شناسهٔ خبر: 67288939 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

قیمت خانه در لوکس‌ترین محله‌های تهران چقدر است؟/ این قیمت‌های عجیب را ببینید

‌منطقه یک، گران‌ترین منطقه تهران برای خرید مسکن است که از سال ۱۴۰۲ همسو با بازار مسکن در کل تهران، در حوزه معاملات شاهد رکود بوده است. اما بازار مسکن منطقه یک طی یک سال گذشته چه روندی داشته و اکنون در کف بازار این منطقه چه خبر است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، داشتن آپارتمان‌های کوچک در تهران مثل یک برگ برنده است، راحت‌تر از آپارتمان‌های متراژ بالا فروش می‌روند و میزان نقدشوندگی آنها بالاست؛ اما این ماجرا در منطقه یک کمی تفاوت دارد!

تجارت نیوز در گزارشی نوشت: مشاوران املاک می‌گویند خریداران آپارتمان در منطقه یک، علاقه بیشتری به خرید آپارتمان‌های ۷۰ متر به بالا دارند که طبیعی است؛ زیرا این منطقه جزو مناطق برخوردار تهران محسوب می‌شود. اما بازار مسکن منطقه یک از ابتدای سال ۱۴۰۲ چه مسیری را طی کرده است؟

روند قیمت مسکن منطقه یک از ابتدای سال ۱۴۰۲

بر اساس آمار بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن منطقه یک سال ۱۴۰۲ را با افزایش حدود ۶.۵ درصد شروع کرده و رشدی بالاتر از متوسط قیمت کل تهران داشته است.

متوسط قیمت کل در اردیبهشت‌ماه، رکورد سال ۱۴۰۲ را زده و صعودی معادل ۱۳.۴ درصد را تجربه کرده است. اما منطقه یک فقط ۳.۳ درصد افزایش داشته است؛ با این حال این عقب‌ماندگی را ماه بعد جبران کرده و آن را به ۱۱.۳ درصد رسانده است.

دقیقا انتهای فصل بهار بود که دولت تصمیمات خود را مبنی بر اتخاذ سیاست‌های انقباضی و کاهش گردش پول در پیش گرفت و می‌شود گفت ورق بازار مسکن برگشت.

۶ ماه بعدی در فصل تابستان و پاییز سرعت رشد قیمت مسکن و معاملات به‌شدت افت کرد و عملا دیگر کمتر خریداری در بازار پیدا می‌شد.

متوسط قیمت مسکن منطقه یک که آبان و آذر در کانال ۱۳۰ میلیون تومانی نوسان داشته، در فروردین ۱۴۰۳ به متری ۱۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

۱۴۰۲ سال رکود معاملات مسکن بود. همین مساله روند رشد قیمت‌ها را در این سال کند کرد. این رکود تا حدی بوده که در ماه‌های تابستان تعداد معاملات مسکن این منطقه به ۲۰۰ فقره هم نرسیده است، این روند کاهشی به همین شکل ادامه پیدا کرده تا جایی که در فروردین ۱۴۰۳ تعداد معاملات تا ۶۶ فقره افت کرده است.

کف میدان مسکن منطقه یک چه خبر است؟

بررسی کف بازار نشان می‌دهد، افزایش قیمت‌ها در منطقه یک تا حدی بوده است که خریداران مسکن حداقل باید بودجه‌ای ۱۰ میلیارد تومانی داشته باشند؛ آن هم برای خرید یک آپارتمان ۵۰ تا ۶۰ متری. خرید خانه نوساز هم حداقل متری ۲۲۰ میلیون تومان برای خریداران آب می‌خورد.

منطقه یک از آن مناطقی است که تعداد زیادی آپارتمان لوکس در آن ساخته شده است. مشاوران املاک فعال در این منطقه می‌گویند این واحدهای لوکس از متری ۴۵۰ میلیون تومان شروع می‌شوند و انتهای قیمت آنها هم مشخص نیست.

بررسی‌های میدانی و گفته‌های مشاوران املاک نشان می‌دهد معاملات در این منطقه نسبت به سال ۱۴۰۲ رونقی نسبی گرفته است، اما رکود همچنان پابرجاست. به نظر می‌آید خریدارها چشم‌انداز کاهشی برای بازار متصور هستند و برای همین فعلا به معاملات ورود نمی‌کنند.

‌۲۲۳۲۲۵

نظر شما