شناسهٔ خبر: 67260356 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

انتقادات نمایندگان به واردات بنزین

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز انتقاداتی نسبت به واردات بنزین مطرح کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز انتقاداتی نسبت به واردات بنزین مطرح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، عبدالکریم حسین‌زاده ، نماینده نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی گزارش وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در کشور خطاب به اوجی گفت: در حال حاضر در میادین مشترک از کشورها عقب افتاده‌ایم و میزان برداشت‌ ما کمتر است، برای جبران عقب‌ماندگی در برداشت‌ها از میادین مشترک چه اقدامی انجام دادید؟

وی با اشاره به واردات بنزین اظهار کرد: سال گذشته سه میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم که این میزان امسال به ۶ میلیارد دلار رسید. این امکان وجود دارد که واردات بنزین در سال بعد به ۹ میلیارد دلار و در سال‌های بعدتر به ۱۲ میلیارد دلار برسد. برای مقابله با روند صعودی واردات بنزین چه کردید؟

حسین‌زاده با انتقاد از قاچاق بنزین گفت: شاهد قاچاق بسیار شدید بنزین هستیم اگر قرار باشد بدون برنامه بنزین وارد کنیم و بعد قاچاق شود، روند توسعه متوقف می‌شود. پتروپالایش‌ها ظرفیت تولید روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین را دارند چرا استفاده نمی‌کنید؟

ابراهیم رضایی، نماینده مردم دشستان در مجلس نیز در این رابطه، گفت: کار عملیاتی خاصی در پارس جنوبی نشده است.

وی با اشاره به احکام برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: وزارت نفت برای بهینه سازی و سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی واقعی در صنعت نفت در برنامه هفتم توسعه مکلف شده است اما چه کاری کرده است؟

وی با اشاره به میدان مشترک ایران و عربستان اظهار کرد: علی‌رغم قول وزیر نفت در کمیسیون انرژی ما نتوانسته‌ایم از میدان مشترک‌مان با عربستان سعودی به خوبی بهره‌برداری کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ظلمی در حق نیروهای شرکتی پیمانکاری و قرارداد مستقیم در صنعت برق می‌شود، تصریح کرد: وزارت نفت مسئولیت‌های اجتماعی‌اش را به ویژه در استان‌های نفت‌خیز انجام نمی‌دهد.

رضایی در پایان از وزیر نفت خواست که درباره اختلاف‌ نظرش با رئیس جمهور شهید توضیحاتی ارائه کند.

محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: پس از بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا سه میلیارد دلار در سال صادرات بنزین داشتیم که این در سال ۱۴۰۲ تراز نیست و ما روزانه ۱۵ میلیون لیتر کسری داریم. این در شرایطی است که هزینه سالانه آن چهار میلیارد دلار است به عبارت دیگر مصرف و تولید تراز نیست.

وی اظهار کرد: درباره برداشت از میادین مشترک با کشورهای همسایه مثل قطر چه کردید؟ آنها چندین برابر از میادین مشترک استخراج می‌کنند و ما به اندازه آنها استخراج نداریم.

عثمانی همچنین بر لزوم گازرسانی شهرهای کشور تاکید کرد.

احمد بخشایش، نماینده اردستان و زواره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت استخدام ‌های وزارت نفت، این موضوع را باعث آنچه فراری دادن نخبگان دانست، ذکر کرد.

وی اظهار کرد: چرا وزارت نفت به مسئولیت‌های اجتماعی‌اش در برابر مناطق کم برخوردار عمل نمی‌کند.

سالار مرادی، نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت در حالی درباره افزایش سه برابری صادرات نفت سخن می‌گوید که معلوم نیست این فروش بیشتر نفت کجا هزینه شده است.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از خام‌فروشی تصریح کرد: گلایه‌های زیادی از کیفیت سوخت به خصوص بنزین وجود دارد که باید وزارت نفت برنامه‌ای برای ارزیابی کیفیت سوخت داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما