شناسهٔ خبر: 67313878 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خاطره‌گویی مادر سعید جلیلی از «واقعه گوهرشاد» +فیلم

تهران - ایرنا - حاجیه خانم برکچی مادر سعید جلیلی از آذری‌های اردبیل است که در جوار امام رضا(ع) ساکن شده‌اند. خانم برکچی در طرح جمع‌آوری خاطرات مسجد گوهرشاد، به زبان آذری از مقاومت پدرش در دوران ممنوعیت عزاداری امام حسین(ع) می‌گوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خانه پدری حاجیه خانم ربابه برکچی مادر سعید جلیلی محلی است که بیش از صد سال روضه امام حسین (ع) در آنجا برپاست.

حاجیه خانم برکچی این چنین روایت می‌کند که در روزهای تابستان که روضه می‌گذاشتند، در حیاط فرش می انداختند و روضه می خواندند. در زمان رضاشاه که روضه‌خوانی ممنوع بود یک پلیس سر کوچه کشیک می داد تا روضه تعطیل نشود؛ پلیس فامیل و مومن بود.

وی ادامه داد: جمعیت زیادی می‌آمدند؛ روضه‌هایی برپا می شد که با اینکه ۵۰ یا ۶۰ سال است که آنها (پدر ایشان) فوت کرده‌اند؛ هنوز هم این روضه‌ها هست و ترک نشده است. محرم ۱۰ روز و ماه رمضان پنج روز روضه بود همچنین در شب‌های قدر هم پنج شب روضه برگزار می شد.

مادر سعید جلیلی افزود: همچنان روضه باقی مانده است. «خدا رحمت کند پدرم را؛ او لباس روحانی می پوشید و عمامه داشت بعدا به ایشان کلاه می‌دهند؛ کلاه شاپو اما کلاه را سرشان نمی‌گذاشتند و به دستشان می گرفتند. همیشه کلاه دستشان بود و زغال و تنباکو و غیره داخلش می‌گذاشتند و وقتی می پرسیدند چرا سرتان نمی گذارید؟ می‌گفتند دستمال نداشتم؛ مجبور شدم داخل کلاه گذاشتم. یک سال کلاه را سرشان نگذاشتند.

حاجیه خانم برکچی گفت: «مادرم هم بیرون نمی رفت و همیشه خانه بوده و موقع رفتن به حمام ساعت ۱۱ که پلیس ها نبوده به حمام می رفتند و زود بر می گشتند تا چادرشان را پلیس برندارد در آن ساعت پلیس نبود.»

نظر شما