شناسهٔ خبر: 67261633 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

سودان: امارات از تروریسم در کشورمان حمایت می‌کند

ایسنا

جلسه شورای امنیت درباره وضعیت سودان، شاهد جنجال و اتهام‌زنی‌ها میان نمایندگان سودان و امارات بود. نماینده سودان، امارات را به تحریک جنگ از طریق تزریق تسلیحات به گروه رقیب متهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «الحارث ادریس» نماینده سودان در جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت گفت: تجاوزات مسلحانه شبه‌نظامیان یگان‌های واکنش سریع که از سوی امارات حمایت تسلیحاتی می‌شوند، به صورت عامدانه روستاها و شهرها را هدف قرار می‌دهد.

نماینده سودان افزود: این شبه‌نظامیان از عدم اتخاذ یک موضع جدی از سوی شورای امنیت استفاده می‌کنند و غیرنظامیان و زمین‌های کشاورزی‌شان را هدف قرار می‌دهند، تا جایی که کمبود مواد غذایی و از بین بردن زمین‌های کشاورزی منجر به قحطی می‌شود. این مساله بر تبعات اقتصادی کشوری که با یک جنگ متجاوزانه مواجه است و بر تعداد آوارگان می‌افزاید و منجر به توقف تولید و ایجاد مشکلات برای کشاورزی می‌شود. حمایت امارات از شبه‌نظامیان واکنش سریع از طریق چاد و جنوب لیبی و آفریقای مرکزی ادامه دارد. همچنین تعدادی از مجروحان نیروهای واکنش سریع به امارات منتقل می‌شوند. تمام این مسائل بر آینده امنیت غذایی در سودان و آفریقا تاثیر خواهد گذاشت.

وی همچنین یک گردان وابسته به نیروهای «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش «ملی» لیبی را به مشارکت در حمایت از نیروهای واکنش سریع در سودان متهم کرد.

طبق گزارش الجزیره، نماینده سودان تاکید کرد که نیروهای مسلح این کشور به قواعد درگیری پایبند هستند و تاسیسات غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهند.

در واکنش به این سخنان «محمد ابوشهاب» نماینده امارات در جلسه شورای امنیت گفت: این اتهامات مضحک است. این اتهامات جنون‌آمیز از سوی نماینده سودان است که خودش نماینده نیروهای مسلح سودان، یکی از طرف‌های درگیر در جنگ است.

وی از پیامدهای فاجعه‌بار درگیری در سودان بر ملت این کشور ابراز نگرانی و مدعی شد امارات از آغاز جنگ کمک‌های بشردوستانه‌ای را به مردم سودان ارائه کرده است.

ابوشهاب افزود: میلیون‌ها سودانی با خطر قحطی روبرو هستند و عاقلانه نیست که نیروهای مسلح سودان به کارشکنی در رسیدن کمک‌های بشردوستانه به دست مردم ادامه بدهند. این مساله نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.

وی از ۲ طرف درگیر خواست به حمایت از غیرنظامیان و رسیدن به یک توافق برای توقف جنگ پایبند باشند.

نماینده امارات گفت: نماینده نیروهای مسلح سودان باید از خود بپرسد که اگر خواهان پایان دادن به نزاع و مشکلات انسانی است چرا با حضور در مذاکرات جدی مخالفت می‌کند و راه را بر ورود کمک‌های بشردوستانه به سودان می‌بندد.

نماینده سودان در پاسخ به اتهام‌زنی نماینده امارات گفت: کسی که خواهان صلح در سودان است، باید با نیت پاک بیاید. امارات بر تروریسم نژادی و هدفمند در سودان نظارت دارد. ما تمام اسناد و مدارک درباره این مساله را ارائه کرده‌ایم. امارات در برگزاری نشست درباره این مساله کارشکنی می‌کند. پولی که امارات به بهانه حمایت از فعالیت بشردوستانه ارائه می‌کند، ملت سودان هیچ نیازی به آن ندارند. سودان اگر باثبات باشد، ثروتمندتر از امارات می‌شود. امارات باید دست از سودان بکشد و این اولین اصل برای ثبات سودان است.

نماینده امارات هم پاسخ داد: هیچگونه پیروزی نظامی و راه‌حل نظامی در سودان وجود ندارد و تنها راه برای حل و فصل نزاع، مذاکرات است. نماینده نیروهای مسلح سودان اتهاماتی را مطرح کرده و نامه‌ای را به شورای امنیت فرستاد، اما باطل است.

سودان اخیرا از شورای امنیت خواست تحریم‌های ویژه دارفور شامل امارات و چاد هم باشد، به این دلیل که قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض و از شبه‌نظامیان مسلح نیروهای واکنش سریع حمایت می‌کنند. پیش از این هم سفیر روسیه در سودان گفته بود نیروهای واکنش سریع مرتکب جنایت‌های شنیعی شده‌اند که هم‌پیمانان غربی آن را محکوم کرده‌اند.

از سوی دیگر مدیر عملیات و امدادرسانی در دفتر امور پناهندگان سازمان ملل نیز گفت: وضعیت سودان در آستانه یک آشوب کامل است. در سایه کمبود شدید کمک‌ها، سودان با قحطی هولناکی مواجه می‌شود. حملات علیه مناطق مسکونی همچنان ادامه دارد. این حملات منجر به تعطیلی خدمات اصلی می‌شود. طبق گزارش سازمان پزشکان بدون مرز بیش از ۱۳۰۰ نفر در دوره ۲۵ مه تا ۶ ژوئن در الفاشر در غرب سودان زخمی شدند. همچنین ۱۳۰ هزار نفر از اول آوریل آواره شده‌اند. حمله به بیمارستان جنوبی در روز هشتم ژوئن بیماران و کارمندان را مجبور کرد تا فرار کنند. بعد از آن نیز بیمارستان غارت شد و دیگر فعالیت نمی‌کند.

این مقام سازمان ملل افزود: ۴۳۰ روز از جنگ در سودان می‌گذرد و این مساله زندگی سودانی‌ها را به جهنمی غیر قابل تحمل تبدیل کرده است. باید اظهارات دبیرکل سازمان ملل درباره حمله نیروهای واکنش سریع به روستای ود النوره در ایالت الجزیره در پنجم ژوئن را یادآور شویم که به کشته شدن ۱۰۰ نفر از جمله ده‌ها کودک منجر شد. بمباران کورکورانه منجر به از بین رفتن روال عادی زندگی روزانه میلیون‌ها نفر در استان‌های دارفور، کردفان، خارطوم و الجزیره شده است. همچنین خشونت جنسی مرتبط با جنگ همچنان ادامه دارد.

پیش از این صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) هشدار داد، آینده بیش از ۲۴ میلیون کودک سودانی به دلیل فاجعه انسانی که از آوریل ۲۰۲۳ در این کشور رخ داده است، در خطر است.

نظر شما