شناسهٔ خبر: 67294561 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

انتخابات ۸ تیرماه همان مرحله اول تمام می شود اما...

نقشه ۴ کاندیدای اصولگرا برای پزشکیان در مناظرات از زبان رجایی /قاضی زاده و جلیلی در طراز ریاست جمهوری هستند؟

فعال اصلاح طلب در خصوص احتمال انصراف کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: بعید است که انصراف دهند بعضی ها خودشان هیچ شانسی دارند و البته خودشان هم متعجب هستند که تأیید صلاحیت شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جمعه ۸ تیرماه، چهاردهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری یک سال زودتر از موعد برگزار خواهد شد. انتخاباتی که یک سوی آن تک کاندیدای جریان اعتدال و اصلاحات حضور دارد و سوی دیگر ۵ کاندیدا از طیف های مختلف اصولگرایی.

در روزهایی که بازار میتینگ های انتخاباتی و تبلیغات تلویزیونی داغ شده و تاکنون دو مناظره نیز در تلویزیون برگزار شده است، برخی پیش بینی ها حکایت از آن دارد که از میان شش کاندیدای حاضر برخی انصراف خواهند داد و حضورشان در این فضا در قامت یک «کاندیدای پوششی» است.

غلامعلی رجایی، چهره سیاسی اصلاح طلب اما معتقد است از شش کاندیدای حاضر بعید است کسی انصراف دهد هرچند خودشان هم متعجبند چرا تایید صلاحیت شدند.

رقابت ۵ به ۱ است

غلامعلی رجائی فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو دو قطبی میان کدام یک از کاندیداها شکل می گیرد، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: دوقطبی درواقع شکل گرفته است؛ یعنی بین اصولگراها و اصلاح طلبان که ۵ به ۱ هستند.

احمدی نژاد به دنبال ایجاد دوقطبی میان خود و لاریجانی بود

وی افزود: در ایران به صورت کلی انتخابات دوقطبی است. محمود احمدی نژاد که دو قطبی بین خود و آیت الله هاشمی رفسنجانی در زمان انتخابات سال ۱۳۸۴ و یا میان خود و حاکمیت را داشت، در این دوره از انتخابات می خواست دوقطبی با علی لاریجانی ایجاد کند و با شیوه هایی که داشت به آن دامن بزند.

رجائی با انتقاد از ردصلاحیت های شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان عملا صلاحیت ها را باید ۳ به ۳ می کرد تا مردم احساس کنند که رقابت است و کسانی مثل اسحاق جهانگیری ، شریعتمداری و لاریجانی حداقل تایید صلاحیت می شدند؛ ولو اینکه در بین اصلاح طلبان هم کسانی بودند که گزینه قدری بودند و من نمی خواهم اسم ببرم، اما شورای نگهبان نشان داد که ریسک نمی کند.

این فعال اصلاح طلب در ادامه افزود: البته دوقطبی دیگری هم در جامعه به صورت غیررسمی شکل گرفته است؛ یک طرف کسانی که با حاکمیت معترض هستند و اینها در دوم خرداد بدون اینکه خاتمی را بشناسند انتخاب کردند. الان به نظر می رسد که دوقطبی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان نمی تواند قشر خاکستری و بی طرف جامعه را که مدت هاست با انتخابات و صندوق رأی قهر کرده اند، پای صندوق های رأی بکشاند.

اگر پزشکیان در مناظرات خوب ظاهر شود...

او تصریح کرد: آقای پزشکیان می تواند موثر باشد و همچنان هم شور و شوقی ایجاد شد و همان فضای ناشناختگی دوران خاتمی تداعی شد. اما باید خاطرنشان کرد که این دوران نسبت به آن آن تفاوت هایی داشت و آن نبود فضای مجازی و گسترش ارتباطات و اطلاعات به صورت فعلی بوده است.

رجایی گفت: اگر آقای پزشکیان در مناظرات خوب ظاهر شود و خیال نکند که همه با حرف های او موافقت دارند می تواند شور و شوق ایجاد کند. البته من معتقدم که این شور و شوق هم تاثیر چندانی نخواهد داشت و باید منتظر نتایج مناظرات باشیم.

غلامعلی رجائی در پاسخ به این سوال که کدام یک از ۶ کاندیدای ریاست جمهوری احتمال انصراف در میانشان وجود دارد، گفت: بعید است که انصراف دهند بعضی ها خودشان هیچ شانسی دارند و البته خودشان هم متعجب هستند که تأیید صلاحیت شدند.

قاضی زاده و جلیلی در طراز ریاست جمهوری هستند؟

وی افزود: من نمی دانم چرا شورای نگهبان کسانی مثل قاضی زاده هاشمی و جلیلی را در طراز ریاست جمهوری دیده است . شورای نگهبان با این همه سابقه نمی تواند درست تشخیص دهد؟ در دوره های قبل که محسن رضایی تأیید می شد، معلوم بود که اقبالی ندارد. می توانستند بر اساس نظرسنجی ها کسانی که آراء پایینی داشتند را به صحنه نیاورند. چرا هزینه تبلیغات صرف کسانی بشود که رأی نمی آورند.

این فعال اصلاح طلب درخصوص کاندیداهای پوششی نیز خاطرنشان کرد: بعضی ها می خواهند نقش مداخله ای ایجاد کنند. می گویند که ما ۴ تا هرکدام یک ایراد می گیریم و اینگونه وقت آقای پزشکیان گرفته شده و وقتش به هدر می رود.

رجایی تاکید کرد: همه مسئولین خواسته و ناخواسته درگیر حاشیه بوده و هستند، اما پاسخگویی به این حاشیه ها وقت نامزد را می گیرد. مثل زمانی که احمدی نژاد عکس همسر میرحسین موسوی را نشان داد، آنگونه که تصور می شد می خواهد یک مسئله اخلاقی را نشان دهد و اینها وقت نامزد را بگیرد.

پزشکیان مراقب حاشیه ها باشد و زیرکانه از کنار آنها رد شود

او ادامه داد: آقای پزشکیان باید مراقب این حاشیه ها باشد و زیرکانه از کنار آنها رد شود و در فضاهای دیگر پاسخ این حاشیه ها را برای مردم توضیح دهد. در مجموع باید دید که اصولگراها به وحدت می رسند یا نه.

رجائی در پایان، درباره اینکه آیا این انتخابات دومرحله ای می شود یا نه هم گفت: انتخابات ۸ تیرماه همان مرحله اول تمام می شود، اما اگر به مرحله دوم کشیده شود رقابت بین قالیباف و پزشکیان خواهد بود.

۲۷۲۱۸

نظر شما