شناسهٔ خبر: 67269145 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

وزیر ارتباطات در نشست خبری «گزارش خدمت»:

در دولت سیزدهم سرعت اینترنت همراه 71 درصد و اینترنت ثابت 65 درصد رشد داشت/ افزایش ظرفیت شبکه مادر ارتباطی به اندازه سه دهه گذشته/ پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها روز شنبه در خراسان شمالی افتتاح می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که نتیجه اقدامات در دولت سیزدهم در حوزه توسعه زیرساخت های ارتباطی منجر به افزایش 71 درصد سرعت اینترنت همراه و 65 درصدی اینترنت ثابت شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عصر امروز (چهارشنبه) در ادامه سلسله نشست های خبری مشترک اعضای هیات دولت به همراه علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت و میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی به ارایه «گزارش خدمت» پرداخت.
وزیر ارتباطات در ابتدای این نشست با اظهار خرسندی از فرصت ایجاد شده است برای ارایه گزارشی از 1000 روز خدمت در دولت آیت الله رئیسی، گفت: یکی از بحث های جدی که در این دولت دنبال کردیم توسعه زیر ساخت های ارتباطی بود که کیفیت و سرعت دسترسی به شبکه ارتباطی یکی از دغدغه های جدی مردم عزیزمان محسوب می شود.
وی افزود: متاسفانه پیش از این در لایه های مختلف شبکه ارتباطی، سرمایه گذاری لازم برای توسعه صورت نگرفته بود. چه در لایه اول یعنی لایه دسترسی که مربوط به اپراتورهای ارتباطی است و چه در لایه دوم یعنی لایه تجمیع که شبکه داخل استان است و شبکه مادر مخابراتی که در اختیار شرکت ارتباطات زیر ساخت است و در نهایت لایه چهارم که دروازه های ورودی اینترنت به کشور است.
زارع پور تصریح کرد: در بعضی حوزه ها واقعا عقب ماندگی های جدی وجود داشت مخصوصا در حوزه ارتباطات ثابت که سال ها بود که جزو کشورهای انتهای لیست بودیم. بر همین اساس بزرگترین پروژه ارتباطی تاریخ ارتباطات کشور یعنی پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها شکل گرفت.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه با تمام سختی هایی که داشت یک سال طول کشید که مقدمات کار را فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: الان در کمتر از دو سال کار عملیاتی در 500 شهر شروع شده است و در 600 شهر هم با شهرداری ها توافق شده است.
وی افزود: پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در بیش از 150 شهر تمام شده است و تقریبا 40 درصد شهرهای کشور تحت پوشش قرار گرفته اند. این کار را نیز دو مرحله ای کردیم. مرحله اول فیبرنوری را تا نزدیکی منازل مردم می بریم و اصطلاحا دسترسی ایجاد می کنیم. در مرحله بعدی اگر کاربری درخواست را ارایه دهد اپراتور موظف است که ظرف یک ماه سرویس یا اتصال را فراهم کند.
زارع پور با بیان اینکه در حال حاضر در سراسر کشور 8 میلیون پوشش ایجاد شده است، گفت: با افتتاح این پروژه بطور کامل در همه شهرهای استان خراسان شمالی در روز شنبه و ایجاد پوشش در کشور به 8 میلیون می رسد و 40 درصد خانوارهای شهری تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
وی افزود:  برنامه ما این بود که تا پایان سال 1404 این پوشش را در تمام شهرهای کشور فراهم کنیم و پوشش صد درصدی ایجاد کنیم که اگر با همین شتاب این پروژه دنبال شود امیدواریم در پایان سال آینده این اتفاق بیفتد و حتما یکی از مطالبات از دولت آینده این باشد که این پروژه با شتاب دنبال شود.
زارع پور ادامه داد: البته این مطالبات تبدیل به قانون هم شده است و در قانون برنامه هفتم توسعه اتصال 20 میلیون ساختمان هدف گذاری شده است که حتما در دولت بعدی هم دنبال خواهد شد.
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در حوزه توسعه زیرساخت های ارتباطی به همین پروژه بسنده نشده است، گفت: ما زیرساخت ها را در همه لایه ها توسعه داده ایم به طور مثال در حوزه ارتباطات همراه، توسعه ارتباطات نسل پنجم را به طور جدی شروع کردیم. ابتدای دولت در مجموع ۱۰ سایت نسل پنجم وجود داشت. اما در این دولت نزدیک به ۲ هزار سایت راه اندازی شد و تا پایان سال  راه اندازی  ۵ هزار سایت نسل پنجم را هدفگذاری کرده ایم که سرعت هایی تا هزار مگابیت بر ثانیه را ارایه می کند.
وی افزود: در لایه بعدی شبکه که شبکه مادر ارتباطی کشور است توسعه بسیار افتخار آمیزی داشتیم و در حوزه شبکه انتقال بیش از آنچه در سه دهه گذشته توسعه پیدا کرده بود، توسعه دادیم. زمانی که کار را تحویل گرفتیم ظرفیت شبکه انتقال 31.5 ترابیت بر ثانیه بود که ما در کمتر از سه سال بیش از آن یعنی 32.5 ترابیت به این ظرفیت اضافه کردیم و الان ظرفیت شبکه انتقال 64 ترابیت بر ثانیه است. وی افزود: در همین مدت ظرفیت شبکه IP کشور هم به اندازه سه دهه قبل ازآن توسعه یافته و از 28 به 56 ترابیت برثانیه رسیده است. 
زارع پور با اشاره به ایجاد تنوع در دروازه های ورودی اینترنت در کشور گفت: این تنوع بخشی باعث شد در ماه های گذشته چندمرتبه پیش آمده است که 2.5 ترابیت بر ثانیه اینترنت ورودی کشور قطع شده است اما هیچ اختلالی در دسترسی مردم به اینترنت احساس نشد و دلیلش این بود که دو برابر نیاز کشور ظرفیت دروازه های ورودی اینترنت کشور را افزایش دادیم.  
وی افزود: نتیجه این اقدامات در حوزه توسعه زیرساخت های ارتباطی که اتفاق افتاد اینچنین شده که داشبوردهای داخلی و هم داشبوردهای بین المللی نتیجه آنرا نشان می دهند که سرعت و کیفیت اینترنت کشور ارتقا پیدا کرده است. در ابتدای دولت میانه سرعت اینترنت همراه 21.8 مگابیت بر ثانیه بود که دیروز اعلام شد که این سرعت به 37 مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است که این 71 درصد رشد را نشان می دهد. در حوزه ارتباطات ثابت نیز میانه سرعت 65 درصد رشد داشته است. 
زارع پور تصریح کرد: در این دولت تمام تلاشمان را کردیم که زیرساخت های ارتباطی را نوسازی کنیم و متناسب با نیاز آینده کشور توسعه دهیم و ما دولتی بودیم که آینده را فدای امروز نکردیم و متناسب با نیازهای دهه های آینده کشور برنامه ریزی کردیم و با افتخار زیر ساخت ارتباطی کشور را تحویل آینده می دهیم.  
وزیر ارتباطات در باره اینکه چرا برخی از مردم ارتقای سرعت و کیفیت اینترنت را احساس نمی کنند گفت: دلیل آن این است که باید بین کیفیت و سرعت شبکه با محدودیت های ناشی از تحریم و  فیلترینگ تفاوت قائل شد.
وی افزود: بیش از 300 هزار سایت پر مخاطب توسط غربی های مدعی حقوق بشر به روی مردم ایران تحریم شده است که عمدتا سایت های علمی و کاربردی است که باعث می شود تجربه کاربری مردم متفاوت باشد و دلیل آن کندی اینترنت و عدم توسعه زیرساخت های ارتباطی نیست.
زارع پور با اشاره به توسعه شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: با توسعه شبکه ملی اطلاعات تلاش کردیم تا نیازهای داخل کشور را در همین داخل کشور تامین کنیم. چه نیازی است که برای دسترسی به سرویس های بانکی بسته های اطلاعاتی به کشورهای اروپایی برود و برگردد.
وی افزود: در این دولت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از 20 درصد به 60 درصد رسید. یعنی در طی یک دهه تنها 20 درصد این شبکه توسعه یافت و در طی این سه سال دو برابر به این شبکه افزوده شده است.  
وزیر ارتباطات تصریح کرد: به عنوان یکی از پروژه های شبکه ملی اطلاعات حمایت از سکوهای داخلی بود که با افتخار در این دولت تمام قد در کنار ظرفیت های داخلی ایستاد آن هم در سال مزین به  شعار حمایت از تولید داخلی.

نظر شما