شناسهٔ خبر: 67276324 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اعتراف آمریکا به زمینگیر شدن مقابل ارتش یمن

رسانه آمریکایی در گزارشی به شرایط دشوار ناوهای آمریکایی در دریای سرخ پرداخت و گزارش داد که در ماه‌های گذشته تلاش‌های ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده برای مقابله با عملیات‌های ارتش یمن در دریا سرخ شدت گرفته؛ تلاش‌هایی که منابع و نیروی انسانی نیروی دریایی آمریکا را به چالش کشیده است.

صاحب‌خبر -

اعتراف آمریکا به درمانده شدن مقابل ارتش یمن

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا؛ ناوهای نیروی دریایی آمریکا از جمله ناو هواپیمابر آیزنهاور چند ماه است که در دریای سرخ با عملیات‌  ارتش یمن به چالش کشیده می‌شوند و این در حالی است که هم ملوان‌ها و هم کشتی‌های آمریکایی به استراحت و تجدید قوا نیاز دارند.

رسانه آمریکایی در گزارشی به شرایط دشوار ناوهای آمریکایی در دریای سرخ پرداخت و گزارش داد که در ماه‌های گذشته تلاش‌های ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده برای مقابله با عملیات‌های ارتش یمن در دریا سرخ شدت گرفته؛ تلاش‌هایی که منابع و نیروی انسانی نیروی دریایی آمریکا را به چالش کشیده است.

طبق این گزارش، جنگنده‌های آمریکایی مستقر روی ناو «یو.اس.اس دوایت آیزنهاور» روزانه چند پرواز برای حمله پیش‌دستانه به مواضع ارتش یمن ترتیب می‌دهند و کشتی‌های جنگی آمریکایی تاکنون چندین بار «انبارهای تسلیحاتی و تأسیسات ارتباطی» ارتش یمن را با موشک‌های «تاماهاک» هدف قرار دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، نظامیان آمریکایی از این عملیات‌ها خسته هستند و ناوگروه ضربتی ایالات متحده در منطقه به همراه حدود ۷۰۰۰ ملوان، به نهمین ماه استقرار خود در منطقه نزدیک می‌شوند، آن هم در نبردی که به اذعان تحلیلگران غربی بزرگ‌ترین بحران نیروی دریایی آمریکا از جنگ جهانی دوم است.

درعین‌حال، یکی از دغدغه‌های اصلی نیروی دریایی آمریکا این است که ناو هواپیمابر آیزنهاور برای تجدید قوای نظامی باید به ایالات متحده بازگردد و در این مدت، باید یک کشتی جنگی دیگر آمریکا جای آن را پر کند.

با آغاز جنگ غزه و در پی جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان در این باریکه، انصارالله یمن اعلام کرد برای همبستگی با مردم فلسطین تمام کشتی‌هایی که به نحوی با رژیم صهیونیستی ارتباط داشته باشند را در دریای سرخ هدف خواهد گرفت. ۱۰ الی ۱۵ درصد از تجارت دریایی جهان از دریای سرخ عبور می‌کند و از ماه فوریه تا امروز تعداد کشتی‌های عبوری از این شاهراه بین‌المللی حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است.

اعتراف آمریکا به درمانده شدن مقابل ارتش یمن

 نظامی آمریکایی در ناو آیزنهاور 

ایالات متحده برای مقابله با راکت‌ها و پهپادهای انتحاری انصارالله از موشک‌های گران‌قیمتی استفاده می‌کند که بعضی از آن‌ها بیش از ۲ میلیون دلار قیمت دارد. علاوه بر بهای گزاف تأمین موشک، کارشناسان نظامی غربی نگران طولانی‌شدن ماموریت کشتی‌های جنگی آمریکا در منطقه هستند. «آوریل هینز» مدیر اطلاعات ملی آمریکا در ماه میلادی گذشته هشدار داد ارتش یمن احتمالاً در آینده نزدیک عملیات‌های خود را متوقف نخواهد کرد.

در حال حاضر، مأموریت این ناو ۲ بار تمدید شده است و ملوانان طنزهای تلخی درباره شدت سنگینی کار خود در این چند ماه به اشتراک گذاشته‌اند. برخی از آن‌ها حتی نگران‌اند که ممکن است استقرار آن‌ها مدت بیشتری تمدید شود، زیرا عملیات‌های ارتش یمن در حمایت از فلسطینیان ساکن غزه همچنان ادامه دارد.

به گزارش رسانه آمریکایی، مقامات ارشد پنتاگون از یک سو با درخواست نیروی دریایی برای بازگشت ناوگروه ضربتی مستقر در منطقه مواجه هستند و از سوی دیگر شاهد درخواست‌های ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) برای تمدید ماموریت این ناوگروه هستند.

فرماندهان آمریکایی در منطقه از دیرباز اعلام کرده‌اند که برای مقابله با عملیات‌های ارتش یمن و همچنین در امان ماندن در برابر تهدید احتمالی ایران، به یک ناو هواپیمابر نیاز دارند؛ اما فارغ از تمام هزینه‌های لازم برای استقرار یک ناوگروه آمریکایی در منطقه، از جمله هزینه تدارکات، یک مقام ارشد نیروی دریایی آمریکا در اواسط ماه آوریل اعلام کرد هزینه مهماتی که آمریکا تا آن زمان برای مقابله با حملات ارتش یمن استفاده کرده به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد.

نیروهای آمریکایی در حالی در برابر عملیات‌های ارتش یمن ناتوان ظاهر شده‌اند که مسیرهای جایگزین دریایی برای کشتی‌های عبوری از  دریای سرخ حدود ۱۱ هزار مایل دریایی به مسیر این کشتی‌ها اضافه کرده، زمان سفر آن‌ها را ۲ هفته طولانی‌تر کرده و یک میلیون دلار بهای سوخت اضافه را تحمیل می‌کند.

اعتراف آمریکا به درمانده شدن مقابل ارتش یمن

 جنگنده آمریکایی تعداد موشک‌های و پهپادهای یمنی که با آن‌ها درگیر شده را روی بدنه حک کرده است 

با این حال، این ناو هواپیمابر نقش پررنگی در توان نیروی دریایی ایالات متحده دارد و در این گزارش آمده است: «رهبران پنتاگون نگران‌اند که در نبود آیزنهاور، آمریکا ناچار به استفاده بیشتر از جنگنده‌های نیروی هوایی خود در کشورهای منطقه خواهد شد، از جمله جنگنده‌های مستقر در قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی.»

اما این مسئله می‌تواند تنش‌های منطقه را تشدید کند. بسیاری از کشورهای عربی باتوجه‌به حساسیت‌های منطقه‌ای، بر عملیات‌هایی که آمریکا با جنگنده‌های مستقر خود در این کشورها انجام می‌دهد، محدودیت‌هایی وضع کرده‌اند. همچنین این نگرانی وجود دارد که درگیری‌های عربستان و یمن دوباره از سر گرفته شود. این امر همچنین می‌تواند مدت زمان پرواز جنگنده‌ها را به میزان چشمگیری افزایش داده و آن‌ها را نیازمند سوخت‌گیری مجدد کند.

نامطلوب‌ترین گزینه برای پنتاگون، تمدید دوباره مأموریت آیزنهاور است. این در حالی است که بسیاری از مقامات آمریکا نگران آسیب‌های روحی واردشده به ملوان‌های ایالات متحده در منطقه هستند. در این گزارش آمده است: «بسیاری از این ملوان‌ها شاهد نزدیک‌شدن موشک‌های شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها بوده‌اند که در فاصله کمی از کشتی‌های آمریکایی توسط سامانه‌های پدافندی رهگیری شده‌اند.»

اعتراف آمریکا به درمانده شدن مقابل ارتش یمن

 عرشه ناو هواپیمابر آیزنهاور 

علاوه بر نیروها، خود کشتی‌ها هم نیازمند رسیدگی و تعمیرات هستند. «مارک میگز» فرمانده ناوگروه ضربتی دوم آمریکا در منطقه که ناو هواپیمابر آیزنهاور هم در آن قرار دارد، می‌گوید: «این کشتی‌های فولادی در آب دریا شناور هستند و به نگهداری و تعمیرات زیادی نیاز دارند. وقتی خطوط قرمز استفاده از آن‌ها را رعایت نکرده و تعمیرات دوره‌ای را انجام ندهید، بالاخره زمانی فرا می‌رسد که هزینه‌های آن به شما تحمیل خواهد شد.»

به جز مواردی که اشاره شد، آسوشیتدپرس ضمن اشاره به امکان قرض‌گرفتن ناوهای هواپیمابر دیگر کشورهای ناتو، مسئله استفاده از دیگر ناوهای هواپیمابر ارتش آمریکا را مطرح کرده است. این در حالی است که به گزارش رسانه آمریکایی، چند ناو این کشور در دست تعمیر است و مابقی هم هریک در یکی از نقاط جهان مشغول تأمین منافع ایالات متحده است، از جمله در شرق آسیا و منطقه هند-آرام.

نظر شما