شناسهٔ خبر: 67279140 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایجاد هنرستان‌ها در جوار صنایع ظرفیت مهم در اشتغال زایی است

تبریز-ایرنا- سرپرست استانداری آذربایجان شرقی گفت: ایجاد هنرستان های مختلف در جوار صنایع ظرفیت بزرگی برای کمک به اشتغالزایی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، تراب محمدی در نشست شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به توجه بیشتر چند دهه گذشته به رشته های نظری، افزود: هنرستان های در جوار صنعت ظرفیتی برای پرورش دانش آموزان در رشته های فنی می باشد، چون بخشی از بیکاران متوجه افرادی است که از لحاظ فنی آموزش ندیده اند.

وی با بیان اینکه طرح هنرستان های در جوار صنعت که توسط دولت ارائه و تصویب شده است، ارزشمند بوده و باید اجرایی شود، به ظرفیت حوزه مس در استان اشاره و اضافه کرد: آذربایجان شرقی در مقدار ذخایر مس قطب ملی و جهانی به شمار می رود به گونه ای که بیش از پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره در مجتمع مس سونگون وجود دارد.

محمدی یادآور شد: با توجه به این ظرفیت ها، شهرک صنعتی مس ایران در ورزقان تاسیس خواهد شد و کارهای مطالعاتی و کارشناسی تاسیس این هنرستان انجام و با شرکت مس هماهنگی های لازم انجام می گیرد تا دانش آموزان نیز رغبت لازم برای ورود به این حوزه را داشته باشند.

محمدی گفت: در حوزه کشاورزی نیز که یکی از ظرفیت ها و نیازهای اصلی استان است، می توان هنرستان های در جوار صنعت برای ورود دانش آموزان به این بخش را تاسیس کرد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور شهید نگاه ویژه ای به آموزش داشت، ادامه داد: تمامی داشته های ما از آموزش و پرورش حاصل می شود و اگر بتوانیم دانش آموزان را از بعد آموزشی و تربیتی به شکل صحیح آموزش دهیم، مشکلی در جامعه نخواهیم داشت.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی به اوقات فراغت دانش آموزان نیز اشاره کرد و گفت: اوقات فراغت دانش آموزان دارای بعد آموزش مهارت و غنی سازی اوقات فراغت است که تمامی دستگاه ها باید در راستای غنی سازی و پر محتوی سازی آن همکاری و تعامل کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان هم گفت: بیش از ۵۳ هزار دانش آموز استان مشغول تحصیل در سه مقطع تحصیلی دوره دوم متوسطه هستند و هدفگذاری‌ها در راستای افزایش جذب دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان‌ها در راستای مهارت‌افزایی است.

مسعود سعادتی از وجود ۳۵ رشته فنی و ۶۵ رشته کار دانش در حوزه‌های صنعتی، خدماتی، هنری و کشاورزی، خبر داد و افزود: توسعه سهم هنرستان‌های دولتی، غیر دولتی و وابسته به دنبال نقش آن در تربیت نیروی انسانی متخصص و تامین نیروی کار و افزایش استقبال خانواده‌ها از هنرستان‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به جایگاه توسعه هنرستان‌های جوار صنعت در اسناد بالادستی و الزامات قانونی، بیان کرد: توسعه هنرستان‌ها در سند چشم انداز، سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه ششم توسعه، راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته و مصوب هیات وزیران بوده و در این راستا وظایفی با هدف مهارت آموزی دانش‌آموزان برای سایر ادارات و ارگان‌ها تعریف شده است.

سعادتی خاطرنشان کرد: بر همین اساس؛ وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری، بهداشت و درمان و صدا و سیما مکلف هستند متناسب با حوزه وظایف سازمانی خود، اقدام به راه‌اندازی هنرستان‌ها متناسب با ظرفیت و نیاز خود و نیازهای استان کنند.

نظر شما