شناسهٔ خبر: 67268562 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

جزئیات برنامه نیروی دریایی آمریکا برای رصد ناوگان روسیه

ایسنا

یک رسانه آمریکایی جزئیاتی از برنامه‌ای را منتشر کرد که نیروی دریایی این کشور برای رصد ناوگان نیروی دریایی روسیه که هفته پیش به حوزه کارائیب و کوبا اعزام شد، به کار برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روسیه بیش از یک هفته پیش سه رزمناو و یک زیردریایی هسته‌ای خود را به حوزه کارائیب اعزام کرد تا در آنچه که مقام‌های آمریکایی تحت عنوان اولین رزمایش‌ دریایی و هوایی گسترده آنها در مدت دست کم پنج سال گذشته در نزدیکی کارائیب خواندند، شرکت کنند.

یک رسانه آمریکایی جزئیاتی از رزمناوها و هواپیمایی که واشنگتن برای رهگیری ناوگان نیروی دریایی روسیه بعد از عبور کشتی‌های این ناوگان از فاصله کمتر از ۳۰ مایلی ساحل فلوریدای جنوبی فرستاد، منتشر کرده است.

به نوشته وبگاه «تامپا بی تایمز»، طبق یک بیانیه منتشر شده از سوی وزارت دفاع روسیه، این رزمایش روز سه‌شنبه هفته پیش در اقیانوس اطلس و با شرکت رزمناوی با قابلیت شلیک موشک‌ هایپرسونیک و زیردریایی با توانمندی حمل سلاح هسته‌ای و با شبیه سازی حمله به یک گروه از کشتی‌های دشمن برگزار شده است. با این حال مشخص نشد آیا در رزمناو روسی شرکت‌کننده در این رزمایش موشک‌های هایپرسونیک وجود داشته‌اند یا خیر. جامعه اطلاعاتی آمریکا برآورد کرد هیچ یک از کشتی‌های روسیه که در این رزمایش شرکت کرده و پس از آن به بندر هاوانای کوبا رفتند، حامل تسلیحات هسته‌ای نبوده‌اند.

نیروهای مسلح کوبا هفته گذشته اعلام کردند ناو موشکی روسی آدمیرال گورشکوف، زیردریایی اتمی کازان، نفتکش پاشین و یدک‌کش نجات نیکولای چیکر در تاریخ ۱۲ ژوئن وارد آبهای کوبا ‌شدند.

هر چند دولت بایدن، رئیس جمهور آمریکا از عدم نگرانی خود از بابت این فعالیت‌های روسیه صحبت کرد اما یک مقام ارشد فرماندهی شمالی ارتش آمریکا به رسانه «مک کلاچی اند د هرالد» گفت که این دولت دستور به استقرار سه ناوشکن و یک هواپیمای تجسس علیه زیردریایی‌ها را در منطقه محل اجرای رزمایش روسیه داده است.

این مقام فرماندهی شمالی ارتش آمریکا موسوم به «نورث‌کام» گفت: «ما هم‌راستا با رویه‌های استاندارد فعالانه مشغول رصد کشتی‌های روسیه همچنان که آنها در آبهای بین‌المللی اقیانوس اطلس گذر می‌کردند، بوده‌ایم. تجهیزات دریایی و هوایی متعلق به فرماندهی نورث‌کام دست به اجرای عملیات‌هایی زدند تا دفاع از کانادا و آمریکا را تضمین کنند. استقرار نیروهای روسیه در چارچوب یک فعالیت دریایی روتین که هیچ تهدید مستقیم یا نگرانی متوجه ایالات متحده نمی‌ساخت، صورت گرفتند.»

به نوشته رسانه آمریکایی «تامپا بی تایمز» ادواتی که آمریکا برای رصد ناوگان روسیه به کار گرفت شامل سه ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت شونده از جمله یو.اس.اس تراکستون، یو.اس.اس دونالد کوک و یو.اس.اس دلبرت دی. بلک، یک کشتی گارد ساحلی آمریکا تحت عنوان «استون» و یک هواپیمای گشت دریایی «بوئینگ پی-۸» می‌شود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در واکنش به برنامه اعزام ناوگان نیروهای دریایی روسیه به حوزه کارائیب برای اجرای رزمایش تهدید کرد نیروی دریایی آمریکا «هر آرایش لازم را برای ردگیری و رصد فعالیت‌های آنها» در ضمن اجرای رزمایش اتخاذ خواهد کرد.

نظر شما