شناسهٔ خبر: 67271328 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در میزگرد فرهنگی مطرح شد؛

پزشکیان: مردم برای حاکمیت فرصت هستند نه تهدید

تهران- ایرنا- مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه شهروند درجه یک و دو نداریم، گفت: همه مردم برای حاکمیت فرصت هستند نه تهدید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری امروز - چهارشنبه ۳۰ خرداد - میهمان میزگرد فرهنگی شبکه ۲ سیما بود. وی در این برنامه ضمن تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در حوزه مسائل فرهنگی، به سوالات کارشناسان این برنامه پاسخ داد.

حسین انتظامی مدرس ارتباطات، قائم مقام سابق وزارت ارشاد و رئیس سابق سازمان سینمایی؛ الهام یاوری مدیر سابق بنیاد ملی نخبگان، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان؛ و شهاب اسفندیاری، رئیس دانشکده صداوسیما از کارشناسان این برنامه بودند.

در این برنامه محمد فاضلی جامعه‌شناس و مشاور اسبق وزیر نیرو محمد بهشتی رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی به عنوان مشاور در کنار مسعود پزشکیان قرار گرفتند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه شهروند درجه یک و دو نداریم، گفت: فرهنگ یعنی برخورد مهربانانه با مردم و باور من به فرهنگ دستورالعملی‌ است که حضرت علی(ع) به مالک اشتر دادند و این‌که آیا ما با مردم برخورد خشن می‌کنیم دستور پیغمبر است؟ ما حق نداریم به مردم زور بگوییم.

پزشکیان افزود:‌ شاخص این که مسئول خوب است یا نه این است که مردم پشت سر او چه چیزی می‌گویند. با مردم نباید برخورد خشن کرد. همه مردم برای حاکمیت فرصت هستند نه تهدید.

وی با اشاره به اینکه تمام اختلافات بین جناح‌ها برای دنیاست، گفت: ما در رابطه با قومیت‌ها حق نداریم یکی را خوب و یکی را بد ببینیم، ولی می بینیم!

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در بهداشت و درمان، دولت و مجلس و قوه قضاییه برای خودشان یک سفره باز کرده اند به مردم که می رسد، می گویند ندارند.

پزشکیان یادآورشد: شرایط به گونه ای است که من زمانی که به عنوان حزب، گروه و جریان به قدرت می رسم آدم های خودم را استخدام می کنم و آنهایی که با من نیستند استخدام نمی کنم.

وی با تاکید بر اینکه فارس، ترک و عرب در این جامعه زندگی می‌کنند که عده ای را قبول می کنیم و عده ای را می گوییم تهدید هستند، اظهار داشت: حاکمیت و مردمی که در جامعه زندگی می کنند همه فرصت هستند و تهدیدی وجود ندارد . اینکه استخدام می کنیم و پست می دهیم به آدم های خودمان می دهیم ظلم به مردم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه خیلی از اقوام مختلف این جامعه پستی ندارند، گفت: چرا در این جامعه باید گروه خاصی سر قدرت باشند. حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید آن چیزی که باید بیشتر از همه بروی، وسط حق است؛ عدلی که شامل همه بشود.

پزشکیان عنوان کرد:‌ رضایت مردم اصل است اما خواص پر مدعا هستند و طلب زیاد می‌کنند. اگر چند فرازی که حضرت علی (ع) به مالک دستور می‌دهد را رعایت کنیم، آیا مردم در جامعه به خیابان‌ها می‌ریزند و بد و بیراه می‌گویند؟

وی خاطرنشان کرد: اینکه ما با مردم برخورد خشن می‌کنیم و به زور می‌خواهیم باور و اعتقادی را در مردم تزریق کنیم، آیا دستور پیغمبر و دین بوده است؟ معلوم نیست آن را از کجا آوردند. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اگر به کسی ظلم نکنیم کسی از ما ناراضی می‌شود، اظهار کرد: اگر حقوق افراد را در جامعه رعایت کنیم و براساس عدالت عمل کنیم این جامعه با عشق پشت حاکمیت می ایستد.

پزشکیان اضافه کرد: عده ای راحت زندگی کنند عده ای نان شب نداشته باشند، این ظلم و تبعیض است. مردم برای این ناراضی هستند که انصاف را در قبال آنها رعایت نمی کنیم.

محمد بهشتی یکی از مشاورانی که در این میزگرد حضور دارد نیز این موضوع را مطرح کرد که آیا می‌خواهیم با الگوی شرایط قرنطینه عرصه فرهنگ و هنر را مدیریت کنیم؟ که پزشکیان در پاسخ گفت: شیوه مدیریت ما در فرهنگ ‌و هنر نقایصی دارد که مشکلات امروز ما محصول این سوء تدبیر است.

وی افزود:‌ تا قبل از دهه ۷۰ می شد هر کشوری را در مقیاس کلان به شکل قرنطینه مدیریت کرد که مثال مبتذل آن شوروی است و بعد از دهه ۷۰ مرزها برداشته شد اما ما هنوز زیر بار این تغییر و تحول نرفته‌ایم و همچنان می‌خواهیم با الگوی شرایط قرنطینه عرصه فرهنگ و هنر را مدیریت کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این نکته که بیشتر شبیه به این است که ما جلوی سیل سیم خاردار کشیدیم، گفت: امروز در حوزه اینترنت هرچه را که قصد کنیم می‌توانیم دریافت کنیم؛ هرچه که در جهان امکان دستیابی داشته باشد، در ایران هم قابل دسترس است. پس اصلا در وجه سلبی رفتارمان موفق نشدیم

من با هرگونه اخراج اساتید مخالفم

پزشکیان با اشاره به اینکه اوایل انقلاب مسئول گزینش شدم، در دانشگاهم یک استاد یا یک کارمند اخراج نکردم، اضافه کرد: من چه کاره‌ام که کسی را اخراج کنم، اگر جرمی دارند دادگاه حکم بدهد اخراجش کند.اینکه کسی را اخراج کنم هیچ منطقی ندارد شاید به خاطر تسویه حساب شخصی است.

وی تاکید کرد: نه تنها استاد، اجازه نمی دهم هیچ دانشجویی را به خاطر اندیشیدن اخراج کنند. ما اگر منطق داشته باشیم، دانشجو که دیوانه نیست، با او صحبت می کنیم قانعش می کنیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد:‌ زمانی که رئیس دانشگاه بودم در شهر ما به دلیل وبا چند نفر فوت کردند، من عذرخواهی کردم. چون وقتی بیمار در بیمارستان مرده یعنی خوب رسیدگی نکردیم. در جامعه ما هیچ کس تقصیر را گردن نمی‌گیرد.

پزشکیان با بیان اینکه فقر و گرفتاری ها که برای مردم بوجود آمده مقصر ما مسئولان هستیم، ادامه داد: مقصر بودن مان را باید بررسی کنیم و دوباره تکرار نکنیم و از مردم عذرخواهی کنیم.

وی به آتش سوزی بیمارستان در رشت اشاره و از مردم عذرخواهی کرد، اظهار داشت: دلیل آتش سوزی بیمارستان رشت نبود استاندارد است. اگر در ساختمان سازی شاخص های استاندارد را رعایت کنیم که نباید با ۵ ریشتر ساختمان بریزد ما در ارایه خدمت و در عمل به سیاستگذاری‌هایی که کردیم اشکال داریم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: زمانی که می خواستم برای ریاست جمهوری اسم بنویسم گفتم می خواهم سیاست های کلی و قانون برنامه را اجرا کنم و خیلی ها به من خندیدند که برنامه ندارم.

با کدملی و کد محل به راحتی می‌توان خانه‌های خالی را پیدا کرد

پزشکیان بیان داشت: زمانی به عنوان نایب رئیس مجلس به دنبال این بودم که چگونه می‌توانیم جلوی رانت و قاچاق را بگیریم؛ دیدم برای آن قانون داریم. هر کسی هر جا زندگی می‌کند باید بگوید محل زندگی من کجاست و اگر خواست جابجا شود باید بگوید؛ هر کس کد ملی و کد محل دارد. در این صورت زمین‌خواری انفاق نمی‌افتد.

وی اظهار داشت: ما دنبال ساختمان‌های گمشده می‌گردیم؛ قانون نوشته‌اند مسکن‌هایی که خالی هستند پیدا کنند. کد ملی محل وجود داشته باشد، نیازی به گشتن نداریم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر قانون را اجرا کنیم، مهاجران نمی‌توانند جایی مستقر شوند. هر جا مستقر شوند معلوم می‌شود. آن وقت سیستم وزارت کشور می‌تواند به راحتی نظارت داشته باشد.

در این مملکت پول گم می‌شود، اما پول گم‌شدنی نیست

پزشکیان افزود:‌ اگر بر اساس علم و شایسته سالاری مدیریت کنیم، اگر بخواهیم تخلف هم بکنیم، به راحتی نمی‌توانیم . در این مملکت پول گم می شود، اما پول گم شدنی نیست. این ناتوانی ما در رصد کردن جریانی است که باید اتفاق بیفتد.

به گفته وی در کشور ما اعلام می شود مثلا ۱۰ هزار میلیارد پول در یک بانک گم شده، در حالی که در کشورهای دنیا اگر یک میلیون در یک حساب اضافه باشد می‌پرسند از کجا آمده؟ امروز کسانی که فرزندانشان در خارج هستند به راحتی نمی‌توانند پول به حساب آنها بریزند.

دولت‌ها و مجالس برنامه‌ها را کامل اجرا نمی‌کنند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره اینکه همه برنامه‌ها را می‌گویند ۳۰ درصد اجرا شده است که البته این روی کاغذ ۳۰ درصد است اما در واقعیت ۲۰ درصد هم اجرایی نشده است. برنامه قبلی را اجرا نکردیم از نو دوباره برنامه می‌نویسیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت‌ها و مجالس برنامه‌ها را کامل اجرا نمی‌کنند، گفت:‌ اکثر مدیران نمی‌دانند که قانون برنامه چیست آنها کار خود را می‌کنند و ما هم کار خودمان را می‌کنیم.سیاست‌های کلی اگر اجرا می‌کردیم الان وضعیت کشور اینگونه نبود.

پزشکیان یادآورشد: نمایندگان و مسئولان و مدیران، مسئول این وضعیت کشور هستند چرا نمی‌گذاریم که رسانه‌ها حرف بزنند برای این که ما در کارهایمان گیر داریم. رسانه آزاد باشد من مدیر، بانک دار ، تاجر راحت نمی‌توانم پول‌ها را گم و گور کنم.

وی اظهار کرد: چرا جلوی اندیشه را می‌گیریم و نمی‌گذاریم دانشجو حرف بزند. دانشجو مگر دیوانه است، دانشجو فردای این مملکت و آینده این کشور است. نمی‌توانیم به زور دانشجو را وادار کنیم آنچه که ما می‌خواهیم بگوید.

هیچ کدام عدالت را اجرا نکردیم، چه این طرف، چه آن طرف

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هیچ کدام عدالت را اجرا نکردیم؛ چه این طرف، چه آن طرف و هر کدام دیدمان را ارائه می‌دهیم، اضافه کرد: مردم هر کدام را خواستند رأی می‌دهند. نمی‌شود مردم را مجبور کرد ما را بخواهند.

پزشکیان بیان داشت: از آیت‌الله جنتی پرسیدم آیا تا به حال پیش آمده قانونی را به این دلیل که عادلانه نیست برگردانید؟ اینکه تهران، تبریز، شیراز بزرگ شده‌اند، جاهایی راه ندارند، آب ندارند، امکانات ندارند؛ این یعنی بی‌عدالتی! به نماینده‌ای می‌گویند زرنگ که بتواند حق جای دیگری را به شهر خودش ببرد!

وی خاطرنشان کرد:‌ در سیستان و بلوچستان و خوزستان که روی گنج خوابیده، برخی در کپر درس می‌خوانند، در تهران هزینه یک کلاس ابتدایی گاهی ۱۰۰ میلیون است بعد می‌گوییم اینها با هم رقابت کنند، آیا این عادلانه است؟

من اصولگرا هستم و اصولم حق و عدالت است

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: جبهه اصلاحات مرا معرفی کرده و گفته قبولت داریم؛ وقتی اولین بار موضعم را اعلام کردم گفتم من اصول دارم و اصول من حق و عدالت است.

پزشکیان اظهار داشت: راه رسیدن به اصول، اصلاحات است؛ دلیل اختلاف اصلاح‌طلب و اصولگرا این است که آن شفافیت لازم را نداریم و هرکسی می‌گوید حق با من است. ما بر سر قدرت باهم دعوا می‌کنیم؛ بخشی آن طرف تند می‌روند، برخی هم این طرف تند می‌روند.

وی یادآورشد: به جای اینکه بنشینیم و نگاهمان را با هم مشترک کنیم، روز به روز شکاف را عمیق‌تر می‌کنیم. مردم الان درباره ما حرف‌های خوبی نمی‌زنند؛ ما چه کردیم که مردم از ما ناراضی هستند؟ هم این طرف مقصر است، هم آن طرف.

دعوا بر سر قدرت است نه خدمت

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما بیخود با یکدیگر دعوا می‌کنیم چرا که دعوای قدرت است دعوای خدمت نیست، گفت: اسم عدالت می‌بریم اما به قدرت برسیم هر کس کار خود را انجام می‌دهد. اگر براساس عدالت با مردم برخورد می‌کردیم مردم از ما ناراضی نمی‌شدند. اینکه می‌گویند گروه "زد" گروه "زدی" وجود ندارد . ذهن من فریز شده و دیگر تکان نخورده حق آنها را نادیده می‌گیرم و خیال می کنم هرچه من می گویم باید آنها اینگونه باشند.

خط قرمز من اجرای سیاست‌های رهبر انقلاب است

پزشکیان اضافه کرد:‌ هرکس با سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری تطابق نداشته باشد خط قرمز است. اگر کسی با هر دیدگاهی سیاست‌های رهبری را اجرایی کند که مردم از جهل و فقر و بی عدالتی نجات پیدا کنند و زندگی‌ راحتی داشته باشند، این سیاست در خط رهبری است، یا سیاست کسی که ادعا می‌کند در خط رهبری است اما کاری می‌کند که فقر و تبعیض در جامعه حاکم شود؟

وی بیان داشت:‌ چرا در این جریانات عده‌ای به رهبری بی‌احترامی کردند؟ برای اینکه من عرضه نداشتم جواب بدهم هر مشکلی پیش آمد گفتم آقا گفته! آقا گفته با مردم بد رفتار کنیم؟ آقا گفته بزنیم توی گوش بچه مردم؟ این طوری مردم فکر کردند همه مشکلات از بالاست!

اصول من عدالت است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌ من به عنوان کسی که دولت را می‌خواهد اداره کند آنهایی که امکانات ندارند و حاکمیت آنها را ندیده من آنها را می‌بینم. رقابت و عدالت در حالت مساوی معنی دارد.

پزشکیان اضافه کرد:‌ بیت‌المال دولت نمی‌تواند در جایی زیادی داده شود و به جایی داده نشود. بسته خدمتی که در تهران و کردستان و بلوچستان داده می شود یکسان است که البته باید به آنها بیشتر داده شود. استاندارد را براساس پولی که داریم باید درست کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بنده بی عدالتی نخواهم کرد، گفت: اگر پول و امکاناتی داشته باشم کسانی را خواهم دید که تا حالا دیده نشده اند و به آنها نرسیدند.

سوال کارشناس برنامه چه بود که باعث عصبانیت مشاور همراه پزشکیان شد؟

در ادامه برنامه میزگرد فرهنگی پزشکیان ، اسفندیاری یکی از کارشناسان این برنامه در سوالی خطاب به پزشکیان گفت: دکتر فاضلی که کنار شما هستند عضو هیأت علمی پیمانی دانشگاه شهید بهشتی بودند، طبق مقررات عضو هیأت علمی عضو پیمانی نه می تواند مأمور باشد نه خارج از دانشگاه سمت بگیرد.

ایشان در ریاست جمهوری و وزارت نیرو سمت داشتند و طبق گفته رئیس دانشگاه و مدیرگروه دو سال مراجعه و حضور در دانشگاه نداشتند، ۸ سال دوره پیمانی‌شان طول کشیده اخراج شدند! چه الم شنگه ای در دانشگاه ها و رسانه ها راه انداختند. ۹۰ هزار عضو هیأت علمی داریم، به خاطر ۵ نفر حیثیت آموزش عالی ما را خدشه‌دار کردند. اینها بازی سیاسی است، مقهور بازی های سیاسی نشوید.

فاضلی: رئیس دانشگاه دروغ می گوید، شما هم دروغ می گویید.

اسفندیاری: آیا شما پیمانی نبودید؟

فاضلی: من پیمانی بودم.

اسفندیاری: پس چطور سمت گرفتید؟

پزشکیان: اجازه بدهید. گفتید جواب بدهد دیگر.

اسفندیاری: به من تهمت دروغ گویی زدید.حق ندارید تهمت دروغ گویی بزنید.

فاضلی (با صدای بلند): شما نمی دانید. من پیمانی بودم، با مجوز هیأت امنای دانشگاه سمت گرفتم.

اسفندیاری: آن وقت رئیس دانشگاه نمی دانست؟ چرا مجوز را منتشر نکردید؟

فاضلی: به وزرات علوم بفرمایید فاضلی سه سال پیش شکایت کرده، سه سال است جرات نمی کنند رسیدگی کنند!

مجری: هم میکروفن دکتر فاضلی و هم میکروفن دکتر اسفندیاری را قطع کردیم چون انتظار رفتار فرهنگی داشتیم و این رفتار متناسب با شأن مخاطبان نیست.

پزشکیان: اجازه بدهید من صحبت کنم، همین رفتار نشان می دهد ما هنوز در فرهنگ مشکل داریم.

پزشکیان خطاب به فاضلی که قصد ترک برنامه را داشت: بشین آقای دکتر من به جای تو حرف می زنم.

فاضلی: در رسانه ای که ایشان به عنوان کارشناس با من مساله شخصی دارد،صحبت نمی کنم. وی خطاب به مجری که او را دعوت به آرامش کرد، گفت: «برو بابا»

اسفندیاری خطاب به فاضلی: به خاطر این کار تیتر همه روزنامه ها بودید.

مجری: گفت از رفتار مشاور فرهنگی آقای پزشکیان متاسفم.

وی پس از آنکه پزشکیان به او گفت آرام باشید تجهیزات صدا و سیما به سمت پزشکیان پرتاب کرد، در حین خروج از استودیو گفت: شما موظف هستید کارشناسان را ادب کنید.

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود.

نظر شما