شناسهٔ خبر: 67275751 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت آنلاین | لینک خبر

وام‌های پرمتقاضی خانوار‌ها در سال جدید چه بود؟

داده‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که تسهیلات «خرید کالای شخصی» و «قرض‌الحسنه ضروری» بیش‌ترین سهم را از کل تسهیلات اعطا شده به خانوار‌ها در دو ماهه نخست امسال داشته است.

صاحب‌خبر -

تسهیلات بانکی انواع مختلفی دارد و به کسب‌وکار‌ها یا خانوار‌ها اعطا می‌شود. در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳، ده نوع تسهیلات به خانوار‌ها پرداخت شده که از میان آن‌ها «تسهیلات خرید کالای شخصی» و «قرض‌الحسنه ضروری» بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش اکو ایران، پس از آن نیز خانوار‌ها بیش‌تر متقاضی دریافت وام ازدواج بوده‌اند. به بیان دقیق‌تر، تقریبا ۸ درصد از تسهیلات پرداخت‌شده به خانوار‌ها در دو ماه اول امسال، مربوط به ازدواج بوده است. خرید خودروی شخصی و خرید مسکن نوساز نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته است. در مقابل، تسهیلات مربوط به فرزندآوری، خرید مسکن غیرنوساز و جعاله تعمیر مسکن، کمترین سهم را از کل تسهیلات پرداختی به خانوار‌ها به خود اختصاص داده است.

چندوچون وام پرداخت‌شده به خانوار‌ها

در دو ماهه نخست امسال، مجموعا ۷۲۱ هزار و ۹۶۴ میلیارد تومان وام به بنگاه‌ها و خانوار‌ها پرداخت شده است. از این مبلغ، ۱۴۹ هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان به خانوار‌ها در قالب تسهیلات مختلف پرداخت شده است. به عبارت دیگر، ۲۰ درصد از کل تسهیلاتی که در دو ماه نخست امسال پرداخت شده به دست خانوار‌ها رسیده و ۸۰ درصد آن مربوط به بنگاه‌ها و کسب‌وکار‌ها بوده است.

وام‌های پرمتقاضی خانوار‌ها در سال جدید چه بود؟

تسهیلات پرداختی به خانوار‌ها با اهداف متفاوتی اعطا می‌شود. داده‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که در دو ماه اول امسال، تسهیلات «خرید کالای شخصی» بیش‌ترین سهم را از کل تسهیلات اعطایی به خانوار‌ها به خود اختصاص داده است. در این بازه زمانی، بیش از ۵۹ هزار میلیارد تومان وام به این منظور پرداخت شده که ۳۹.۷ درصد از کل وام‌های پرداخت شده به خانوار‌ها را تشکیل می‌دهد. همچنین، تقریبا ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری اعطا شده که ۳۳.۶ درصد از کل تسهیلات پرداختی را تشکیل می‌دهد.

قرض‌الحسنه ازدواج نیز یکی از وام‌های پرمتقاضی است و بانک‌ها ملکف شده‌اند که به تمام متقاضیان این تسهیلات را پرداخت کنند. داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در دو ماه نخست امسال، ۱۲.۴ هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده که در مجموع ۸.۳ درصد از کل وام‌های داده شده به خانوار‌ها را تشکیل می‌دهد. سایر وام‌ها مانند تسهیلات فرزندآوری، خرید مسکن غیرنوساز و جعاله تعمیر مسکن مجموعا ۶.۳ درصد از تسهیلات خانوار‌ها را تشکیل داده‌اند.

نظر شما