شناسهٔ خبر: 67262651 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انجمن خیران میراث فرهنگی گیلان آغاز به کار کرد

رشت – ایرنا – نخستین انجمن خیران میراث فرهنگی گیلان امروز چهارشنبه آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ایجاد زمینه مشارکت خیران میراث‌فرهنگی در داخل و خارج کشور به منظور جلب و جذب سرمایه‌ معنوی و مادی به منظور حفظ، مرمت و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی فرهنگی، میراث طبیعی ثبت شده، مشارکت در راه‌اندازی موزه‌ها و پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور و موارد مشابه از اهداف تشکیل انجمن خیران میراث فرهنگی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در نشست نخستین انجمن خیران میراث فرهنگی استان با بیان اینکه گیلان در رده بالاترین استان‌های دارای بناهای تاریخی در اختیار دستگاه‌های دولتی است، گفت: ۳۰۰ بنای تاریخی در استان در اختیار دستگاه های دولتی است که بخشی از آنها مرمت، برخی در حال مرمت و بخشی نیز نیازمند التفات خیران است.
وی اظهار کرد: طی ۲ سال اخیر تلاش شده اعتبارات عمرانی در زمینه بناهای تاریخی به ۲۰۰ درصد افزایش یابد و ۷۰۰ میلیارد ریال از ۷۵۰ میلیارد ریال مصوبات سفر شهید جمهور به گیلان اختصاص یافته است.
وی با اشاره به بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی از گیلان در فهرست ملی گفت: بنا به پیشنهاد قائم‌ مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار شد پرونده میدان شهرداری رشت و چند خیابان اطراف آن برای ثبت در میراث جهانی آماده شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان همچنین بیان کرد: گیلان با دارابودن ۶ مجموعه کلیسای تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده این آمادگی را دارد تا برای پیوستن به پرونده کلیساهای کشور برای ثبت جهانی اقدام نماید.
کارنامه گیلان در ثبت جهانی
۱۱ تیر ماه سال ۹۷ نخستین فرایند ثبت جهانی برای گیلان رقم خورد و روستای قاسم آباد رودسر از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی ثبت و نامزد ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی شد و در بهمن ماه ۹۸ با عنوان روستای جهانی چادرشب بافی از سوی شورای جهانی صنایع دستی ( World Crafts Council) به ثبت جهانی رسید.
جنگل‌های هیرکانی در تاریخ ۱۴ تیرماه سال ۱۳۹۸ در چهل و سومین گردهمایی جهانی یونسکو در کشور آذربایجان باکو؛ به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار، گشت رودخان و لیسار با مساحت ۵۸ هزار و ۵۳۴ هکتار در استان گیلان قرار دارند.
پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی، سال ۱۴۰۱ در شهر رباط مراکش به‌ عنوان بیست و یکمین عنصر میراث ‌فرهنگی ناملموس کشورمان مشترک با کشورهای افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث ‌فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد.
۳۱ استان کشور در حوزه صنعت نوغانداری فعالیت دارند و گیلان به عنوان قطب تولید پیله‌تر ابریشم در کنار خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله‌تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور پایتخت ابریشم‌کشی ایران به شمار می‌رود.
قدمت ابریشم گیلان به دوران اشکانیان و ساسانیان برمی‌گردد و جزو مرغوبترین تولیدات ایران و جهان محسوب می‌شود؛ تعداد زیادی از بناهای مجموعه ابریشم گیلان دارای ارزش تاریخی است و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۲۶ شهریور ۱۴۰۲ ثبت جهانی کاروانسرای تی تی گیلان در قالب پرونده کاروانسراهای ایرانی جهانی شد و هنوز فرصت ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله از سوی یونسکو باقیست لذا، برای مردم این سرزمین شوق جهانی شدن کاروانسرای ۶۰۰ ساله با ثبت جهانی شهر تاریخی پلکانی‌شان تمام می‌شود.
بیش از پنج هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۶۱مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۲۳ موزه هم در استان فعال است که از این تعداد ۱۳ مورد به صورت تخصصی در سال‌های اخیر ایجاد شده و شی‌سپاری به موزه‌های گیلان هم افزایش یافته است.

نظر شما