شناسهٔ خبر: 67273288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

پزشکیان: مردم برای حاکمیت فرصت هستند نه تهدید

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه شهروند درجه یک و دو نداریم، گفت: همه مردم برای حاکمیت فرصت هستند نه تهدید.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری امروز - چهارشنبه ۳۰ خرداد - میهمان میزگرد فرهنگی شبکه ۲ سیما است. وی در این برنامه ضمن تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در حوزه مسائل فرهنگی، به سوالات کارشناسان این برنامه پاسخ می‌دهد

حسین انتظامی مدرس ارتباطات، قائم مقام سابق وزارت ارشاد و رئیس سابق سازمان سینمایی؛ الهام یاوری مدیر سابق بنیاد ملی نخبگان، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان؛ و شهاب اسفندیاری، رئیس دانشکده صداوسیما از کارشناسان این برنامه هستند.

در این برنامه محمد فاضلی جامعه‌شناس و مشاور اسبق وزیر نیرو محمد بهشتی رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی به عنوان مشاور در کنار مسعود پزشکیان قرار دارند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه شهروند درجه یک و دو نداریم، گفت: فرهنگ یعنی برخورد مهربانانه با مردم و باور من به فرهنگ دستورالعملی‌ است که حضرت علی(ع) به مالک اشتر دادند و این‌که آیا ما با مردم برخورد خشن می‌کنیم دستور پیغمبر است؟ ما حق نداریم به مردم زور بگوییم.

پزشکیان افزود:‌ شاخص این که مسئول خوب است یا نه این است که مردم پشت سر او چه چیزی می‌گویند. با مردم نباید برخورد خشن کرد. همه مردم برای حاکمیت فرصت هستند نه تهدید.

وی با اشاره به اینکه تمام اختلافات بین جناح‌ها برای دنیاست، گفت: ما در رابطه با قومیت‌ها حق نداریم یکی را خوب و یکی را بد ببینیم، ولی می بینیم!

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در بهداشت و درمان، دولت و مجلس و قوه قضاییه برای خودشان یک سفره باز کرده اند به مردم که می رسد، می گویند ندارند.

پزشکیان یادآورشد: شرایط به گونه ای است که من زمانی که به عنوان حزب، گروه و جریان به قدرت می رسم آدم های خودم را استخدام می کنم و آنهایی که با من نیستند استخدام نمی کنم.

وی با تاکید بر اینکه فارس، ترک و عرب در این جامعه زندگی می‌کنند که عده ای را قبول می کنیم و عده ای را می گوییم تهدید هستند، اظهار داشت: حاکمیت و مردمی که در جامعه زندگی می کنند همه فرصت هستند و تهدیدی وجود ندارد . اینکه استخدام می کنیم و پست می دهیم به آدم های خودمان می دهیم ظلم به مردم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه خیلی از اقوام مختلف این جامعه پستی ندارند، گفت: چرا در این جامعه باید گروه خاصی سر قدرت باشند. حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید آن چیزی که باید بیشتر از همه بروی، وسط حق است؛ عدلی که شامل همه بشود.

پزشکیان عنوان کرد:‌ رضایت مردم اصل است اما خواص پر مدعا هستند و طلب زیاد می‌کنند. اگر چند فرازی که حضرت علی (ع) به مالک دستور می‌دهد را رعایت کنیم، آیا مردم در جامعه به خیابان‌ها می‌ریزند و بد و بیراه می‌گویند؟

وی خاطرنشان کرد: اینکه ما با مردم برخورد خشن می‌کنیم و به زور می‌خواهیم باور و اعتقادی را در مردم تزریق کنیم، آیا دستور پیغمبر و دین بوده است؟ معلوم نیست آن را از کجا آوردند. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اگر به کسی ظلم نکنیم کسی از ما ناراضی می‌شود، اظهار کرد: اگر حقوق افراد را در جامعه رعایت کنیم و براساس عدالت عمل کنیم این جامعه با عشق پشت حاکمیت می ایستد.

پزشکیان اضافه کرد: عده ای راحت زندگی کنند عده ای نان شب نداشته باشند، این ظلم و تبعیض است. مردم برای این ناراضی هستند که انصاف را در قبال آنها رعایت نمی کنیم.

محمد بهشتی یکی از مشاورانی که در این میزگرد حضور دارد نیز این موضوع را مطرح کرد که آیا می‌خواهیم با الگوی شرایط قرنطینه عرصه فرهنگ و هنر را مدیریت کنیم؟ که پزشکیان در پاسخ گفت: شیوه مدیریت ما در فرهنگ ‌و هنر نقایصی دارد که مشکلات امروز ما محصول این سوء تدبیر است.

وی افزود:‌ تا قبل از دهه ۷۰ می شد هر کشوری را در مقیاس کلان به شکل قرنطینه مدیریت کرد که مثال مبتذل آن شوروی است و بعد از دهه ۷۰ مرزها برداشته شد اما ما هنوز زیر بار این تغییر و تحول نرفته‌ایم و همچنان می‌خواهیم با الگوی شرایط قرنطینه عرصه فرهنگ و هنر را مدیریت کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این نکته که بیشتر شبیه به این است که ما جلوی سیل سیم خاردار کشیدیم، گفت: امروز در حوزه اینترنت هرچه را که قصد کنیم می‌توانیم دریافت کنیم؛ هرچه که در جهان امکان دستیابی داشته باشد، در ایران هم قابل دسترس است. پس اصلا در وجه سلبی رفتارمان موفق نشدیم

 
پزشکیان با اشاره به اینکه اوایل انقلاب مسئول گزینش شدم، در دانشگاهم یک استاد یا یک کارمند اخراج نکردم، اضافه کرد: من چه کاره‌ام که کسی را اخراج کنم، اگر جرمی دارند دادگاه حکم بدهد اخراجش کند.اینکه کسی را اخراج کنم هیچ منطقی ندارد شاید به خاطر تسویه حساب شخصی است.

وی تاکید کرد: نه تنها استاد، اجازه نمی دهم هیچ دانشجویی را به خاطر اندیشیدن اخراج کنند. ما اگر منطق داشته باشیم، دانشجو که دیوانه نیست، با او صحبت می کنیم قانعش می کنیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد:‌ زمانی که رئیس دانشگاه بودم در شهر ما به دلیل وبا چند نفر فوت کردند، من عذرخواهی کردم. چون وقتی بیمار در بیمارستان مرده یعنی خوب رسیدگی نکردیم. در جامعه ما هیچ کس تقصیر را گردن نمی‌گیرد.

  «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود./ایرنا

نظر شما