شناسهٔ خبر: 67284719 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

بازار طلا در 2 سناریو؛ ماندگاری قیمت طلا و سکه در سربالایی؟ / نرخ سود بین بانکی رکورد زد

اقتصادنیوز:‌ امروز در بازار طلا و سکه ایران دو نگاه متفاوت درباره روند قیمت ها وجود داشت؛ برخی از پایان روند کاهشی می گویند و گروهی دیگر تداوم روند افزایشی را محتمل می دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز،‌ آخرین روز کاری هفته در حالی برای بازار طلا و ارز سپری شد که قیمت‌ها نسبت به آنچه در جریان معاملات روز گذشته تجربه کرده بودند، روند افزایشی را در پیش گرفته و صعودی شدند. موضوعی که در میان فعالان بازار دو نگاه متفاوت به آن وجود داشت. برخی معامله‌گران از آن با عنوان پایان فرم نزولی در بازار طلا و سکه یاد کرده اند و معتقدند روند کاهشی قیمت‌ها تداوم نخواهد داشت.

به عقیده این گروه با توجه به روند افزایشی ارزش اونس در جریان معاملات بازار جهانی در پی داده‌های ضعیف فعالیت‌ اقتصادی آمریکا، خط روند نزولی در بازار امروز شکست و طلای آبشده فرصت رشد تا مرز مقاومت 14 میلیون و 720 هزار تومان را پیدا کرد. این گروه از معامله گران معتقدند در صورت تداوم حضور خریدار در بازار و شکست مرز مقاومت 14 میلیون و 720 هزار تومان و تثبیت قیمت طلای آبشده بالای آن، در روزهای آینده می توان فتح مرز مقاومتی 14 میلیون و 910 هزار تومانی را برای طلا متصور بود.

در مقابل این گروه اما برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند،‌ طلا بیش از این توان بالا رفتن قیمت را ندارند و فضای فکری حاکم بر معامله گران این بازار کاهشی است. این گروه از فعالان بازار قیمت‌های فعلی را برای ورود به بازار مثبت ارزیابی می‌کنند و معتقدند اثر کاهش اونس در بازار طلای داخلی ماندگار خواهد بود. به عقیده این معامله گران اگر طلای جهانی در شکستن مرز مقاومتی ۲۳۸۰ دلاری ناموفق باشد در روند اصلاح قرار خواهد گرفت و احتمال بازگشت اونس به حدود ۲۲۰۰ دلاری نیز وجود دارد.

فارغ از بازار طلا و سکه امروز همچنین جدیدترین آمار بانک مرکزی ایران از نرخ بهره بین بانکی مورد توجه معامله گران قرار گرفت. براساس آمار اعلام شده،‌ میانگین وزنی نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت نسبت به هفته پیش از ۲۳.۶۳ درصد به ۲۳.۶۶ درصد در هفته منتهی به چهارشنبه ۳۰ خرداد رسید که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود و بیشترین میزان از آغاز سال 1304 تاکنون است. به گزارش اقتصادنیوز، معامله گران معتقدند افزایش میزان سود بین بانکی می تواند منجر به کوچ سرمایه برخی از سرمایه گذاران از بازار طلا و ارز به بانک‌ها شود.

اما روند حرکتی قیمت ها امروز در بازار رسمی و غیررسمی همسو بود و قیمت دلار،‌ یورو و درهم روند صعودی را تجربه کردند. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، نرخ حواله دلار 42899 تومان و قیمت دلار مبادله ای هم 45945 تومان بود. یورو مبادله ای هم وارد کانال افزایشی شد و 49387 تومان قیمت خورد. همچنین حواله یورو نیز 46113 تومان مبادله شد.

قیمت درهم مبادله ای هم به 12510 تومان رسید و حواله درهم نیز 11681 تومان ارزش گذاری شد. قیمت ها در بازار طلا و سکه هم نسبت به روز گذشته بالا رفتند و نیم سکه که روز گذشته به کف قیمتی خود در سال 1403 رسیده و 22 میلیون و 400 هزار تومان قیمت خورده بود، در پایان معاملات امروز 22 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد.

Capture

هر گرم طلای 18 عیار هم براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر سه میلیون و 369 هزار و 300 تومان ارزش گذاری شد که نسبت به روز گذشته رشدی حدود 40 هزار تومانی داشته است. بر اساس گزارش اقتصادنیوز همچنین قیمت هر سکه امامی که روز چهارشنبه در پایان معاملات 39 میلیون و 800 هزار تومان بسته شده بود، امروز تغییر مسیر داد و به کانال 40 میلیون تومان بازگشت.

نظر شما