهد.

محمد سعید نژاد: بستن بارنامه شرکت های ریلی غیرقانونی است

محمد سعید نژاد مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن سخنران دیگر این نشست با بیان این که مشکل امروز ما مشتاق کردن قشر خاکستری برای مشارکت در انتخابات است، اظهار کرد: در دولت های قبل خصوصی سازی صنعت ریلی آغاز شد و کم و بیش ادامه پیدا کرد و شرکت ها و انجمن های ریلی شکل گرفتند اما در دوره اخیر وضعیت به گونه ای پیش رفته است که تمام تلاش ما در انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی این است که بارنامه شرکت ها توسط شرکت راه آهن مسدود نشود!

سعید نژاد افزود: این کار یعنی بستن بارنامه شرکت های ریلی کاملا غیرقانونی است، البته ما معتقدیم شرکت راه آهن در گرفتن حق خود کاملا محق است اما این حق باید از طریق قانونی گرفته شود و نه به صورتی که کل زنجیره ریلی و کشور زیان ببیند.

مدیرعامل اسبق سازمان بنادر در پایان با بیان این که واقعیت ها را باید در کشورمان بپذیریم و تلاش کنیم بهترین انتخاب را در شرایط موجود انجام دهیم ، تصریح کرد: برای بدتر نشدن شرایط راه آهن کشور باید تلاش کنیم و با مشارکت در انتخابات، آرای دکتر پزشکیان را افزایش دهیم.

سبحان نظری: نامزدی که به شایسته سالاری متعهد است را انتخاب کنیم

سبحان نظری رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی دیگر سخنران این نشست نیز با بیان آمارهایی از افت حمل بار ریلی، اظهار کرد: در شرایطی که هر سال 3 الی 4 درصد دارایی و تجهیزات جدید به شبکه ریلی افزوده شده، بهره وری به شدت کاهش یافته و حمل بار ریلی از 54 میلیون تن به 43 میلیون تن، افت کرده است.

نظری با بیان این که هر 3 واگن فعلی به اندازه 2 واگن چهار سال پیش بار حمل می کند، افزود: افت فاحش بهره وری در صنعت ریلی، بارها را از ریل به جاده فراری داده و سرمایه گذاران صنعت ریلی را متضرر کرده است.

وی افزود: قرار بود طی 3 برنامه 5 ساله سهم بار ریلی از 12 درصد به 30 درصد برسد ولی در 3 سال اخیر سهم راه آهن از کل بار زمینی کشور از 12 درصد به 9 درصد کاهش یافته است.

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی با بیان این که مشکلات صنعت ریلی اگر انصاف به خرج دهیم مختص به این دولت نیست، افزود: در دولت آقای روحانی بخش خصوصی ریلی شاهد روزهای خوب و همچنین روزهای بد بوده است. دلیل آن هم این است که راه آهن یک سازمان دولتی به شدت تصدی گر است. همین امروز بزرگترین شرکت حمل و نقل ریلی ایران که مالک 10 درصد واگن های کشور است طی یک سال و نیم اخیر با یک تصمیم کودکانه با مشکل مواجه است و واگن های این شرکت متوقف است؛ هر چقدر هم انجمن صنفی و خود این شرکت تلاش کرده است نتوانسته ایم واگن های این شرکت را به حرکت درآوریم.

نظری تصریح کرد: بسیار متفاوت است که چه کسی در راس این سازمان به شدت تصدی گر قرار گیرد و به همین دلیل است که ما باید در انتخابات شرکت کنیم و نامزدی را که به شایسته سالاری متعهد است را انتخاب کنیم.

محمود حشمتی: شرایط بازنشستگان راه آهن بحرانی است

محمود حشمتی رئیس کانون بازنشستگان راه آهن نیز به عنوان آخرین سخنران این نشست بیان کرد: مدیرعامل اخیر راه آهن از صندوق بازنشستگی کشوری به راه آهن آمده بود و ما این موضوع را به فال نیک گرفته بودیم و تصور می کردیم با مدیریت ایشان شرایط بازنشستگان راه آهن بهبود پیدا می کند اما این گونه نشد.

وی از پزشکیان درخواست کرد در صورتی که به مقام ریاست جمهوری رسید وضعیت کل بازنشستگان کشور و خصوصا بازنشستگان راه آهن را مد نظر قرار دهد چرا که بازنشستگان راه آهن شرایط وخیمی دارند و شرایط آنها بحرانی است.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما