شناسهٔ خبر: 67271128 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

روسیه و کره شمالی در صورت وقوع جنگ به هم کمک می‌کنند

ولادیمیر پوتین امروز چهارشنبه در پایان مذاکرات با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در پیونگ‌یانگ تاکید کرد: مسائل امنیتی و بین المللی بخش بزرگی از مذاکرات با کیم را به خود اختصاص داد. روسیه توسعه همکاری‌های نظامی-فنی با کره شمالی را بر اساس این توافق رد نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ رییس جمهوری روسیه همچنین تصریح کرد که مسکو و پیونگ یانگ هر دو سیاست خارجی مستقلی را دنبال می‌کنند و زبان باج‌خواهی و دیکته کردن را نمی پذیرند.

وی خاطر نشان کرد، که: «دو طرف مقابله با رفع تحریم‌ها به عنوان ابزار غرب در راستای حفظ هژمونی، را ادامه خواهند داد».

رییس جمهور روسیه با اشاره به اینکه رزمایش‌های آمریکا و شرکایش در آسیا مشخصا گامی خصمانه علیه کره شمالی است، افزود: «چنین اقدام‌هایی صلح و ثبات در شبه جزیره کره را تضعیف کرده و امنیت تمام کشورها در جنوب شرقی آسیا را به خطر می‌اندازد».

کیم جونگ اون هم توافق روسیه و کره شمالی را نشان دهنده یک جهان چند قطبی جدید توصیف کرد که عاری از هژمونی، سلطه و خشونت خواهد بود. وی تاکید کرد که دوستی بین مسکو و پیونگ یانگ احساسات واقعا عمیقی را در او ایجاد می‌کند.

کیم بر این باور است که توافق مشارکت راهبردی جامع بین دو کشور، ماهیت صلح‌آمیز و دفاعی دارد.

وی اظهار داشت: من شک ندارم که این (توافق) به یک نیروی محرکه برای تسریع ایجاد یک جهان چند قطبی جدید تبدیل خواهد شد.

رییس‌جمهوری روسیه و رهبر کره شمالی امروز (چهارشنبه)، توافق‌نامه‌ مشارکت راهبردی جامع را که جایگزین اسناد مشابه در سال‌های ۱۹۶۱ و ۲۰۰۰ می‌شود، امضا کردند.

 رسانه‌های دو کشور سفر پوتین به کره شمالی را پس از ۲۴ سال «سفری تاریخی، رسمی و دوستانه» ارزیابی می‌کنند.

کیم ۹ ماه پیش در سفری به شرق دور روسیه با پوتین دیدار کرده بود.

سفر پوتین در حالی صورت می‌گیرد که روسیه و کره شمالی تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارند و گرم شدن روابط آنها موجب نگرانی در اروپا و آمریکا شده است.

غرب مدعی است که کره شمالی به روسیه سلاح ارسال و مسکو از آن در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده است اما مسکو و پیونگ یانگ این اتهام را رد کرده‌اند.

در همین حال، تنش‌ها در شبه جزیره کره در بالاترین حد خود در سال‌های اخیر قرار دارد و سرعت آزمایش‌های تسلیحاتی پیونگ یانگ و رزمایش‌های ترکیبی با حضور ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن افزایش یافته است.

دو کره همچنین درگیر جنگ روانی به سبک جنگ سرد شده‌اند که پرتاب هزاران بالن زباله توسط کره شمالی به جنوب و پخش تبلیغات ضد کره شمالی با بلندگوها از سوی کره‌جنوبی را شامل می‌شود.

منبع: جار نیوز

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما