شناسهٔ خبر: 67260200 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز

فشار سه‌جانبه به قیمت دلار/ اسکناس آمریکایی بالا می‌کشد؟/ پیش بینی قیمت دلار امروز 30 خرداد 1403

اقتصادنیوز:‌ معامله گران ارزی معتقدند دلار این روزها از سه جهت تحت فشار است،؛ تتر،‌ درهم و طلای آبشده سیگنال صعودی را به اسکناس آمریکایی داده‌اند و باید دید در نهایت انتخاب دلار چه خواهد بود.

صاحب‌خبر -
 عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، «وضعیت قرمز»،‌ پرتکرارترین عبارتی است که حداقل در دو هفته اخیر درباره بازار ارز تهران گفته و شنیده شده و تداوم نوسان محدود قیمت ها در دامنه مشخص از شدت و اهمیت آن کاسته است. قیمت دلار که این روزها تحرکات خود را به حداقل رسانده است،‌ روز سه شنبه هم تغییر رویه نداد و معاملات را در حالی به پایان رساند که با کاهش ۵۰ تومانی، ۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت گذاری شد.

تداوم نوسان محدود دلار و رنج بودن آن عاملی شده است تا معامله گران به جای آنکه مخاطب اخبار اقتصادی باشند،‌ نیم نگاهی به اخبار سیاسی انتخابات و موضع گیری های نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درباره بازار ارز و کنترل قیمت ها داشته باشند؛ اخباری که روز گذشته با محوریت نگاه نامزدها به مقوله مهم تحریم های اقتصادی مورد توجه بازاریان قرار گرفت.

با این حال قیمت دلار در روزهای اخیر چندان از اخبار نامزدهای انتخابات پیروی نمی کند و روند حرکتی آن هم گواه همین موضوع است. در مقابل تتر به عنوان یکی از مولفه های موثر بر نوسانات دلار همچنان پشت سد مرز مقاومتی مهم 59 هزار و 300 تومان گیر افتاده و در شکستن آن ناکام مانده است. این رمزارز در معاملات شبانه هم نوسان محسوسی را به ثبت نرساند و در لحظه تدوین این گزارش حدود 59 هزا و 200 تومان قیمت خورد.

درهم امارات هم که همواره ارتباط نزدیکی با دلار آمریکا دارد، معاملات روز سه شنبه را در حالی به پایان رساند که در محدوده 16080 تومان ماندگار شد. حباب درهم اما در روز گذشته به بیش از ۳۰۰ تومان افزایش یافت؛ محدوده ای که از 25 فروردین تا به امروز تجربه حضور در آن را نداشته است. حباب طلای آبشده هم در روز سه شنبه سرنوشتی مشابه حباب درهم داشت و به 1.4 درصد رسید که از روز 28 فروردین برای طلای آبشده بی سابقه بوده است.

معامله گران براساس روند کلی معاملات بازار در روز گذشته، پیش بینی می کنند که دلار امروز در بازار از سه جناح برای افزایش قیمت تحت فشار است. به عقیده این گروه فاصله تتر با دلار، حباب مثبت درهم و طلای آبشده، دلار تهران را تحت فشار قرار داده‌ است و باید دید که در جریان معاملات امروز بازار زور کدام یک بر دیگری می‌چربد. آیا دلار می تواند درهم و تتر را از مسیر صعود بازگرداند و پایین بکشد یا این سه مولفه دلار را به همراه خود وارد روند افزایشی می‌کنند؟

همچنین برخی دیگر از فعالان بازار و معامله گران معتقدند که دلار در مرز حمایت قرار دارد و در صورتی که این حمایت شکسته شود،‌ روند کاهشی را در پیش خواهد گرفت و محدوده ۵۸ هزار و ۴۰۰ تومان در دسترس اسکناس آمریکایی خواهد بود.

نظر شما