شناسهٔ خبر: 67261448 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اعتراض کی‌یف به تعلل و کوتاهی آمریکا در آموزش خلبانان اوکراینی

ایسنا

رئیس کمیسیون ویژه تسلیحات و مهمات در پارلمان اوکراین گفت ایالات متحده به دلیل عدم توانایی‌اش در آموزش تعداد کافی خلبانان اوکراینی جنگنده‌های اف-۱۶ «بهانه» می‌آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «اولکساندرا اوستینوفا» رئیس کمیسیون ویژه تسلیحات و مهمات در پارلمان اوکراین معتقد است: «این تاخیر باعث می‌شود اوکراین احتمالا تا پایان سال تنها ۲۰ خلبان که کاملا آماده پرواز با اف-۱۶ هستند، داشته باشد. تاکنون خلبانان آموزش‌دیده کمتری نسبت به تعداد خود جنگنده‌ها وجود دارد.»

روزنامه انگلیسی تایمز می‌نویسد: «بلژیک، دانمارک، هلند و نروژ متعهد شده‌اند بیش از ۶۰ فروند اف-۱۶ را به اوکراین ارسال کنند. انتظار می‌رود اولین جنگنده‌ها اواخر سال جاری میلادی وارد اوکراین شوند، اما مشخص نیست که چه زمانی ماموریت‌های جنگی را آغاز می‌کنند.»

این درحالیست که اولکساندرا اوستینوفا می‌گوید تاکنون تنها هشت خلبان اوکراینی در «توسان» شهری در ایالت آریزونا آموزش دیده‌اند، در حالیکه ۱۲ خلبان دیگر در یک پایگاه هوایی در دانمارک به سر می‌برند. هم‌چنین سومین برنامه آموزشی در رومانی هنوز شروع نشده و این مقام اوکراینی تاکید می‌کند که کی‌یف از واشنگتن خواسته که دست‌کم ۱۰ مکان دیگر برای برنامه‌های آموزشی ارائه دهد اما این درخواست او رد شده است.

اوکراین مدت‌هاست به دنبال جنگنده‌های اف-۱۶ بوده است و واشنگتن در ابتدا اجازه ارسال آنها را به کی‌یف به دلیل ترس از درگیری مستقیم ناتو و روسیه نداد اما پس از درخواست‌های فراوان از سوی اوکراین، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در نهایت اجازه داد تا این نوع از جنگنده‌ها در ماه اوت مستقر شوند. اوکراین هم اعلام کرده که برخی از اف-۱۶ها در پایگاه‌های کشورهای عضو ناتو نگهداری خواهند شد تا اطمینان حاصل شود که توسط روسیه هدف قرار نمی‌گیرند.

روزنامه آمریکایی پالتیکو چند روز پیش در گزارشی نوشت که واشنگتن به کی‌یف گفته که سایر کشورها در برنامه آموزش خلبانان اوکراینی «جلو هستند» و آمریکا به تعهدات خود در این زمینه عمل خواهد کرد.

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا نیز به این روزنامه گفت خلبانان اوکراینی تلاش می‌کنند تا مهارت‌های مربوط به زبان انگلیسی و هم‌چنین برنامه‌های آموزشی مربوط به پرواز را یاد بگیرند. این مقام بدون افشای نام خود تاکید کرد: «روند آموزش اف-۱۶ بسیار ناکافی است.» لازم به ذکر است که اولکساندرا اوستینوفا چنین ادعاهایی را «مضحک» می‌خواند.

وی در این خصوص تصریح کرد: «اینها استدلال نیستند، بلکه بهانه هستند. تاخیر در آموزش خلبانان اوکراینی احتمالا به این دلیل است که واشنگتن می‌ترسد حضور گسترده اف‌-۱۶های آمریکایی در اوکراین از نگاه روسیه به منزله ادغام کی‌یف در ناتو باشد. این تماما سیاسی است.»

اگرچه کی‌یف در ابتدا در جریان ضدحمله شکست‌خورده سال گذشته خود به دنبال اف-۱۶ها بود، اما این مقام اوکراینی ادعا می‌کند که این نوع از جنگنده‌ها برای دفاع از شهرهای این کشور در برابر بمب‌های هوایی هدایت‌شونده روسیه استفاده خواهد شد.

او هم‌چنین افزود: «این یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که ما با آن مواجه هستیم. این بمب‌ها بزرگ هستند؛ از ۵۰۰ کیلو تا ۱۵۰۰ کیلو. آنها هوا به زمین هستند و به معنای واقعی کلمه، شهرها و روستاها را ویران می‌کنند؛ بنابراین تنها راه‌حل برای انهدام آنها جنگنده‌های اف-۱۶ است.»

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین طی سخنرانی در کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس اذعان کرد که کمک‌های نظامی غربی همچنان «با سرعت پایین» به اوکراین می‌رسند و در عین حال خواستار کمک‌های بیشتر شد زیرا این حجم از کمک‌ها را «ناکافی» دانست.

ابتدای این هفته «کنفرانس صلح اوکراین» با حضور بیش از ۹۰ کشور در سوئیس برگزار شد؛ کنفرانسی که روسیه در آن حضور نداشت و از طرفی چنین کنفرانسی را هم «پوچ» تلقی کرده بود. ابتدا روز یکشنبه پیش‌نویس بیانیه نهایی کنفرانس صلح اوکراین توسط خبرگزاری رویترز مشاهده و منتشر شد و این پیش‌نویس عملیات نظامی روسیه در اوکراین را به عنوان «جنگ» تلقی کرد؛ مسئله‌ای که روسیه آن را رد می‌کند. اما پایان همان روز کشورهای گروه بریکس و چندین کشور دیگر بیانیه مشترک این کنفرانس را امضا نکردند.

رئیس کمیسیون ویژه تسلیحات و مهمات در پارلمان اوکراین می‌گوید «نمی‌دانم که چرا غرب در ارسال تسلیحات به کی‌یف بسیار آرام عمل می‌کند.» وی هم‌چنین ضمن انتقاد از غرب به دلیل این نوع از رویکردش ادعا می‌کند: «اگر ما در ضدحملات ۲۰۲۳ جنگنده‌های اف-۱۶ می‌داشتیم، داستان متفاوت می‌شد.»

نظر شما