شناسهٔ خبر: 67258768 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و سکه

هجوم سیگنال‌های کاهشی به بازار طلا و سکه/ پیش بینی قیمت سکه امروز 30 خرداد 1403

اقتصادنیوز: معامله گران با توجه به سیگنال هایی که روز گذشته دریافت کرده اند، پیش بینی می کنند مسیر سکه امروز در بازار سمت جناح افزایشی آفتابی نخواهد شد.

صاحب‌خبر -
 عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه در حالی امروز را آغاز خواهد کرد که روز گذشته با دریافت سیگنال‌های سیاسی و غیرسیاسی مسیر کاهشی را پیمود و معاملات را به سرانجام رساند. روندی که معامله گران معتقدند دوام چندانی ندارد و زورگذر است اما خروج قیمت ها از دامنه رنج را باید به فال نیک گرفت.

قیمت سکه که در دو روز ابتدایی هفته کانال 40 میلیون تومان را از دست داده بود، در معاملات روز سه شنبه 29 خرداد در بازپس گیری این کانال ناموفق بود. سکه در نیمه نخست معاملات تا حدود 39 میلیون و 750 هزار تومان هم پایین آمد اما در نهایت با قیمت 39 میلیون و 800 هزار تومان به کار خود پایان داد. فعالان بازار معتقدند که این فلز گرانبهای داخلی برای کاهش بیشتر قیمت، باید از مرز حمایتی 39 میلیون و 700 هزار تومان گذر کند؛ اتفاقی که از ابتدای سال 1403 تا به امروز نیفتاده است و همین موضوع نشان می‌دهد که سکه در این محدوده از حمایت قوی برخوردار است که اجازه تداوم روند کاهشی را نمی‌دهد.

براساس بررسی های اقتصادنیوز، کمترین قیمت سکه از ابتدای سال تاکنون به روزهای نخست فعالیت بازار در فروردین ماه اختصاص دارد که در پله هشتم از کانال 38 میلیون تومان قرار گرفته بود و باید دید تداوم این روند سکه را دوباره به این مرز مهم نزدیک خواهد کرد؟

طلای آبشده هم از میانه کانال 14 میلیون تومان پا پس کشید و در حدود 14 میلیون و 430 هزار تومان به کار خود پایان داد، نکته مهم درباره طلای آبشده، بالا رفتن حباب آن است که به 1.4 درصد رسید. این عدد از روز 28 فروردین برای طلای آبشده بی سابقه بوده است. طلای جهانی هم روز گذشته ریزش حدود 10 دلاری را تجربه کرد اما این روند را ادامه نداد و به مسیر صعودی بازگشت. ارزش هر اونس در لحظه تدوین این گزارش به 2327 دلار رسیده که نسبت به روز گذشته تغییر زیادی نداشته است.

اما معاملات روز سه‌شنبه سیگنال‌های سیاسی از برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دریافت کرد که به یک موضوع مهم اختصاص داشت، رفع تحریم ها. معامله گران با توجه به رویکرد نامزدها درباره این موضوع، پیروزی چهره ای که به دنبال رفع تحریم هاست و برای آن برنامه دارد را برای بازار اتفاق مثبتی دانستند.

دومین سیگنال مهمی که روز سه شنبه به بازار رسید هر چند سیاسی نبود اما حسابی در کانون توجه معامله گران قرار گرفت، نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد: «در حال حاضر، شرایط قیمت‌ها بسیار خوب است و یک ماه است که قیمت‌ها در ثبات نسبی قرار دارد.»

به گفته بذرافشان «بعید است که دیگر شاهد نوسان خاصی در بازار باشیم و می‌توان گفت که بهترین فرصت برای مبادلات است.»

برخی از معامله گران از سخنان رئیس اتحادیه طلا و جواهر به عنوان سیگنالی برای خرید طلا یاد کردند و پیش بینی می کنند که روند کاهشی قیمت ها در بازار طلا و سکه امروز هم تداوم داشته باشد. به عقیده این گروه با توجه به حباب بالای اقلام سکه و همچنین عدم تمایل دلار و اونس به افزایش به عنوان دو مولفه اثرگذار بر قیمت سکه، تمایلی به افزایش در بازار امروز وجود نخواهد داشت و سکه دو مسیر پیش روی خود دارد، اول، تداوم روند کاهشی و عقب نشینی در کانال 39 میلیون. دوم، نوسان در دامنه رنج و ثبات قیمت.

همچنین گروهی دیگر از معامله گران با توجه به حباب مثبت طلای آبشده و احتمال نسبتا کم افزایشی شدن اونس طلا و دلار، پیش بینی می کنند که سکه مسیر کاهشی را برای نزدیک شدن به محدوده میانگین در پیش خواهد گرفت.

نظر شما