شناسهٔ خبر: 66643165 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک سوئد

صاحب‌خبر -
 گروه بین الملل: اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد،  اعلام کرد که با وجود مخالفت منتقدان و درخواست آن‌ها برای ممنوعیت استقرار تسلیحات هسته‌ای در سوئد، او با استقرار این نوع جنگ‌افزار در زمان جنگ در خاک این کشور مشکلی ندارد.در همین ارتباط، پارلمان سوئد قرار است در ماه ژوئن به توافقنامه همکاری دفاعی با ایالات متحده رأی دهد.این توافقنامه به آمریکا اجازه دسترسی به پایگاه‌های نظامی در سوئد و امکان ذخیره‌سازی تجهیزات و تسلیحات در این کشور منطقه اسکاندیناوی را می‌دهد.در پی تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در سال ۲۰۲۲، سوئد که برای دو قرن سیاست بی‌طرفی نظامی را دنبال می‌کرد، در ماه مارس امسال به عضویت پیمان دفاعی ناتو درآمد.در هفته‌های اخیر، «انجمن صلح و داوری» سوئد و دیگر نهادها از دولت این کشور خواسته‌اند تا در توافقنامه همکاری دفاعی به‌صراحت قید کند که سوئد اجازه استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود را نمی‌دهد.دولت سوئد بارها بر این موضوع تأکید کرده است که نیازی به تصریح ممنوعیت استقرار جنگ‌افزار هسته‌ای در این کشور نیست.
دولت این کشور در این باره به موضوع «اجماع گسترده در مورد تسلیحات هسته‌ای» در سوئد و همچنین تصمیم پارلمان مبنی بر ممنوعیت این تسلیحات در زمان صلح اشاره کرده است.
اما نخست‌وزیر سوئد گفت که در زمان جنگ، شرایط متفاوت است.
او در مصاحبه با رادیوی دولتی سوئد گفت: «در شرایط جنگی، موضوع کاملاً متفاوت است و به اتفاقاتی که می‌افتد بستگی دارد. در بدترین سناریو، اگر در منطقه ما، کشوری یا کشورهایی بخواهند کشورهای دموکراتیک را با سلاح هسته‌ای تهدید کنند، باید بتوانیم از خود دفاع کنیم.»
او تأکید کرد که هرگونه تصمیم برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در سوئد توسط این کشور و نه ایالات متحده گرفته خواهد شد.
اولف کریسترسون گفت: «سوئد در مورد خاک خود تصمیم می‌گیرد. اما هدف اصلی ما از عضویت در ناتو و دفاع از خود این است که مطمئن شویم چنین وضعیتی پیش نیاید. اگر اوکراین عضو ناتو بود، مورد حمله روسیه قرار نمی‌گرفت.»حزب سوسیال دموکرات سوئد که در زمان ارائه درخواست عضویت سوئد در ناتو در ماه مه ۲۰۲۲ در قدرت بود، در آن زمان اعلام کرد که برای ابراز «مخالفت یک‌جانبه با استقرار تسلیحات هسته‌ای و پایگاه‌های دائمی در خاک سوئد» تلاش خواهد کرد.
همسایگان سوئد در شمال اروپا، یعنی دانمارک و نروژ که از مدتی پیش عضو ناتو شده‌اند، هر دو از اجازه دادن به کشورهای خارجی برای ایجاد پایگاه‌های نظامی دائمی یا استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود در زمان صلح خودداری کرده‌اند.سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، موسوم به ناتو، ۷۵ سال پس از تأسیس، ۳۲ عضو دارد که اعضای جدید آن یعنی سوئد و فنلاند، پس از حملهٔ نظامی روسیه به اوکراین به آن پیوستند.
در مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس این سازمان، دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو این سازمان متعهد شدند که به پشتیبانی اقتصادی و نظامی از اوکراین ادامه دهند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما