شناسهٔ خبر: 67286688 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

مجلس سوئد توافق با آمریکا را تصویب کرد

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: عضو جدید ناتو، سوئد قراردادی دفاعی با آمریکا امضا کرد. بر اساس این توافق نیروهای آمریکایی اجازه دارند از خاک سوئد و نیز زیرساخت‌های آن استفاده کنند. منتقدان نگران استقرار سلاح‌های اتمی در این کشور هستند.
مجلس سوئد توافق مناقشه‌برانگیز همکاری نظامی با آمریکا را تصویب کرد. پس از بحث‌های طولانی ۲۶۶ نماینده پارلمان به امضای این توافق رأی مثبت و تنها ۳۷ نفر رأی مخالف دادند. این قرارداد زمینه را برای حضور نیروهای آمریکایی در سوئد فراهم می‌کند.
دو کشور در ماه دسامبر بر سر این توافق به تفاهم رسیدند. از این پس نیروهای آمریکایی می‌توانند از ۱۷ پایگاه نظامی سوئد استفاده کنند. این پایگاه‌ها شامل ایستگاه‌های هواپیماهای نظامی، تاسیسات نیروی دریایی و نیز پایگاه‌های نیروهای زمینی می‌شوند که در سراسر سوئد پراکنده هستند.آمریکا مجاز است در این پایگاه‌ها پرسنل نظامی و نیز تجهیزات خود را مستقر کرده و از آنها برای تمرینات نظامی استفاده کند.
وزیر دفاع سوئد از رأی پارلمان برای امضای این قرارداد ابراز خشنودی کرد و گفت: «این قرارداد شرایط به مراتب بهتری را برای حمایت از سوی آمریکا در صورت یک بحران یا یک جنگ فراهم می‌کند.»پال جانسون همچنین گفت این توافق باعث ثبات بیشتر در تمامی شمال اروپا می‌شود.
منتقدان نگران آن هستند که این توافق منجر به استقرار سلاح‌های اتمی و حضور دائمی نظامی امریکا در سوئد شود. دولت سوئد اما این نگرانی را رد کرده و تاکید می‌کند که موضع‌گیری این کشور درباره عدم استقرار هرگونه سلاح اتمی در زمان صلح در خاک سوئد پابرجاست و مورد توجه خواهد بود.
سوئد در هفتم مارس امسال پس از دو سال انتظار به عضویت ناتو درآمد. این کشور اسکاندیناوی در مه ۲۰۲۲، سه ماه پس از حمله روسیه به اوکراین تقاضای عضویت در ناتو را داد. هم‌زمان فنلاند نیز تقاضای عضویت در ناتو را داد و این کشور نیز از آوریل سال گذشته عضو ناتوست.
ترکیه اما با عضویت سوئد مخالفت می‌کرد و جلوی عضویت این کشور را گرفته بود اما سرانجام با انجام توافق‌هایی با سوئد این مانع نیز برطرف شد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما