شناسهٔ خبر: 67264300 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لزوم رعایت الگوی مصرف برق برای عبور از گرما در ایلام

ایلام - ایرنا - مدیریت مصرف در فصل گرما به ویژه در ماه‌های تیر و مرداد که میزان مصرف انرژی برق به حداکثر خود می‌رسد ضرورتی بسیار مهم برای عبور از شرایط اوج مصرف این انرژی حیاتی بدون خاموشی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، گرمای هوا همزمان با آغاز فصل تابستان باعث افزایش چشمگیر میزان مصرف برق در کشور شده است که با توجه به محدودیت منابع انرژی، برای پیشگیری از خاموشی برق، مدیریت مصرف ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

آمار مصرف انرژی برق در سال‌های گذشته نشان می‌دهد در ماه‌های تیر و مرداد میزان مصرف برق به حداکثر خود می‌رسد که این امر لزوم مشارکت مشترکان برای صرفه‌جویی در مصرف برق را بیشتر کرده است.

بر اساس گفته مسئولان وزارت نیرو، مشترکان بد مصرف و پرمصرف برق در سال جاری در صورتی که مصرف خود را کاهش ندهند، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند، به طوری که اگر بیش از ۷۵۰ کیلووات‌ ساعت مصرف ماهانه برق داشته باشند باید هزینه پنج برابری تولید برق را پرداخت کنند.

صنعت برق ایلام در اطلاعیه سراسری مبنای محاسبه پاداش به مشترکان خانگی را در صورت میزان کاهش مصرف برق نسبت به دوره مشابه سال قبل، بیان کرده است یعنی هرچه مشترک کم مصرف‌تر باشد، بابت هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی، پاداش بیشتری را دریافت خواهد کرد اما با افزایش دمای هوا در روزهای اخیر، مصرف برق نیز در استان رشد بی‌سابقه‌ای داشته که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده این مصرف به اوج خود برسد.

مصرف برق در ایلام به مرز هشدار رسید

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام گفت: گرمای هوا و استفاده زیاد از وسایل سرمایشی، مصرف برق در استان را به مرز هشدار رسانده است.

ولی الله ناصری با اشاره به رشد فزاینده مصرف برق در روزهای اخیر، اظهار کرد: این افزایش، معادل پیش‌بینی رشد مصرف پنج ساله است و عمده این پدیده، مربوط به کولرهای گازی به ویژه در مناطق معتدل شمالی استان است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام یادآور شد: در مناطق معتدل شمالی استان و شهر ایلام نیازی به کولر گازی ندارد و با استفاده از کولر آبی نیز می‌توان به دمای آسایش رسید.

۶۰ درصد افزایش بار مصرف برق ایلام ناشی از وسایل سرمایشی است

لزوم رعایت الگوی مصرف برق برای عبور از گرما در ایلام

مدیرعامل شرکت توزیع برق ایلام با بیان اینکه اوج مصرف برق در تابستان است، گفت: بیش از ۶۰ درصد افزایش بار مصرف برق این شرکت در شهرهای شمالی استان ناشی از استفاده وسایل سرمایشی و بیشتر کولرهای گاز است.

وی بیان کرد: تغییر رفتار مردم در نحوه ایجاد محیط خنک به ویژه استفاده از کولرهای گازی بجای کولرهای آبی در این منطقه موجب ناترازی در تولید و مصرف برق می شود.

ناصری اظهار کرد: این شرکت برای جبران این ناترازی برنامه مدیریت مصرف بار را در بخش های مختلف مانند صنعت، کشاورزی و ادارات اجرا می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام ادامه داد: بر اساس این برنامه بخش صنعت باید در طول هفته، یک روز از ساعت هشت صبح تا ۱۲ شب میزان مصرف برق خود را ۹۰ درصد، بخش کشاورزی باید مصرف برق خود را از ساعت ۱۳ تا ۱۸ قطع کند و ادارات نیز در وقت اداری باید ۳۰ درصد و خارج از ساعات اداری ۶۰ درصد برق مصرفی خود را کاهش دهند.

ناصری گفت: برای مشترکان عادی و خانگی نیز مشوق‌هایی برای مدیریت مصرف برق در نظر گرفته شده است به طوری که هر مشترکی میزان مصرف برق خود را نسبت به سال ۱۴۰۱ به عنوان مثال یک کیلووات کاهش دهد، پنج برابر تعرفه برق پاداش دریافت می‌کند.

قبض‌های میلیونی در انتظار مشترکان بد مصرف برق

لزوم رعایت الگوی مصرف برق برای عبور از گرما در ایلام

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام به استفاده کنندگان از کولرهای گازی در شمال استان هشدار داد و تأکید کرد: این مشترکین منتظر قبوض برق سنگین، تا مبلغ ۲ میلیون تومان باشند در حالی که کولر آبی این مبلغ را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.

ناصری به مشترکین مناطق گرم جنوب استان نیز توصیه کرد: با تنظیم دمای کولر گازی بر روی ۲۵ درجه مصرف برق آنها به شکل محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد و این امر علاوه بر کاهش مصرف برق در کاهش قبوض برق بهای مصرفی مشترکین نیز نقش به سزایی دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام توصیه کرد: با تنظیم دمای کولر گازی بر روی ۲۵، استفاده از دور کند کولر آبی و نیز پرهیز از به مدار آوردن وسایل پر مصرف در ساعات پیک، به تأمین برق پایدار در تابستان امسال کمک کنند.

وی تاکید کرد: مشترکین با کاهش هر کیلو وات مصرف، نسبت به سال پایه ۱۴۰۰ می‌توانند تا سقف 2 هزار تومان پاداش دریافت کنند و از سویی با شرکت در پویش با انرژی از جوایز ارزنده این پویش بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام درباره مشترکان پر مصرف، افزود: امید است این گروه از مشترکان نیز با همراه شدن با سایر مشترکان، توجهی به پویش «با انرژی» داشته و سهمی هر چند اندک در کاستن از ناترازی برق کشور داشته باشند.

بر اساس این گزارش، در این شرایط منطقی است که همه مشترکان مصرف خود را مدیریت کنند تا هم امکان تأمین برق برای همگان فراهم شود و هم ناگزیر به پرداخت هزینه‌های گزاف نشوند.

به گزارش ایرنا تعداد کل مشترکان برق استان ایلام ۶۰۰ هزار نفری ایلام ۲۳۰ هزار مشترک است که بیشتر آنها خانگی است و حدود ۳۰ درصد مشترکان برق در محدوده شهرستان ایلام قرار دارند.

نظر شما