شناسهٔ خبر: 67268522 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برای رفع ناترازی برق چاه‌های کشاورزی

استفاده کشاورزان نیشابوری از انرژی خورشیدی برای تامین برق چاه‌های کشاورزی

برای رفع ناترازی برق چاه‌های کشاورزی کشاورزان نیشابوری از انرژی خورشیدی برای تامین برق چاه‌های کشاورزی استفاده می کنند.

صاحب‌خبر -

استفاده کشاورزان نیشابوری از انرژی خورشیدی برای تامین برق چاه‌های کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره جهاد کشاورزی نیشابور با اشاره به اینکه همه ساله در فصل تابستان شاهد ناترازی انرژی هستیم که سال گذشته این ناترازی ۱۲ گیگا بایت و امسال نیز ناترازی انرژی به ۱۷ گیگابایت رسیده است، گفت: همه ساله در فصل تابستان شاهد خاموشی چاه‌های کشاورزی و به خطر افتادن امنیت غذایی هستیم. 

علی مبارکی افزود: با هماهنگی با اداره برق شهرستان نیشابور، استفاده از پنل‌های خورشیدی در زمین‌های کشاروزی را اولویت کاری خود قرار دادیم و مقرر شده است  کشاورزان از انرژی خورشیدی برای تامین برق چاه‌های کشاورزی استفاده کنند تا در تابستان با قطعی برق و خشکی محصولاتشان مواجه نشوند.

وی گفت: با هماهنگی انجام شده، مقرر شد کشاورزان طی قراردادی با شرکت‌های طرف قراداد تولید کننده پنل خورشیدی، ۵۰ درصد هزینه نصب پنل خورشیدی را اخذ کرده و ۵۰ درصد دیگر نیز توسط تسهیلات بلند مدت پرداخت شود

رئیس اداره جهاد کشاورزی نیشابور با بیان اینکه به ازای هر کیلو وات ساعت ۲۳ تا ۲۴ میلیون تومان هزینه توسط کشاورز باید پرداخت شود، افزود: در این طرح کشاورزان علاوه بر تامین برق و خاموش نشدن چاه‌های کشاورزی، یک منبع درآمد و بنگاه اقتصادی نیز برای کشاورز ایجاد می شود تا طی زمانی که کشاورز از انرژی خورشیدی استفاده نمی کند این تولید برق به صورت تصمینی توسط دولت خریداری می شود.

مبارکی گفت: در حال حاضر برخی از کشاورزان نیشابوری از این طرح استقبال کرده و در حال خرید و نصب پنل خورشیدی برای تامین برق مزارعشان هستند.

وی افزود: کشاورزان برای نصب پنل‌های خورشیدی باید درخواست خود را به اداره برق شهرستان نیشابور ارائه داده تا این درخواست توسط اداره برق تایید و سپس برای نصب پنل‌های خورشیدی اقدام شود.

نظر شما