شناسهٔ خبر: 67264129 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امضای توافق‌نامه مشارکت راهبردی جامع میان روسیه و کره‌شمالی

تهران- ایرنا- «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در سفر به پیونگ‌یانگ با «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی، توافق‌نامه‌ مشارکت راهبردی جامع که جایگزین اسناد مشابه در سال‌های ۱۹۶۱ و ۲۰۰۰ می‌شود را امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تلوزیون آر تی روسیه، ولادیمیر پوتین در این دیدار گفت: امروز سند بنیادی جدیدی تهیه شده است که زمینه را برای روابط دو کشور در بلندمدت فراهم خواهد کرد.

پس از نشست سطح بالای بین دو کشور، یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور روسیه، در توضیح توافق جدید به «تحول عمیق وضعیت ژئوپلیتیکی در جهان و منطقه، همچنین تغییرات کیفی که اخیراً در روابط دوجانبه رخ داده است» اشاره کرد.

وی افزود: این توافق علیه هیچ کشور خاصی نیست بلکه هدف آن، ترویج ثبات در شمال شرقی آسیا است.

اوشاکوف از فاش کردن اینکه آیا این سند همکاری نظامی بین روسیه و کره شمالی را نیز شامل خواهد شد یا خیر، خودداری کرد و فقط اشاره کرد: این توافق تمام تحولات اخیر، از جمله «مسائل امنیتی» را مدنظر قرار خواهد داد.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های دو کشور سفر پوتین به کره شمالی را «سفری تاریخی، رسمی و دوستانه پس از ۲۴ سال» ارزیابی می‌کنند.

کیم ۹ ماه پیش در سفری به شرق دور روسیه با پوتین دیدار کرده بود.

سفر پوتین در حالی صورت می‌گیرد که روسیه و کره شمالی تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارند و گرم شدن روابط آنها موجب نگرانی در اروپا و آمریکا شده است.

غرب مدعی است که کره شمالی به روسیه سلاح ارسال و مسکو از آن در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده است اما مسکو و پیونگ یانگ این اتهام را رد کرده‌اند.

نظر شما