شناسهٔ خبر: 67272017 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

پزشکیان: فرهنگ یعنی برخورد مهربانانه و با گذشت با مردم

پزشکیان کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به دستورات حضرت علی به مالک گفت: فرهنگ یعنی برخورد مهربانانه و با گذشت با مردم. ما شهروند درجه یک و دو نداریم. همه مثل هم هستند در اشتغال و در خدمات.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد ازظهر چهارشنبه؛ ۳۰ خرداد سال ۱۴۰۳ با حضور در ششمین برنامه «میزگرد فرهنگی» شبکه دو سیما با اشاره به این‌که «باور من بر این است که اگر به دستور العمل حضرت علی(ع) به مالک عمل می‌کردیم این اوضاع را نداشتیم» یادآور شد: ایشان  می‌گوید «تقوا پیشه کن و سنت را از یاد نبر و به کتاب عمل کن. امر می‌کند که جلوی نفس خود را بگیر. آن‌چه که نفس سرکشی می کند بر آن غلبه کن. بعد می گوید نگهدار نفس خود باش بر آنچه که بر تو حلال نیست. انصاف را در مقابل آن‌چه که دوست داری و دوست نداری رعایت کن. با تمام وجودت به این مردم عشق بورز و لطف کن. با این‌ها برخورد خشن نکن. این مردم دو دسته هستند. یا در دین و باور با تو برابر هستند یا در خلقت با تو برابرند. ممکن است اشتباه یا خطا کنند. بگذر از این‌ها. با مردم با محبت و گذشت برخورد کن.» فرهنگ یعنی برخورد مهربانانه و با گذشت با مردم. «وقتی عفو می‌کنی هیچ وقت پشیمان نباش. خشمگین و زشت با مردم برخورد نکن. هیچ وقت نگو من امیر هستم و دستور می دهم که این ها باید اطاعت کنند. این ادبیات  قلب را تیره می کند. دین را تضعیف می‌کند و تغییر ها و دگرگون ی‌ها را نزدیک می‌کند» بعد حضرت علی(ع) خدا را یکجا و مالک را یک طرف می‌گذارد. می‌گوید «هرچه برای قوم و خویش خود خواستی برای مردم هم بخواه». یعنی ما شهروند درجه یک و دو نداریم. همه مثل هم هستند در اشتغال و در خدمات.

وی ادامه داد: در بهداشت و درمان دولت و مجلس برای خود یک سفره باز کرده و به مردم که می رسد، ندارند. «آن‌چه برای خود می‌خواهی برای مردم هم بخواه». من وقتی به قدرت می‌رسم آدم‌های خودم را استخدام می‌کنم و آن‌هایی که طرف دیگر هستند را تحویل نمی‌گیرم. عده‌ای را قبول کرده و عده‌ای دیگر را تهدید قلمداد می‌کنیم. در حالی که همه مردم فرصت هستند. تهدیدی وجود ندارد. «اگر با انصاف با مردم برخورد نکنی نه تنها مردم با تو دشمن می شوند که خدا هم با تو دشمن شده و برهان و دلیل تو را ضایع می‌کند. دیگر نمی‌توانی جلوی مردم پاسخگو باشی». این ظلم است که فقط به آدم‌های خود پست دهیم. اکنون در جامعه از اقوام مختلف خیلی‌ها اصلا پستی ندارند. چرا باید در جامعه فقط گروه خاصی در قدرت باشند. این‌ها نخبه‌تر هستند؟ وقتی این فرصت را ندهیم یعنی ظلم کردیم. می‌گوید «هیچ چیزی عذاب خود را زودتر نازل نمی‌کند مگر اصرار بر این ظلم».

وی اظهار کرد: آن‌چه که بیشتر از همه باید دوست بداریم وسط عدل است. عدلی است که همه را دربر بگیرد. حضرت علی(ع) می‌گوید «خواص پرمدعا هستند. در سختی ناراضی هستند». حضرت (علی)  به مالک میفرماید که «ستون‌ها و پایه‌های دین و لشکر و عده و عده مردم هستند نه خواص. تو باید با این مردم باشی. میلت و نگاهیت با مردم باشد.» حق نداریم با مردم برخورد خشن کرده و به زور بخواهیم باوری را به مردم تزریق کنیم . باید به مردم خدمت کنیم، حق نداریم به مردم زور بگوییم. باید ببنیم مردم پشت سر ما چه می‌گوید. باید مردم را راضی نگهداریم. حق نداریم مردم را ناراضی کنیم. داریم با رفتارهای خود مردم را ناراضی می‌کنیم. درباره قومیت‌ها حق نداریم یکی را خوب و دیگری را بد ببینیم. شهروند درجه یک و درجه دو داریم. پیامبران آمدند تا بگویند که حق مردم را بدهید.  حضرت علی(ع) به مالک می‌گوید «مراقب نفست باش». قرآن نیز همین را می‌گوید.

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: روز حساب و کتاب یادمان رفته است. تمام اختلافات و دعواها بین ما و گروه‌ها به خاطر هوای نفس است. اگر حقوق افراد را رعایت کرده و بر اساس عدالت عمل کنیم جامعه با عشق پشت حاکمان خواهد ایستاد. اگر نیست برای همه نیست . اگر هست باید برای همه باشد. تبعیض است که مردم را نارضای و درجامعه تنفر ایجاد  می‌کند. دعوای ما بر اساس نفس است. مردم ناراضی هستند؛ چراکه انصاف را در قبال آن‌ها رعایت نمی‌کنیم. به نظر من آن‌چه که خدا به ما گفته و آنچه که در قرآن آمده هیچ فرقی بین علم و باورهای ما نیست. حق آن چیزی است که علم ثابت می کند. علم ثابت کرده است که نمی‌توانیم در مقابل آن بایستیم.

سید محمد بهشتی و محمد فاضلی در این نشست پزشکیان را به عنوان مشاوران فرهنگی همراهی کردند.

نظر شما