شناسهٔ خبر: 67271409 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در برنامه «میز گرد فرهنگی»

پزشکیان: هرچه با سیاست‌های کلی رهبری تطابق نداشته باشد، خط قرمز است

علی قورچیان

پزشکیان کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به دستورات حضرت علی به مالک گفت: فرهنگ یعنی برخورد مهربانانه و با گذشت با مردم. ما شهروند درجه یک و دو نداریم. همه مثل هم هستند در اشتغال و در خدمات.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد ازظهر چهارشنبه؛ ۳۰ خرداد سال ۱۴۰۳ با حضور در ششمین برنامه «میزگرد فرهنگی» شبکه دو سیما با اشاره به این‌که «باور من بر این است که اگر به دستور العمل حضرت علی(ع) به مالک عمل می‌کردیم این اوضاع را نداشتیم» یادآور شد: ایشان  می‌گوید «تقوا پیشه کن و سنت را از یاد نبر و به کتاب عمل کن. امر می‌کند که جلوی نفس خود را بگیر. آن‌چه که نفس سرکشی می کند بر آن غلبه کن. بعد می گوید نگهدار نفس خود باش بر آنچه که بر تو حلال نیست. انصاف را در مقابل آن‌چه که دوست داری و دوست نداری رعایت کن. با تمام وجودت به این مردم عشق بورز و لطف کن. با این‌ها برخورد خشن نکن. این مردم دو دسته هستند. یا در دین و باور با تو برابر هستند یا در خلقت با تو برابرند. ممکن است اشتباه یا خطا کنند. بگذر از این‌ها. با مردم با محبت و گذشت برخورد کن.» فرهنگ یعنی برخورد مهربانانه و با گذشت با مردم. «وقتی عفو می‌کنی هیچ وقت پشیمان نباش. خشمگین و زشت با مردم برخورد نکن. هیچ وقت نگو من امیر هستم و دستور می دهم که این ها باید اطاعت کنند. این ادبیات  قلب را تیره می کند. دین را تضعیف می‌کند و تغییر ها و دگرگون ی‌ها را نزدیک می‌کند» بعد حضرت علی(ع) خدا را یکجا و مالک را یک طرف می‌گذارد. می‌گوید «هرچه برای قوم و خویش خود خواستی برای مردم هم بخواه». یعنی ما شهروند درجه یک و دو نداریم. همه مثل هم هستند در اشتغال و در خدمات.

وی ادامه داد: در بهداشت و درمان دولت و مجلس برای خود یک سفره باز کرده و به مردم که می رسد، ندارند. «آن‌چه برای خود می‌خواهی برای مردم هم بخواه». من وقتی به قدرت می‌رسم آدم‌های خودم را استخدام می‌کنم و آن‌هایی که طرف دیگر هستند را تحویل نمی‌گیرم. عده‌ای را قبول کرده و عده‌ای دیگر را تهدید قلمداد می‌کنیم. در حالی که همه مردم فرصت هستند. تهدیدی وجود ندارد. «اگر با انصاف با مردم برخورد نکنی نه تنها مردم با تو دشمن می شوند که خدا هم با تو دشمن شده و برهان و دلیل تو را ضایع می‌کند. دیگر نمی‌توانی جلوی مردم پاسخگو باشی». این ظلم است که فقط به آدم‌های خود پست دهیم. اکنون در جامعه از اقوام مختلف خیلی‌ها اصلا پستی ندارند. چرا باید در جامعه فقط گروه خاصی در قدرت باشند. این‌ها نخبه‌تر هستند؟ وقتی این فرصت را ندهیم یعنی ظلم کردیم. می‌گوید «هیچ چیزی عذاب خود را زودتر نازل نمی‌کند مگر اصرار بر این ظلم».

وی اظهار کرد: آن‌چه که بیشتر از همه باید دوست بداریم وسط عدل است. عدلی است که همه را دربر بگیرد. حضرت علی(ع) می‌گوید «خواص پرمدعا هستند. در سختی ناراضی هستند». حضرت (علی)  به مالک میفرماید که «ستون‌ها و پایه‌های دین و لشکر و عده و عده مردم هستند نه خواص. تو باید با این مردم باشی. میلت و نگاهیت با مردم باشد.» حق نداریم با مردم برخورد خشن کرده و به زور بخواهیم باوری را به مردم تزریق کنیم . باید به مردم خدمت کنیم، حق نداریم به مردم زور بگوییم. باید ببنیم مردم پشت سر ما چه می‌گوید. باید مردم را راضی نگهداریم. حق نداریم مردم را ناراضی کنیم. داریم با رفتارهای خود مردم را ناراضی می‌کنیم. درباره قومیت‌ها حق نداریم یکی را خوب و دیگری را بد ببینیم. شهروند درجه یک و درجه دو داریم. پیامبران آمدند تا بگویند که حق مردم را بدهید.  حضرت علی(ع) به مالک می‌گوید «مراقب نفست باش». قرآن نیز همین را می‌گوید.

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: روز حساب و کتاب یادمان رفته است. تمام اختلافات و دعواها بین ما و گروه‌ها به خاطر هوای نفس است. اگر حقوق افراد را رعایت کرده و بر اساس عدالت عمل کنیم جامعه با عشق پشت حاکمان خواهد ایستاد. اگر نیست برای همه نیست . اگر هست باید برای همه باشد. تبعیض است که مردم را نارضای و درجامعه تنفر ایجاد  می‌کند. دعوای ما بر اساس نفس است. مردم ناراضی هستند؛ چراکه انصاف را در قبال آن‌ها رعایت نمی‌کنیم. به نظر من آن‌چه که خدا به ما گفته و آنچه که در قرآن آمده هیچ فرقی بین علم و باورهای ما نیست. حق آن چیزی است که علم ثابت می کند. علم ثابت کرده است که نمی‌توانیم در مقابل آن بایستیم.

وی در پاسخ به این پرسش کارشناس برنامه که «اگر شما رئیس جمهور شوید چه تدبیری دارید برای متوقف کردن ماشین اخراج اساتید و اعاده حیثیت از اساتیدی که اخراج شدند؟ » بیان کرد: من با هر اخراجی مخالف هستم. من اوایل انقلاب مسئول گزینش و پاک‌سازی شدم. در دانشگاه خود یک استاد و یک کارمند هم اخراج نکردم. اگر جرم دارد دادگاه حکم دهد اخراجش کند. این رفتارها از نظر من تسویه حساب‌های فردی است. با هوای نفس رقیب را از میدان بیرون می‌کنیم. چهارتا حرف می‌زنیم و می‌گوییم اینگونه لباس پوشیدی پس باید اخراج شوی. اگر قدرتی داشتم اجازه نمی‌دادم نه تنها استاد بلکه هیچ دانشجویی برای اندیشدن اخراج یا جابه‌جا شود. سوال را از ذهن انسان که نمی‌شود پاک کرد. ما هستیم که به سوالات دانشجو پاسخ دهیم.

پزشکیان یادآور شد: یادم هست رئیس دانشگاه بودم، وبا آمد و تعدادی از مردم ما فوت کردند. یکسری در بیمارستان فوت کردند که عذرخواهی کردیم و گفتیم مقصر ما هستیم. از وزارتخانه نامه فرستادند گفتند تکذیب کن. گفتم که اگر ما در بیمارستان رسیدگی می‌کردیم نمی‌مرد. من نمی‌توانم تقصیر خود را به گردن دیگران بیاندازم. این همه مشکل در جامعه ایجاد شده است هیچ کسی تقصیر را گردن نمی‌گیرد. این گرفتاری‌هایی که برای مردم ایجاد شده است مقصر که بوده است؟ مقصر ما هستیم. در پزشکی بررسی می‌کنیم تا ببینیم چرا مریض مرد؟ ممکن نیست کاری کنم اما باید علت را پیدا کرد تا دفعه دیگر تکرار نشود. اگر قصوری صورت گرفته باید از رمدم عذرخواهی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در آتش‌سوزی بیمارستان اولا باید از مردم عزیز رشت عذرخواهی کنیم. نبود استاندارد است. ما خیلی چیزها را بدون استاندارد درست کردیم. وزیر بودم و در بم زلزله آمد. اگر شاخصه استاندارد را رعایت کنیم که با 5 ریشتر  نباید ساختمان بریزد. یادم هست که قبل انقلاب طبس اتفاقی افتاد گفتیم شاه خائن به آنجا نرسیدی مردم اسیب دیدند. ما اگر در ارائه خدمت و سیاست‌گذاری‌ها و عمل به سیاست‌گذاری‌های خود اشکال داریم. من گفتم می‌خواهم سیاست کلی و قانون برنامه را اجرایی کنم. به ما خندیدند و گفتند برنامه نداریم.  می‌گویند بعد 5 سال همه برنامه ها 20 درصد اجرا شده است. کسی نمی‌پرسد چرا؟ حالا آن را اجرا نکرده اما از نو یک برنامه دیگر می‌نویسیم. ما هدف‌گذاری می‌کنیم. همین مجلسی‌ها و دولت‌ها این کار را می‌کنند اما بعد 5 سال این کار را نکرده و آن را رها می‌کنیم. به سراغ برنامه جدید می رویم. چرا نصف رها می‌کنیم. این از نظر علمی زیرسوال است که چرا ما برنامه می‌نویسیم و به آن عمل نمی‌کنیم. اگر سیاست کلی رهبری را عمل می‌کردیم امروز وضعیت این نبود. مقصر ما نمایندگان و ما مسئولان هستیم. همه در یک کشتی باهم نشستیم. همه ما باهم مقصر هستیم. من در مجلس از وزیر سوال کردم.  وزیر دو سال در نوبت بود و به صحن نیامد؛ چراکه ما داشتیم مدام قانون می‌نوشتیم.

وی درباره مرجعیت رسانه‌ گفت: می‌دانید چرا نمی‌گذاریم رسانه حرف بزند؟ چون ایراد داریم. اگر رسانه آزاد باشد و حرف خود را بزند من مدیر راحت نمی‌توانم پول را گم کنم و بعد کسی نفهمد. یا دارم تخلفی می‌کنم و حق انسانی را ضایع می‌کنم. اکنون در دانشگاه دستور دادند طوری آئین‌نامه بنویسید هرچه آقایان گفتند بچرخد این چه دانشگاهی ایت که دانشجو نتواند اندیشه خود را بگوید. دانشجو مگر دیوانه است. دانشجو آینده کشور است.

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: نایب رئیس مجلس بودم. می‌گشتیم چگونه جلوی رانت و فساد را بگیریم. بررسی کردیم دیدیم قانون داریم. هر کسی در هر جایی زندگی می‌کند باید محل خود را اعلام کند. هر انسانی یک کد ملی و کد محل دارد. اگر این را دنبال کنیم دنبال ساختمان‌های گم شده نمی‌گردیم. اگر قانون را اجرا کنیم مهاجران غیرقانونی نمی‌توانند جایی مستقر شوند. نمی‌توانند خرید کنند. مشکل ماست و عدم تسلط بر حرکت‌های اجتماعی است. در جامعه‌ای که همه داده‌ها را از طریق گوشی دنبال می‌کنند چگونه می‌شود قاچاق بیاورند و نفهمند. افراد کاردان را بیرون می‌گذاریم تا افراد دیگر راحت بتواننند بخورند و ببرند.

وی گفت: ما اگر بر اساس علم و شایسته‌سالاری مدیریت کنیم اگر بخواهم تخلف کنبم به این راحتی نمی‌توانیم. در این مملکت پول گم می‌شود. پول گم شدنی نیست! این ناتوانی‌ ما در رصد کردن است. بانک ما یک دفعه می‌گوید یک دفعه 10 هزار میلیارد پول خوردند. در هر کجای دنیا یک میلیون اضافه پول به حساب من بیاید می‌گویند از کجا آمده است. در کشور ما یکباره 60 هزار میلیاراد پول در یک بانک گم شده است. چه کسی می‌پذیرد؟ غیر از سوءمدیریت ما و عدم تسلط بر سیستم‌ها؟ باید بپذیریم ما مقصر هستیم.

پزشکیان در پاسخ به این پرسش که چه وضعیت فرهنگی حاکم شد که ما از برخی از آرمان‌ها و ارزش‌های خود دور شدیم؟ بیان کرد: تحلیل این مسئله به این سادگی نیست. من را جبهه اصلاحات معرفی کرده و قبولم دارد. من در ابتدا به آنان گفتم اصول دارم و اصول من حق و عدالت است اما برای رسیدن به آن نیاز به اصلاحات است. همه این اختلافات در عدالت است. ما برای این باهم دعوا داریم که شفافیت و روشنی که باید نداریم. هر حزبی می‌گوید حق با من است. اکنون در اصولگراها یک عده خیلی تند هستند و کارهایی که می‌کنند آدم وقتی نگاه می‌کند تعجب می‌کند.

وی اظهار کرد: مشکل ما این است که اگر من بد هستم شما خوب باشید. ما با هم سر قدرت دعوا می‌کنیم. هر دو طرف تند می‌روند. به جای این‌که نگاه‌های خود را مشترک کنیم. روز به روز شکاف را عمیق‌تر می‌کنیم. اکنون آمار بگیرید و  ببینید مردم از ما راضی هستند یا نیستند. مردم اکنون در رابطه با ما حرف‌های خوب نمی‌زنند. ما چه کردیم که مردم از ما نارضی شدند . هر دو طرف مقصر هستند. اگر باهم دعوا کنیم وضعیت بدتر خواهد شد. رسول خدا(ص) وقتی مدینه آمد گفت باهم پیمان برادری ببندیم. آن‌هایی که دشمن جانی هم بودند را رسول خدا(ص) باهم برادر کرد. روش ما درست نیست. اگر می‌ خواهیم کشور درست شود باید نکات مشترک خود را تقویت کنیم.

کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: بنده دید خود را می گویم شما هم دید خود را اعلام می‌کنید. جامعه نظر می‌دهد. مردم باید قضاوت کنند. امام زمان(عج) چرا نمی‌آید؟ اگر خدا می‌خواست که همه ما را مومن می کرد. آیا به زور می‌خواهیم مردم را به باور خود بیاوریم. مردم باید نظر دهند که کدام دیدگاه را می‌پذیرند. مشکل این است که هیچ کدام عدالت را رعایت نکردیم. بنده یکبار از آیت‌الله جنتی سوال کردم شده یکبار ما قانون بنویسیم و شما بازگردانید بگویید عادلانه نیست؟ تهران و تبریز و شیراز این‌گونه بزرگ شدند اما جاهایی حتی آب ندارند. همه قوانین را ما نوشتیم و شورای نگهبان آن را امضا کرد. آیا این زرنگی است من حق یک عده را بگیرم و به شهر خود ببرم.

وی خاطرنشان کرد: در خوزستانی که روی گنح خوابیده بچه در کپر درس می‌خواند و اینجا مدارسی ساختیم که سالی 100 میلیون شهریه می‌دهد. بعد انتظار داریم باهم رقابت کنند.  با این نگاه بی‌عدالتی را در جامعه رواج دادیم. روز قیامت دهن‌های ما را می‌بندند و می‌گویند چه کار کردید. چپ . راست هم در این مملکت مسئول بودند. دعوای قدرت است متاسفانه دعوای خدمت نیست. اسم عدالت می‌بریم ولی هر کس به قدرت می‌رسد کار خود را می‌کند. من حق دیگران را نادیده گرفته و خیال می‌کنم هرچه من میگویم اینگونه باید شود.

وی تاکید کرد: هرچه با سیاست‌های کلی رهبری تطابق نداشته باشد خط قرمز است. اگر الان هر کسی با هر دیدگاهی سیاست‌های رهبری را اجرا کرد و مردم را از جهل و تبعیض بیرون آورد این سیاست در خط رهبری است یا کسی که ادعا می‌کند در خط ولایت است اما کاری می‌کند که فقر و تبعیض در جامعه تشدید شود. کدام یک در خط ولایت است. چرا اکنون در این جریانات همه به رهبری بی‌احترامی کردند. چون من عرضه نداشتم جواب مردم را بگویم. آقا گفته است که با مردم بد رفتاری کنیم؟ آقا گفته در گوش بچه مردم بزنیم. مردم احساس کردند هیچ کدام از ماها تقصیر نداریم و همه به بالا می‌رود. وقتی خود را دست تیغ جراح می‌دهی نمی‌پرسی مسلمان هستی یا خیر.

پزشکیان گفت: گفتم اصول من عدالت است. این که یکی پول ندارد نتواند در روستا برای بچه خود سرویس بگیرد از نظر من خلاف عدالت است. من به عنوان سیاست‌گذار و کسی که دولت عدالت را می‌خواهد قطعا برای کسانی که امکانات ندارند تلاش می‌کنم تا بتوانند رقابت کنند. یکی را نمی‌گذاریم درس بخواند . یکی در کپر درس می‌خواند. یکی را به کلاس معلمی که کلاسی پیدا نکرده می‌بریم .

وی خاطرنشان کرد: بسته خدمت و جمعیت تعریف شده است. این خدمت و جمعیت پول مشخصی دارد. بیت‌المال دولت را نمی‌توان در جایی زیاد داده شود اما در جایی ندهند. روستاهای کردستان و بلوچستان باید با تهران برابر باشد. تازه باید آنجا بیشتر دهیم آن‌ها محروم‌تر هستند. یکی خوشش نمی‌آید دست در جیبش کند و به جای دیگر برود. پول دولت را در جاهایی مدارس خوب درست کرده و اسمش را سمپاد می‌گذاریم اما در جایی این یعنی زور و بی‌عدالتی. هر کاری از دستم بر بیاید برای گروهی که دسترسی به امکانات ندارند انجام خواهم داد. آن‌هایی که نه پول دارند و نه صدای آنان را می‌شنود مورد توجه قرار می‌دهم در روستاها مردم بدبخت معلم ندرند. اما کسی چیزی نمی‌گوید.

وی ادامه داد: خط قرمز همان جایی است که دارد حق مردم خورده می‌شود.  ما نباید کاری کنیم که مردم از ما ناراضی شوند.

پزشکیان تاکید کرد: ایران برای همه است. شعار ما برای ایران است. ایران یک هوست چندین هزار ساله داشته و برای همه است. جای جای این مملکت آثار باستانی و هنری است. اگر عادلانه برخورد کنیم این اتفاقات نمی‌افتد.

وی گفت: هیچ چیزی صد درصد درست و صدر درصد غلط نیست. واقعیت سینمایی که ما داریم این است که کره جنوبی شده الگو، چه کردیم این‌گونه شد؟ این فیلم‌ها که اکنون صدا وسیما درست می‌کند قابل قیاس نیست. برای آنان عمیق‌تر و جزئی‌تر است. کل محصول آنان را با کل محصول خود باید مقایسه کنیم. تا نپذیریم مشکل داریم تصمیم نمی‌گیریم که آن را اصلاح کنیم. در دانشگاه بنده خیلی‌ها را می‌دانم همین‌طوری استخدام کردند.

سید محمد بهشتی و محمد فاضلی در این نشست پزشکیان را به عنوان مشاوران فرهنگی همراهی کردند.

انتهای پیام

نظر شما