شناسهٔ خبر: 67263281 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اولین مرحله رهاسازی زنبور تریکوگراما در محمودآباد انجام شد

سارا اسماعیلی

اولین مرحله رهاسازی زنبور تریکوگراما از نسل اول در سطح ۴۰۰ هکتار از شالیزاری‌های شهرستان محمودآباد انجام شد.

صاحب‌خبر -

محمد هادی زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مبارزه بیولوژیک و استفاده از مواد بیولوژیکی در کنترل آفات و بیماری‌ها اهمیت و جایگاه خاصی پیدا کرده است، گفت: مصرف سموم پرخطر در کشاورزی اثرات زیانباری بر محیط زیست برجای می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه رهاسازی زنبور تریکوگراما در زمین های شالیزاری محمودآباد با توجه به نتایج تله های نوری و نمونه برداری از مزارع انجام شده است، افزود : این رهاسازی در نسل اول مرحله اول در زمان ۵۰ درصد شفیرگی آفت و مرحله دوم پنج روز پس از رهاسازی اول است.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد خاطرنشان کرد: مرحله اول رهاسازی زنبور تریکوگراما از نسل دوم برای مبارزه بیولوژیک علیه کرم ساقه خوار برنج در این شهرستان در سطح ۴۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری در سه مرکز جهاد کشاورزی انجام شد.

اولین مرحله رهاسازی زنبور تریکوگراما در محمودآباد انجام شد

زنبور تریکوگراما، از کوچکترین زنبورهای پارازیت بوده که با قراردادن تخم خود در داخل بدن میزبان یا تخم آفت، در طول مراحل تکاملی زندگی خود، با استفاده از محتویات بدن میزبان، سبب مرگ آن می‌شوند.

در حال حاضر از این زنبورها به طور گسترده در مناطق شمالی کشور در مبارزه با کرم ساقه خوار برنج، آفت کلیدی محصول برنج، استفاده می‌شود. از آفات دیگری که در سطح کشور از این زنبورها در جهت کنترل آنها در سطوح نسبتا محدودتری استفاده می‌شود، می‌توان به کرم قوزۀ پنبه، کرم ساقه خوار اروپایی ذرت، کرم گلوگاه انار و کرم سیب اشاره کرد.

هادی زاده بر زمان مناسب برای مبارزه بیولوژیک یا  غیرشیمیایی با آفات در شالیزارها با توجه به عدم تطابق بیولوژی آفت با فنولوژی گیاه تاکید کرد.

اولین مرحله رهاسازی زنبور تریکوگراما در محمودآباد انجام شد

وی بیان کرد : ۱۰۰ کارت نصب شده در هر هکتار براساس نمونه برداری‌ها و بررسی تله‌های شکار پروانه تعیین زمان با اطلاع رسانی به کشاورزان اجرا شد.

برای کنترل بیولوژیک جمعت آفات، امروزه گونه‌های مختلف زنبور تریکو گراما از اهمیت زیادی مخصوصا در امر مبارزه با گونه‌های مختلف پروانه‌هایی از خانواده‌های pyralidae و Noctuidae برخوردار هستند. این امر برای پرورش، تکثیر انبوه و رهاسازی این عوامل کنترل کننده زمینه مساعدی را در سطح جهان و ایران فراهم نموده است طبق آمارهای اعلام شده بین المللی سطح زیر پوشش جهانی زنبور تریکوگراما سالانه با نوسان بین ۷۰-۲۰ میلیون هکتار مزرعه، باغ، جنگل و مرتع می‌باشد و کشورهای شوروی سابق و چین با بیش از ۱۰ میلیون هکتار کاربرد تریکوگراما در جهان، مقام اول را به خود اختصاص می‌دهند.

اولین مرحله رهاسازی زنبور تریکوگراما در محمودآباد انجام شد

انتهای پیام

نظر شما