شناسهٔ خبر: 67267606 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

هشدار هواشناسی؛ تشدید بارش در ۷ استان

صاحب‌خبر -
گروه جامعه:سازمان هواشناسی برای برخی استان ها هشدار نارنجی صادر کرد. سازمان هواشناسی نسبت به تشدید وقوع رگبار باران در هفت استان و وزش باد شدید و وقوع طوفان گرد و خاک در نقاط مستعد چهار استان هشدار داد.
 
به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های شدید محلی آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ چهارشنبه (۳۰ خرداد) در ارتفاعات استان‌های تهران، البرز و مازندران، اردبیل، نیمه شرقی آذربایجان شرقی و نیمه شمالی آذربایجان غربی، پنج‌شنبه (۳۱ خرداد) در خراسان شمالی، ارتفاعات در استان‌های مازندران، تهران و البرز و جمعه (اول تیر) در شرق خراسان شمالی، اردبیل، ارتفاعات استان‌های تهران، البرز و مازندران، نیمه شرقی آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، وقوع صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرها به‌ویژه بین شهری، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌‎های اجرایی، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با اشاره به تشدید گرادیان فشاری است: وزش باد شدید و در مناطق مستعد طوفان گرد و خاک چهارشنبه و پنجشنبه در خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی کرمان و شرق و جنوب سمنان و جمعه در نیمه شرقی خراسان جنوبی، نوار شرقی کرمان و شمال سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و شکستن درختان اشاره کرد.

به توصیه سازمان هواشناسی پرهیز از کویرنوردی، خودداری از تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر، هواپیماهای سبک و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک و عبور و مرور خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از بادگیر در باغات و قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن در سالن‌های پرورشی مد نظر قرار گیرد.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما