شناسهٔ خبر: 67260122 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

گفت‌وگو با مولف کتاب «ترامپ در مقابل ترامپ»؛

نامزدی که در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش کفش می‌فروخت

محمد اسدی، پژوهشگر تاریخ گفت: کتاب «ترامپ در مقابل ترامپ» در نقد ترامپ نوشته شده است و دربردارنده گفتمان سیاسی و حتی شخصیت سیاسی و غیر سیاسی او است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا محمد اسدی مولف کتاب «ترامپ در مقابل ترامپ» گفت: این کتاب در واقع در نقد ترامپ نوشته شده است و دربردارنده گفتمان سیاسی و حتی شخصیت سیاسی و غیر سیاسی او است. در این کتاب در واقع از نظریه‌پردازانی مثل ژان بودریار و میشل فوکو الهام گرفته شده است.

وی افزود: از میشل فوکو الهام گرفتم تا بتوانم گفتمان سیاسی و فرهنگی او را در این کتاب عنوان کنم و از ژان بودریار برای نقد سرمایه‌داری که به واسطه ترامپ در آمریکا شکل گرفته است، الهام گرفتم. سرمایه‌داری که با جامعه مصرف‌گرایی در آمریکا گره خورده به واسطه ترامپ و ثروت قابل توجه اوست. من در این کتاب عنوان کردم که او با ورود به عرصه سیاسی مشغول سوء‌استفاده از این جریان است تا بتواند مصرف‌گرایی را رواج داده و برای سرمایه‌داری خود منفعتی کسب کند.

اسدی بیان کرد: کتاب «ترامپ در مقابل ترامپ» در سه فصل تدوین شده است. فصل اول به آشنایی با ترامپ، زندگی او و اینکه چگونه به شخصیت کنونی و به عنوان سرمایه‌داری مطرح در آمریکا بدل شد، اختصاص دارد. در فصل دوم بیشتر از نظریه جامعه مصرفی جان بودریار استفاده کردم. جامعه مصرفی را شرح دادم و آن را به سرمایه‌داری ترامپ ربط دادم. مصرف‌گرایی مختص جوامعی است که مردم در آن با آلبوم انواع و اقسام کالاها روبه‌رو هستند.

وی در ادامه گفت: تنوع کالاها در جوامع مصرف‌گرا زیاد است و مردم حتی اگر توانایی مصرف‌گرا بودن به صورت مادی را نداشته باشند اما میل به مصرف‌گرا بودن هست که همیشه در فکر و ذهن مردم به وجود می‌آید. این شرایط شامل حال همه مردم جهان می‌تواند باشد اما در کشور آمریکا به دلیل سرمایه‌داری ترامپ بیشتر است.

مولف کتاب «ترامپ در مقابل ترامپ» افزود: در تحقیقی که انجام دادم متوجه شدم که بحث برندینگ ترامپ خیلی در آمریکا فعال است. انواع و اقسام کالاها با نشان و برند ترامپ فعالیت می‌کنند. حتی به تازگی در مصاحبه‌ای که از او پخش شد، دیدم که یک کفش ورزشی طلایی رنگ با برند ترامپ را به دست گرفته بود و در بین مردم توزیع می‌کرد، البته نه به صورت رایگان و به مردم می‌گفت که این کفش‌های راحت را بپوشید و بیایید به من رای بدهید. این خبر نشان می‌دهد که ترامپ با ورود به عرصه سیاسی به دنبال چه منافعی است. این مواردی که گفتم بسیار جزئی است. ترامپ با ورود به عرصه سیاست به دنبال چنین منفعت‌طلبی‌هایی برای انباشت سرمایه است. من در این کتاب بیشتر این موارد را شرح دادم.

اسدی بیان کرد: کتاب به زبان انگلیسی نیز چاپ شد که بحث گفتمان سیاسی و فرهنگی هم هست و از طریق نظریه دیسکورس و میشل فوکو سعی کردم تا نشانه‌هایی از مفاهیم گفتمانی را شرح بدهم. کتاب از طریق انتشارات حرفه‌ای «متخصصان» به انگلیسی ترجمه و در سایت آمازون بارگذاری شد. بعد از بارگذاری در سایت آمازون، بیست و دو ثبت سفارش در هفته اول دریافت کرد. یک ثبت سفارش از ژاپن و بیست و یک سفارش از آمریکا ثبت شده بود. امیدوارم که این کتاب بیشتر در کشور خودمان و سایت آمازون دیده شود.

وی در پایان سخنانش گفت: کتابی در مورد فلسفه در دست تالیف دارم که امیدوارم در سال جاری به چاپ برسد. یک رمان نیز با موضوع اسرائیل در ذهن دارم که می‌خواهم به رشته تحریر دربیاورم.

نظر شما