شناسهٔ خبر: 67267253 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید:

آمریکا ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را تصویب کرده است

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به کاخ سفید را تصویب کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، «جیک سالیوان» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که طبق توافق صورت گرفته جنگنده‌های اف ‌۱۶ به اوکراین تحویل داده خواهند شد.

سالیوان در گفت‌وگو با شبکه «پی‌بی‌اس» گفت: طبق چارچوب توافق امنیتی دوجانبه و امضاء‌شده بین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین استقرار جنگنده‌های اف -۱۶ در اوکراین تصویب شده است.

روسیه معتقد است که ارسال تسلیحات به اوکراین با «تلاش‌ها برای کاهش تنش» ناسازگار است و مشارکت مستقیم کشورهای عضو ناتو در جنگ اوکراین «بازی‌کردن با آتش» است.

پیش از این سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که هر گونه محوله ارسال تسلیحات به اوکراین هدف مشروع نیروهای مسلح روسیه است.

به گفته لاوروف آمریکا و ناتو به صورت مستقیم در جنگ اوکراین مشارکت دارند، نه تنها با تأمین تسلیحات نظامی بلکه از طریق آموزش نیروهای نظامی اوکراین در انگلیس، آلمان، ایتالیا و دیگر کشورها. پیشتر دولت روسیه تأکید کرده بود که تأمین تسلیحاتی اوکراین از طرف غرب با مذاکرات صلح خوانایی ندارد و تأثیر منفی خواهد داشت.

این مقام آمریکایی در حالی مدعی ارسال جنگنده‌های اف -۱۶ به اوکراین شده که امروز چهارشنبه الکساندرا اوستینوا، رئیس کمیسیون تامین سلاح در پارلمان اوکراین اعلام کرد که ادعای آمریکا درباره عدم آموزش تعداد مکفی خلبان‌های اوکراینی برای پرواز با اف -۱۶، بهانه واشنگتن است تا از این طریق مسکو را خشمگین نکند.

حامیان کی‌یف در «ائتلاف اف -۱۶» متشکل از آمریکا، بلژیک، دانمارک، نروژ و هلند، وعده تامین و تحویل ۶۰ جنگنده آمریکایی اف -۱۶ را تا پایان سال به نیروی هوایی اوکراین داده‌اند. خلبان‌های اوکراینی در آمریکا و دانمارک در حال آموزش هستند و یک دوره آموزشی دیگر در رومانی نیز تدارک دیده شده که هنوز شروع نشده است.

اوستینوا در گفت‌وگو با تایمز گفت: تاکنون تنها هشت خلبان اوکراین آموزش‌های لازم را در پایگاه هوایی «موریس» در آریزونا دریافت کرده‌اند. ۱۲ خلبان دیگر هم در دانمارک در حال آموزش هستند.

وی افزود: تاخیر در آماده‌سازی و آموزش بدین معناست که اوکراین احتمالاً تا پایان امسال، تنها ۲۰ خلبان آموزش‌دیده در اختیار خواهد داشت. اوکراین پیش‌تر درخواست دست کم ۱۰ سهمیه دیگر برای آموزش داده بود که آمریکا با آن مخالفت کرد.

روزنامه پولیتیکو هفته گذشته نوشت که تلاش‌های کی‌یف برای اعزام ۳۰ خلبان دیگر به پایگاه‌های آموزشی غرب بی‌نتیجه بوده است. خلبان‌های اوکراین با مانع زبان نیز روبه‌رو هستند.

اوستینوا درباره توجیه آمریکا درخصوص تاخیر در آموزش خلبان‌ها گفت: اینها دلیل و برهان نیست بلکه بهانه است و آمریکایی‌ها هر بار همین بهانه‌ها را می‌آورند.

وی افزود: احتمالاً دلیل تاخیرها ترس واشنگتن از این است که مبادا حضور گسترده جنگنده‌های اف -۱۶ در جنگ اوکراین، مسکو را به سمت این تفکر سوق دهد که کی‌یف در مسیر پیوستن به ناتو قرار دارد و مساله کاملاً سیاسی است.

سیاستمدار اوکراینی افزود: اوکراین برای تعدیل تاثیر بمب‌های هدایت‌شونده روسیه به جنگنده اف -۱۶ نیاز مبرم دارد. این بمب‌ها غول‌پیکرند و بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن دارند و تنها راه حل کی‌یف سرنگون کردن آنها با جنگنده است.

مسکو بارها درباره تحویل تسلیحات و ادوات جنگی به کی‌یف هشدار داده و تاکید کرده است که این کار صرفاً به طولانی شدن جنگ منجر خواهد شد. روسیه همچنین تاکید کرده است که این جنگنده‌ها و آشیانه‌ای که در آن نگهداری می‌شوند، بی‌شک اهداف مشروع ارتش مسکو خواهند بود.

نظر شما