شناسهٔ خبر: 67268751 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

وزیر ارتباطات علت کندی سرعت را اعلام کرد

عیسی زارع‌پور در نشست خبری پیرامون ارائه عملکرد هزار روزه خدمت دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات گفت: یکی از مأموریت‌های مهم ما توسعه ارتباطات زیرساخت‌ها است. در این مدت کارهای بزرگی آغاز شده و به اتمام رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: برخی به این نکته اشاره می‌کنند که افزایش سرعت اینترنت توسط مردم حس نمی‌شود، اما واقعیت مطلب این است که بین کیفیت و سرعت شبکه با محدودیت‌هایی که به واسطه تحریم یا فیلترینگ ایجاد می‌شود تفاوت‌هایی است؛ روشن شدن فیلترشکن باعث کند شدن سرعت اینترنت می‌شود که علت آن عدم توسعه شبکه ارتباطی کشور نیست.
 
به گزارش سیتنا، عیسی زارع‌پور، امروز چهارشنبه ۳۰ خرداد در نشست خبری پیرامون ارائه عملکرد هزار روزه خدمت دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات گفت: یکی از مأموریت‌های مهم ما توسعه ارتباطات زیرساخت‌ها است. در این مدت کارهای بزرگی آغاز شده و به اتمام رسیده است.
 
وی افزود: شبکه ارتباطی کشور در لایه های مختلف نیاز به سرمایه گذاری متوازن دارد که تا بحال صورت نگرفته است، چه در حوزه اپراتورها و چه در حوزه شبکه مادر مخابراتی؛ همچنین در برخی از حوزه ها مانند اینترنت ثابت عقب ماندگی جدی داریم ولذا در حوزه ارتباطات ثابت کشور ما همیشه در انتهای فهرست قرار داشت؛ به همین دلیل پروژه فیبرنوری به عنوان بزرگ‌ترین پروژه ارتباطی کشور کلید خورد و اکنون در ۶۰۰ شهر با شهرداری ها به توافق رسیده ایم و در ۴۰۰ شهر کار عملیاتی آغاز شده و در ۴۵۰ شهر نیز کار به اتمام رسیده است.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه ۴۰ درصد شهرهای کشور تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته است، گفت: پوشش فیبرنوری اکنون برای ۸ میلیون خانوار ایجاد شده و برنامه ما این بود که تا پایان ۱۴۰۴ پوشش آن را در شهرها ایجاد کنیم و امیدواریم این اتفاق رخ دهد. یکی از مطالبات جدی از دولت آینده پروژه فیبرنوری است که در برنامه هفتم توسعه اتصال ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری آمده و باید انجام شود.
 
زارع‌پور بیان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم تنها ۱۰ سایت نسل پنجم به کشور وارد شده بود و اکنون به ۵ هزار سایت نسل پنجم رسیده است و سرعتی که می‌دهد تا هزار مگابیت بر ثانیه است. در لایه شبکه مادر مخابراتی کشور توسعه افتخارآمیزی داشته‌ایم. در حوزه شبکه انتقال بیش از آنچه که در ۳ دهه گذشته رخ داده بود، توسعه انجام شده و به ظرفیت آن ۳۲ ترابیت بر ثانیه افزوده شده است. لایه دیگری که در این شبکه وجود دارد شبکه آی.پی است که ۲۸ ترابیت بر ثانیه ظرفیت داشت و اکنون به ۵۶ ترابیت بر ثانیه رسیده است.
 
وی ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم ۴۳۰ گیگابیت بر ثانیه قطعی فیبر داشتیم که اختلال جدی را به وجود آورد، اما در ۲ تا ۳ ماه گذشته ۲.۵ ترابیت بر ثانیه قطع شده و هیچ‌کس متوجه نشد، چرا که ۲ برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم. این نتیجه اقداماتی است که در این مدت رخ داده است.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه ارتباطات سیار ۷۱ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: در تلاش هستیم بهترین‌ها را برای مردم فراهم کنیم و تلاش کردیم که متناسب با نیاز آینده کشور، توسعه ارتباطات را دنبال کنیم. با افتخار زیرساخت کشور را تحویل نفر بعدی می‌دهیم؛ زیرساختی که در بسیاری لایه‌ها به ظرفیت آن افزوده شده است.
 
زارع‌پور تصریح کرد: برخی به این نکته اشاره می‌کنند که افزایش سرعت اینترنت توسط مردم حس نمی‌شود، اما واقعیت مطلب این است که بین کیفیت و سرعت شبکه با محدودیت‌هایی که به واسطه تحریم یا فیلترینگ ایجاد می‌شود تفاوت‌هایی است. روشن شدن فیلترشکن باعث کند شدن سرعت می‌شود که علت آن عدم توسعه شبکه ارتباطی کشور نیست.
 
وی در خصوص میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات گفت: در این مدت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رسیده و ۲ برابر شده است که این آمار را مرکز ملی فضای مجازی تایید کرده است.
 
وزیر ارتباطات اضافه کرد: یکی از افتخارات این دولت این است که تمام قد کنار ظرفیت‌های داخلی ایستاد و با همین ایستادگی سهم اقتصاد دیجیتال اکنون به ۸ درصد رسیده که این یک نقش جدی در اقتصاد کشور دارد. اکنون کاربران اینترنت بیش از ۱۰ برابر شده‌اند. ترافیک بیش از ۱۵ برابر افزایش پیدا کرد و اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها در جمهوری اسلامی ایران پیاده سازی شد که تمام اینها اتفاقاتی است که در دولت سیزدهم رخ داده است.
 
زارع‌پور افزود: در آبان ۹۸ که اینترنت بنا بر مصالحی که در کشور وجود داشت، قطع و سرویس‌های داخلی دچار اختلال شد، اما در سال ۱۴۰۱ که مراجع امنیتی به ما گفتند اینترنت را قطع کنید، این کار را انجام ندادیم و تنها در برخی ساعات روز اینترنت محدود شد. این اتفاق بزرگی است و این تفاوتی است که دولت سیزدهم با دولت قبل داشته است.
 
وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم دستگاه‌ها با یکدیگر هماهنگ هستند، تصریح کرد: من به رئیس اداری استخدامی کشور گفتم که سرباز شما هستم و با همین همراهی امروز اتفاق بی‌نظیری رخ داده است. الان ۷۰ درصد خدمات دولت از طریق پنجره ملی به شکل الکترونیکی ارائه می‌شود. ما از دولت الکترونیکی عبور می‌کنیم و به سمت دولت هوشمند می‌رویم. بیش از ۵۰۰ خدمت در دولت به شکلی ارائه می‌شود که نیاز به حضور فیزیکی و ارائه مدرک ندارد.
 
وزیر ارتباطات تاکید کرد: بیش از ۴۸ میلیون نفر از مردم کشور وارد پنجره ملی خدمات هوشمند شدند و از آن استفاده کردند و روزانه حدود ۴ میلیون نفر از این خدمات استفاده می‌کنند. اکنون بستری فراهم شده تا مردم بدن مراجعه به دفتر املاک می‌توانند در سامانه خودنویس قرارداد خود را بنویسند بدون اینکه هزینه گزافی پرداخت کنند.
 
زارع‌پور با بیان اینکه در حوزه فضایی تحول جدی اتفاق افتاده است، گفت: ۱۲ ماهواره در کمتر از ۲.۵ سال گذشته به فضا پرتاب شده و ۲ پرتاب دیگر را نیز تا پایان دولت برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا رکورد پرتاب در تاریخ فضایی شدن ایران را بشکنیم.
 
وی با بیان اینکه تلاش ما این است که فناوری تزریق ماهواره به لایه لئو را تثبیت کنیم، بیان کرد: بعد از یک دهه تعطیلی زیست در فضا را احیا کردیم و ۲ کپسول زیستی جدید سفارش دادیم که در حال ساخت هستند تا در مسیر اعزام انسان به فضا قدم برداریم.

نظر شما