شناسهٔ خبر: 67265780 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر ارتباطات مطرح کرد

هیچگاه اینترنت در دولت سیزدهم کاملا قطع نشد/ ۸ میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند

یاسمین نسبتی

وزیر ارتباطات گفت: در اینترنت ثابت سالها جزو آخرین کشورها بودیم و در این راستا پروژه فیبر نوری را شروع کردیم و با تمام سختی‌ و در ابتدای راه در ۶۰۰ شهر با شهرداری‌ها تفاهم کرده و اکنون کار در ۱۵۰ شهر تمام شده است و حدود ۸ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشستی مشترک با سخنگوی دولت و رییس سازمان اداری استخدامی کشور اظهار کرد: تشکر می‌کنم که این فرصت فراهم شد تا بخشی از دستاوردها را اعلام کنیم و نام آن را گزارش ۱۰۰۰ روز خدمت گذاشتیم. همچنین ظرف یکی دو هفته آینده کتابچه‌ای از خلاصه اقدامات انجام شده در این دولت ارایه خواهد شد.

وی افزود: یکی از اقدامات جدی انجام شده توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور، سرعت و کیفیت اینترنت است و کارهای بزرگی شروع و تمام شده است. در این دوره در لایه‌های مختلف شبکه‌های ارتباطی سرمایه گذاری شده است اما در بعضی از حوزه‌ها عقب ماندگی‌هایی وجود داشت.

زارع پور گفت: در حوزه اینترنت ثابت سالها جزو آخرین کشورها بودیم و در این زمینه بزرگ‌ترین پروژه ارتباطی کشور که طرح فیبر نوری است را شروع کردیم و با تمام سختی‌ها در ابتدای راه در ۶۰۰ شهر با شهرداری‌ها تفاهم کردیم و کار در ۱۵۰ شهر تمام شده است. در قدم اول فیبر را به نزدیک خانه ها بردیم و در مرحله بعد پوشش یا همان اتصال فراهم شد و تا کنون پوشش ۸ میلیون خانوار فراهم شده است.

هیچوقت اینترنت در دولت سیزدهم به‌طور کامل قطع نشد

زارع‌پور به موضوع قطعی اینترنت در کشور اشاره و تأکید کرد اینترنت در دولت سیزدهم هیچ‌گاه قطع نشده است. وی گفت: اگر یادتان باشد اینترنت در دولت قبل به طور کامل در آبان ۹۸ قطع شد. در مهر ۱۴۰۱ با توجه به شرایط کشور و با توجه به دستور نهادهای امنیتی به ما مبنی بر اینکه اینترنت باید قطع شود، ما اینترنت را کامل قطع نکردیم. درواقع ما در دولت سیزدهم هیچوقت اینترنت را به طور کامل قطع نکردیم و تنها اینترنت همراه در ساعاتی از روز قطع شد. در همان زمان قطعی اینترنت بین‌الملل، هم هیچ گاه سرویس‌های داخلی از کار نیفتاد. این تفاوت ما با دولت قبل در قبال دستور قطع اینترنت است.

وی ادامه داد: برنامه ما این بود که تا پایان ۱۴۰۴ پوشش فیبرنوری را در شهرها ایجاد کنیم و امیدواریم این اتفاق رخ دهد. یکی از مطالبات جدی از دولت آینده پروژه فیبرنوری است. در قانون برنامه هفتم توسعه اتصال ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری آمده است و باید انجام شود.

زارع پور گفت: در ابتدای دولت سیزدهم تنها ۱۰ سایت نسل پنجم به کشور وارد شده بود اما اکنون به ۵ هزار سایت نسل پنجم رسیده است و سرعتی که ارائه می‌دهد تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه است. در لایه شبکه مادر مخابراتی کشور توسعه افتخارآمیزی را داشته‌ایم. در حوزه شبکه انتقال بیش از آنچه که در ۳ دهه گذشته رخ داده بود،‌ توسعه انجام دادیم و به ظرفیت آن ۳۲ ترابیت بر ثانیه افزوده شده است. لایه دیگری که در این شبکه وجود دارد شبکه آی‌پی است که ۲۸ ترابیت بر ثانیه ظرفیت داشت و اکنون به ۵۶ ترابیت بر ثانیه رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در ابتدای دولت ۴۳۰ گیگابیت بر ثانیه قطعی فیبر داشتیم که اختلال جدی را به وجود آورد، اما در ۲ تا ۳ ماه گذشته بارها ۲۵۰۰  گیگابیت بر ثانیه قطع شده ولی هیچکس متوجه نشد چون ۲ برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم. این نتیجه اقداماتی است که در این مدت رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه ارتباطات سیار ۷۱ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: در تلاش هستیم بهترین‌ها را برای مردم فراهم کنیم و تلاش کردیم که متناسب با نیاز آینده کشور،‌ توسعه ارتباطات را دنبال کنیم. ما با افتخار زیرساخت کشور را تحویل نفر بعدی می‌دهیم، زیرساختی که در بسیاری لایه‌ها به ظرفیت آن افزوده شده است.

او تصریح کرد: برخی به این نکته اشاره می‌کنند که افزایش سرعت اینترنت توسط مردم حس نمی‌شود اما واقع مطلب این است که بین کیفیت و سرعت شبکه با محدودیت‌هایی که به واسطه تحریم یا فیلترینگ ایجاد می‌شود تفاوت‌هایی است. روشن شدن فیلترشکن منجر به کند شدن سرعت می‌ شود که علت آن عدم توسعه شبکه ارتباطی کشور نیست.

زارع پور درباره میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: در این مدت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رسیده و ۲ برابر شده است که این آمار را مرکز ملی فضای مجازی تایید کرده است. یکی از افتخارات این دولت این است که تمام قد کنار ظرفیت‌های داخلی ایستاد و با همین ایستادگی سهم اقتصاد دیجیتال اکنون به ۸ درصد رسیده است که این یک نقش جدی در اقتصاد کشور دارد. اکنون کاربران اینترنت بیش از ۱۰ برابر شده‌اند. ترافیک بیش از ۱۵ برابر افزایش پیدا کرد، اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها در جمهوری اسلامی ایران پیاده سازی شد و تمام اینها اتفاقاتی است که در دولت سیزدهم رخ داده است.

وی افزود: در آبان سال ۹۸ که اینترنت بنا بر مصالحی که در کشور وجود داشت قطع و سرویس‌های داخلی دچار اختلال شد. اما در سال ۱۴۰۱ اینترنت تنها در برخی ساعات روز محدود شد. این اتفاق بزرگی است و این تفاوتی است که دولت سیزدهم با دولت قبل داشته است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در دولت سیزدهم دستگاه‌ها با یکدیگر هماهنگ هستند تصریح کرد: الان ۷۰ درصد خدمات دولت از طریق پنجره ملی به شکل الکترونیکی ارائه می‌شود. ما از دولت الکترونیکی عبور می‌کنیم و به سمت دولت هوشمند می‌رویم. بیش از ۵۰۰ خدمت در دولت به شکلی ارائه می‌شود که نیاز به حضور فیزیکی و ارائه مدرک ندارد.

زارع‌پور در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: بیش از ۴۸ میلیون نفر از مردم کشور وارد پنجره ملی خدمات هوشمند شدند و از آن استفاده کردند و روزانه حدود ۴ میلیون نفر از این خدمات استفاده می‌کنند. اکنون بستری فراهم شده تا مردم بدون مراجعه به دفتر املاک بتوانند در سامانه خودنویس قرارداد خود را بنویسند بدون اینکه هزینه گزافی پرداخت کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حوزه فضایی تحول جدی اتفاق افتاده است گفت: از زمانی که فضایی شدیم، ۱۲ پرتاب در کمتر از ۲.۵ سال گذشته داشته‌ایم. ۲ پرتاب دیگر را نیز تا پایان دولت برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا رکورد پرتاب در تاریخ فضایی شدن ایران را بشکنیم. تلاش ما این است که فناوری تزریق ماهواره به لایه لئو را تثبیت کنیم. بعد از یک دهه تعطیلی زیست در فضا را احیا کردیم و ۲ کپسول زیستی جدید سفارش دادیم که در حال ساخت هستند تا در مسیر اعزام انسان به فضا قدم برداریم.

در ادامه این نشست، وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که تا پایان سال، شبکه فیبرنوری و تعداد سایت های ۵G چه سرعتی را در اختیار کاربران می دهد و مهم ترین تأثیر آن برای گیمرها چیست، اظهار کرد: هدف گذاری که برای امسال کرده بودیم این بود ۷۰ درصد کشور تحت پوشش فیبرنوری قرار دهیم و ۱۰ درصد کشور هم دسترسی به نسل پنجم پیدا کنند. این امر اگر با شتاب پیگیری شود دست یافتنی است. سرعت هایی که در شهر ها این فناوری راه اندازی شده تا یک گیگابیت بر ثانیه سرعت می دهند. میانه سرعت اینترنت ما الان ۱۵ و میانگین ۱۰ است که به این معناست سرعت ۱۰۰ برابر می شود. در همین مدت تعداد مشترکان فیبرنوری دو برابر شده است.

وی افزود: برای بحث گیمرها به دلیل مطالبه رئیس جمهور شهید که حتی یک گیمر هم نباید حالش گرفته شود کار زیرساختی انجام دادیم و آن این بود که بازی های پر مخاطبی که در داخل کشور هستند ما لینک های ارتباطی ویژه ای را برقرار کردیم و سرعت آنها به طور قابل ملاحظه افزایش پیدا کرد. و برای افزایش کیفیت تجربه کاربری گیمرها ما کار ویژه ای انجام دادیم و آن راه اندازی سرویس رادار گیم بود که در حال حاضر ۱۴ میلیون نفر از آن استفاده می کنند و پینگ را می تواند تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

زارع پور در پاسخ به سوال ایسنا درباره حمایت از پلتفرم، پیام رسان های داخلی و مهم ترین اقدامات برای عدم رخ داد اختلال در آنها، تصریح کرد: وزارت ارتباطات در این سالها تمام قد در کنار پلتفرم ها و سکوهای داخلی بوده و کاری که ما باید انجام دهیم این است که زیرساخت های پردازشی و ذخیره سازی را برای آنها فراهم کنیم و الان قریب ۱۰۰۰ سرور را ما تأمین و در اختیار آنها قرار دادیم. حتی ما به سمتی حرکت کردیم که مرکز داده دومی را برای آنها راه اندازی کنیم که الان تقریبا کارش تمام شده است. همچنین زیرساخت های ابری را فراهم کردیم اما خود پیام رسان ها باید ابری شوند؛ آنچه که وزارت ارتباطات می توانسته برای آنها انجام داده است.

وی افزود: درباره بحث اختلال ها باید گفت این موضوع بارها در پیام رسان های خارجی اتفاق افتاده و سال گذشته دوبار این موضوع تکرار شد. گاهی اوقات طبیعی است اما تکرارش حتما غیر طبیعی است ما در تلاشیم در تعامل با آنها بتوانیم سرویس با کیفیتی فراهم کنیم. یکی از کارهای خوبی که در حال پیگیری آن هستیم این است که خدماتی که از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می شود از طریق پیام رسان ها هم ارائه شود.

زارع پور در ادامه صحبت هایش به موضوع اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که شهید جمهور پیگیر آن بودند بحث اقتصاد دیجیتال بود. ما در اولین قدم در دی ماه ۱۴۰۰ پیشنهاد کردیم که کارگروه ویژه برای توسعه اقتصاد دیجیتال تشکیل شود. نتیجه اش این شده است که در دوسال گذشته بیش از نیم میلیون کسب و کارجدید در سکوهای بومی شکل گرفته است و رونق کسب و کارها برگشته است. سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخاص ملی از ۶/۴ در ابتدای دولت به ۷/۹ رسیده است. بنابراین رونق در اقتصاد دیجیتال برقرار است و امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ادامه پروژه فیبرنوی توضیح داد: همه کشورها یه دهه است که به سمت توسعه فیبرنوری قدم برداشته اند ما برنامه ریزی کردیم و این مسیر سخت اما درست را انتخاب کردیم. قطار فیبرنوری به حرکت درآمد و شهر به شهر درحال افتتاح است و فکر نمی کنم این ریل گذاری برگردد و مطمئناً به یک مطالبه عمومی تبدیل می شود. ما این را به یک قاعده و قانون تبدیل کردیم و الزاماتی هم برای آن در نظر گرفته شد.

زارع پور درباره اقدامات وزارت ارتباطات درباره سایت های تحریمی از سوی سایر کشور ها توضیح داد: ما دراین زمینه دو کار انجام داده ایم. برای سریس های پر مخاطبی که متوجه میشویم امکان دسترسی به آن را از طریق سرویس ۴۰۳. Online فراهم کردیم. کار دوم این است که از طریق مجامع بین المللی در حال پیگیری هستیم و مذاکراتی انجام می دهیم و از دوستانمان در وزارت امود خارجه در خواست کردیم این موضوع را در سبد رفع تحریم ها پیگیری کنند.

وی درباره پیرامون تعهد اپراتورها برای ارتقای ۳۰ درصدی سرعت و کیفیت اینترنت تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۳، گفت: هر افزایش تعرفه ای که صورت می‌گیرد، نتیجه ای جز افزایش درآمد برای آن مجموعه ندارد. افزایش تعرفه ای که داشتیم پس از شش سال صورت گرفت و اگر این افزایش تعرفه طی سال‌های گذشته بر اساس تورم بالا می رفت، این رقم پنج الی شش برابر بیشتر از ۳۴ درصد تعیین شده، اعمال می شد. افزایش تعرفه برای سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها بود و متقابلا اپراتورها متعهد شدند که تا خرداد ماه ۱۴۰۳، کیفیت و سرعت اینترنت را تا ۳۰ درصد ارتقا دهند و مطابق الحاقیه پروانه در صورت عدم اجرای تعهد، اپراتور جریمه خواهد شد.

زارع پور خاطرنشان کرد: طبق آمار داخلی و داشبوردهای جهانی، سرعت و کیفیت اینترنت در مقایسه با دی ماه ۱۴۰۲ روند صعودی داشته است و اپراتورها در مسیر خوبی قرار دارند واگرچه ممکن است تا پایان خرداد ماه ۳۰ درصد تعهد محقق نشود، اما با ادامه نظارت وزارت ارتباطات حتما افزایش کیفیت محقق خواهد شد.

وی افزود: قولی که داده بودیم این بود که در مقایسه با دی ماه سال گذشته، تا پایان امسال ۵۰ درصد افزایش سرعت و کیفیت اینترنت داشته باشیم، شاید تاکنون ۲۵ درصد محقق شده باشد، اما انشالله تا پایان سال این ۵۰ درصد محقق و جبران خواهد شد و در غیر این صورت اپراتور مشمول جریمه می‌شود.

وزیر ارتباطات در ادامه توضیح داد: ما برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بسته ویژه ای برای فعالیت سکوهای داخلی فراهم کردیم و مورد اقبال قرار گرفت. برای تبلیغات هم پیشنهادی که سکوها دادند با پین کردن کانال ها آن را در معرض دید مردم قرار دهند. توصیه من به نامزها این است که اگر دغدغه ای در این زمینه دارند فعالیتشان در پیام رسان های داخلی هم باشد.

زارع پور درباره میزان استفاده از تجهیزات بومی در پروژه های بومی توضیح داد: یکی از برنامه های جدی که دنبال می کنیم بومی سازی تجهیزات مورد نیاز کشور است. در سال اول دولت سیزدهم یک لیستی از اولیت های بومی سازی را تهیه و اعلام عمومی کردیم و حمایت های خود را با توجه به این لیست معطوف کردیم و مسیر خوبی داشته و نتیجه خوبی داشته است. توسعه ۳۲ ترابیت بر ثانیه که به ظرفیت انتقال کشور معادل ۳۰ سال گذشته اضافه کردیم؛ ۷۰ درصد آن کاملا ایرانی بوده است.

وی ادامه داد: ما در وزارت ارتباطات تمام تلاشمان این است که کیفیت و سرعت شبکه کشور افزایش دهیم بنابراین کسی که به دنبال توسعه است به دنبال اختلال نیست. هیچ کس در وزارت ارتباطات به دنبال ایجاد اختلال نیست و با هرکسی بخواهد ایجاد اختلال کند برخورد خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما