شناسهٔ خبر: 67269654 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز»‌ از بازار طلا و ارز

طلا بلوکه شد؛ خریدار، نایاب/ قیمت سکه تغییر فاز داد/ توقف قیمت دلار در کانال خاص/ تزریق جدید در بازار ارز کلید خورد

اقتصادنیوز:‌ معامله گران امروز در بازار طلا و سکه شاهد ثبت سه اتفاق مهم بودند که هر یک می‌تواند مسیر قیمت‌ها در روزهای آینده را تغییر داده و نوسان مهمی ایجاد کند.

صاحب‌خبر -
 عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بلوکه بازار طلای آبشده،‌ تزریق بازارساز و زمان خروج بازار ارز از رکود،‌ سه محور مهم معاملات بازار طلا و ارز در سی‌امین روز از خرداد 1403 بود؛ معاملاتی که نسبت به روز گذشته روند متفاوتی را تجربه کرد.

امروز طلای آبشده بازار را با قیمت 14 میلیون و 395 هزار تومان آغاز کرد اما در نیمه دوم معاملات تغییر مسیر داد و با ورود به فاز افزایشی،‌ در میانه کانال 14 میلیون تومان ایستاد. معامله گران معتقدند بازار طلای آبشده به حالت بلوکه در آمد و به این ترتیب اختلاف قیمت آبشده فردایی و نقدی امروز فاصله گرفته است؛ موضوعی که به سود فروشندگان است و در این شرایط خریدار سخت وارد بازار خواهد شد.

دومین موضوعی که امروز هم در کانون توجه قرار گرفت، چندان جدید نیست اما همواره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ تزریق بازارساز. فعالان بازار اعلام کرده اند امروز خبری در میان معامله گران دست به دست شده که حکایت از تزریق سنگین تتر توسط بازارساز برای دستیابی به هدف ۵۷ هزار تومان دارد؛ اقدامی که به گفته این گروه از امروز صبح با تعداد زیادی تتر آغاز شده است.

تزریق درهم که این روزها نقل محافل بازار شده است هم خبر دیگری بود که امروز مورد توجه قرار گرفت. برخی از معامله گران معتقد بودند که بازارساز این تزریق را با هدف کاهش یک تا دو پله‌ای قیمت دلار انجام خواهد داد اما ماجرای تزریق پول به همین نقطه ختم نشد و بزرگترین تزریق پول سال ۱۴۰۳ اتفاق افتاد. بانک مرکزی این هفته با تزریق ۱۹ همت پول از طریق قراردادهای بازخرید بزرگترین تزریق پول در عملیات بازار باز سال جاری را رقم زد. این درحالیست که به گفته معامله گران، سال گذشته بانک مرکزی سیاست انقباضی شدید را در پیش گرفت که باعث رکود اقتصاد ایران شد،‌ حال با آغاز تزریق پول در پی حل این مشکل برآمده است. به عقیده تحلیلگران نکته بسیار مهم عملیات بازار باز این هفته، باز کردن ریپو ۸۵ روزه برای اولین بار از زمان شکل گیری این بازار است. ریپوی مدت‌دار، دست بانک ها را باز می کند تا بتوانند با خیال راحت‌تر اقدام به خرید اوراق، اعطای تسهیلات یا پرداخت وام بین بانکی کنند و این خبر مهمترین برای بازارهای مالی است. معامله گران می گویند اگر این میزان پول به سمت بازار ارز تهران بیاید، می تواند بر قیمت دلار اثرگذار باشد. بر اساس گزارش مشاهدات اقتصادنیوز، سومین و آخرین سوژه مورد توجه فعالان بازار، همزمانی جالب توجه روز انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران با اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکاست. مناظره انتخابات آمریکا حدود هشت روز دیگر و همزمان با رای گیری انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار خواهد شد و بسیاری از معامله گران معتقدند این اتفاق می تواند نقطه پایانی بر رکود این روزهای بازار ارز تهران باشد.

فارغ از موضوعات موثر بر معاملات امروز بازار ارز تهران،‌ قیمت دلار در بازار امروز تهران در کانال 59 هزار تومان نوسان داد و درهم امارات هم در محدوده 16 هزار تومان ثابت ماند. به گزارش اقتصادنیوز، در سمت رسمی بازار اما روند قیمت ها متفاوت بود و طبق اعلام سایت مرکز مبادله ایران، نرخ حواله دلار 42809 تومان و قیمت دلار مبادله ای هم 45849 تومان بود. یورو مبادله ای هم وارد کانال افزایشی شد و 49239 تومان قیمت خورد. همچنین حواله یورو نیز 45975 تومان مبادله شد.

Capture

هر گرم طلای 18 عیار هم براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر سه میلیون و 353 هزار و 200 تومان معامله شد. این در حالی است که قیمت طلای 18 عیار روز گذشته سه میلیون و 328 هزار 900 تومان بسته شد و بر این اساس، قیمت طلای 18 عیار نسبت به روز گذشته رشد را تجریه کرده است. همچنین قیمت هر سکه امامی که دیروز در پایان معاملات 39 میلیون و 700 هزار تومان بسته شده بود، امروز و در لحظه تدوین این گزارش به 39 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است؛ موضوعی که از تغییر فاز روند قیمتی سکه بعد از یک هفته حکایت دارد.

نظر شما