شناسهٔ خبر: 67267056 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز خرید تضمینی گندم در آذربایجان‌غربی/۷۲ مرکز خریداری می کنند

ارومیه- ایرنا- مدیرشرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی گفت: خرید تضمینی گندم مازاد برمصرف کشاورزان در استان با راه اندازی ۷۲ مرکز آغاز شده که روزانه به مدت ۱۲ ساعت، گندم برداشته شده کشاورزان را در نقاط مختلف استان خریداری می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا گندم یکی از عمده محصولات کشت شده در استان آذربایجان غربی است که سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی استان زیر کشت این محصول به صورت دیم و آبی قرار می گیرد.

این استان علاوه بر این اینکه تامین کننده گندم مورد نیاز برای مصارف مختلف شهروندان خود است، سالانه میزان قابل توجهی نیز برای تامین نیاز سایر استان ها خریداری کرده و ارسال می کند.

با توجه به آمار، امسال پیش بینی می شود که میزان تولید گندم در آذربایجان غربی به بیش از یک میلیون تن برسد که با کم کردن میزان مصرف خود کشاورزان، شاید نزدیک به ۷۰ درصد این میزان به صورت تضمینی در اختیار دولت قرار گیرد تا به مصرف برسد.

امید زینالی مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هر چند خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان به قیمت پایه ۱۷۵ هزار ریال آغاز شده اما کارهای مقدماتی برای این امر با همکاری اداره تعاون روستایی در راستای بررسی امکانات و احصای کاستی ها و رفع این موارد از بهمن ماه در دستور کار بوده است.

وی بیان کرد: در اولین کارگروه تشکیل شده برای این موضوع ۷۲ مرکز شامل مراکز ملکی، مباشر، سیلوهای بخش خصوصی، سیلوهای در جوار کارخانه مصوب شده است که در صورت نیاز افزایش مراکز خرید در دستور کار قرار می گیرد.

آغاز خرید تضمینی گندم در آذربایجان‌غربی/۷۲ مرکز خریداری می کنند

ایرنا: میزان خرید گندم استان در سال گذشته چه قدر بود و چه میزان به سایر استان ها حمل شد؟

زینالی: پارسال ۶۸۳ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری و آذربایجان غربی موفق به کسب رتبه پنجم کشور در این زمینه شد؛ از این میزان گندم خریداری شده ۱۳۷ هزار تن به سایر استان ها حمل شد که امسال برآورد می شود تا ۳۰۰ هزار تن از گندم های خریداری شده به سایر استان ها حمل شود.

امسال هم با توجه به اظهارات کارشناسان پیش بینی ها بیانگر افزایش تولید و رکورد زنی زارعان استان در این زمینه است که با توجه به افزایش تولید امکان افزایش ارسال به سایر نقاط کشور هم پیش بینی می شود.

ساعت خرید گندم در مراکز خرید هم از هشت صبح تا هشت شب بوده و در صورت نیاز تا ۱۲ شب نیز قابل افزایش است.

ایرنا: خرید اولیه گندم از کدام مناطق استان آغاز شده است و پراکندگی مراکز خرید در کدام مناطق بیشتر است؟

زینالی: خرید گندم از نقاط شمالی آذربایجان غربی آغاز می شود چرا که گندم مناطق شیبلو و شوط زودتر از مناطق استان آماده برداشت می شود؛ هر چند کیفیت گندم در این منطقه نسبت به محصول جنوب استان اندکی پایین تر است که در این زمینه نیز با واردات گندم کیفی از خوزستان و بنادر کشور نسبت به حفظ و پایداری کیفیت گندم اقدام می شود.

در این راستا سال گذشته ۶۷ هزار تن گندم با کیفیت وارد و به کارخانه های تولید آرد تزریق شده است و امسال هم این روند ادامه دارد.

ایرنا: سیلوهای آذربایجان غربی در چه وضعیتی قرار دارند و ظرفیت ذخیره سازی آنان چگونه است؟

زینالی: ۲۹ سیلو در استان با ظرفیت یک میلیون تن وجود دارد که چهار سیلوی ملکی و ۲۵ سیلوی بخش خصوصی و در جوار کارخانه ها هستند و کارخانجات بعد از خریداری و ذخیره گندم نسبت به تبدیل آن به آرد اقدام می کنند.

۱۸ کارخانه آرد در آذربایجان غربی فعالیت دارند که پنج کارخانه در ارومیه و بقیه در سایر نقاط شمالی و جنوبی استان پراکنده هستند.

ایرنا: در زمینه کشت قرار دادی گندم آیا آذربایجان غربی تعهد و قرار دادی با زارعان دارد؟

زینالی: در این زمینه امسال با ۱۸ هزار و ۳۳۰ کشاورز به تعداد ۱۹ هزار و ۲۱۴ مورد عقد قرار داد شده است که سطح زیرکشت ۴۰۱ هزار هکتار برآورد شده، این قرار داد ها به صورت الکترونیکی بوده و در سامانه ثبت شده است.

ایرنا: سرانه مصرف گندم در استان چه قدر است؟

زینالی: طبق آمار سال گذشته سرانه مصرف گندم یارانه ای به صورت میانگین ۱۲۸ کیلوگرم در سال است و سرانه مصرف آرد یارانه ای نیز ۱۰۸ کیلو گرم بوده است.

چهار هزار و ۷۶۱ واحد نانوایی در استان فعالیت دارند و روزانه به طور متوسط حدود هزار و ۳۰۰ تن گندم در استان جابجا و تحویل کارخانجات آرد می شود.

روزانه به طور میانگین نیز یک هزار و ۱۰۰ تن آرد در استان توزیع می شود و این اقدام به صورت مستمر در طول سال ادامه دارد.

آغاز خرید تضمینی گندم در آذربایجان‌غربی/۷۲ مرکز خریداری می کنند

ایرنا: در زمینه خرید گندم های سن زده چه برنامه ای دارید ؟

زینالی: شرایط خرید گندم های دارای سن زدگی در جدول پاکی گندم مشخص است و تا ۲ درصد کسری قیمتی برای آن نداریم ولی برای سن زدگی بیشتر طبق برنامه ابلاغی اجرا می شود و اگر از میزان استاندارد بالاتر باشد جداگانه خرید می شود تا به مصارف لازم و تعریف شده برسد.

البته کیفیت گندم تولیدی در این استان طبق آمار پژوهشکده غلات نسبت به سایر نقاط از نظر پاکی بالا بوده در ردیف استانهای نخست کشور قرار داریم؛ هرچند در شاخصه های خبازی گندم استان نیاز به اختلاط با گندم های دیگر برای افزایش کیفیت دارد.

ایرنا: عمر تجهیزات کارخانجات آرد استان در چه میزانی است؟

زینالی: تجهیزات کارخانه های آرد آذربایجان غربی در پنج سال گذشته به روزرسانی شده اند تا آرد با کیفیت تری تولید شود.

همچنین برای ایجاد رقابت طبق مصوبه کارگروه آرد و نان استان مقرر شده تا سهمیه اعطایی به کارخانه های استان براساس درجه بندی آنها انجام شود و این اقدام هر ۶ ماه بررسی می شود و این درجه بندی نیز براساس کیفیت نان، نتایج آزمایشات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، نتایج بررسی ها و آزمایشات اداره غله و وضعیت دستگاههای کارخانجات انجام می شود.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی دارد که سالانه ۸۰۰ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات قرار می‌گیرد و حدود ۴۰۰ هزار هکتار آن گندم است.

ارقام گندم کشت شده در گندمزارهای آذربایجان غربی شامل ارقام پیشگام، میهن، حیدری، حیران و زرینه و ارقام دیم شامل واران، صدرا، باران، هما، هشترود و آذر است.

نظر شما